All Road ??

Free61

Rookie
24 okt 2006
4
0
Middelburg
Beste All Road - rijders ,

Ik zit met een dilemma nl. zal ik wel of geen all-road rijden ?? Ik heb all-road motoren altijd hele leuke motoren gevonden en was ook van plan om er zo een aan te schaffen.Na het behalen van mijn motorrijbewijs kwam ik een kawa gpz 750 tegen voor weinig geld en ik heb die gekocht omdat ik zo snel mogelijk wilde motorrijden.Heel veel plezier ermee gehad en na een aantal jaren wilde ik toch een all-road kopen en kwam een bmw F650(1-cylinder) tegen.Ik vond het een fijne motor totdat ik ermee op de snelweg reed met windkracht 3-4.Ik werd letterlijk van de weg geblazen ! Kenners hebben mij verteld dat het een kwestie van gewenning is ( een omschakeling van kawa gpz 750 naar een 1-cylinder bmw F650 ).Ik heb er nog 1/2 jaar mee gereden maar kon er niet aan wennen en heb hem ingeruild voor een suzuki 600 gsxf en daar voel ik me veel veiliger op.Inmiddels rij ik hier al 6 jaar mee.Nu sta ik op het punt om een andere motor te kopen.En voor mij hoef ik niet echt een racer te hebben maar een motor om plezier te hebben ( en eigenlijk mag je hier niet harder dan 120 km rijden.) En dan begint het toch te kriebelen om een all-road te kopen maar dan een zwaardere bv. Honda africa twin.Eigenlijk zou ik een bmw R1150Gs willen kopen maar die zijn 2de hands ook nog peperduur!! Mijn dilemma is dus ga ik een all-road of een sportieve motor kopen?Wie kan mij advies/ervaringen geven want ik wil me wel veilig op de snelweg voelen.......
Ik wacht jullie reacties af

Motorgreetings Free61
 
Een BMW F650 is leuk, maar op de snelweg is 120-130-140 hard zat. Met een redelijk ruitje is 140 redelijk vol te houden, maar je vangt gewoon veel wind en dan rijd 120km/u een stuk beter, maar ook mede vanwege het 1-pitter karakter. Ik voel me perfect veilig op mijn DR650SE op de snelweg, ook met harde wind.

Je kan in elk geval eens een Honda Transalp proberen of zoals je zelf al zei een Africa Twin. Er zijn nog zat varianten, je kan ook nog een Yamaha XTZ 750 Tenere, misschien een kleinere Kawasaki KLE500 ? Op de snelweg rijd ik zelf liever met minimaal 2 cilinders, maar op een 1-pitter kan het prima, zo lang je maar niet constant heel hard wilt rijden... ben benieuwd naar reacties van anderen.
 
KTM 950 adventure?
KTM 640 adventure?

Kheb de africa twin overigens ook altijd een mooie motor gevonden, ook niet heel duur volgens mij
 
Ben overgestapt van een CBR600 naar een XRV750 AT. Ik moet zeggen dat het zeker even wennen was, maar heb er geen moment spijt van gehad. Ondank het gewicht en formaat is de AT toch makkelijk te sturen door zijn brede stuur. Natuurlijk vang je meer wind met de AT dan met een SS, maar dat is inderdaad gewenning. Het is zelfs zo dat ik op de AT harder rijd op de snelweg dan met de CBR. Je zit positie is rechter en meer ontspannend, kortom veel relaxder, vermogen genoeg. Het hoge ruitje houdt een hoop wind tegen. Je kan deze zelfs met aftermarket ruitje nog meer verhogen. Ik rijd er nu een aantal jaar mee en rijd zomer/winter. Het is geen motor om hard mee te rijden, daar is hij niet voor gemaakt. Natuurlijk is 150km/u + geen probleem, maar het relaxed is zo tot de 130km/u. Voor mij idd geen SS meer.... :-)

Maar denk ook eens aan een Yamaha Teneree (?) of een Suzuki DL650, ook allround.
 
Als je kijkt naar de nieuwere all-roads zoals de vstrom, varadero of kle dan heb je al bijna een sportmotor onder je kont. Omdat je toch niet harder wil dan 120 kan je prima een AT of een Tiger (3-pitter) aanschaffen.
Of natuurlijk een Super. Maar ja, in dat opzicht ben ik bevooroordeeld.
 
Huur eens wat verschillende motoren en kijk wat je fijn vind. En BMW R1100GS-en zijn niet zo heel duur meer hoor. Hoge km stand is geen probleem dus laat je daar niet door afschrikken.
 
testen bij motorbladen vind ik ook nooit zo interessant en wel hierom:
zij rijden met spllinternieuwe motoren dus ze kunnen niks zeggen over de betrouwbaarheid op lange termijn.

Das motorrad/motorplus testen anders ook tijdens/na 50.000km en tweedehands
 
Ik heb in het verleden ook op sport/supersport motoren gereden (cbr600/Fireblade).
Rij inmiddels al weer 1,5 jaar op mijn Africa Twin, vindt het een hele fijne motor maar had wat mij betreft wel wat meer pk,s mogen hebben.
Een Varadero is misschien ook wel een leuke optie voor je.
 
V-strom 650. Maar pas op. Na een proefrit ben je verkocht.

En dan te bedenken dat ik van een 1100 boxer af kom.

Wat ik nog mis in het rijtje is de Yamaha TDM.

[me]Pink heeft een AT op marktplaats staan. Voor een winterprijsje. [/me]
 
Hallo All-Roaders ,

Bedankt voor jullie reacties !!Ik heb nu wel de all-road kriebels gekregen en ben van plan om er een te kopen maar dan wel een zware bv.een 1100Gs ( want die heb ik altijd al een aparte verschijning gevonden !! )Ik heb begrepen dat er toch betaalbare zijn te vinden en anders een AT.Een lichtere in ieder geval niet want daar heb ik geen prettige ervaringen mee gehad ! Het zal natuurlijk in het begin wel weer even wennen zijn.En als mijn proefritjes niet bevalen dan kan ik nog altijd weer een sport-tour kopen.Trouwens iemand noemde nog een tdm.Hebben jullie daar ervaringen mee?De bladen zeggen dat ze in de 1ste versnelling heel erg schokkerig zijn.

Motorgreetings Free61 :]
 
Hallo,

Heb mijn problemen als volgt opgelost : was 150 pk beu in België, heb hem verkocht en ik rij nu met Yamaha Tricker 250cc offroad (+ road ook vrij goed) en voor puur straatgenot nog een spotgoedkope fun-moto van formaat : de Honda CB 500 S. Voor de prijs van die 2 samen zit je nog niet aan de helft van een nieuwe pk-braker en kans op diefstal is een zorg minder!!!

Verstand komt met de jaren hé, bij mij na 19 jaar motorrijden : minder is vaak meer :Y

Groeten aan iedereen :W
 
Wat ik zo mooi vind aan een All-road ? Op de 1ste plaats natuurlijk de ontspannen houding , je hebt een goed overzicht op de weg en kan zo ok van de omgeving genieten.In een race-houding ben je meer gefocust op snelheid en dat hoeft voor mij niet meer zo.Maar op de snelweg moet ik wel voldoende power hebben op gemakkelijk te kunnen inhalen.En bovendien vind ik de all-road ook mooie motoren om naar te kijken.Ze hebben een robuuste uitstraling en daar hou ik wel van.Een tour-motor vind ik dan weer teveel luxe en te burgerlijk vandaar de keuze.Maar nogmaals ik heb een 650 gereden en op de snelweg vond ik dat maar niks.Dus voor mij zo op het eerste te oog een zware all-road , maar de praktijk zal dat nog allemaal moeten leren 1

Motorgroet v. Free61
Ik heb een Transalp ,, en tot 140 km is snelweg geen probleem......
Maar denk wel dat een 2 cilinder wel het handigste is ,, veel vermogen bij lagere toeren... langere adem dan 1 cilinder

Trek ik de Transalp open dan stoomt ie vrij snel door naar 160 om naar de 175 km te sukkelen/kruipen , maar TA's zijn hier voor niet gemaakt .....

Een V-strom zal je zeker wel leuk gaan vinden
Maar die nieuwe Kaw Versys die is ook erg goed ,, schijnt vreselijk goed te zijn

Wat vind je zo aantrekkelijk aan een All road , het uiterlijk of de zithouding/karakter ???
:]
 
En een Transalp /v- strom is meer dan snel zat om met toertochten echt niet achteraan te rijden ,, je ontdekt snel het sterke punt bij 3000 a 4000 volop vermogen ,, super wendbaar , kleine draai cirkel,, hoge handelbaarheid ,, draaien op je eigenweg helft is helemaal niet onmogelijk......
En de comfortabele zit houding zorg er voor dat je lang fris blijft.
choppers en fietsjes als een diversion/cb500 blijf je makelijk voor....

Wil je echt een ultieme SS killer :] over weeg dan een multistrada ,, alleen dat red je niet met jou budget ,,, is wel een harde motor.....

Toch terloops even melden dat ik al menig Ducati (ja zelfs 999) voorbijging in de bocht op het circuit met een fietsje als de CB 500 })
Een ketting is maar zo sterk als zijn zwakste schakel. Ik moet wel bekennen dat het het circuit van Croix betrof (dus klein en technisch) en dat op Francorchamps het wellicht anders zou zijn, maar ook door het feit dat ze met hun 20 à 25.000 Euro raket gewoon niet plat durven te gaan uit vrees dat hij wel eens ultiem plat zou gaan |( dus wees niet al te gerust als je een lichtere (cc) moto wilt voorblijven.
Qua verbruik weet ik ook dat een zware V-twin gewoonweg zuipt (natuurlijk in vergelijk met even zware 4 in lijn), en de tankinhoud wordt bijna nooit vergroot wegens verhoging van gewicht (daarmee ook verhoging van zwaartepunt).
Ik kijk wel benieuwd uit naar wat Yamaha zal toveren ter vervanging van de TDM, want die gaat nu toch wel al een ruime tijd mee. Heb er ook nog mee gereden en ben toch wel nog steeds onder de indruk van dit concept.
Hopelijk blijven de benzineprijzen betaalbaar, dan hebben we nog mooie vooruitzichten. :] :] :]
 
Ik rij het meest waar ik woon (waar je je moto toch het frequentst gebruikt, niet?) en neem dan vooral de lekkere slingerbochten natuurlijk en een gretige sprint op de verlaten rechte stukken. Dikke fun op de CB, die zichzelf telkens weer van zijn beste kant laat zien : dit is echt een realistische all-time moto (voor mij altans). Het koppel is natuurlijk niet vergelijkbaar met een 1000cc, is ook maar de helft cc hé? Mits aanpassing van de rijstijl (dus iets meer in de toeren en in de juiste versnellingen) kun je dat gat compenseren en gaat hij telkens als een pijl. Mijn gemiddeld verbruik is 4,5 l/100 Km en reserve gaat pas aan na 350 Km (heb dan nog 50 à 100 Km), dat is toch het summum om te rijden (en te reizen). :Y :Y :Y
I'm just happy as can be!!! *O* *O* *O*
 
Tot een aantal jaren geleden had ik alleen mijn Transalp. Ik heb er dan ook heel wat kilometers mee gereden op zowel snelwegen als binnenwegen maar ook heel veel tourtochten, eifelweekeinden en vakanties. Vooral ook voor het eifelwerk is het een heerlijke fiets, knietje in de tank en gaan. Ook verharde boswegen of bermen neemt ie zonder problemen. Ik heb er wel een verhoogde ruit opzitten wat onwijs scheelt met wind op de borst. Met dit ruitje heb ik daar totaal geen last meer van zonder problemen met 160 over de snelweg, niet dat ik altijd hard rij maar heel soms als het 's avonds laat rustig is op de weg is het wel eens lekker.
Ik ben zelf ook nog even bezig geweest met een Triumph Tiger (900/905 cc en 3 cilinder) maar deze motor is qua gewicht te zwaar voor mij (100 kilo zwaarder dan mijn eigen fiets). Helaas

Succes met je besluit
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jouw ervaringen zijn met de tdm.( of van de andere rijders )Ik weet niet of deze motor in deze rubriek hoort want het is eigenlijk geen all-road.Maar ik vind dat hij een mooie uitstraling heeft.Net zo als de multistrada,maar ja dan mag je wel een dikke beurs hebben en daar kan ik dus alleen maar van dromen!En waarom ben je dan toch van de tdm weer terug gegaan naar de CB500 ?

Motorgreetings v. Free61
Toch terloops even melden dat ik al menig Ducati (ja zelfs 999) voorbijging in de bocht op het circuit met een fietsje als de CB 500 })
Een ketting is maar zo sterk als zijn zwakste schakel. Ik moet wel bekennen dat het het circuit van Croix betrof (dus klein en technisch) en dat op Francorchamps het wellicht anders zou zijn, maar ook door het feit dat ze met hun 20 à 25.000 Euro raket gewoon niet plat durven te gaan uit vrees dat hij wel eens ultiem plat zou gaan |( dus wees niet al te gerust als je een lichtere (cc) moto wilt voorblijven.
Qua verbruik weet ik ook dat een zware V-twin gewoonweg zuipt (natuurlijk in vergelijk met even zware 4 in lijn), en de tankinhoud wordt bijna nooit vergroot wegens verhoging van gewicht (daarmee ook verhoging van zwaartepunt).
Ik kijk wel benieuwd uit naar wat Yamaha zal toveren ter vervanging van de TDM, want die gaat nu toch wel al een ruime tijd mee. Heb er ook nog mee gereden en ben toch wel nog steeds onder de indruk van dit concept.
Hopelijk blijven de benzineprijzen betaalbaar, dan hebben we nog mooie vooruitzichten. :] :] :]
8-) 8-)
 
TDM is een geweldige moto, veel kracht, soepel, wendbaar, is ook een staande tweecilinder net als mijn CB nu. De reden is dat een TDM voor mij nog een kans maakt binnen 20 jaar omdat de zithouding aanzet tot passief rijden. Je zit er zo relax op, ongelooflijk. Ben momenteel nog steeds iets sportiever ingesteld en de CB beantwoord die vraag perfect, en is ook een staande twin, een gouden concept, kijk maar naar de nieuwe BMW 800 welke zeer goede kritieken krijgt. Het enige wat mijn CB doet is een beetje trillen in bepaalde toerentalbereiken, maarja, dat geeft nog meer de indruk dat je op een beest(je) zit, vooral met een race-uitlaat geeft dat een onvoorstelbaar mooi geluid. :9~
 
Terug
Bovenaan Onderaan