Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.239
10.840
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Dag allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij advies geven over een setje banden voor mijn Yamaha XJR 1300 uit 2002. Heb altijd Bridgestones gereden, maar dacht eens wat breder te oriënteren. Na wat online onderzoek vielen ook de Metzeler ROADTEC 01 SE en de Pirelli de Angel GT II op: bv. https://www.motorcyclenews.com/advice/best/sports-touring-tyres/

Maar na een belrondje met diverse dealers werden vooral de Bridgestones T31 of T32 en de Michelin Road 5 genoemd, vooral omdat van beide een GT uitvoering is met een verstevigd carcas. Dit ivm het hogere gewicht van de XJR.

Ben een mooi-weer toerder, die dag- of weekendtripjes maakt. Bijna altijd met vriendin achterop en ook nog een topkoffertje (en soms zadeltassen) mee. Geen gekke dingen, met af en toe een sportief bochtje natuurlijk. Stabiliteit (rechtdoor en bochten), grip in het droge en langzaam manoeuvreren zijn het meest belangrijke. De XJR is niet de lichtste fiets, dus lichter sturende bandjes zou zeker een pre zijn.

De Metzeler en Pirelli lijken erg goed in droge omstandigheden en sturen als het goed is licht, maar zijn ze geschikt voor de het gewicht van de XJR (incl extra belasting)? De Bridgestone en Michelin zijn allrounder, duurzamer en ontwikkelen zich vooral richting regen, maar hoe sturen ze en verhouden ze zich tot de Metzeler en Pirelli?

Daar komt bij dat mijn huidige T30’s zijn licht aan het cuppen. Vandaar dat ik eens naar andere merken wou kijken. De dealers waren heel wisselend in dit advies. De een zei dat Bridgestones het meeste cup-gevoelig waren door het patroon, de andere juist de Michelins Road 5s.

Wat zijn jullie ervaringen met zwaardere fietsen en bovengenoemde banden? Alvast bedankt!
 
Dag allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij advies geven over een setje banden voor mijn Yamaha XJR 1300 uit 2002. Heb altijd Bridgestones gereden, maar dacht eens wat breder te oriënteren. Na wat online onderzoek vielen ook de Metzeler ROADTEC 01 SE en de Pirelli de Angel GT II op: bv. https://www.motorcyclenews.com/advice/best/sports-touring-tyres/

Maar na een belrondje met diverse dealers werden vooral de Bridgestones T31 of T32 en de Michelin Road 5 genoemd, vooral omdat van beide een GT uitvoering is met een verstevigd carcas. Dit ivm het hogere gewicht van de XJR.

Ben een mooi-weer toerder, die dag- of weekendtripjes maakt. Bijna altijd met vriendin achterop en ook nog een topkoffertje (en soms zadeltassen) mee. Geen gekke dingen, met af en toe een sportief bochtje natuurlijk. Stabiliteit (rechtdoor en bochten), grip in het droge en langzaam manoeuvreren zijn het meest belangrijke. De XJR is niet de lichtste fiets, dus lichter sturende bandjes zou zeker een pre zijn.

De Metzeler en Pirelli lijken erg goed in droge omstandigheden en sturen als het goed is licht, maar zijn ze geschikt voor de het gewicht van de XJR (incl extra belasting)? De Bridgestone en Michelin zijn allrounder, duurzamer en ontwikkelen zich vooral richting regen, maar hoe sturen ze en verhouden ze zich tot de Metzeler en Pirelli?

Daar komt bij dat mijn huidige T30’s zijn licht aan het cuppen. Vandaar dat ik eens naar andere merken wou kijken. De dealers waren heel wisselend in dit advies. De een zei dat Bridgestones het meeste cup-gevoelig waren door het patroon, de andere juist de Michelins Road 5s.

Wat zijn jullie ervaringen met zwaardere fietsen en bovengenoemde banden? Alvast bedankt!
Mijn ervaring is dat Michelins snel cuppen onder zwaardere motorfietsen. Dat komt door de dwarsgroeven in het profiel.

De Pirelli Angel GTII is er ook in uitvoering met vesterkt karkas en een zeer geschikte band voor de XJR. Je kunt ook nog kijken naar de Conti Road Attack 3.
Deze 2 bandentypes combineren makkelijk stuurgedrag met goede grip in alle omstandigheden.
 
Eens met bovenstaande reactie.
Daarnaast verkoop ik meestal de Dunlop Roadsmart III voor deze (en gelijkwaardige) motoren met zeer positief resultaat. En die gaat niet alleen het langst mee, maar houdt ook het langst zijn prima rij-eigenschappen.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen -

ik heb een VT700c uit 1984 op de kop kunnen tikken, eentje die >10 jaar stil gestaan heeft.
zodra hij dadelijk rij klaar is, moet hij ook voorzien worden van nieuwe rubbers.

iemand hierin nog tips? - zie veelal white walls / Pirelli Route etc. voorbij komen bij dit soort 'projectjes"
 
Dag allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij advies geven over een setje banden voor mijn Yamaha XJR 1300 uit 2002. Heb altijd Bridgestones gereden, maar dacht eens wat breder te oriënteren. Na wat online onderzoek vielen ook de Metzeler ROADTEC 01 SE en de Pirelli de Angel GT II op: bv. https://www.motorcyclenews.com/advice/best/sports-touring-tyres/

Maar na een belrondje met diverse dealers werden vooral de Bridgestones T31 of T32 en de Michelin Road 5 genoemd, vooral omdat van beide een GT uitvoering is met een verstevigd carcas. Dit ivm het hogere gewicht van de XJR.

Ben een mooi-weer toerder, die dag- of weekendtripjes maakt. Bijna altijd met vriendin achterop en ook nog een topkoffertje (en soms zadeltassen) mee. Geen gekke dingen, met af en toe een sportief bochtje natuurlijk. Stabiliteit (rechtdoor en bochten), grip in het droge en langzaam manoeuvreren zijn het meest belangrijke. De XJR is niet de lichtste fiets, dus lichter sturende bandjes zou zeker een pre zijn.

De Metzeler en Pirelli lijken erg goed in droge omstandigheden en sturen als het goed is licht, maar zijn ze geschikt voor de het gewicht van de XJR (incl extra belasting)? De Bridgestone en Michelin zijn allrounder, duurzamer en ontwikkelen zich vooral richting regen, maar hoe sturen ze en verhouden ze zich tot de Metzeler en Pirelli?

Daar komt bij dat mijn huidige T30’s zijn licht aan het cuppen. Vandaar dat ik eens naar andere merken wou kijken. De dealers waren heel wisselend in dit advies. De een zei dat Bridgestones het meeste cup-gevoelig waren door het patroon, de andere juist de Michelins Road 5s.

Wat zijn jullie ervaringen met zwaardere fietsen en bovengenoemde banden? Alvast bedankt!
ik heb - n.a.v. advies op dit forum- ook voor de Pirellis gekozen (XJR1300 '99) en die bevallen mij tot dusver erg goed!
rijd wel puur solo- en voornamelijk met mooi weer- maar ze sturen m.i lekker licht en bevallen goed
 
Eindelijk aan de start van het seizoen een setje nieuwe banden laten monteren vandaag. Dunlop Sportsmart MK3 (op advies van Super Blackbird). Wat een wereld van verschil met de gecupte Pirelli Corsa Rosso voor en dunlop qualifier achter. Moest nog wat voorzichtig doen met het verse rubber maar gaf me nu al zo veel meer vertrouwen deze hele nieuwe set !
Dank voor de adviezen hier !
 
Ik heb weer eens een Yamaha radian in bezit. Met welke banden hebben jullie goede ervaringen voor toer tot sportief rijgedrag voor bijna het hele jaar door.
Banden in de volgende maten zijn erg beperkt, of ik zoek niet goed.

110/90-16-59H
130/90-16 67H
Alvast bedankt.
 
Nog even over de banden op de/mijn Radian. Er zat een flink verschil in kosten tussen BT45/46 en Dunlop Streetsmart (BT goedkoper).

Gezien het gegeven dat een Radian licht is qua gewicht, heb ik gekozen voor Brigdestone (weinig kans op cupping).
Als ik nu zou moeten kiezen voor banden voor een zware motor zou ik wel gaan voor Dunlop, ondanks dat deze duidelijk duurder zijn.

Dit gebaseerd op het rijden van de 500 Euro challenge in 2015 op een VF750S (niet de lichtste machine) die op Dunlop stond. En dat deze band zeer goed beviel een last had van cupping.
Verder rij ik al een aantal jaar op oude triples (XS750/850) die zwaar zijn (in gewicht). Deze staan op BT45 banden , maar dit hebben snel last van cupping. Bij een volgende bandenwissel of een volgende XS wordt het dan ook geen BT meer.
 
Sinds vorige week een Kawa 454ltd op de kop getikt. Standaard velgen zijn 100/90-19 en 140/90-15.
Verwacht dat er binnenkort nieuw rubber op mag.

Werd in eerste instantie gewezen op Commander III of IV.
Maar ben erg benieuwd naar jullie tips.
 
Aangezien de Commander 4 nog niet eens is aangekondigd zou ik daar niet op wachten als ik jou was...... :+

Denk ook eens aan de Bridgestone E-max en de Avon Cobra Chrome.
De oude getrouwe Dunlop D404 voldoet trouwens ook nog steeds prima.
 
Aangezien de Commander 4 nog niet eens is aangekondigd zou ik daar niet op wachten als ik jou was...... :+

Denk ook eens aan de Bridgestone E-max en de Avon Cobra Chrome.
De oude getrouwe Dunlop D404 voldoet trouwens ook nog steeds prima.
Wist niet meer of het 3 of 4 was ;-)

Zal de genoemde types eens opzoeken. Thanks
 
De voorband ken ik niet.
Ik heb achter een 190/60R17. De enige in die maat was de Bridgestone Exedra Max. En die bevalt me prima. Ik moet er wel bij zeggen dat ik alleen voor de lol motorrijd. Ik ga niet rijden als het regent. Dus daar heb ik geen ervaring mee.
 
Krijg een setje aangeboden voor weinig;
Achter; Bridgestone Exedra MAX R
Voor; Dunlop Elite D401F Harley Davidson

Goeie combinatie?

Daar valt niet heel veel zinnigs over te zeggen, behalve dat ik het nooit zou doen.

Het is een modelspecifieke voorband die je onder een veel lichtere motorfiets wilt gaan plaatsen, met een ander merk achterband. Het kan goed werken, maar de kans is veel groter dat het niet goed samen gaat.
 
Je ziet altijd van die bandentests.
Dan gaan ze ergens in Spanje rijden en kijken ze hoe het zit met grip en slijtage op droog en nat wegdek.
Wat ik nou nooit eens zie is hoe houdt een motorband zich in de winter bij bijvoorbeeld -5 graden.

Ik ben echt heel benieuwd welke sport/toer band het beste presteert als het echt koud is. En waarschijnlijk vele mede woo/werk rijders met mij.
Bij 30 graden heeft elke band voldoende grip toch?
Dat is niet zo boeiend (voor mij).

Alvast dank voor de reacties! 😄
 
Op mijn woon/werk Kawasaki GPZ500 liggen de nieuwe Bridgestone BT46. Hiermee heb ik de winter doorgereden, behalve met ijzel en sneeuw. Onder koude natte omstandigheden hoef ik niet na te denken over verminderde grip. Uiteraard ga ik dan vanuit mezelf ook niet meer als Rossi door de bochten.

Deze winter rijdt ik voor het eerst met elektrisch verwarmde handschoenen en een verwarmde jas. Dat klinkt als een gek bruggetje ;) Ik merk dat doordat mijn lichaam behaaglijk warm is en niet verkleumt, ik meer ontspannen, zelfverzekerd en daardoor gemakkelijker in de winter alsnog met een respectabele hellingshoek door de bochten rijdt. Daarbij kom ik nog steeds niet bij het eind van de grip van de BT46's.

Nou zie ik een BT46 meer als een toerband dan een sport/toerband. Is dat correct of mag de BT46 toch ook in die sport/toer-kant gezet worden? Als de BT46 met mijn motor met mijn rijstijl goed presteert, mag ik dan aannemen dat b.v. een Michelin Road5 of een Conti RoadAttack3 nog beter presteert?

In de zomer rijd ik namelijk met de BT46 de stepjes aan de grond in de Luxemburgse Ardennen. Zo nu en dan kom ik dan wel aan het eind van de grip en begint de achterkant te "smeren". Mogelijk speelt de hoog oplopende temperatuur dan ook een rol. Daarom overweeg ik hierna een setje radiale banden, specifiek de Road5 of de RoadAttack3.

Wat me opvalt is dat de Road5 op de rand geen profiel heeft. Betekend dit dat hij per definitie bij een extreme hellingshoek en het rijden op de rand van de band, meer grip biedt dan de RoadAttack3 waarbij de groeven van het profiel wel doorlopen tot aan de rand?
 
Op mijn woon/werk Kawasaki GPZ500 liggen de nieuwe Bridgestone BT46. Hiermee heb ik de winter doorgereden, behalve met ijzel en sneeuw. Onder koude natte omstandigheden hoef ik niet na te denken over verminderde grip. Uiteraard ga ik dan vanuit mezelf ook niet meer als Rossi door de bochten.

Deze winter rijdt ik voor het eerst met elektrisch verwarmde handschoenen en een verwarmde jas. Dat klinkt als een gek bruggetje ;) Ik merk dat doordat mijn lichaam behaaglijk warm is en niet verkleumt, ik meer ontspannen, zelfverzekerd en daardoor gemakkelijker in de winter alsnog met een respectabele hellingshoek door de bochten rijdt. Daarbij kom ik nog steeds niet bij het eind van de grip van de BT46's.

Nou zie ik een BT46 meer als een toerband dan een sport/toerband. Is dat correct of mag de BT46 toch ook in die sport/toer-kant gezet worden? Als de BT46 met mijn motor met mijn rijstijl goed presteert, mag ik dan aannemen dat b.v. een Michelin Road5 of een Conti RoadAttack3 nog beter presteert?

In de zomer rijd ik namelijk met de BT46 de stepjes aan de grond in de Luxemburgse Ardennen. Zo nu en dan kom ik dan wel aan het eind van de grip en begint de achterkant te "smeren". Mogelijk speelt de hoog oplopende temperatuur dan ook een rol. Daarom overweeg ik hierna een setje radiale banden, specifiek de Road5 of de RoadAttack3.

Wat me opvalt is dat de Road5 op de rand geen profiel heeft. Betekend dit dat hij per definitie bij een extreme hellingshoek en het rijden op de rand van de band, meer grip biedt dan de RoadAttack3 waarbij de groeven van het profiel wel doorlopen tot aan de rand?

Dat hoeft niet per definitie..... en de grote kracht van de Conti's is de grip limit feedback technology. Daar geeft de band heel duidelijk aan dat het te gek begint te worden en je op de limiet van de grip zit. De band gaat dan zwaarder sturen en geeft aan dat je op moet gaan passen. Werkt subliem!

En normaal gesproken kom je daar op de openbare weg niet.
 

Bijlagen

  • 20180616_102950.jpg
    20180616_102950.jpg
    317,3 KB · Weergaven: 18
  • 20180616_102943.jpg
    20180616_102943.jpg
    209,7 KB · Weergaven: 20
  • 20180616_154058.jpg
    20180616_154058.jpg
    270,1 KB · Weergaven: 19
Goedemorgen,

Eerdaags ga ik naast mijn straat motor een race motor kopen dus zal ik vaker banden moeten wisselen.

Daarom overweeg ik gereedschap aan te schaffen om zelf banden te wisselen.

Mijn vraag wat heb je nodig en werkt goed
Welk balanceer app is goed of maakt het niets uit
Wat gebruiken jullie om de band los te drukken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan