Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.410
11.043
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vooral geleerd dat af fabriek banden 0.0 te maken hebben met de aftermarket versie van diezelfde band. Mocht dat wel het geval zijn kocht niemand een Bridgestone T32 want ik vond dat een kutband onder mijn motor (ook OEM montage).
Dat is een goeie, Jean! Ik was me daar niet vsn bewust. Maar denk, nu je het zegt, dat ik hetzelfde zie met mijn Mitas banden op de 1290. Die smelten weg als sneeuw voor de zon…
 
Welke banden smelten er niet als sneeuw voor de zo'n weg met een 1290?
Ik heb ze nog niet gevonden.
Valt nog mee hoor.
Al een behoorlijk aantal sets versleten op mijn 1290 GT.
Geen bovenmatige slijtage t.o.v. andere dikke motoren ondanks het moddervette koppel van de 1290.
Het ligt er natuurlijk ook aan wat men zelf een acceptabele km stand vind.
 
Valt nog mee hoor.
Al een behoorlijk aantal sets versleten op mijn 1290 GT.
Geen bovenmatige slijtage t.o.v. andere dikke motoren ondanks het moddervette koppel van de 1290.
Het ligt er natuurlijk ook aan wat men zelf een acceptabele km stand vind.
Meer dan 5500km is me nog niet gelukt met een achterband. En dat is zelfs vooral "rustig"woon-werk verkeer.
 
Is dat trouwens iets die Mitas banden ?
De sport uitvoeringen hebben best wel een leuk smoelwerk…
Maar ja, dat zegt niks natuurlijk.
Op mijn 1290 zitten Terra Force banden. Op droog vind ik ze prima. Op nat en bij kou geven ze niet veel vertrouwen vind ik. Maar de slijtage in km/mm is dubbel tot drie maal zo hoog als van de andere banden die ik (op mijn 1090) gereden heb. En dat terwijl ik de 1290 nog niet echt voluit rij want: nog erg nieuw…
 
Heb vanmiddag de S23 besteld voor levering bij de S1000RR, mocht dat nou echt niet bevallen.. kunnen ze bij de 500a1000km beurt eronder vandaan (periode van inrijden motor)
Niet om onvriendelijk te doen maar je hebt maar 2j ervaring op een motor.
De kans is extreem klein dat de banden je niet zullen bevallen.
De s21 was al een top band, de s22 was dan een stuk sportiever/hittebestendiger met duidelijke meer grip.
 
2 jaar ervaring en dan al een S1000RR? Phfoe serieus gewaagd.
De S22 vind ik echt een top band, de S23 zal echt niet tegenvallen.
Welke bandenspanning reed je met de michelins?
Geen idee, de fabrikant opgave en ook gespeeld met iets naar beneden en naar boven. De Michelins waren toch nooit zo goed als de S22. De S22 gewoon op de fabrieksopgave.
 
Vroeger zou ik je gelijk gegeven hebben.
Nu met alle electronica en snufjes kinderspel.
Elk pk monster laat zich X aantal keer makkelijker rijden dan pakweg de eerste R1 of fireblade..
Nou, de eerste Fireblade had ik destijds meteen besteld in 1992.
Reed lekker licht maar motorisch kinderspel.
Het leek wel een 6 honderdje…zo braaf.
( die battlax bandjes die er op lagen waren voor die tijd wèl lekker ! )
 
Laatst bewerkt:
Vroeger zou ik je gelijk gegeven hebben.
Nu met alle electronica en snufjes kinderspel.
Elk pk monster laat zich X aantal keer makkelijker rijden dan pakweg de eerste R1 of fireblade..
Off topic: Het grote risico met die uber krachtige motoren van vandaag is precies dit: mensen denken dat de electronica de boel onder controle houdt. Ze vergeten dat je op zo’n motor ongemerkt veel harder rijdt dan je denkt. En dan kom je heel gemakkelijk in een situatie waarin echte rijskills nodig zijn om overeind te blijven.
 
Off topic: Het grote risico met die uber krachtige motoren van vandaag is precies dit: mensen denken dat de electronica de boel onder controle houdt. Ze vergeten dat je op zo’n motor ongemerkt veel harder rijdt dan je denkt. En dan kom je heel gemakkelijk in een situatie waarin echte rijskills nodig zijn om overeind te blijven.
Het gaat niet over je eigen skills of al dan niet harder rijden, dat kon je vroeger ook, als was het vroeger meer Tricky dan nu net door het ontbreken van alle electronica en moest je over veel meer rujskills beschikken dan nu..
Het gaat erom dat elke hedendaagse motor zich veel makkelijker laat rijden dan een motor van pakweg 20j geleden.
Vroeger waren er waarschijnlijk X aantal gevallen meer dat je het niet redde in zulke situaties door het ontbreken van electronica.
Just my two cents.

On topic over banden kun je duizenden pagina's vol schrijven.
De ideale band bestaat niet, wel de band waar jij je comfortabel op voelt en het meest vertrouwen in hebt.
Band X doet dit beter dan band Y, band Y doet dan weer iets anders beter dan band X en ga zo maar door..
Feit is dat elke moderne sportband meer dan genoeg grip bied op de openbare weg.
 
Het gaat niet over je eigen skills of al dan niet harder rijden, dat kon je vroeger ook, als was het vroeger meer Tricky dan nu net door het ontbreken van alle electronica en moest je over veel meer rujskills beschikken dan nu..
Het gaat erom dat elke hedendaagse motor zich veel makkelijker laat rijden dan een motor van pakweg 20j geleden.
Vroeger waren er waarschijnlijk X aantal gevallen meer dat je het niet redde in zulke situaties door het ontbreken van electronica.
Just my two cents.

On topic over banden kun je duizenden pagina's vol schrijven.
De ideale band bestaat niet, wel de band waar jij je comfortabel op voelt en het meest vertrouwen in hebt.
Band X doet dit beter dan band Y, band Y doet dan weer iets anders beter dan band X en ga zo maar door..
Feit is dat elke moderne sportband meer dan genoeg grip bied op de openbare weg.
Het probleem is vaak dat die elektronica ervoor zorgt dat je je onfeilbaar voelt.
Geen enkele elektronica kan je helpen als je te snel op een bocht afgaat of een ander voertuig.
Elektronica helpt je ook niet als je verstijft door een schrikreactie.
Enzovoort.
 
Het probleem is vaak dat die elektronica ervoor zorgt dat je je onfeilbaar voelt.
Geen enkele elektronica kan je helpen als je te snel op een bocht afgaat of een ander voertuig.
Elektronica helpt je ook niet als je verstijft door een schrikreactie.
Enzovoort.
Reken maar van wel, om te beginnen de abs simpele electronica..vroeger zou de eventuele impact op een ander voertuig, als hij of zij zich al niet onderuit geremd zou hebben door de schrikreactie 🙄, 70kmh zijn, nu door de abs zal dat veel minder zijn, ik sluit een impact niet uit maar aan een veel lagere snelheid.
Bijgevolg ook minder kans op zware kwetsuren
 
Reken maar van wel, om te beginnen de abs simpele electronica..vroeger zou de eventuele impact op een ander voertuig, als hij of zij zich al niet onderuit geremd zou hebben door de schrikreactie 🙄, 70kmh zijn, nu door de abs zal dat veel minder zijn, ik sluit een impact niet uit maar aan een veel lagere snelheid.
Bijgevolg ook minder kans op zware kwetsuren
Mensen vertrouwen na enige tijd op de elektronica om het maar op te lossen.
De snelheden liggen daardoor ook een heel stuk hoger dan wanneer ze geen vangnet hebben.
ABS helpt je bij kleine fouten.
 
Mensen vertrouwen na enige tijd op de elektronica om het maar op te lossen.
De snelheden liggen daardoor ook een heel stuk hoger dan wanneer ze geen vangnet hebben.
ABS helpt je bij kleine fouten.
Jij haalt 2 dingen aan in je vorige post, waar electronica al een meerwaarde zou zijn.
Dat de snelheden hoger zouden liggen is puur giswerk van jou geen enkele studie die dat bevestigd
Ik rij 35j motor bij mij liggen ze in elk geval niet hoger dan vroeger, en zal daar zeker niet alleen in zijn.
Het is niet door de electronica of gebrek aan dat motorrijders harder of trager rijden. Het is omdat motoren alsmaar krachtiger worden en daardoor sneller..
Voila heb er het laatste over gezegd.
Fijn paasweekend 🥚🍳🥚🍳
 
Terug
Bovenaan Onderaan