Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.339
10.957
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Het meest ideale is 2 dezelfde banden, die zijn op mekaar "afgesteld" als het ware. Om dan een waarschuwend gedrag te krijgen zullen voor en achter eerst signalen gaan geven. Wanneer je 2 verschillende banden mengt, KAN het zo zijn dat één van de banden over z'n limiet gaat terwijl de ander nog prima kan, en je dus de waarschuwing mist en op je plaat gaat. Of je dat voor of achter wilt hebben is aan jou. Ik persoonlijk heb liever dat de achterkant gaat dan de voorkant, want dat vind ik makkelijker op te vangen.
Sterker nog, bij een set motorbanden heeft de voorste altijd een beetje meer grip.
Maar dat betekent nog altijd niet dat je achterkant altijd als eerste gaat glijden, dat hangt af van hoe je de bocht neemt. (volgas of remmend,...)

Bij auto's hebben de voorste banden meestal een beetje minder grip dan de achterste om altijd terug te vallen naar onderstuur in een neutrale houding.
 
Sterker nog, bij een set motorbanden heeft de voorste altijd een beetje meer grip.
Maar dat betekent nog altijd niet dat je achterkant altijd als eerste gaat glijden, dat hangt af van hoe je de bocht neemt. (volgas of remmend,...)

Bij auto's hebben de voorste banden meestal een beetje minder grip dan de achterste om altijd terug te vallen naar onderstuur in een neutrale houding.
Bij optrekken heb je de meeste grip op de achterband door je momenten (en dus reactiekracht op de achterband), bij remmen haal je zo'n beetje 90% van je remvermogen aan de voorkant. En dat is niet omdat de banden daar zo veel beter zijn, maar doordat je grip afhankelijk is van je wrijvingscoëfficient en je normaalkracht (de kracht die het wegdek op je band uitoefent, of andersom. Net hoe je het bekijkt.) Door de gewichtsverplaatsing verandert de normaalkracht op voor en achteras, waardoor je maximale grip ook verschuift. Remmen betekent gewicht naar voren > voor meer grip

Voor de geïnteresseerden, hier vind je de theorie: LA FRENATA DEL MOTOCICLO, motorcycle dynamics, dinamica del motociclo, www.dinamoto.it, motorcycle books, motorcycle tyres, motorcycle simulator, motorcycle multi-body, motorcycle conferences, motorcycle scientific papers, motorcycle engineering

[offtopic]
Dat auto's ondersturen heeft niks met de banden te maken, die zijn voor en achter hetzelfde (breedsets uitgesloten). Onderstuur is een keuze om een zo veilig mogelijk weggedrag te realiseren, en onderstuur los je op door gas te lossen (niet remmen, dan blokkeert de boel nog verder). Overstuur is vervelender, zeker met voorwielaangedreven auto's ben je ze gewoon kwijt als ze gaan. Als de achterkant voorbij komt tol je in een bocht gewoon tussen de bomen door.
[/offtopic]

EDIT: Toevoeging voor remkrachtverdeling.
Hierbij zie je het globale verloop wanneer je zou remmen op een motor. Rode lijn is de voorkant, blauwe lijn de achterkant, acceleratie is in dit geval dus deceleratie, want we remmen. Ben hierbij uitgegaan van een massa van 250kg (center of gravity) die 40cm achter de vooras ligt, op 85cm hoogte (onderkant tank, massa blok er onder, massa bestuurder er boven). Frictiecoëfficient van 1.2 (Motorcycle Tire/Road Friction). Wielbasis van 1,395m (Street Triple).
Motor remkracht.PNG
 
Laatst bewerkt:
Bij optrekken heb je de meeste grip op de achterband door je momenten (en dus reactiekracht op de achterband), bij remmen haal je zo'n beetje 90% van je remvermogen aan de voorkant. En dat is niet omdat de banden daar zo veel beter zijn, maar doordat je grip afhankelijk is van je wrijvingscoëfficient en je normaalkracht (de kracht die het wegdek op je band uitoefent, of andersom. Net hoe je het bekijkt.) Door de gewichtsverplaatsing verandert de normaalkracht op voor en achteras, waardoor je maximale grip ook verschuift. Remmen betekent gewicht naar voren > voor meer grip

Voor de geïnteresseerden, hier vind je de theorie: LA FRENATA DEL MOTOCICLO, motorcycle dynamics, dinamica del motociclo, www.dinamoto.it, motorcycle books, motorcycle tyres, motorcycle simulator, motorcycle multi-body, motorcycle conferences, motorcycle scientific papers, motorcycle engineering

[offtopic]
Dat auto's ondersturen heeft niks met de banden te maken, die zijn voor en achter hetzelfde (breedsets uitgesloten). Onderstuur is een keuze om een zo veilig mogelijk weggedrag te realiseren, en onderstuur los je op door gas te lossen (niet remmen, dan blokkeert de boel nog verder). Overstuur is vervelender, zeker met voorwielaangedreven auto's ben je ze gewoon kwijt als ze gaan. Als de achterkant voorbij komt tol je in een bocht gewoon tussen de bomen door.
[/offtopic]

EDIT: Toevoeging voor remkrachtverdeling.
Hierbij zie je het globale verloop wanneer je zou remmen op een motor. Rode lijn is de voorkant, blauwe lijn de achterkant, acceleratie is in dit geval dus deceleratie, want we remmen. Ben hierbij uitgegaan van een massa van 250kg (center of gravity) die 40cm achter de vooras ligt, op 85cm hoogte (onderkant tank, massa blok er onder, massa bestuurder er boven). Frictiecoëfficient van 1.2 (Motorcycle Tire/Road Friction). Wielbasis van 1,395m (Street Triple).
Bekijk bijlage 1487337
Sterker nog, wrijvingscoefficient is afhankelijk van de druk die uitgeoefend wordt...
Daarom dat rijtechniek heel belangrijk is.
Sommige rijden in groep 2 op circuit met sport-touring banden zonder te veel problemen terwijl anderen bij tragere rondetijden al moeite hebben met "grip" met sportbanden.

Meeste sportieve auto's hebben breedsets.
Luister vanaf 2.27. (balance of tyres)

 
Weet niet of het al langs was gekomen, maar Bridgestone heeft op hun website GrippingStories de complete Motorrad (super)sportbandentest geupload, een poos geleden. Doe er je voordeel mee!
@Super Blackbird Kan je je bij deze test in de uitslag vinden?
Ja en nee.
Ze hebben de levensduur niet meegenomen in de test, en dat is een criterium dat zeer zwaar telt in de puntentelling. De MK3 die nu als laatste eindigt zou hiermee veel plaatsen goedmaken (maar niet allemaal).
Daarnaast is deze uitslag alleen geldig voor deze bandenmaat. Een andere bandenmaat kan namelijk weer heel anders sturen....
En je moet natuurlijk ook een vergelijkbare motorfiets hebben.
 
Wil het toch eens vragen

Als je nu 2 banden hebt en de ene band is beter dan de andere in dit geval de voorste band meer grip

Loop je dan niet het risico van achter je grip te verliezen en als nog op je plaat te gaan


De vraag is eigenlijk moet je niet 2 dezelfde banden monteren ????
Nee, dat MOET niet. Het is wel de veiligste keuze.
Maar ik zie regelmatig rijders die hun achterband sneller verslijten dan de voorband.
Door die achterband te vervangen voor een slijtvaster model halen ze meer kilometers zonder dat de rij-eigenschappen er (veel) op achteruit gaan.
Of ze willen juist meer grip aan de voorkant (o.a. veiliger en een kortere remweg), en plaatsen dan een sportband voor.
Maar dit alles kwam 10 jaar geleden veel vaker voor dan nu.
 
Bij auto's hebben de voorste banden meestal een beetje minder grip dan de achterste om altijd terug te vallen naar onderstuur in een neutrale houding.
Nu ben ik de eerste die toegeeft weinig verstand van auto's te hebben, maar mijn auto's hadden altijd 4 dezelfde banden er onder. Hoe kan voor dan minder grip hebben? Het gewicht ligt meestal juist iets meer naar voren.....
 
Ik heb inderdaad een Bridgestone S20 voorband en een T30 evo achterband op mijn 2003 Speed Triple. Nu is mijn voorband aan vervanging toe.
Ik had voor deze combinatie gekozen omdat deze 2 banden heel goed bij elkaar schijnen te passen. (Ronding is hetzelfde)
Ik heb er inderdaad hele goede ervaringen mee.
Nu twijfel ik of ik een nieuwe S20 evo voorband zal kopen, of voor een S22. Prijs is bijna hetzelfde.
De ronding is geloof ik al wel gewijzigd bij de S21, dus wat is verstandig?
 
Weet niet of het al langs was gekomen, maar Bridgestone heeft op hun website GrippingStories de complete Motorrad (super)sportbandentest geupload, een poos geleden. Doe er je voordeel mee!
@Super Blackbird Kan je je bij deze test in de uitslag vinden?
Die is al eerder hier besproken. Veel track foto's, maar geen beoordeling op het circuit.
Dezelfde test heeft ook plaatsgevonden met circuitdagen in het achterhoofd, met deze extra criteria wint de Rosso Corsa II met een klein verschil. :)
 
Ik heb inderdaad een Bridgestone S20 voorband en een T30 evo achterband op mijn 2003 Speed Triple. Nu is mijn voorband aan vervanging toe.
Ik had voor deze combinatie gekozen omdat deze 2 banden heel goed bij elkaar schijnen te passen. (Ronding is hetzelfde)
Ik heb er inderdaad hele goede ervaringen mee.
Nu twijfel ik of ik een nieuwe S20 evo voorband zal kopen, of voor een S22. Prijs is bijna hetzelfde.
De ronding is geloof ik al wel gewijzigd bij de S21, dus wat is verstandig?
In het algemeen worden banden bij elke vernieuwing iets beter. Daar kun je gebruik van maken, of gewoon bij het vertrouwde blijven. Die oude series blijven natuurlijk niet eeuwig te koop.
 
Onderstuur is een keuze om een zo veilig mogelijk weggedrag te realiseren, en onderstuur los je op door gas te lossen (niet remmen, dan blokkeert de boel nog verder). Overstuur is vervelender, zeker met voorwielaangedreven auto's ben je ze gewoon kwijt als ze gaan. Als de achterkant voorbij komt tol je in een bocht gewoon tussen de bomen door.
True, de reflex is bij de meeste mensen "gas los" waardoor veel onderstuur problemen worden opgelost.
En het tweede: als je niet tussen die bomen door tolt maar er tegenaan kun je maar beter een flinke kreukelzone en grote airbag hebben (onderstuur = rechtuit, met neus raken) dan een ieniemine kreukelzone en in het beste geval een relatie dunne gordijn-airbag (overstuur = met zijkant raken)
 
Bij optrekken heb je de meeste grip op de achterband door je momenten (en dus reactiekracht op de achterband), bij remmen haal je zo'n beetje 90% van je remvermogen aan de voorkant. En dat is niet omdat de banden daar zo veel beter zijn, maar doordat je grip afhankelijk is van je wrijvingscoëfficient en je normaalkracht (de kracht die het wegdek op je band uitoefent, of andersom. Net hoe je het bekijkt.) Door de gewichtsverplaatsing verandert de normaalkracht op voor en achteras, waardoor je maximale grip ook verschuift. Remmen betekent gewicht naar voren > voor meer grip
:^

In plaats van het blindstaren op grip in bandenrubber, is het beter in te investeren in een rijvaardigheidstraining/circuitdag.
 
True, de reflex is bij de meeste mensen "gas los" waardoor veel onderstuur problemen worden opgelost.
En het tweede: als je niet tussen die bomen door tolt maar er tegenaan kun je maar beter een flinke kreukelzone en grote airbag hebben (onderstuur = rechtuit, met neus raken) dan een ieniemine kreukelzone en in het beste geval een relatie dunne gordijn-airbag (overstuur = met zijkant raken)
Auto's zijn echt ontzettend leuk en interessant, en er zitten altijd leuke en interressante mensen in.
 
Laatst bewerkt:
Korte update over mijn tweede set Pirelli Diablo Supercorsa SP op mijn Speed Triple.

Een paar maanden eerder dan gepland, heb ik de Rosso 3 set moeten vervangen, een spijkertje in de achterband was de aanleiding. De Supercorsa V3 versie die ik nu heb, heeft een enkele compound op de voorband - de V2 die ik eerst had, een duo compound (met 3 stroken dus). Ik heb er nu ruim 2000km mee gereden. Terwijl de V3 achterband een vergelijkbare redelijk goede levensduur lijkt te hebben als de voorganger, is de voorband al zo goed als versleten: op de linkerkant zit halverwege het profiel al een bijna kale plek. Te zachte compound voor straatgebruik?
 
Ik heb een nieuwe achterband nodig voor mijn z1000 uit 2003. De huidige voor- en achterband zijn de angel GT.

De achterband is redelijk snel 'plat' geworden in het midden door veel woon/werk verkeer (stukjes snelweg en veelal rechtdoor). Ik rijd daarnaast af en toe ritjes binnendoor voor de fun. Bij regen blijft de motor binnen. Ik vind de band af en toe zenuwachtig reageren wanneer je een bocht instuurt.

Is de road attack 3 een goede keuze? Ik lees in reviews dat deze band qua slijtage goed is verbeterd ten opzichte van zijn voorganger, en dat je met deze band makkelijk stuurt, en dus minder zenuwachtig reageert dan de Angel GT.
 
Ik heb een nieuwe achterband nodig voor mijn z1000 uit 2003. De huidige voor- en achterband zijn de angel GT.

De achterband is redelijk snel 'plat' geworden in het midden door veel woon/werk verkeer (stukjes snelweg en veelal rechtdoor). Ik rijd daarnaast af en toe ritjes binnendoor voor de fun. Bij regen blijft de motor binnen. Ik vind de band af en toe zenuwachtig reageren wanneer je een bocht instuurt.

Is de road attack 3 een goede keuze? Ik lees in reviews dat deze band qua slijtage goed is verbeterd ten opzichte van zijn voorganger, en dat je met deze band makkelijk stuurt, en dus minder zenuwachtig reageert dan de Angel GT.

Wat is 'snel plat'? Druk eens uit in aantal km's aub. Dan krijg ik (we) een beter beeld.

Wat bedoel je met zenuwachtig reageren? Snel invallen? Onstabiel? wobbelt je motor in de lange bochten? Leg eens uit. Alleen dan kunnen we vertellen of een nog sneller sturende band jou gaat helpen of tegenwerken.


Heb dezelfde fiets gehad, met veel verschillende banden, dus wellicht kan ik mn ervaring met je delen.
 
Ik heb een nieuwe achterband nodig voor mijn z1000 uit 2003. De huidige voor- en achterband zijn de angel GT.

De achterband is redelijk snel 'plat' geworden in het midden door veel woon/werk verkeer (stukjes snelweg en veelal rechtdoor). Ik rijd daarnaast af en toe ritjes binnendoor voor de fun. Bij regen blijft de motor binnen. Ik vind de band af en toe zenuwachtig reageren wanneer je een bocht instuurt.

Is de road attack 3 een goede keuze? Ik lees in reviews dat deze band qua slijtage goed is verbeterd ten opzichte van zijn voorganger, en dat je met deze band makkelijk stuurt, en dus minder zenuwachtig reageert dan de Angel GT.

Maar is zenuwachtig niet hetzelfde als makkelijk sturen? Zal de vergelijkingstest vanavond nog ff opzoeken voor je. Angel is beter in de regen, maar dat telt voor jou dus niet.

Hoelang ging de achterband mee?
 
Ik heb een nieuwe achterband nodig voor mijn z1000 uit 2003. De huidige voor- en achterband zijn de angel GT.

De achterband is redelijk snel 'plat' geworden in het midden door veel woon/werk verkeer (stukjes snelweg en veelal rechtdoor). Ik rijd daarnaast af en toe ritjes binnendoor voor de fun. Bij regen blijft de motor binnen. Ik vind de band af en toe zenuwachtig reageren wanneer je een bocht instuurt.

Is de road attack 3 een goede keuze? Ik lees in reviews dat deze band qua slijtage goed is verbeterd ten opzichte van zijn voorganger, en dat je met deze band makkelijk stuurt, en dus minder zenuwachtig reageert dan de Angel GT.
Hoe lang gaat je voorband nog mee? Als je je voorband niet veranderd zou ik een bijpassende achterband kiezen, dus pirelli of Metzeler. De Roadtec 01 of Angel GT2 bijvoorbeeld. Road attack 3 zou ik niet zomaar combineren met de Angel GT-voorband. En zoals hierboven gezegd: makkelijk sturen kan juist ook zenuwachtig zijn.
 
'Zenuwachtig' weet niemand precies wat je bedoelt.
Valt ie de bocht (te snel) in naar jouw gevoel?
Houdt de motor zn lijn niet stabiel in een lange bocht?
Voelt je voorkant instabiel of te lichtvoetig aan bij insturen?
etc.
etc.

Bij mn 1e voorbeeldvraag zouden we kunnen adviseren een band te nemen die uit zichzelf wat neutraler (trager) de bocht invalt, om dat probleem te compenseren.

Kan je het gevoel 'zenuwachtig' omschrijven?
 
Bedankt voor de reacties.

@Kawa_Fan De banden zijn in april 2015(!) vervangen bij 27.307 km. Er staat nu 43.427 km op de teller. De huidige banden liggen er dus 16.126 km onder. Een slordige 3200 km per jaar.
De voorband ziet er nog netjes rond uit, de slijtage-indicatoren zijn nog niet in beeld.

Met zenuwachtig reageren bedoel ik het 'in de bocht vallen'. Ik heb het gevoel dat wanneer je een (scherpe) bocht in stuurt de motor 'ineens' plat valt. Bij rotonde heb ik dat gevoel ook. De motor rijdt verder zeer stabiel, als je eenmaal lekker in de bocht zit dan voelt het allemaal erg stabiel en vertrouwd.

Bandenmaat achter: 180/55/17, voor: 120/70/17.

@lennart0r dat is een goeie. De voorband kan nog wel even dus dan is het aan te raden de Angel GT II te nemen?

@Dutch hoe kan ik checken of de vering verrot is? De wegligging is verder prima. De boel lekt ook niet.
 
Een voorband slijt op straat altijd het meest vlak uit het midden. Dat wil zeggen, links en rechts direct naast het midden. Ik bedoel niet de plek waar je op redelijke hellingshoek (of nog verder) in een bocht contact hebt, maar echt vlak naast het midden.
Dat betekent dat je daar als eerste vlakke stukken krijgt (zeg maar de vierkante achterband, maar dan het effect op een voorband).

Dit kan je voor mijn gevoel het beste zien als je op je motor rijdt en je kijkt over je stuur naar je voorband. Door het snelle draaien valt het profiel niet op en zie je mooi de contour van je band. Dan kan je zien of je band die platte vlakken vertoont, iets wat stilstaand moeilijker te zien is vind ik (door profiel en cupping eventueel). Na 16000 km verwacht ik niet dat je voorband nog perfect rond is. Die platte stukken kunnen aanvoelen als 'ineens de bocht invallen'

Dit zou je probleem kunnen verklaren.



Verder zou vering en demping ook iets kunnen zijn. Dit is voor een leek moeilijk te controleren. Je kan een boel lezen qua basisinstelingen of wat andere doen om bepaalde problemen te verhelpen. Maar vering/demping is een gevoelskwestie. Wat je voelt moet je vertalen naar feiten en daarop aanpassen. Dikwijls spreken experts elkaar tegen als ze een probleem op een forum of foto willen verhelpen. Zelf proberen kan, maar wat fijn voelt, hoeft niet veilig te zijn. Vering is voor mij iets waarvan ik wil weten dat het in orde is.
Je zou eens naar Hyperpro kunnen rijden voor een gratis controle en afstelling. Persoonlijk had ik Hyperpro veren op mijn z1000. Ik kwam van een sportfiets en ik miste toch echt wel de stabiliteit (zeker in snelle bochten) die ik gewend was. Vering was een wereld van verschil.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties.

@Kawa_Fan
Met zenuwachtig reageren bedoel ik het 'in de bocht vallen'.

@Dutch hoe kan ik checken of de vering verrot is? De wegligging is verder prima. De boel lekt ook niet.
Je klaagt over zenuwachtig reageren, dus zo top is de wegligging niet. Wat betreft die vering, ga even langs een veringspecialist. Hyperpro, HK Suspension, JJ Supension enz enz. Je mag ook bij mij langs komen, geen idee of dat vanuit jouw woonplaats handig is. Soms is het een kwestie van even goed instellen, soms is er meer nodig. Het zou echt de eerste keer niet zijn dat een schokdemper best slecht is zonder dat er lekkage zichtbaar is. Een band is ook niet pas lek als de velg op de grond staat ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan