Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.496
11.122
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het altijd wel opvallend hoeveel mensen er denken hele zachte sportbanden nodig te hebben. Iedereen moet dat natuurlijk zelf weten (en uitzonderingen daargelaten), maar ik zou me afvragen of dat ook echt nodig is (grip v.s. levensduur). Ik heb nu zo'n 10 setjes sport-tour banden versleten (verschillende merken), en 1 setje zachte banden (Sportmart II), en ik kan met ST banden prima uit de voeten. Ook met een setje RS3 kun je KD'en… Alles hangt af van het beoogde gebruik.

Rij zelf een Tracer 900 en hoef niet al hangend op 1 oor met de meeste snelheid de bocht uit te komen. Af en toe een KD maken is leuk, maar dat kan ook met half gas ;). Heb in het verleden wel eens een circuitdagje met Angel GT's gedaan, en die banden kwamen daar behoorlijk aan hun grenzen. Ze werden te warm, en gingen smeren. De temperatuur in die banden was op dat moment duidelijk boven het werkgebied.

Ik vraag mij af of 'Jan met de pet' de sportbanden op de openbare weg wel op hun ideale werktemperatuur krijgt. Ik bedoel, bij welke temperaturen ga je op weg (ik ook bij 10 graden) en hoe vaak stop je? Een ST-band is bedoeld om snel op werktemperatuur te komen tijdens de dagelijkse ritjes, maar toch kun je er ook behoorlijk mee gummen. Ik heb dus tussendoor op mijn MT-09 een setje SportSmart II (in den beginne voor een circuitdag welke nooit gekomen is..haha) gehad, maar ik geloof niet dat ik ze met tourtjes (al dan niet in NL) op temperatuur kreeg. Al is het maar omdat je af en toe stopt om ff te rusten/koffie te drinken etc. en de banden razendsnel afkoelen.

Met een setjes RSIII deed ik op de MT 20k met een voorband, 12k met een achterband. Bij de SSII was dat 10k/6k... een heel verschil voor een band waar ik zijn potentieel niet uit haalde. Daarnaast heb je inderdaad nog de jongens die serieus veel PK's / koppel erop zetten.. op een gegeven moment kan de ST band dat niet meer aan en moet je wel zachte banden steken...

Ik kan de Racetec RR K2/K1 combi wel waarderen. (Net als Supercorsa's en Race Attack's).....

Zeker in de bergen. Het enige nadeel is de levensduur van 1250-1500 km.
 

Bijlagen

  • IMG-20180722-WA0005.jpeg
    IMG-20180722-WA0005.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 17
Ik vind het altijd wel opvallend hoeveel mensen er denken hele zachte sportbanden nodig te hebben. Iedereen moet dat natuurlijk zelf weten (en uitzonderingen daargelaten), maar ik zou me afvragen of dat ook echt nodig is (grip v.s. levensduur). Ik heb nu zo'n 10 setjes sport-tour banden versleten (verschillende merken), en 1 setje zachte banden (Sportmart II), en ik kan met ST banden prima uit de voeten. Ook met een setje RS3 kun je KD'en… Alles hangt af van het beoogde gebruik.

Rij zelf een Tracer 900 en hoef niet al hangend op 1 oor met de meeste snelheid de bocht uit te komen. Af en toe een KD maken is leuk, maar dat kan ook met half gas ;). Heb in het verleden wel eens een circuitdagje met Angel GT's gedaan, en die banden kwamen daar behoorlijk aan hun grenzen. Ze werden te warm, en gingen smeren. De temperatuur in die banden was op dat moment duidelijk boven het werkgebied.

Ik vraag mij af of 'Jan met de pet' de sportbanden op de openbare weg wel op hun ideale werktemperatuur krijgt. Ik bedoel, bij welke temperaturen ga je op weg (ik ook bij 10 graden) en hoe vaak stop je? Een ST-band is bedoeld om snel op werktemperatuur te komen tijdens de dagelijkse ritjes, maar toch kun je er ook behoorlijk mee gummen. Ik heb dus tussendoor op mijn MT-09 een setje SportSmart II (in den beginne voor een circuitdag welke nooit gekomen is..haha) gehad, maar ik geloof niet dat ik ze met tourtjes (al dan niet in NL) op temperatuur kreeg. Al is het maar omdat je af en toe stopt om ff te rusten/koffie te drinken etc. en de banden razendsnel afkoelen.

Met een setjes RSIII deed ik op de MT 20k met een voorband, 12k met een achterband. Bij de SSII was dat 10k/6k... een heel verschil voor een band waar ik zijn potentieel niet uit haalde. Daarnaast heb je inderdaad nog de jongens die serieus veel PK's / koppel erop zetten.. op een gegeven moment kan de ST band dat niet meer aan en moet je wel zachte banden steken...
De gemiddelde Nederlandse motor rijdt ongeveer 3000 km per jaar. Voor veel mensen is levensduur en prijs per km minder belangrijk dan plezier van hun hobby. In zulke gevallen is het prima om lekker met sportbanden te rijden. Ook al gebruik je 99,9% van de tijd de maximale grip niet, het rijdt wel heerlijk.

Ik heb zelf o.a. een circuitmotor met kenteken en toen daar Dunlop Sportsmart TTs onder zaten, heb ik genoten van hoe fijn dat reed op straat, dat krijg je niet met bijvoorbeeld een Roadsmart of Angel GT 2 (die laatsten zitten momenteel onder m'n straatmotor maar dat stuurt lang niet zo flitsend).
 
Eens met hierboven. Persoonlijk rij ik de laatste jaren te weinig om ST-banden nog te verslijten voordat de ouderdom gaat meespelen... Ik heb om die reden bewust gekozen voor sportbanden. Op m'n ZX10r stuurt de motor net wat fijner met een spitsere sportieve voorband dan met een bolle sport tour band.
Daarnaast denk ik dat KeesH het werkgebied van een sportband wat onderschat.

Ja, ze hebben iets meer warmte nodig om in hun ideale werkgebied te komen. Maar het zijn geen slicks die buiten hun werkgebied totaal geen grip hebben.
Ook bij koud weer heb je na 10km genoeg warmte in je banden (de held zal de helft van de km's al genoeg vinden) om normaal en-nog-wat-harder te rijden.
Van een sporttour band wordt tegenwoordig gezegd (en door sommigen geeist _O-) dat ie bij de eerste bocht al maximaal ingezet kan worden.

Beide zeer prima voor regen en koud weer. De ene nog net wat beter dan de anders, maar das nuance.
Vandaar dat het ook beide 'straatbanden' genoemd worden. Dat betekent zoiets als iedere mongool moet klakkeloos normale straatbanden kunnen monteren (sport of sporttour) en zonder al te veel rekening met deze banden te houden absoluut veilig kunnen rijden op de openbare weg. Als een sportband bij kou echt glibbert etc. zou zoiets nooit goedgekeurd worden voor de openbare weg.
 
Laatst bewerkt:
at betekent zoiets als iedere mongool moet klakkeloos normale straatbanden kunnen monteren (sport of sporttour) en zonder al te veel rekening met deze banden te houden absoluut veilig kunnen rijden op de openbare weg. Als een sportband bij kou echt glibbert etc. zou zoiets nooit goedgekeurd worden voor de openbare weg
Pirelli supercorsa SC-banden en Dunlop GP Racer-banden zijn bijvoorbeeld ook goedgekeurd voor de openbare weg, maar dat is dus wel echt glibberen in kou en in de regen.
 
Pirelli supercorsa SC-banden en Dunlop GP Racer-banden zijn bijvoorbeeld ook goedgekeurd voor de openbare weg, maar dat is dus wel echt glibberen in kou en in de regen.


:^

Nou en of, de standaard gemonteerde SC-SP's op m'n Factory doen onder de 10 graden helemaal niks, behalve héél vaag/onveilig aanvoelen. B|
Zelfs met ff goed doorgummen komt weinig verbetering. (tractioncontrol maakt dan overuren. |()
TT's doen dat veel beter, echter nét boven nul is het ook oppassen.
ST banden doen dat écht véél beter. :}:]
 
Er is verschil tussen straatbanden en circuitbanden die gehomologeerd zijn voor de openbare weg.
Zo worden ze ook te koop gezet he.
In mijn uitleg laat ik dus, mijn inziens, bewust de semi-circuitband buitenwege.

Ben het er trouwens mee eens hoor, supercorsa's en vergelijkbare soort hebben een klein werkgebied. Daarbuiten zijn ze zeer slecht (te koud). Straatbanden, dus sportbanden en sporttourbanden, presteren ook buiten hun ideale werkgebied nog veilig/prima/in orde.
Sportbanden hebben een veel groter werkgebied dan semi-circuitbanden en presteren bij kou prima. Ik zeg echter niet dat je met 0 graden een kneedown moet doen...
 
Welke sport tour band zal ik kiezen? Rij nu met Pilot Power 3 op een MT09, die zat eronder toen ik de MT kocht. Nu denk ik aan een sport tour band die wat langer zal mee gaan: Conti Road Attack 3, Michelin Road 4/5 of Pirelli Angel GTII. Ik vind de MT lekker licht sturen met de Power 3. In welke van deze sport tour banden, ga ik dat terugvinden? En welke van deze 3 is de beste qua gebruik bij alle temperaturen boven nul?
 
Welke sport tour band zal ik kiezen? Rij nu met Pilot Power 3 op een MT09, die zat eronder toen ik de MT kocht. Nu denk ik aan een sport tour band die wat langer zal mee gaan: Conti Road Attack 3, Michelin Road 4/5 of Pirelli Angel GTII. Ik vind de MT lekker licht sturen met de Power 3. In welke van deze sport tour banden, ga ik dat terugvinden? En welke van deze 3 is de beste qua gebruik bij alle temperaturen boven nul?
Er bestaat geen beste band. De eigenschappen van je motor spelen ook een grote rol. Mijn vorige motor, een Ducati Hyperstrada, stuurde met Power 3 zo hypernerveus dat ik daarna Road 5 kocht. Dat was een hele verbetering, zelfs de grip was beter. Mijn huidige motor stuurt goed met sportbanden. Dat wordt echt niet beter met toerbanden.
 
Welke sport tour band zal ik kiezen? Rij nu met Pilot Power 3 op een MT09, die zat eronder toen ik de MT kocht. Nu denk ik aan een sport tour band die wat langer zal mee gaan: Conti Road Attack 3, Michelin Road 4/5 of Pirelli Angel GTII. Ik vind de MT lekker licht sturen met de Power 3. In welke van deze sport tour banden, ga ik dat terugvinden? En welke van deze 3 is de beste qua gebruik bij alle temperaturen boven nul?
Ik was tevreden over de road attack 3 op mn mt09 met geupgraded vering.
Maar een sportband stuurt nog steeds beter.
Met de road attack 3 nog nooit een verrassing meegemaakt, ook niet bij 3 graden en vochtig wegdek.
 
Bridgestones en pirelli’s hebben volledig andere karkassen. Als de voorband nog OK is zou ik een rosso 3 of rosso corsa 2 monteren.

Ik ben overigens van Pirelli/Metzeler, via Michelin overgestapt naar Bridgestones en op zich bevallen die super goed (R11’s) dit is wel 100% circuit. Voor op de weg rij ik nu met een supercorsa SC1 voor en een oude Rosso 2 achter. Om heel eerlijk te zijn werkt dat op de weg ook prima.


Mag ik wat vragen aangezien je dat nergens kan zien.

Over het karkas verschil dat is neem ik aan hoe beweeglijk en zacht het is.

vond de Pilot Power lekker rijden op mijn zx6 r

wie kan dit juist invullen en het verschil goed uitleggen voor mij want ik ben beetje lost.

Michelin Pwer 5
Dunlop Sportsmart mk3
Pirelli Rosso 3
Bridgetone S22

EN waarom zou je wat kiezen

Ik rijd een Shiver 750 en zoek vooral grip en veiligheid wel rijd heel af en toe in de regen als ik gedwongen word maar snders nooit... echte mooi weer rijders dus.

Dank je
 
Mag ik wat vragen aangezien je dat nergens kan zien.

Over het karkas verschil dat is neem ik aan hoe beweeglijk en zacht het is.

vond de Pilot Power lekker rijden op mijn zx6 r

wie kan dit juist invullen en het verschil goed uitleggen voor mij want ik ben beetje lost.

Michelin Pwer 5
Dunlop Sportsmart mk3
Pirelli Rosso 3
Bridgetone S22

EN waarom zou je wat kiezen

Ik rijd een Shiver 750 en zoek vooral grip en veiligheid wel rijd heel af en toe in de regen als ik gedwongen word maar snders nooit... echte mooi weer rijders dus.

Dank je
Dat zijn concurrenten van elkaar met kleine verschillen.
 
Dat zijn concurrenten van elkaar met kleine verschillen.
:^

En wat op een ZX6R lekker voelt hoeft op een Shiver niet alles te zijn. Hele andere motorfiets.
Een oldskool Power lijkt mij op de Appie veel te nerveus.

Dat moet de Power 5 wel beter doen.. heb er nog geen grote bandentest van gezien.
Voor de rest inderdaad lood om oud ijzer.

De S22 is het best getest op secundaire wegen en snel sturen.
De Rosso 3 zit daar dichtbij, maar is op het circuit en het nat(circuit) een tandje beter.

Voor de Appie zou de Pirelli wel mijn favoriet zijn. Lekker stabiel.
De Bridgestone is misschien wel te happy.

En misschien kan hij beter naar sport/tour banden kijken. :P
 
Mag ik wat vragen aangezien je dat nergens kan zien.

Over het karkas verschil dat is neem ik aan hoe beweeglijk en zacht het is.

vond de Pilot Power lekker rijden op mijn zx6 r

wie kan dit juist invullen en het verschil goed uitleggen voor mij want ik ben beetje lost.

Michelin Pwer 5
Dunlop Sportsmart mk3
Pirelli Rosso 3
Bridgetone S22

EN waarom zou je wat kiezen

Ik rijd een Shiver 750 en zoek vooral grip en veiligheid wel rijd heel af en toe in de regen als ik gedwongen word maar snders nooit... echte mooi weer rijders dus.

Dank je

Rosso 3 en Power 5 zijn iets minder sportief. Rosso Corsa 2 en Power RS passen beter in het rijtje met Sportsmart mk3 en S22.

Ik zou zelf de Rosso Corsa 2 nemen (heb ik nu) of de S22 (is veel goedkoper en wordt de volgende set):

 
Laatst bewerkt:
Er is verschil tussen straatbanden en circuitbanden die gehomologeerd zijn voor de openbare weg.
Zo worden ze ook te koop gezet he.
In mijn uitleg laat ik dus, mijn inziens, bewust de semi-circuitband buitenwege.

Ben het er trouwens mee eens hoor, supercorsa's en vergelijkbare soort hebben een klein werkgebied. Daarbuiten zijn ze zeer slecht (te koud). Straatbanden, dus sportbanden en sporttourbanden, presteren ook buiten hun ideale werkgebied nog veilig/prima/in orde.
Sportbanden hebben een veel groter werkgebied dan semi-circuitbanden en presteren bij kou prima. Ik zeg echter niet dat je met 0 graden een kneedown moet doen...

Supercorsa SP vind ik 's winters niet bijzonder gevaarlijk, in de zin van dat ik er niet onverwacht mee ben weggeleden.

Voor kd bij 0 graden: Icesliders van Wiz :+
 
Supercorsa SP vind ik 's winters niet bijzonder gevaarlijk, in de zin van dat ik er niet onverwacht mee ben weggeleden.

Voor kd bij 0 graden: Icesliders van Wiz :+

Dan houd je dus al rekening met het feit dat deze banden lang niet de grip hebben die ze normaal bieden. Pak je je bochtje op zn zomers, lig je er naast.

Of ben je ermee weggegleden toen je dat wel verwachtte? :+
 
Hoe groot zijn de verschillen tussen 2 generaties banden eigenlijk?
Neem bijvoorbeeld
Michet Pilot Road 4 vs de Road 5,
Pirelli Angel GT vs GT II
Conti Roadattac 2 vs 3?
Herken je je motor niet meer als je naar de nieuwe versie gaat?
Ben je niet goed wijs om bij de gunstigere voorganger te blijven?
Flinke stappen voorwaarts offf... eerder een kwestie van slaaf van de marketing afdeling?
 
De verschillen zijn klein, voor de normale goden niet eens merkbaar.
Dingetje met banden is, 95% zit tussen de oren.
Als mensen hier een test lezen waarin de conclusie is dat Merk A net wat beter in de regen presteert dan zijn concurrent, dan moet iemand die aangeeft dat hij weleens in de regen rijdt Merk A monteren. Als jij op banden een keertje een glibbertje ervaren hebt, dan is de kans groot dat jij die banden niet meer vertrouwt, als natte poep door de bochten rijdt en zelfs dat hele merk de rest van je leven afzweert, aan jezelf en aan anderen... Banden is een vertrouwenkwestie, weinig rationeels aan.

Tussen de grote merken zit nuanceverschil, niet veel meer dan dat.
Ze beloven elke generatie 10-30% meer levensduur, maar als je dat doortrekt sinds de jaren '90, zou je nu 40k met een sportbandje moeten halen. Net zoals al sinds ik geboren ben elk wasmiddel reclame beweert 'dat ze nu echt wit wassen'.

Natuurlijk worden de banden beter, maar je kan veilig 1 of 2 generaties oude banden kopen (mits ze goed zijn bewaard he). Toen die banden getest werden konden ze platter dan platter dan plat en harder op het gas dan de motor aankon etc. etc. Dat zouden nu griploze glibberdingen zijn?

Ik geloof er niet zo in, maar ik denk dat 75% het hierover met me oneens gaat zijn O-)
 
De verschillen zijn klein, voor de normale goden niet eens merkbaar.
Dingetje met banden is, 95% zit tussen de oren.
Als mensen hier een test lezen waarin de conclusie is dat Merk A net wat beter in de regen presteert dan zijn concurrent, dan moet iemand die aangeeft dat hij weleens in de regen rijdt Merk A monteren. Als jij op banden een keertje een glibbertje ervaren hebt, dan is de kans groot dat jij die banden niet meer vertrouwt, als natte poep door de bochten rijdt en zelfs dat hele merk de rest van je leven afzweert, aan jezelf en aan anderen... Banden is een vertrouwenkwestie, weinig rationeels aan.

Tussen de grote merken zit nuanceverschil, niet veel meer dan dat.
Ze beloven elke generatie 10-30% meer levensduur, maar als je dat doortrekt sinds de jaren '90, zou je nu 40k met een sportbandje moeten halen. Net zoals al sinds ik geboren ben elk wasmiddel reclame beweert 'dat ze nu echt wit wassen'.

Natuurlijk worden de banden beter, maar je kan veilig 1 of 2 generaties oude banden kopen (mits ze goed zijn bewaard he). Toen die banden getest werden konden ze platter dan platter dan plat en harder op het gas dan de motor aankon etc. etc. Dat zouden nu griploze glibberdingen zijn?

Ik geloof er niet zo in, maar ik denk dat 75% het hierover met me oneens gaat zijn O-)
KLopt volgens mij precies wat je zegt, heb onlangs de test van de Michelin PP 2Ct gezien (heb 'm al eens gepost hier)
Ontwikkeld in 2006 en kan nog gewoon goed mee, en voor een hele schappelijke prijs te koop. Zit er zelf aan te denken ze onder m'n Z900 te leggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan