Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.473
11.093
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mn vraag ook in het Diversion topic gesteld, maar misschien heeft er hier iemand ook nog een goede suggestie.

Ik heb sinds een paar dagen een XJ600s Diversion, en die is toe aan vers rubber. Ik ben op zoek naar een paar recht toe, recht aan banden. Ik ben niet zo’n hard rijder en al helemaal niet zo’n stuurder die de grens opzoekt.
Standaard ligt er voor 110/80-17 en achter 130/70-18 op.
Nu ben ik ook niet fan van een bepaald merk.

Heeft er iemand een goede suggestie?
 
Ik heb onder de 900 en 600S gewoon BT45's liggen. Ik heb niet veel vergelijkbaar materiaal maar voorheen met ContiGo was het een ramp qua wegligging. Die banden waren niet eens zo oud maar af en toe een glibber in de bochten, dat reed niet lekker. BT45 heb ik tot nu toe geen klachten over, maar slechts een 4k km mee gereden nog.
 
De verschillen zijn klein, voor de normale goden niet eens merkbaar.
Dingetje met banden is, 95% zit tussen de oren.
Als mensen hier een test lezen waarin de conclusie is dat Merk A net wat beter in de regen presteert dan zijn concurrent, dan moet iemand die aangeeft dat hij weleens in de regen rijdt Merk A monteren. Als jij op banden een keertje een glibbertje ervaren hebt, dan is de kans groot dat jij die banden niet meer vertrouwt, als natte poep door de bochten rijdt en zelfs dat hele merk de rest van je leven afzweert, aan jezelf en aan anderen... Banden is een vertrouwenkwestie, weinig rationeels aan.

Tussen de grote merken zit nuanceverschil, niet veel meer dan dat.
Ze beloven elke generatie 10-30% meer levensduur, maar als je dat doortrekt sinds de jaren '90, zou je nu 40k met een sportbandje moeten halen. Net zoals al sinds ik geboren ben elk wasmiddel reclame beweert 'dat ze nu echt wit wassen'.

Natuurlijk worden de banden beter, maar je kan veilig 1 of 2 generaties oude banden kopen (mits ze goed zijn bewaard he). Toen die banden getest werden konden ze platter dan platter dan plat en harder op het gas dan de motor aankon etc. etc. Dat zouden nu griploze glibberdingen zijn?

Ik geloof er niet zo in, maar ik denk dat 75% het hierover met me oneens gaat zijn O-)
Een kleine nuancering: in de recente jaren zijn er fijne ontwikkelingen geweest mbt het toevoegen van silica wat ervoor heeft gezorgd dat sommige nieuwe generaties opeens veel beter in de regen presteren. Bijvoorbeeld de conti RA3 die veel beter is in de regen dan de voorganger. Voor de rest kan ik me wel vinden in je verhaal.
 
Ik heb onder de 900 en 600S gewoon BT45's liggen. Ik heb niet veel vergelijkbaar materiaal maar voorheen met ContiGo was het een ramp qua wegligging. Die banden waren niet eens zo oud maar af en toe een glibber in de bochten, dat reed niet lekker. BT45 heb ik tot nu toe geen klachten over, maar slechts een 4k km mee gereden nog.
Ben je nu niet versleten banden met nieuwe aan het vergelijken? Daarin zit namelijk het grootste verschil.
 
Ik heb mn vraag ook in het Diversion topic gesteld, maar misschien heeft er hier iemand ook nog een goede suggestie.

Ik heb sinds een paar dagen een XJ600s Diversion, en die is toe aan vers rubber. Ik ben op zoek naar een paar recht toe, recht aan banden. Ik ben niet zo’n hard rijder en al helemaal niet zo’n stuurder die de grens opzoekt.
Standaard ligt er voor 110/80-17 en achter 130/70-18 op.
Nu ben ik ook niet fan van een bepaald merk.

Heeft er iemand een goede suggestie?
Bridgestone BT46, Michelin Pilot Activ of Dunlop Streetsmart.
 
Hoe groot zijn de verschillen tussen 2 generaties banden eigenlijk?
Neem bijvoorbeeld
Michet Pilot Road 4 vs de Road 5,
Pirelli Angel GT vs GT II
Conti Roadattac 2 vs 3?
Herken je je motor niet meer als je naar de nieuwe versie gaat?
Ben je niet goed wijs om bij de gunstigere voorganger te blijven?
Flinke stappen voorwaarts offf... eerder een kwestie van slaaf van de marketing afdeling?
Het verschil tussen versleten banden en nieuwe banden is (normaal) veel groter dan het verschil tussen 2 opeenvolgende modellen banden.
Maar zoals al eerder is aangegeven, de grip in de regen is de laatste jaren met bijna 50% toegenomen, dus dat kan best flink schelen.
 
KLopt volgens mij precies wat je zegt, heb onlangs de test van de Michelin PP 2Ct gezien (heb 'm al eens gepost hier)
Ontwikkeld in 2006 en kan nog gewoon goed mee, en voor een hele schappelijke prijs te koop. Zit er zelf aan te denken ze onder m'n Z900 te leggen.
Verhaal klopt niet. Het is een vertaling uit Das Motorrad, en daar was de conclusie iets duidelijker.
Als de 2CT niet was ge-upgrade in die 15 jaar dat hij leverbaar is, dan had hij bij lange na niet zo goed meegedaan.
 
Verhaal klopt niet. Het is een vertaling uit Das Motorrad, en daar was de conclusie iets duidelijker.
Als de 2CT niet was ge-upgrade in die 15 jaar dat hij leverbaar is, dan had hij bij lange na niet zo goed meegedaan.
Dat staat er inderdaad ook in:
"Daarbij moeten we wel opmerken dat 2CT inmiddels is geëvolueerd naar 2CT+. Daarbij worden de zachte rubbercompounds op de zijkanten enigszins ondersteund door de hardere midden-rubbercompound die onder de zachte oppervlaktelaag doorloopt, waardoor meer stabiliteit in het loopvlak wordt gecreëerd. Een constructie die overigens niet uniek is voor Michelin, er zijn ook andere fabrikanten die dit zo doen."
 
Het verschil tussen versleten banden en nieuwe banden is (normaal) veel groter dan het verschil tussen 2 opeenvolgende modellen banden.
Maar zoals al eerder is aangegeven, de grip in de regen is de laatste jaren met bijna 50% toegenomen, dus dat kan best flink schelen.
Dan laat ik me beter niet meer zo gek maken en neem gewoon een set van de bekende merken die mijn dealer ook adviseert.
👍🏻
 
Zelf ben ik gebonden aan Bridgestone, de bt45 word niet meer gemaakt geloof ik. Gebonden in die zin dat mij oudere motoren nog 16" velgen hadden/hebben en er zijn niet veel fabrikanten die deze bandenmaat nog aanbieden. Voordien nooit dit merk gehad, maar ze zijn steengoed. Ik doe er veel snelwegkilometers mee en ze hebben niet snel last van een plat loopvlak. Tegelijk rijd ik bijna dagelijks de steuntjes aan het asfalt, en dan soms nog ietsje platter er door. Ik rijd ook alweer 31 jaar rond en ik vind deze in ieder geval goed. Ze waarschuwen ook tijdig, net als Michelin. ze beginnen zachtjes naar buiten te glijden bij nat wegdek, maar zelfs dan kan je zonder zelf iets te doen nog vlot de bocht door. Bij regenweer geven ze meer vertrouwen dan ooit, of dat ligt aan nieuwe vering of de motorfiets. want die heb ik sinds oktober pas. ik ben er in ieder geval blij mee.
 
Ben je nu niet versleten banden met nieuwe aan het vergelijken? Daarin zit namelijk het grootste verschil.
De ContiGo onder de 900 waren even oud (ongeveer 3-4 jr) en even versleten als de huidige BT45's onder de 600S. De 900 en 700 hebben nieuwe BT45's (fabricagejaar 2018), daar vergelijk ik ze niet mee. Dat heb ik eerder niet uitgelegd waardoor deze scheve verhouding inderdaad ontstaat. Zo bedoelde ik het niet.

Het is geen exact science maar ik zou de ContiGo niet zo snel meer kiezen door deze ervaring. Het is niet veel ervaring, vandaar dat ik het er ook bij zet, dan kan een lezer zelf de juiste conclusie trekken. I'm just giving my two cents.
 
advies vraag.
ik rijdt 2:06 op assen (maar ik wil sneller), met pirelli diablo rosso corsa 2 , ik weet is geen wereldtijd (verre van)
nu wil ik dit jaar gaan upgraden in bandenkeus. ook vanwege vertrouwen
ik begreep al dat slick's bij deze tijden eigenlijk geen optie zijn . (blijven niet warm genoeg)
ik wil wel bij pirelli blijven.
wat is dan een goede upgrade?... SC?....0...1...2?...of mix....of zijn er nog meer mogelijkheden?..
ik heb bandenwarmers.

alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
advies vraag.
ik rijdt 2:06 op assen (maar ik wil sneller), met pirelli diablo rosso corsa 2 , ik weet is geen wereldtijd (verre van)
nu wil ik dit jaar gaan upgraden in bandenkeus. ook vanwege vertrouwen
ik begreep al dat slick's bij deze tijden eigenlijk geen optie zijn . (blijven niet warm genoeg)
ik wil wel bij pirelli blijven.
wat is dan een goede upgrade?... SC?....0...1...2?...of mix....of zin er nog meer mogelijkheden?..
ik heb bandenwarmers.

alvast bedankt

Eigenlijk zouden de banden niet het probleem moeten zijn om sneller te gaan, maar indien je bij Pirelli wilt blijven, de volgende stap is de Supercorsa SP.
 
klopt , zijn het ook niet....het zit tussen de oren :)
vertrouwen moet ook tijdwinst opleveren , dat heb ik al gemerkt toen ik van straatfiets naar circuitfiets ging.

Heb je ook gelijk in! Je zou eventueel ook nog naar andere dingetjes kunnen kijken, denk aan remmen (al stalen remleidingen?) en vering. Dan heb je ook een stuk minder nerveus rijgedrag, en dat is weer goed voor je vertrouwen!
 
advies vraag.
ik rijdt 2:06 op assen (maar ik wil sneller), met pirelli diablo rosso corsa 2 , ik weet is geen wereldtijd (verre van)
nu wil ik dit jaar gaan upgraden in bandenkeus. ook vanwege vertrouwen
ik begreep al dat slick's bij deze tijden eigenlijk geen optie zijn . (blijven niet warm genoeg)
ik wil wel bij pirelli blijven.
wat is dan een goede upgrade?... SC?....0...1...2?...of mix....of zin er nog meer mogelijkheden?..
ik heb bandenwarmers.

alvast bedankt

Met een set Rosso Corsa 2 zit je nog lang niet aan de limiet van de banden met 2:06.
 
Terug
Bovenaan Onderaan