Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.501
11.125
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Die heeft deze (primitieve) Yamaha niet.

Bij je vorige motor was dat waarschijnlijk wel af te stellen geweest. Op de Hypermotard zit namelijk Pirelli Rosso3 en op de SP versie Supercorsa; het verschil in grip is te vergelijken met S20 vs S22. Dit is wel een serieus probleem, nog nooit wat over gelezen trouwens in de vakbladen.
 
Laatst bewerkt:
Een Bridgestone S22 achterband had ik al, maar nu ik ook een bijpassende voorband heb, werkt het abs niet meer op goed wegdek. In plaats daarvan komt het achterwiel omhoog en kan ik dus over de kop gaan in een noodsituatie. Meer grip is dus niet altijd beter.
Dat is toch gewoon zo met elke sportband die warm is?
Abs doet precies waar hij voor gemaakt is, het wiel niet blokkeren.
Al rollend kan je achterkant ook omhoog komen.
Moderne motoren met een gyroscoop kunnen hier wel mee overweg.
 
Bij je vorige motor was dat waarschijnlijk wel af te stellen geweest. Op de Hypermotard zit namelijk Pirelli Rosso3 en op de SP versie Supercorsa; het verschil in grip is te vergelijken is met S20 vs S22. Dit is wel een serieus probleem, nog nooit wat over gelezen trouwens in de vakbladen.
Mijn Duc had 2 standen voor ABS en 7 standen voor TC. Die TC was echt bruikbaar in de bochten. Bij Yamaha is ook de TC erg primitief.
 
Heb je tips (behalve ''naar Hyperpro gaan")?
Speel met je veervoorspanning en daarna pas je demping. Verander 1 instelling per keer.
Noteer elke verandering, schrijf ernaast welk verschil je voelt en of het beter is.
Minder sag vooraan zorgt voor een stabielere motor, meer voor een meer wendbare motor. (afhankelijk van de grondspeling kan je de vorkpoten door het stuur steken om een meer wendbare motor te hebben)
Doe je ook een ziptie om je binnen poot om je veerweg te controleren bij normaal rijden gebruik je 2/3 van je veerweg en bij zeer sportief 90/95%.
 
Speel met je veervoorspanning en daarna pas je demping. Verander 1 instelling per keer.
Noteer elke verandering, schrijf ernaast welk verschil je voelt en of het beter is.
Minder sag vooraan zorgt voor een stabielere motor, meer voor een meer wendbare motor. (afhankelijk van de grondspeling kan je de vorkpoten door het stuur steken om een meer wendbare motor te hebben)
Doe je ook een ziptie om je binnen poot om je veerweg te controleren bij normaal rijden gebruik je 2/3 van je veerweg en bij zeer sportief 90/95%.

Bedankt!
 
Ik ben laatst bij hk suspension geweest ,ik vond mijn voor veren wat stug staan,de monteur heeft de boel nagekeken en vond de afstelling perfect
Ik vroeg of hij hem wat lichter af kon stellen,toen heeft hij hem 2 klikjes verandert en gezegd probeer het eens en zet hem anders de 2 klikjes terug
Ik heb hem de 2 klikjes weer terug gezet en het werkt echt beter.
Heel knap dat zo,n man dat zo aanvoelt,mijn motor ging meer in de veren duiken op de aangepaste stand.
Ik ben dus blij dat ik er ff langs ben gegaan ondanks dat mijn vering perfect stond,en nu dus weer perfect staat.
Nu heb ik echt het verschil ervaren
 
Mijn ervaring
Ik heb een week of 6 geleden nieuwe michelins op mijn motor laten zetten en die bevallen mij prima
Maar nu heeft michelin een cashback actie,nou dat werkt voor geen meter,ik had de formulieren ingevuld,en kreeg de mededeling na een week of 4 dat ze meer moesten weten,terwijl ik mijn factuur had mee gestuurd.
Ik mijn leverancier gemaild ,en die zou kontakt op nemen met de vertegenwoordigger,dat heeft hij keurig gedaan,maar die was op vakantie.
Ik hoorde maar niets dus maar weer gemaild nu is alles weer opgestuurd naar michelin en wacht ik weer.
Tot nu toe is mijn ervaring met cashback van michelin zeer slecht,doen erg moeilijk terwijl ze van mijn gewoon de aankoop bon hebben
Mijn mening doe zo,n actie helemaal niet en maak gewoon de banden goedkoper,want dit werkt totaal niet
Bij mij werkte het gewoon. Bandenboer had al aangegeven dat het lang kon duren. Dat klopte, maar wel gewoon eurootjes ontvangen! Waarom ze het zo ingewikkeld doen weet ik niet. Korting van 10% lijkt me handiger, scheelt de klant een hoop gedoe en Michelin ook....
 
Korting van 10% lijkt me handiger, scheelt de klant een hoop gedoe en Michelin ook....

Voor zo'n bedrijf is meer geld op de rekening hebben beter....
Heel vaak "10% meer" op de rekening is een groter bedrag om meer rente over te krijgen.
Dat is ook de "truc" voor sommige bedrijven waarbij terugbetalingen altijd pas na een bepaalde dag in de maand gebeurt, dat is namelijk na de rente datum.
En ondanks dat rente voor de gewone mens zo goed als 0 is, is dat niet persé voor de (echt) "grote" rekeningen....
en anders word dat "meteen belegd" en ligt het geld ook voor een bepaalde tijd vast...

---
Edit:

En niet iedereen neemt altijd alle moeite om geld terug te krijgen.
Of doet alles correct om geld terug te krijgen.

Die groep is dan weer wat je aan extra inkomsten zou missen als je gewoon korting geeft.
 
Update van mijn ervaringen met de bandenset Pirelli Diablo Rosso Corsa 2 (hijg) op mijn 2012 Speed Triple:


Begin nu toch te denken dat het halverwege-de-levensduur-haast-onbruikbaar-worden-van-banden (eerder met Pirelli DR3 gehad) ook met bepaalde eigenschappen van mijn motor te maken heeft.

Binnen zeer korte tijd is het slijtagebeeld dusdanig veranderd, dat mijn motor weer zo slecht stuurt dat het lijkt alsof mijn banden lek zijn of het balhoofdlager niet goed vrij loopt.

Heb nu 6k met de voorband en 4k met de achterband gereden. Het restprofiel is voor 3mm (4,5 nieuw) en achter 4mm (6 nieuw). Op zich erg goed en vergelijkbaar met DR3, maar dat zijn de negatieve eigenschappen dus ook...

De verandering lijkt waarschijnlijk zo abrupt omdat ik door ziekte anderhalve week niet heb kunnen rijden, terwijl ik daarvoor gedurende een langere tijd langzaam aan de geleidelijke verslechtering gewend raakte, maar toch.

Benieuwd hoe de volgende set, Bridgestones S22's, zich gaat houden.
Bedankt voor de feed back, ik hoor het graag van de s22, en de eventuele eigenschappen van je motorfiets. Mocht dat ooit aan het licht komen.
 
...
Edit:

En niet iedereen neemt altijd alle moeite om geld terug te krijgen.
Of doet alles correct om geld terug te krijgen.

Die groep is dan weer wat je aan extra inkomsten zou missen als je gewoon korting geeft.

Dit is de hoofdreden, de groep die geen gebruik maakt van acties is groter dan je denkt en dat maakt de actie goedkoper.
 
Ik heb het niet over 50,-

Ik heb het over 10% op een bandje (enkelvoud), wat boven mijn post weer genoemd werd.

Zelden zijn mijn voor- en achterband tegelijk versleten, zelfden vervang ik ze tegelijk.
 
De bestelde Mutant's zijn binnen....binnenkort maar monteren op de motor.

Wel irritant dat er over de groene stip weinig informatie te vinden is....
Al wat te vinden is gaat over rode of gele stippen... niet over groene...
Maar wat is dan 't groene "cirkeltje" (driehoek op de voorband) met "open" midden...
Laten we er voor het gemak even uit gaan dat de groene stip bij het zwaarste punt moet. (In mijn geval ventiel met aftermarket TPMS)

1599504275180.png


Stiekem hoop ik niet te hoeven balanceren, of dat 't balanceren gewoon met 't wiel gemonteerd lukt (maar remklauw open gezet)...
Balanceer "bok" is nog niet binnen maar wil eigenlijk vanavond of morgen avond band wisselen...
 
Het wiel zal geïnstalleerd op de motor teveel wrijving van de keerringen hebben. Hierdoor kan je hem niet balanceren.
Ik wil je veiligheid niet in het spel brengen.

Ik zou er mee rijden tot je balanceerbok binnen is en dan alsnog balanceren.
 
Ik heb nog nooit zoiets achterlijks zien ontstaan als cash-back acties.
Ook bij witgoed...

Krankzinnig ingewikkelde manier om je product in de aanbieding te zetten, voor de consument dan...
Blijkbaar denken jullie dat cashback-acties in het leven zijn geroepen om de consument een cadeautje te geven.... Of om het hen makkelijk te maken.
Nu, dat is niet zo.

De bedoeling is dat deze actie de producent meer omzet/marktaandeel/productbekendheid geeft, en dat de actie niet te veel mag kosten.

Ik doe nu al een jaar of 10 (denk ik) cashback-acties van de verschillende motorfabrikanten. Afhankelijk van het soort actie reageert een deel van de consumenten niet, en zal nooit zijn geld terug vragen. Een paar jaar geleden was er een bandenfabrikant die het slim had opgezet, die gaf de dealer ook een provisie op deze actie. Aangezien dat best aardig kon oplopen heb ik toen bij elke verkoop meteen samen met de klant het formulier ingevuld waardoor er dus 100% retour kwam. Die actie werd dus niet herhaald.... :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan