Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.446
11.076
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Enige post terug zat ik met een banden vraag. Nu twijfel ik heel erg tussen twee sets en wel de Pirelli Angel GT (de eerste serie) of de S22.
Waarom de eerste serie, ik heb daar twee sets van gereden op mijn vorige motoren en daar was ik, zeer te spreken over. Waarom de S22? Nieuwe band, die goed uit de testen komen en goed in de regen zijn.
Prijs verschil is 70 euro tussen de sets. Nu bespaar ik niet op banden maar ben wel bang voor het onbekende omdat ik GEEN ervaring heb met de S22.
Is je rijstijl zeer sportief?
Rij je af en toe op circuit?
Neem dan de S22, anders neem je gewoon de Angel GT.
Dat is gewoon een goede band en je voelt er je vertrouwd en veilig bij.
 
Het zijn allebei gewoon hele goede banden. Ik heb ze beide gehad. De angel GT weliswaar op een CBR600RR maar toch.
Mij bevallen de S22 overigens ook supergoed en heb daar alle vertrouwen in. Ik zou de S22 boven de angels verkiezen, ook al zou ik nu ook prima afkunnen met de Angels (alleen straat km's).
 
Moderne banden kun je vergelijken met multigrade olie. Ze werken goed bij verschillende temperaturen.
Ga eens met een moderne Suprcorsa op stap bij een buitentemperatuur van 3 graden.
Wedden dat je dit dan niet meer durft te herhalen?

Praten we over sport-tourbanden, dan hebben ze al meteen veel grip.

Maar de vraag was hoeveel ze opwarmen in die 3km.
Daar is geen echt antwoord op te geven....
Dat hangt af van vele factoren, o.a.:
-asfalttemperatuur
-buitentemperatuur
-nat of droog
-rijstijl
-motorfiets
-type/model van de banden
-voorband of achterband
-rechtdoorrijden of veel bochten
etc., etc., etc......
 
Laatst bewerkt:
Ga eens met een moderne Suprcorsa op stap bij een buitentemperatuur van 3 graden.
Wedden dat je dit dan niet meer durft te herhalen?

Praten we over sport/tourbanden, dan hebben ze al meteen veel grip.

Maar de vraag was hoeveel ze opwarmen in die 3km.
Daar is geen echt antwoord op te geven....
Dat hangt af van vele factoren, o.a.:
-asfalttemperatuur
-buitentemperatuur
-nat of droog
-rijstijl
-motorfiets
-type/model van de banden
-voorband of achterband
-rechtdoorrijden of veel bochten
etc., etc., etc......
Ik heb het over sporttoer- en sportbanden. Met de Michelin Road 5 kon ik in de winter na 200 meter al een hellingshoek van 45 graden maken. Met een buitentemperatuur van 38 graden deden ze het nog beter. Met Bridgestone S22 is hetzelfde mogelijk, en waarschijnlijk nog meer.
Opwarming kun je gewoon met de hand voelen. 40 graden is lekker warm, 60 graden voelt heet aan.
 
Voor mijn woon/werk/vakantie/sportiefscheuren-hok heb ik van Aliexpress een TPMS setje gehaald. In eerste instantie met van die supergrote ventieldopjessensoren. Dat zou ik afraden, die verbuigen het ventiel en ik ben bang dat ze uiteindelijk het ventiel scheuren.
Ze verbuigen het ventiel niet, mits je je aan de voorschriften houdt.
Een van die voorschriften is dat je ze niet op een rubber ventiel mag gebruiken, en ik vrees dat jij dat gedaan hebt. Klopt dat?
Gewoon een stalen of aluminium ventiel gebruiken, en er is geen enkel probleem.
Je moet wel met sensor gemonteerd laten balanceren, die dingen zijn namelijk best zwaar.
 
Enige post terug zat ik met een banden vraag. Nu twijfel ik heel erg tussen twee sets en wel de Pirelli Angel GT (de eerste serie) of de S22.
Waarom de eerste serie, ik heb daar twee sets van gereden op mijn vorige motoren en daar was ik, zeer te spreken over. Waarom de S22? Nieuwe band, die goed uit de testen komen en goed in de regen zijn.
Prijs verschil is 70 euro tussen de sets. Nu bespaar ik niet op banden maar ben wel bang voor het onbekende omdat ik GEEN ervaring heb met de S22.
Deze banden zijn niet (goed) vergelijkbaar.
De Angel-serie zijn sport/tourbanden, en de S-serie zijn echte sportbanden.
Het is net alsof je een Mercedes E-klasse wil vergelijken met een bestelbusje. Andere doelgroep, ander gebruik.
 
Ik heb het over sporttoer- en sportbanden. Met de Michelin Road 5 kon ik in de winter na 200 meter al een hellingshoek van 45 graden maken. Met een buitentemperatuur van 38 graden deden ze het nog beter. Met Bridgestone S22 is hetzelfde mogelijk, en waarschijnlijk nog meer.
Opwarming kun je gewoon met de hand voelen. 40 graden is lekker warm, 60 graden voelt heet aan.
Sorry, maar dit is mijn dagelijks werk.
Je kan dit niet simpelweg zo stellen, en zijn nog steeds zat sportbanden die niet werken bij lage temperaturen, en die bijzonder lastig op werktemperatuur komen. Tot die tijd zijn ze gewoon best link om mee te rijden.
 
Zeer sportief is een groot woord. Ik rij wel eens door. Maar ik ben geen Rossi 🤣
Nee. Circuit dagjes pak ik niet mee.
S22 en angel gt zijn zoals gezegd niet te vergelijken. Als je de GT fijn vindt en je wil wat nieuws/anders proberen, waarom niet iets anders uit dezelfde stal? De Pirelli Rosso IV of de Angel GT2? Anders de Metzeler M9RR of Roadtec 01 SE. Allemaal goede moderne banden!

Vwb sportbanden vs tourbanden. De grip van beide is genoeg voor bijna iedereen alleen sportbanden sturen vaak wat flitsender en dat vind ik zelf een meerwaarde, vooral voor recreatief gebruik (ipv bv woon-werkverkeer).
 
Laatst bewerkt:
Allen bedankt. De angel GT's zijn besteld. Waarom niet de GTII's? Omdat er weinig tot geen verschil tussen beiden zit. Althans, dat heb ik gelezen en ik heb vaker de GT's gereden waar ik tevreden over ben.
 
Ze verbuigen het ventiel niet, mits je je aan de voorschriften houdt.
Een van die voorschriften is dat je ze niet op een rubber ventiel mag gebruiken, en ik vrees dat jij dat gedaan hebt. Klopt dat?
Gewoon een stalen of aluminium ventiel gebruiken, en er is geen enkel probleem.
Je moet wel met sensor gemonteerd laten balanceren, die dingen zijn namelijk best zwaar.

Dat heb je goed ingeschat. Ik heb de ventieldopsensoren gewoon op de rubberen ventielen gemonteerd. Het was een eerste test en ik wilde juist niet de banden van de velg hoeven halen.
Wat me wel opviel, is dat de bandentemperatuur met die ventieldopsensoren zwaar vertekend wordt weergegeven. Veel lager dan de werkelijkheid. Dit heb ik nagemeten met een geijkt thermokoppel die ik heb rond slingeren. Logisch ook, want dat dopje zit vol in de wind en koelt dus af.

Omdat het me wel beviel om de informatie van temperatuur en druk van de banden direct op m'n dashboard te hebben, heb ik daarna nieuwe banden laten monteren met de sensoren in de velg. Uiteraard werd er toen wel gebalanceerd.

Wel heb ik geleerd dat het aan te raden is om de Chinese knoopcelbatterijen van die TPMS preventief te vervangen. De sensor in de achterband laat het nu namelijk na 5.000km al zo nu en dan afweten. Nou ja, weer wat voor de volgende bandenwissel O-)
 
Mijn ervaring?
Dag 1 voel je de verschillen
Dag 2 weet je nog dat er verschillen waren
Dag 3 ben je gewend en voelt je band gewoon als een band


edit: reactie op angel gt of s22.
Zaten ineens 34312 posts tussen al :+
 
Laatst bewerkt:
Even tussendoor vraag ik me als leek toch iets af..
Ik lees in dit bandentopic vaak de vraagstelling of je wel of niet een dagje circuit op wenst te gaan met je alledaagse banden..dat dit de keuze van type band logischerwijs beïnvloeden kan etc.. Ik begrijp wel dat indien je dat circuitrijden ook daadwerkelijk doet en je daarbuiten enkel ’toeristisch’ occasioneel gebruik maakt van diezelfde moto/banden, bv enkel zondag’s bij mooi weer, dan idd beter een wat méér sportievere band ipv een Angel GT sport/tourband voor dagelijks woon -werkverkeer kunt gebruiken zoals de s22. Dit is dan eigenlijk een band die pakweg 80% versleten wordt op circuit en eigenlijk maar een klein beetje op de openbare weg...
Dit is integenstelling tot diegene die z’n banden 90% van de tijd op de straat verslijt en (misschien als het zo ver komt) enkel 1 à 2x op een jaar een paar uur op circuit dezelfde band voor de helft van z’n levensduur afslijt... Die laatste persoon, is die niet veel beter en veiliger af met een gewone set voor dagelijks gebruik en daarnaast een tweede set puur sportbanden op eigen velg? Laat staan een apparte moto specifiek voor circuit.. T’is maar een vraag, geen kritiek op wat anderen doen.. Persoonlijk geloof ik in ’the right tool for the right job’.. ’k zie me dus echt niet met mijn moto voor alle dag met s/tourbanden op een circuit de held te gaan uithangen en dan nog verwachten ’s anderdaags naar’t werk te gaan zonder zorg of verhoogd risico..
 
Laatst bewerkt:
Even tussendoor vraag ik me als leek toch iets af..
Ik lees in dit bandentopic vaak de vraagstelling of je wel of niet een dagje circuit op wenst te gaan met je alledaagse banden..dat dit de keuze van type band logischerwijs beïnvloeden kan etc.. Ik begrijp wel dat indien je dat circuitrijden ook daadwerkelijk doet en je daarbuiten enkel ’toeristisch’ occasioneel gebruik maakt van diezelfde moto/banden, bv enkel zondag’s bij mooi weer, dan idd beter een wat méér sportievere band ipv een Angel GT sport/tourband voor dagelijks woon -werkverkeer kunt gebruiken zoals de s22. Dit is dan eigenlijk een band die pakweg 80% versleten wordt op circuit en eigenlijk maar een klein beetje op de openbare weg...
Dit is in integenstelling tot diegene die z’n banden 90% van de tijd op de straat verslijt en (misschien als het zo ver komt) enkel 1 à 2x op een jaar een paar uur op circuit dezelfde band voor de helft van z’n levensduur afslijt... Die laatste persoon, is die niet veel beter en veiliger af met een gewone set voor dagelijks gebruik en daarnaast een tweede set puur sportbanden op eigen velg? Laat staan een apparte moto specifiek voor circuit.. T’is maar een vraag, geen kritiek op wat anderen doen.. Persoonlijk geloof ik in ’the right tool for the right job’.. ’k zie me dus echt niet met mijn moto voor alle dag met s/tourbanden op een circuit de held te gaan uithangen en dan nog verwachten ’s anderdaags naar’t werk te gaan zonder zorg of verhoogd risico..
Met sporttoerbanden sinds de pilot Road 2 kan je al aardig hard op circuit rijden als je in het achterhoofd houdt dat de banden kunnen oververhitten.
Een extra set velgen kost geld, die neem je op de motor niet zomaar mee dus heb je al een aanhanger en auto nodig met paddockstanden,.... Als het raceslicks zijn dan heb je ook nog eens bandenwarmers nodig en verlengkabels,.... Dat kost ook nog een aardige duit.
Extra circuit motor kost nog een heel stuk extra.

Maar je kan ook gewoon met je straatmotor en sportbanden (Dunlop sportsmart, continental sportattack, pirelli rosso,Bridgestone S20, 21,22,...) op circuit rijden en nog aardig snel zijn ook.
Met Bridgestone s22 bijvoorbeeld kan je gerust in groep gevorderden rijden bijvoorbeeld.
 
Even tussendoor vraag ik me als leek toch iets af..
Ik lees in dit bandentopic vaak de vraagstelling of je wel of niet een dagje circuit op wenst te gaan met je alledaagse banden..dat dit de keuze van type band logischerwijs beïnvloeden kan etc.. Ik begrijp wel dat indien je dat circuitrijden ook daadwerkelijk doet en je daarbuiten enkel ’toeristisch’ occasioneel gebruik maakt van diezelfde moto/banden, bv enkel zondag’s bij mooi weer, dan idd beter een wat méér sportievere band ipv een Angel GT sport/tourband voor dagelijks woon -werkverkeer kunt gebruiken zoals de s22. Dit is dan eigenlijk een band die pakweg 80% versleten wordt op circuit en eigenlijk maar een klein beetje op de openbare weg...
Dit is integenstelling tot diegene die z’n banden 90% van de tijd op de straat verslijt en (misschien als het zo ver komt) enkel 1 à 2x op een jaar een paar uur op circuit dezelfde band voor de helft van z’n levensduur afslijt... Die laatste persoon, is die niet veel beter en veiliger af met een gewone set voor dagelijks gebruik en daarnaast een tweede set puur sportbanden op eigen velg? Laat staan een apparte moto specifiek voor circuit.. T’is maar een vraag, geen kritiek op wat anderen doen.. Persoonlijk geloof ik in ’the right tool for the right job’.. ’k zie me dus echt niet met mijn moto voor alle dag met s/tourbanden op een circuit de held te gaan uithangen en dan nog verwachten ’s anderdaags naar’t werk te gaan zonder zorg of verhoogd risico..

Right tool for the right job is natuurlijk ideaal.
Wil je zoveel uitgeven aan, laten we zeggen, eenmaal per jaar een circuitdagje?
Zo nee, dan zul je compromissen moeten sluiten.

Verder klopt je verhaal.
Hoe vaker je op het circuit gaat rijden, hoe interessanter het wordt om specifieke straat- en circuitspullen te gaan aanschaffen. Moeten de middelen het wel toelaten :+

Vergeet inderdaad niet dat je met een sportband als amateur een prima circuitdag kunt doen hoor. Amateur bedoel ik dan qua rondetijden. Zolang jij lekker gemiddeld tot zelfs vooraan in de traagste groep rijdt, kun je met sportbanden en zelfs sport toerbanden prima meekomen.

Echter, banden is vooral een 'tussen de oren verhaal', dus worden er al snel semi-slicks gemonteerd terwijl dat voor de grip helemaal nog niet nodig is. Dat wordt dan goedgepraat met dingen als 'op banden bespaar je niet' of 'better safe then sorry'
 
Vergeet inderdaad niet dat je met een sportband als amateur een prima circuitdag kunt doen hoor. Amateur bedoel ik dan qua rondetijden. Zolang jij lekker gemiddeld tot zelfs vooraan in de traagste groep rijdt, kun je met sportbanden en zelfs sport toerbanden prima meekomen.
Met sport toerbanden kan je ook in groep amateur vooraan staan hoor...
En met sportbanden (Bridgestone s21/22 supercorsa sp v3) kan je ook in de derde snelste groep in het midden/vooraan staan met een ouwe gsxr600 bijvoorbeeld. :+
(Als je geluk hebt en een goede dag hebt kan je zelfs de 9de snelste van de dag worden met een ouwe gsxr600 met supercorsa sp v3.)
 
Weet hier toevallig iemand de profieldiepte in het midden van een 180/55 roadtec 01 SE als deze nieuw is? Reden waarom ik dit vraag: heb nu nog 3mm (in het midden) na 2500 km. Wil er nog mee naar de dolomieten (3500km) weet niet of ik dit ga halen.
 
Weet hier toevallig iemand de profieldiepte in het midden van een 180/55 roadtec 01 SE als deze nieuw is? Reden waarom ik dit vraag: heb nu nog 3mm (in het midden) na 2500 km. Wil er nog mee naar de dolomieten (3500km) weet niet of ik dit ga halen.
ik heb dit geprobeerd.......als je in Italië tijd wil verspillen aan een bandenwissel.....zeker doen.
anders toch ff nieuw rubber erop!
het gaat daar echt snel met je banden slijtage als je een beetje doorrrijdt. helemaal als je met wat extra kilo's aan baggage rijdt.
voordeel van nieuwe bandjes aldaar....je hoeft je nergens om te bekommeren, meeste scheuren in het wegdek voel je niks meer van :)
 
Weet hier toevallig iemand de profieldiepte in het midden van een 180/55 roadtec 01 SE als deze nieuw is? Reden waarom ik dit vraag: heb nu nog 3mm (in het midden) na 2500 km. Wil er nog mee naar de dolomieten (3500km) weet niet of ik dit ga halen.
Van jouw band weet ik het niet, maar bij toerbanden is dit meestal rond de 6mm. Dan is er dus in 2500km 3 mm verdwenen. Als je de slijtage lineair doorrekent betekent dit dat je ergens tijdens je reis een harde knal hoort, gevolgd door het onbestuurbaar worden van de motorfiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan