Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.446
11.072
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
En vergeet niet dat de band wanneer deze mindere dikte heeft ook minder grip biedt en sneller gaat slijten, zeker als het asfalt daar iets ruwer is dan hier.
Je kan ook overwegen om met de oude band daar naartoe te rijden en deze daar te laten wisselen maar je neemt dan wel een risico dat ze niet jouw band op voorraad hebben.

Ik vind 5000km levensduur voor een toer band wel erg weinig, ik haalde dat normaal gesproken uit een supercorsa inclusief 1 a 2 circuit dagjes op een 1000/1200 cc twin.
 
En vergeet niet dat de band wanneer deze mindere dikte heeft ook minder grip biedt en sneller gaat slijten, zeker als het asfalt daar iets ruwer is dan hier.
Je kan ook overwegen om met de oude band daar naartoe te rijden en deze daar te laten wisselen maar je neemt dan wel een risico dat ze niet jouw band op voorraad hebben.

Ik vind 5000km levensduur voor een toer band wel erg weinig, ik haalde dat normaal gesproken uit een supercorsa inclusief 1 a 2 circuit dagjes op een 1000/1200 cc twin.
Metzeler gaat bij mij ook relatief kort mee, een Sportec 7RR ook maar 4-5k, duidelijk minder dan een Pirelli Rosso 3 die ook nog meer grip had.

En net als jij doe ik ook 5k met een Supercorsa achterband. Een Supersorsa SP V3 voorband verslijt ik daarentegen in 2k met straatrijden, de V2 ging 4k mee.

Zowel de band als de persoonlijke rijstijl lijken van invloed te zijn, zodat voorspellingen voor anderen daardoor moeilijk worden.

Mijn nieuwe Bridgestone S22 set die veel grip geeft, op het niveau van Pirelli Corsa 2, lijkt bijvoorbeeld weer erg lang mee te gaan (meer dan 6k). En mijn broer, die toerbanden verslijt alsof het sportbanden zijn, rijdt al meer dan 10k met zo'n set.
 
Laatst bewerkt:
heb de laatse jaren eigenlijk alleen Michelin Pilot Road 2,3,4,5 gereden. De laatste jaren op PR4/5 kwam ik niet verder dan gem 5500 km. Daarbij was dan de zijkant op en in het midden was er nog profiel. De laatste set zag zo uit na iets meer dan 5000. Vandaar nu de roadtec 01 SE. Volgende keer eens de S22 proberen?
 

Bijlagen

  • 12C37A31-8F2A-4B4B-8337-E683DDD0EDE8.jpeg
    12C37A31-8F2A-4B4B-8337-E683DDD0EDE8.jpeg
    130,3 KB · Weergaven: 96
  • 805B572B-2519-4112-BE1C-67282F6F8FD2.jpeg
    805B572B-2519-4112-BE1C-67282F6F8FD2.jpeg
    210,7 KB · Weergaven: 94
heb de laatse jaren eigenlijk alleen Michelin Pilot Road 2,3,4,5 gereden. De laatste jaren op PR4/5 kwam ik niet verder dan gem 5500 km. Daarbij was dan de zijkant op en in het midden was er nog profiel. De laatste set zag zo uit na iets meer dan 5000. Vandaar nu de roadtec 01 SE. Volgende keer eens de S22 proberen?
Interessant, zware motor toevallig?
Ik kreeg ook een kuil aan de zijkant, band is erg zacht kwa rubber en wang volgens mij.
 
heb de laatse jaren eigenlijk alleen Michelin Pilot Road 2,3,4,5 gereden. De laatste jaren op PR4/5 kwam ik niet verder dan gem 5500 km. Daarbij was dan de zijkant op en in het midden was er nog profiel. De laatste set zag zo uit na iets meer dan 5000. Vandaar nu de roadtec 01 SE. Volgende keer eens de S22 proberen?

Ik vind het ergens zorgelijk.

Gemiddeld zon 5000 km met sport toerbanden behoor je echt bij de 1% van snelle slijters.
Dan zou je van jezelf echt wel met zekerheid moeten kunnen zeggen dat je echt heel snel rijdt, heel veel sprintjes trekt of regelmatig een burn outje doet.

Zou niet, en ik wil je geen angst aanpraten, zou ik toch eens kijken of alles wel in orde is?

Welke spanning houd je bijvoorbeeld aan?

Ook die foto, zo heb ik banden nog nooit 'normaal' versleten gezien.

Maar goed, hier houdt mijn kennis ook echt op. Er gaan in ieder geval alarmbellen af bij jouw verhaal en zeker na je foto's...
 
heb de laatse jaren eigenlijk alleen Michelin Pilot Road 2,3,4,5 gereden. De laatste jaren op PR4/5 kwam ik niet verder dan gem 5500 km. Daarbij was dan de zijkant op en in het midden was er nog profiel. De laatste set zag zo uit na iets meer dan 5000. Vandaar nu de roadtec 01 SE. Volgende keer eens de S22 proberen?
Dit is abnormale slijtage.... met welke bandenspanning rijd je?
 
Kan jullie geruststellen : geen wheelies , stoplichtsprintjes, burnouts etc. Technisch is motor in orde , heb 2 dezelfde motoren (bandit 1250) en vertonen beide gelijke slijtage. Bandenspanning A: 2,8-2,9 V: 2,5. Daarbij moet ik aantekenen dat de roadtec 01 SE deze abnormale slijtage aan zijkant niet heeft. PR5 rubber aan zijkant is gewoon te zacht. Ter verdeging van mij: ik heb de eifel in mijn achtertuin liggen. Daarbij rijd ik alleen plezier/toertochten in eifel en ardennen (soms vogezen / schwartzwald). Verder houd ik van vlot/sportief toeren en heb ik nog nooit een kneedown gemaakt of de stepjes aan de grond gereden.
 
Kan jullie geruststellen : geen wheelies , stoplichtsprintjes, burnouts etc. Technisch is motor in orde , heb 2 dezelfde motoren (bandit 1250) en vertonen beide gelijke slijtage. Bandenspanning A: 2,8-2,9 V: 2,5. Daarbij moet ik aantekenen dat de roadtec 01 SE deze abnormale slijtage aan zijkant niet heeft. PR5 rubber aan zijkant is gewoon te zacht. Ter verdeging van mij: ik heb de eifel in mijn achtertuin liggen. Daarbij rijd ik alleen plezier/toertochten in eifel en ardennen (soms vogezen / schwartzwald). Verder houd ik van vlot/sportief toeren en heb ik nog nooit een kneedown gemaakt of de stepjes aan de grond gereden.

Het meest zorgelijke van alles vind ik eigenlijk dat je blijkbaar tot dit punt met je banden bent doorgereden…
 
Had bij mijn SV1000 ook een keertje Road 5 erop laten leggen, en direct erna met de motor op de trailer naar de Pyreneeën gereden. Achter versleet de zijkant veel sneller als het midden, had toen een raar trappetje gekregen tussen de twee compounds. Omdat de Road 5 toen nog zo nieuw was, had Michelin mijn band teruggenomen voor onderzoek en mij een nieuwe PR4 (op mijn verzoek) gegeven. Conclusie was dat die slijtage normaal was. Mijn mening en die van mijn bandenmonteur is dat de Road 5 een goede band is als je een mix tussen snelweg en bochtjes hebt, maar niet geschikt voor alleen maar bochtige weggetjes. Heb laatst Contiroadattack 3 laten monteren, tot nu toe ben ik tevreden maar nog niet in de bergen geweest. :-)
 
heb de laatse jaren eigenlijk alleen Michelin Pilot Road 2,3,4,5 gereden. De laatste jaren op PR4/5 kwam ik niet verder dan gem 5500 km. Daarbij was dan de zijkant op en in het midden was er nog profiel. De laatste set zag zo uit na iets meer dan 5000. Vandaar nu de roadtec 01 SE. Volgende keer eens de S22 proberen?
Die band op de foto’s, daar is het mooiste wel van af.
 
Hallo,
Mijn motor heeft bridgestone banden eronder, met een dot code van 2008. Nog max 3mm profiel verder niet echt uitdrogingen ofzo. Ik rij eigenlijk alleen met mooi weer, en wil daarom in de winter tijd nieuwe banden eronder laten zetten. Mijn motor heeft net 26000 km gelopen dus denk dat ik ook gelijk maar een grote beurt laat doen. Wat zal dit al met al ongeveer kosten?

Jet betreft een: Honda cbr 600f uit 2006
Ik rij denk ik ongv. 5000 km per jaar.
 
Hallo,
Mijn motor heeft bridgestone banden eronder, met een dot code van 2008. Nog max 3mm profiel verder niet echt uitdrogingen ofzo. Ik rij eigenlijk alleen met mooi weer, en wil daarom in de winter tijd nieuwe banden eronder laten zetten. Mijn motor heeft net 26000 km gelopen dus denk dat ik ook gelijk maar een grote beurt laat doen. Wat zal dit al met al ongeveer kosten?

Jet betreft een: Honda cbr 600f uit 2006
Ik rij denk ik ongv. 5000 km per jaar.
Wat zegt je onderhoudsboekje over wanneer een grote beurt nodig is? Ik verwacht bij Honda pas bij 40k. Olie wissel en het eea na lopen kost meestal rond de 200 euro.
Bandjes zijn vaak stukken goedkoper bij een banden specialist en deze kan je ook goed adviseren voor banden keuze (bijvoorbeeld https://www.afsmotorparts.nl/ ). Na 13 jaar oude banden qua rubber en techniek zal je het verschil zeker merken!
 
Wat zegt je onderhoudsboekje over wanneer een grote beurt nodig is? Ik verwacht bij Honda pas bij 40k. Olie wissel en het eea na lopen kost meestal rond de 200 euro.
Bandjes zijn vaak stukken goedkoper bij een banden specialist en deze kan je ook goed adviseren voor banden keuze (bijvoorbeeld https://www.afsmotorparts.nl/ ). Na 13 jaar oude banden qua rubber en techniek zal je het verschil zeker merken!
Nope..... bij 24k moet de klepspeling gecontroleerd worden. Je hoeft niet vaak te stellen, maar het is wel belangrijk. En 1 maal per jaar olie en remvloeistof verversen is ook aan te raden.

Tegenwoordig zijn er ook meer dan genoeg (kleine) motorzaken die heel concurrerend geprijsd zijn met motorfiets banden, zeker als het gecombineerd wordt met een beurt. Plus het gemak dat je alles in 1 maal kunt laten doen.

Zo had ik het laatst dat een klant van mij bij Jos Smit 60 euro meer voor een set banden had betaald dan wat hij bij mij kwijt zou zijn voor dezelfde set incl. btw en montage.
 
Terug
Bovenaan Onderaan