Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.474
11.099
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Oe.... tijd terug dat ik op 1 van die banen gereden heb.

Het oude circuit van Zandvoort zat ik op 1.55. Het nieuwe heb ik nog niet gereden.

Ik rij met medium voor omdat ik ook in de bergen heel lang doorrem de bocht in. Waarschijnlijk zal dat met de Race Attack2 street ook gaan, maar voor het gevoel en vertrouwen rij ik met medium. Ga nu een keer een soft compound voor proberen, kijken wat dat brengt.
De 200/55 hebben ze alleen in street compound. Maar die geeft nooit een krimp, ook niet met de RSV4
 
Momenteel ligt er op mijn Goldwing 2018 een set Metzeler Cruistec. Ik ga ze wel oprijden maar ben er niet helemaal tevreden over.
1. Grip onder natte omstandigheden valt mij gewoon tegen. Met de Roadtec Z8 heb ik veel betere ervaringen
2. De banden zorgen voor een lichte onrust in het rijwiel gedeelte. Na wat lezen op een Amerikaans Goldwing Forum, blijkt dit typerend voor de Cruisetec op de Goldwing te zijn.

Wat zijn de alternatieven:
Bridgestone
Dunlops
Op vorige motoren was ik van beide merken geen fan. Metzeler kon mij toen wel bekoren. Gezien de ervaringen met Cruisetec op de Goldwing, kan ik die ervaringen niet 1-op-1 overnemen.
Stiekem ben ik een erge Michelin fan maar die leveren geen banden voor de Goldwing 2018+.

De voorband is wel wat keuze in bij de verschillende merken maar de achterband is lastig.
Officieel hoort een 200/55/16 band op de te zitten.
Daarin is alleen Bridgestone, Dunlop en Metzeler leverbaar.

Nu zou ik de maat kunnen aanpassen naar 200/60/16. Dat geeft wat extra keuze
Dit is een hogere band welke voor en nadelen met zich mee brengt.

Belangrijkste vraag voor mij.
Past deze hogere band op een Goldwing 2018? Vooral als er 2 personen op de Goldwing zitten

Avon Cobra word vaker genoemd als alternatief. Dan kom ik dus op 200/60/16 uit
 
Nog geen reactie daar.
Het lijkt te kunnen volgens een Amerikaans forum maar ook daar zo veel vragen.
@Super Blackbird
Kan je mij wel helpen info/ervaringen over Bridgestone of Dunlop welke gangbaar zijn voor de 2018+ Goldwing
Ik verkoop voor deze motor eigenlijk vrijwel alleen de Bridgestone E-max (ook wel Exedra genoemd), en die bevalt de gebruikers erg goed. Al gaan ze niet bijzonder lang mee, maar dat doet eigenlijk geen enkele band op deze motor (teveel gewicht en teveel koppel).
 
Na een post in het CB500 topic ook maar even hier:

Ik heb ondertussen de eerste 7000km erop zitten met mijn cb-tje. Betreft een Cb500x uit 2022. De banden kunnen nog wel even mee maar wil wel gaan oriënteren welke er hierna onder kunnen.

Op dit moment liggen de standaard banden er nog onder, Dunlop Trailmax Mixtour. Geen problemen mee gehad maar wil ook kijken naar alternatieven. Rij eigenlijk alleen maar woon-werk waarvan 70% autoweg rechtuit door alle weersomstandigheden (behalve sneeuw/ijzel).

Ik ben benieuwd of er hier mensen die met soortgelijke omstandigheden rijden en welke banden zij hebben.

Misschien goed om de bandenmaat te vermelden ivm beschikbaarheid:
- Voor 110/80R19
- Achter 160/60R17

Edit 2: ik zie dat 2 pagina’s geleden al een soortgelijke vraag is gesteld. Daar kom ik dus wel uit
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond leden van MF,

Ik heb een Kawasaki gtr 1000 banden maat achter 150 80 16 momenteel heb ik avon banden maar die vind ik niet zo goed. Heeft iemand een betere suggestie?
Ik rij bijna altijd met een passagier en veel op rechten weg.
 
Goedenavond leden van MF,

Ik heb een Kawasaki gtr 1000 banden maat achter 150 80 16 momenteel heb ik avon banden maar die vind ik niet zo goed. Heeft iemand een betere suggestie?
Ik rij bijna altijd met een passagier en veel op rechten weg.
Welk model/type Avon, en hoe oud zijn ze?
Welke voorband heb je er nu om liggen, en hoe goed is deze nog? Dat vraag ik omdat je niet zomaar elke voor- en achterband bij elkaar zou moeten gaan combineren.....
En wat bevalt niet aan de Avons?
 
Heel verhaal, sorry :X

Op 5 september heb ik een gebruikte NC750X gekocht bij een grote motorzaak hier in het noorden.
Bijna 5 jaar oud en 6.600km gereden.

Bij de aankoop heb ik mij voor de verandering eens niet druk gemaakt over slijtagedelen (mijn fout #1), de motor was toch praktisch nieuw en kwam met een afleverbeurt goed voor vele kilometers / 1 jaar Bovag. Mijn inruilmotor werd op het inruilbedrag gekort omdat hij met slechts 2-3mm profiel dringend toe was aan een nieuwe voorband.

De afgelopen twee weken heb ik de eerste 500km erbij gereden, hij zit dus op een totaal van 7.100km. Het valt mij nu (nu pas, mijn fout #2) op dat het profiel van de voorband wel heel karig is. Hij staat op de originele banden (DOT-code matched): Bridgestone Battlewing BW501/502. Met een digitaal profieldiepte metertje kom ik op 2.7mm op de voorband / 3.5mm achter, naast de slijtnok gemeten. De bandenspanning is op orde.

Op het NC750 deel van het forum onderkent men dat deze band snel is kan slijten, soms is hij bij de 13.000km al op, soms komt men verder.

-Zou ik hiermee een zaak hebben om met de motorzaak in gesprek te gaan, of is dit een 'had je maar beter op moeten letten'?

-Mocht enkel de voorband vervangen kunnen worden, wat zou een goede match zijn bij de (volgens mij niet meer leverbaar zijnde) Battlewing?

-Kan de band ook voor extra rolgeluid zorgen? Bij de proefrit viel dit erg op rond de 50-70km/h, een irritant zoemend geluid. Hier zou men naar gaan kijken. De aflevering is erg chaotisch gegaan, de motor startte niet meer (moest weer terug de garage in) en de betaalde accessoires waren wel afgevinkt als 'gemonteerd' maar zaten er niet op (moest opnieuw terug de garage in). Dus nooit meer toegekomen aan dat rolgeluid (mijn fout #3).
 
Mooi dat je (nu) weet wat je "fout" hebt gedaan, volgende keer beter....
- de meeste nieuwe voorbanden voor deze motor hebben ongeveer 4,5mm profieldiepte. De slijtnok zit op 1,6mm, maar je mag doorrijden tot 1mm (in Nederland). Met andere woorden, deze band maar ook die van de motor die je hebt ingeruild zijn pas ongeveer half versleten....
- een zaak tegen de verkoper kan je niet aangaan. Je kan er natuurlijk wel met ze over praten, en mogelijk zijn ze genegen iets voor je te doen. Meestal is dat korting op een andere band, dus controleer eerst wat banden bij de vakhandel kosten. In mijn ervaring zijn banden via de dealer met (grote) korting meestal nog steeds duurder dan bij de vakhandelaar (al kan ik natuurlijk moeilijk iets anders zeggen..... :+ ).
- Er zijn zat banden die passen bij de BW502 achterband, zelfs de BW501 nog. Die is niet meer leverbaar via Bridgestone, maar ligt nog wel bij diverse groothandels op voorraad zag ik. Het is wel een uitlopend product.
- Ja, banden kunnen flink verschil maken in rijgeluid. Voor dit model is mij dat niet bekend, maar het kan natuurlijk wel. Weet je zeker dat de wiellagers in orde zijn? Ook bij deze kilometerstanden komen problemen voor met wiellagers, meestal na een aanrijding.
 
Bedankt voor de reactie. Het plaatst het wel in perspectief dat ze nieuw slechts 4.5mm hebben, ik ging uit van ongeveer 6mm.
Ik vermoed dat de motor in zijn leven misschien 12 bochten heeft gezien - de slijtage is erg lokaal op het midden van de band. Natuurlijk had ik niet het doel om een juridische zaak te beginnen ;), ging meer of het überhaupt een gesprek waard zou zijn.

Wat je aangeeft over korting bij dealers is ook mijn ervaring. Ooit een motor gekocht met als extra een kortingsbon waarmee ik tegen inkoopkosten een nieuwe achterband kon halen voor slechts €250. Heb wat rondgekeken bij andere zaken en voor €250 voor én achter én montage weten te regelen, en de kortingsbon laten verlopen.

Wiellagers zal ik controleren.
 
Welk model/type Avon, en hoe oud zijn ze?
Welke voorband heb je er nu om liggen, en hoe goed is deze nog? Dat vraag ik omdat je niet zomaar elke voor- en achterband bij elkaar zou moeten gaan combineren.....
En wat bevalt niet aan de Avons?
Dat ze snel plat worden terwijl ze recht door de bocht gestuurd worden. :+

 
Heel verhaal, sorry :X

Op 5 september heb ik een gebruikte NC750X gekocht bij een grote motorzaak hier in het noorden.
Bijna 5 jaar oud en 6.600km gereden.

Bij de aankoop heb ik mij voor de verandering eens niet druk gemaakt over slijtagedelen (mijn fout #1), de motor was toch praktisch nieuw en kwam met een afleverbeurt goed voor vele kilometers / 1 jaar Bovag. Mijn inruilmotor werd op het inruilbedrag gekort omdat hij met slechts 2-3mm profiel dringend toe was aan een nieuwe voorband.

De afgelopen twee weken heb ik de eerste 500km erbij gereden, hij zit dus op een totaal van 7.100km. Het valt mij nu (nu pas, mijn fout #2) op dat het profiel van de voorband wel heel karig is. Hij staat op de originele banden (DOT-code matched): Bridgestone Battlewing BW501/502. Met een digitaal profieldiepte metertje kom ik op 2.7mm op de voorband / 3.5mm achter, naast de slijtnok gemeten. De bandenspanning is op orde.

Op het NC750 deel van het forum onderkent men dat deze band snel is kan slijten, soms is hij bij de 13.000km al op, soms komt men verder.

-Zou ik hiermee een zaak hebben om met de motorzaak in gesprek te gaan, of is dit een 'had je maar beter op moeten letten'?

-Mocht enkel de voorband vervangen kunnen worden, wat zou een goede match zijn bij de (volgens mij niet meer leverbaar zijnde) Battlewing?

-Kan de band ook voor extra rolgeluid zorgen? Bij de proefrit viel dit erg op rond de 50-70km/h, een irritant zoemend geluid. Hier zou men naar gaan kijken. De aflevering is erg chaotisch gegaan, de motor startte niet meer (moest weer terug de garage in) en de betaalde accessoires waren wel afgevinkt als 'gemonteerd' maar zaten er niet op (moest opnieuw terug de garage in). Dus nooit meer toegekomen aan dat rolgeluid (mijn fout #3).
Bij welke motorzaak heb je de motor gekocht? Bij een grote motorzaak in het noorden krijg ik al kriebels op vervelende plekken.....

Maar op zich kunnen de banden nog wel even mee als ik zo zie hoeveel profiel er nog op zit. 13.000 km met een set banden..... dat haal ik alleen met mijn auto.
 
Laatst bewerkt:
Bij welke motorzaak heb je de motor gekocht? Bij een grote motorzaak in het noorden krijg ik al kriebels op vervelende plekken.....

Maar op zich kunne de banden nog wel even mee als ik zo zie hoeveel profiel er nog op zit. 13.000 km met een set banden..... dat haal ik alleen met mijn auto.
Ten Kate. Je dacht aan Jager..?
Wat ik zo lees van andere rijders, is 20.000km met de juiste toerbanden wel te halen. Het is dan ook maar een motor met 55pk (en 68nM), die vaak voor woon-werk ingezet wordt. Ik zou al blij zijn met 10.000km.
 
Welk model/type Avon, en hoe oud zijn ze?
Welke voorband heb je er nu om liggen, en hoe goed is deze nog? Dat vraag ik omdat je niet zomaar elke voor- en achterband bij elkaar zou moeten gaan combineren.....
En wat bevalt niet aan de Avons?
Hoi super Blackbird,
De achter band begint nu aardig vierkant te worden de maat voor is 120/70z/r18.
Ik verlies grip als ik met een passagier achter op zit in de bochten .

Op de foto zie je dat het profiel gaat op krullen.

De banden hebben ongeveer 12000 kilometer gereden.
 

Bijlagen

  • 16638561790918896543443576413881.jpg
    16638561790918896543443576413881.jpg
    127,6 KB · Weergaven: 57
Ten Kate. Je dacht aan Jager..?
Wat ik zo lees van andere rijders, is 20.000km met de juiste toerbanden wel te halen. Het is dan ook maar een motor met 55pk (en 68nM), die vaak voor woon-werk ingezet wordt. Ik zou al blij zijn met 10.000km.
Ik heb vaker gelezen dat de OEM zeker niet dit soort kilometer standen haalt. De helft moet je vaak al blij mee zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan