Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.473
11.093
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
21000km! HOLY! Ze zien er niet uit als autobanden inmiddels? Of je rijdt een motor met heel weinig vermogen die erg licht is?
De standaard oem Dunlop300gtr’s zijn 18000km meegegaan.
Ja ’k rij m’n achterband wel totaal vlak, komt door de 132km puur autostrade per dag. M’n +220kg zware Kawa Z900RS heeft niet veel vermogen noch koppel en ik probeer me meestal aan max +/-130km/u te houden al heb ik eerlijkgezegd de kwaal om geregeld een paar minuutjes vol tot de limiet te gaan op weg naar huis.. Banden- en kettingslijtage en vooral m’n rijbewijs in gedachte maakt dat ik hier wel extra moeite voor doe om het af te leren en ’k overweeg een electronische beperking of eventueel een lichtere moto in de toekomst vooraleer ik tegen de lamp vlieg.
 
Bij mij is het inderdaad goedkoper dan die 480 Euro, al zijn de Michelins wel recent een stuk duurder geworden.
Nu zal je ca. 375 kwijt zijn aan die banden, en 3 maanden geleden was dat nog zo'n 50 Euro minder.
Montagekosten zijn afhankelijk van de motor, of beter gezegd afhankelijk van hoeveel tijd het kost.
375 is nog te veel voor een set 120/180
een set 120/180 = 312€ zoals je ziet
voor een set 120/190 betaal je 320€
 
375 is nog te veel voor een set 120/180
een set 120/180 = 312€ zoals je ziet
voor een set 120/190 betaal je 320€
Ik wist niet dat sbb in Duitsland zat
 
375 is nog te veel voor een set 120/180
een set 120/180 = 312€ zoals je ziet
voor een set 120/190 betaal je 320€
Ik zeg toch niet dat ik de goedkoopste ben? Ik zeg alleen dat 480 Euro te veel is.
En als je goed zoekt, en verder de grens over gaat naar andere buitenlandse internetshops, dan kan het nog goedkoper.
De race omlaag is begonnen, en straks klaagt iedereen weer dat er niet genoeg keuze is.
 
375 is nog te veel voor een set 120/180
een set 120/180 = 312€ zoals je ziet
voor een set 120/190 betaal je 320€
Motorrijders moeten dan ook nog een auto (eventueel met chauffeur) huren om die banden te laten monteren.
 
Ik zeg toch niet dat ik de goedkoopste ben? Ik zeg alleen dat 480 Euro te veel is.
En als je goed zoekt, en verder de grens over gaat naar andere buitenlandse internetshops, dan kan het nog goedkoper.
De race omlaag is begonnen, en straks klaagt iedereen weer dat er niet genoeg keuze is.
Het vervelende is dat in dit soort tijden mensen overal bezuinigingen gaan zoeken. Je zal geheid zien dat mensen de randjes gaan opzoeken en er zullen zelfs mensen zijn die via louche webshops de gok gaan nemen en er later achterkomen dat ze nep Michelins of Dunlops hebben gekocht.

Ik vind vooral zekerheid over de prijs van belang, geen rare onverwachte kosten achteraf bijvoorbeeld. En, heel gek misschien, een aardige monteur is ook wat waard
 
Het vervelende is dat in dit soort tijden mensen overal bezuinigingen gaan zoeken. Je zal geheid zien dat mensen de randjes gaan opzoeken en er zullen zelfs mensen zijn die via louche webshops de gok gaan nemen en er later achterkomen dat ze nep Michelins of Dunlops hebben gekocht.

Ik vind vooral zekerheid over de prijs van belang, geen rare onverwachte kosten achteraf bijvoorbeeld. En, heel gek misschien, een aardige monteur is ook wat waard
Nep Michelins of Dunlops heb ik nog nooit van gehoord in Nederland. Dat lijkt mij bizar slechte handel en dan moet je wel op hele vreemde sites uitkomen.

Bezuinigen is niks slechts. Dat jij graag bij een monteur alles laat doen is prima maar als mensen zelf willen klussen of shoppen is dat ook goed.

Ps. Als je banden online besteld weet je ook precies wat je betaald. Geen "rare kosten".
 
Ik zeg toch niet dat ik de goedkoopste ben? Ik zeg alleen dat 480 Euro te veel is.
En als je goed zoekt, en verder de grens over gaat naar andere buitenlandse internetshops, dan kan het nog goedkoper.
De race omlaag is begonnen, en straks klaagt iedereen weer dat er niet genoeg keuze is.
sorry, wil je niet in discrediet brengen. mijn excuses.
laatste wat ik wil is een race omlaag uitlokken.
Ik zeg ook niet dat gp503 de goedkoopste zijn ik haal enkel een voorbeeld aan.
 
Laatst bewerkt:
Moet je ook een plek hebben waar je de motor zonder velgen kunt laten staan. Dat heb ik bijvoorbeeld niet.
waar staat je motor nu dan???
ik haal mijn wielen eruit rijdt naar mijn bandenboer en een half uur later ben ik terug klus geklaard en kunnen mijn wielen er terug in..
wel even een kanttekening bij maken dat ik ook met mijn 2 auto's naar dezelfde bandenboer rijdt, dus hij heeft er 0,0 probleem mee dat ik banden over internet bestel en ze bij hem laat opleggen.
BTW 20€ voor 2 banden afhalen en opleggen, uiteraard op losse velgen.
 
Nep Michelins of Dunlops heb ik nog nooit van gehoord in Nederland. Dat lijkt mij bizar slechte handel en dan moet je wel op hele vreemde sites uitkomen.

Bezuinigen is niks slechts. Dat jij graag bij een monteur alles laat doen is prima maar als mensen zelf willen klussen of shoppen is dat ook goed.

Ps. Als je banden online besteld weet je ook precies wat je betaald. Geen "rare kosten".
Ok, dat is dus totaal niet het punt wat ik wilde maken 😁
 
sorry ben niet helemaal mee vrees ik??

ik denk dat de meeste motorrijders wel een auto hebben om de velgen en banden ergens naartoe te brengen om laten op te leggen.
Tja, ik dus niet.

Geen auto, geen plek om de motor zonder velgen neer te zetten én heb maar 1 paddockstand.

En de meeste bandenboeren zijn niet écht goed bereikbaar met bus of tram 😁
 
waar staat je motor nu dan???
ik haal mijn wielen eruit rijdt naar mijn bandenboer en een half uur later ben ik terug klus geklaard en kunnen mijn wielen er terug in..
wel even een kanttekening bij maken dat ik ook met mijn 2 auto's naar dezelfde bandenboer rijdt, dus hij heeft er 0,0 probleem mee dat ik banden over internet bestel en ze bij hem laat opleggen.
BTW 20€ voor 2 banden afhalen en opleggen, uiteraard op losse velgen.
Tja, dat is een mooie situatie, maar je kan moeilijk zeggen dat dit de "standaard" is voor de meeste van ons 😉
 
Tja, dat is een mooie situatie, maar je kan moeilijk zeggen dat dit de "standaard" is voor de meeste van ons 😉
Ik doe meest bij Ed van Weel mijn banden. In Blèswèk... In de omstandigheid dat ik met de losse wielen daar heen kan maar het is geen punt als je met een motor komt, da's namelijk zijn specialiteit... Maakt het jou wat uit of je een uur of anderhalf uur kwijt bent???
 
Ik doe meest bij Ed van Weel mijn banden. In Blèswèk... In de omstandigheid dat ik met de losse wielen daar heen kan maar het is geen punt als je met een motor komt, da's namelijk zijn specialiteit... Maakt het jou wat uit of je een uur of anderhalf uur kwijt bent???
Maakt me geen hol uit. Ed is een goeie vent met een goeie babbel. Was vorige week even bij hem toevallig.

Wel eens bij Motormike geweest?
 
Er zijn meerdere van dit soort motor garages. Goeie ervaring ermee. In Gelderland zijn er 2, hun locatie is vaak in een kleine dorp. Band bestellen, laten afleveren, of zelf een band meenemen en op laten zetten, balanceren, nieuwe ventiel, etc.
 
Begrijp de redenering wel om een bandenwissel zelf te verzorgen maar ik betwijfel toch dat de garagist die je ook vertrouwt om de kleppen te stellen, olie en filters vervangen, koeling, remmen,.. kortom een groot onderhoud doet voor jou,.. zo véél meer zou vragen dat je hem dat beetje meer werk niet zou gunnen. Wetende dat je bij eendert welk banden/rijwiel gerelateerd mechanisch probleem ook terug bij hem zult staan
 
Begrijp de redenering wel om een bandenwissel zelf te verzorgen maar ik betwijfel toch dat de garagist die je ook vertrouwt om de kleppen te stellen, olie en filters vervangen, koeling, remmen,.. kortom een groot onderhoud doet voor jou,.. zo véél meer zou vragen dat je hem dat beetje meer werk niet zou gunnen. Wetende dat je bij eendert welk banden/rijwiel gerelateerd mechanisch probleem ook terug bij hem zult staan

De meeste mensen die de banden door een specialist laten doen, of ze bestellen en laten omleggen ofzo, zijn volgens mij ook mensen die zelf aan hun motor sleutelen en het (meeste) onderhoud zelf doen.

Misschien een makkelijke aanname omdat ik zelf zo ben.. alle onderhoud doe ik zelf, alleen voor de banden heb ik iemand nodig
 
De meeste mensen die de banden door een specialist laten doen, of ze bestellen en laten omleggen ofzo, zijn volgens mij ook mensen die zelf aan hun motor sleutelen en het (meeste) onderhoud zelf doen.

Misschien een makkelijke aanname omdat ik zelf zo ben.. alle onderhoud doe ik zelf, alleen voor de banden heb ik iemand nodig
Niet bij mij.
Het is wel een aardig aandeel, maar ik betwijfel of het bij mij boven de 30% komt.
 
@Hrimgrimnir : o.a. deze Aaron motors was ik de laatste keer geweest. Ik heb toen wel een band meegenomen omdat 1 van de zaken in Nijmegen wou niet mijn band erop zetten. De andere is ook in de buurt van Aaron, als ik mij niet vergis.

Edit: je kan banden bij bandenleader.nl bestellen en bij Aaron af laten leveren. Handig.
 
Laatst bewerkt:
Hee luitjes :W

Ik ben al een paar weken aan het toeren in de Balkan en merkte na dag 2 dat mijn achterband langzaam leeg liep. Enfin, lang verhaal kort: iedere dag pomp ik hem weer wat op en rij ik verder.

Inmiddels 3 weken verder en merk dat het wat harder gaat qua leeglopen. Ik pomp hem op tot 3 bar en dan einde van de rit die dag staat hij dan bijvoorbeeld op 2.7 bar.

Nu komt het: gistren had ik hem 2 uur voor ik stopte opgepompt tot 2.9 bar, ik kwam 4 uur later aan in Kotor en toen stond hij op 2.5 bar. Toen ik vanochtend wakker werd stond hij op 1.4 bar lol.....

Ik ben inmiddels weer in de moderne wereld dus ik kan hier vast wel een tent vinden waar ze een nieuwe band er onder kunnen gooien, maar ik vroeg me zo tijdens het rijden toch e.e.a. af, wellicht kunnen de banden experts antwoorden geven :)

1) Het valt mij op dat zodra ik stil sta, mijn motor bijvoorbeeld 2.7 bar aangeef, maar zodra ik ga rijden ineens 2.8 bar. Hoe zit dit? Heeft dit met de temperatuur te maken van de band?

2) Maakt het uit of je een band oppompt als hij warm is of koud is? Ik verloor gisterenavond zowat 1 bar in die band, terwijl ik een paar dagen geleden een aantal dagen aan het water heb gehangen en toen verloor hij 0.2 bar in 2 dagen.

Ik probeer logica te krijgen in waarom die band de ene nacht 0.2 bar verliest, en bijvoorbeeld gisteren 1 bar. Ik heb het overigens nog niet zo erg gezien de afgelopen weken als vanochtend. Heb hem toen bij een pompstation in Albanie op 3 bar gezet en na ee ndag sturen stond hij weer op 2.5 bar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan