Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.473
11.099
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Druk loopt uiteraard op door de temperatuur,een band warmt op tijdens het rijden,hoe sportiever je rijdt hoe warmer hij zal worden.
Heb je al eens gezocht waar het lek zit (met wat zeepsop)?
Als het in het ventiel zit,kan het zijn dat het drukverlies elke keer verschilt na het oppompen,want dan gaat het ventiel open en dicht.
Ik heb zelf al gehad dat het probleem weg was na het vervangen van het binnenventiel.,dus gewoon even testen.
 
Druk loopt uiteraard op door de temperatuur,een band warmt op tijdens het rijden,hoe sportiever je rijdt hoe warmer hij zal worden.
Heb je al eens gezocht waar het lek zit (met wat zeepsop)?
Als het in het ventiel zit,kan het zijn dat het drukverlies elke keer verschilt na het oppompen,want dan gaat het ventiel open en dicht.
Ik heb zelf al gehad dat het probleem weg was na het vervangen van het binnenventiel.,dus gewoon even testen.

Maar stel, ik rij 300km (sportief) en pomp hem vanaf 2.4 bar op naar 3 bar en pak vervolgens een hotel, kan het zijn dat hij dan harder leegloopt doordat de band afkoelt? Of denk ik te complex en is het wss gewoon een ventiel probleem?
 
Maar stel, ik rij 300km (sportief) en pomp hem vanaf 2.4 bar op naar 3 bar en pak vervolgens een hotel, kan het zijn dat hij dan harder leegloopt doordat de band afkoelt? Of denk ik te complex en is het wss gewoon een ventiel probleem?
Zoals ik het lees kunnen er vele oorzaken zijn.

Bijv. op een koude ochtend je band op 3 bar zetten is anders dan op een warme ochtend. De bandendrukmeter in Albanie kan onnauwkeurig zijn enz…
 
ventiel probleem is, makkelijk te achterhalen: water + zeep en op de ventiel gieten, dan kijken of er bubbel(s) komt. Hopelijk is dat het. Makkelijk te verhelpen. Normaal gaat een ventiel bijna nooit kapot, tenzij er misschien geen dop op zat en vuil de ventiel niet correct laat functioneren.
 
Ik heb een kapot binnenventiel gehad.
Soms de band compleet leeg de volgende ochtend, soms ging het twee maanden goed.
Maar als het misging was het na het op druk brengen.

Ik heb voor iets van twee euro vijf binnenventieltjes en een speciale schroevendraaier gekocht bij AliExpress.
En sindsdien is het al een jaar over. :9
 
@Hrimgrimnir : o.a. deze Aaron motors was ik de laatste keer geweest. Ik heb toen wel een band meegenomen omdat 1 van de zaken in Nijmegen wou niet mijn band erop zetten. De andere is ook in de buurt van Aaron, als ik mij niet vergis.

Edit: je kan banden bij bandenleader.nl bestellen en bij Aaron af laten leveren. Handig.
👍thnx! Bandenleader principe is bekend.
Helaas is aaron niet in de buurt, kom af en toe nog wel eens bij Stijner in Enschede 👍
Ooit woonde ik daar een tijd
 
Hee luitjes :W

Ik ben al een paar weken aan het toeren in de Balkan en merkte na dag 2 dat mijn achterband langzaam leeg liep. Enfin, lang verhaal kort: iedere dag pomp ik hem weer wat op en rij ik verder.

Inmiddels 3 weken verder en merk dat het wat harder gaat qua leeglopen. Ik pomp hem op tot 3 bar en dan einde van de rit die dag staat hij dan bijvoorbeeld op 2.7 bar.

Nu komt het: gistren had ik hem 2 uur voor ik stopte opgepompt tot 2.9 bar, ik kwam 4 uur later aan in Kotor en toen stond hij op 2.5 bar. Toen ik vanochtend wakker werd stond hij op 1.4 bar lol.....

Ik ben inmiddels weer in de moderne wereld dus ik kan hier vast wel een tent vinden waar ze een nieuwe band er onder kunnen gooien, maar ik vroeg me zo tijdens het rijden toch e.e.a. af, wellicht kunnen de banden experts antwoorden geven :)

1) Het valt mij op dat zodra ik stil sta, mijn motor bijvoorbeeld 2.7 bar aangeef, maar zodra ik ga rijden ineens 2.8 bar. Hoe zit dit? Heeft dit met de temperatuur te maken van de band?

2) Maakt het uit of je een band oppompt als hij warm is of koud is? Ik verloor gisterenavond zowat 1 bar in die band, terwijl ik een paar dagen geleden een aantal dagen aan het water heb gehangen en toen verloor hij 0.2 bar in 2 dagen.

Ik probeer logica te krijgen in waarom die band de ene nacht 0.2 bar verliest, en bijvoorbeeld gisteren 1 bar. Ik heb het overigens nog niet zo erg gezien de afgelopen weken als vanochtend. Heb hem toen bij een pompstation in Albanie op 3 bar gezet en na ee ndag sturen stond hij weer op 2.5 bar.
Ja, het drukverlies is afhankelijk van temperatuur en ook of de motor stilstaat of rijdt.
Ja, de bandenspanning is direct gerelateerd aan de temperatuur. Zowel aan de buitentemperatuur als ook aan de bandentemperatuur. En sterker nog, het is ook gerelateerd aan de luchtdruk (en dus ook aan de hoogte waarop je rijdt).
Ja, het maakt uit wanneer je de band oppompt. In principe moet je elke keer met dezelfde meter je bandenspanning meten, en dat bij koude banden. Nu kan dat niet altijd, maar als je jouw eigen bandenspanningsmeter bij je hebt dan kan je dat natuurlijk elke ochtend doen voordat je vertrekt. Als jouw bandenspanning dan bijvoorbeeld 0,8 Bar te laag is, dan rij je naar een vulpomp en kijk je wat die dan aangeeft. Daar doe je dan die 0,8 Bar bovenop.
 
Ik heb op mijn F800GS een nieuw setje banden nodig. Momenteel zit er continental TKC70 op. Die hebben het 15000km volgehouden, achteren is nu ver op, vierkant en gecupt. Voor nog behoorlijk profiel maar heel erg gecupt. Bij lage snelheden is de motor net een hobbelpaard, erg vervelend.

Over de grip was ik wel zeer te spreken en ook gravelweggetjes gaat prima.

Ik maak momenteel niet veel kilometers (kleintje van 5 maanden) en zoek daarom niet perse een band die ook in de blubber geweldig rijd. Ik ben bij een allroad band die ook wat zwaardere omstandigheden aankan bang dat de motor weer net zo’n hobbelpaard wordt.

Als er een manier is om de TKC70 niet zo te laten cuppen, zou ik die zo weer monteren. Voor de rest overweeg ik de scorpion trail 2, die zou het ook op straat heel goed moeten doen (bij montage van de scorpion is offroad prestatie dis niet zo belangrijk meer).

Heeft iemand dezelfde ervaring of advies voor bandenkeuze?
 
Ik heb op mijn F800GS een nieuw setje banden nodig. Momenteel zit er continental TKC70 op. Die hebben het 15000km volgehouden, achteren is nu ver op, vierkant en gecupt. Voor nog behoorlijk profiel maar heel erg gecupt. Bij lage snelheden is de motor net een hobbelpaard, erg vervelend.

Over de grip was ik wel zeer te spreken en ook gravelweggetjes gaat prima.

Ik maak momenteel niet veel kilometers (kleintje van 5 maanden) en zoek daarom niet perse een band die ook in de blubber geweldig rijd. Ik ben bij een allroad band die ook wat zwaardere omstandigheden aankan bang dat de motor weer net zo’n hobbelpaard wordt.

Als er een manier is om de TKC70 niet zo te laten cuppen, zou ik die zo weer monteren. Voor de rest overweeg ik de scorpion trail 2, die zou het ook op straat heel goed moeten doen (bij montage van de scorpion is offroad prestatie dis niet zo belangrijk meer).

Heeft iemand dezelfde ervaring of advies voor bandenkeuze?
Dunlop Mutant
 
Ja misschien niet helemaal helder, excuses!

Ik wil niet meer het risico op een dermate cuppende band als de tkc. Als er een 60/40 of 70/30 band waarvan bekend is dat ie niet cupt, houd ik me aanbevolen. Als dat niet het geval is, stap ik liever een ronde over naar een straatbamd zoals de scorpion trail 2. Ik doe lang met een set banden en wil me niet, zoals nu, irriteren aan gecupte banden.

Omdat ik vermoed dat dit komt door het blokkenprofiel, is de overweging naar straatband te gaan.

Hoop dat het zo iets duidelijker is
 
Ja, het drukverlies is afhankelijk van temperatuur en ook of de motor stilstaat of rijdt.
Ja, de bandenspanning is direct gerelateerd aan de temperatuur. Zowel aan de buitentemperatuur als ook aan de bandentemperatuur. En sterker nog, het is ook gerelateerd aan de luchtdruk (en dus ook aan de hoogte waarop je rijdt).
Ja, het maakt uit wanneer je de band oppompt. In principe moet je elke keer met dezelfde meter je bandenspanning meten, en dat bij koude banden. Nu kan dat niet altijd, maar als je jouw eigen bandenspanningsmeter bij je hebt dan kan je dat natuurlijk elke ochtend doen voordat je vertrekt. Als jouw bandenspanning dan bijvoorbeeld 0,8 Bar te laag is, dan rij je naar een vulpomp en kijk je wat die dan aangeeft. Daar doe je dan die 0,8 Bar bovenop.

Vanochtend wakker met 1.6 bar, weer opgeblazen en doorgereden naar Krk. Banden / ventiel niet laten nakijken want zondag, 400km gereden en van 2.9 naar 2.5 bar.

Wat is de laagste druk waar je nog enigzins mee kan rijden? Ik reed in Albanie over hun zogenaamde snelweg op 1.8 bar. Na 20 pompen had ik er eindelijk eentje gevonden waar ik de boel weer kon vullen maar met welke druk is het beter om af te stappen voordat die band van zijn velg vliegt?
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend wakker met 1.6 bar, weer opgeblazen en doorgereden naar Krk. Banden / ventiel niet laten nakijken want zondag, 400km gereden en van 2.9 naar 2.5 bar.

Wat is de laagste druk waar je nog enigzins mee kan rijden? Ik reed in Albanie over hun zogenaamde snelweg op 1.8 bar. Na 20 pompen had ik er eindelijk eentje gevonden waar ik de boel weer kon vullen maar met welke druk is het beter om af te stappen voordat die band van zijn velg vliegt?

Dakar rijden ze met duckttape om de band dus lekker doorrijden zo.
 
Je ventiel even nakijken met een druppel speeksel kan je toch prima zelf?
Uiteraard, en dan blijkt ventiel te lekken en zit je in Albanie, en dan? :)

Ik dnek zelf dat ik gewoon met dit ventiel / deze band naar huis rij en iedere ochtend de boel ff omppomp. Mijn vragen waren meer uit interesse omdat ik nog nooit met dit soort shit te maken heb gehad, en nog nooit eigenlijk heb nagedacht over warmte, luchtdruk en bandenspanning. En hier lopen een hoop experts imho.
 
@RaoulMX Die tkc70's zijn bovengemiddeld gevoelig voor cupping.
De scorpion trail 2 zal weinig onderdoen voor de tkc70 qua grip. Mocht je toch iets grovers zoeken dan is de trailmax mission een leuke optie.
 
Ja misschien niet helemaal helder, excuses!

Ik wil niet meer het risico op een dermate cuppende band als de tkc. Als er een 60/40 of 70/30 band waarvan bekend is dat ie niet cupt, houd ik me aanbevolen. Als dat niet het geval is, stap ik liever een ronde over naar een straatbamd zoals de scorpion trail 2. Ik doe lang met een set banden en wil me niet, zoals nu, irriteren aan gecupte banden.

Omdat ik vermoed dat dit komt door het blokkenprofiel, is de overweging naar straatband te gaan.

Hoop dat het zo iets duidelijker is
De Scorpion Trail 2 is echter geen straatband, maar een allroadband die zeer straatgericht is. De straatband van Pirelli is de Angel GT2.
In de groep van de Scorpions Trail 2 heb je ook nog de Dunlop Meridian (die zelden cupt), de Continental Trail Attack 4 en de Michelin Anakee Adventure. De Bridgestone A41 wil dan weer wel cuppen.
De keuze voor "echte straatbanden" kan natuurlijk ook, maar ze zijn lang niet allemaal in gangbare allroadmaten verkrijgbaar.
 
Vanochtend wakker met 1.6 bar, weer opgeblazen en doorgereden naar Krk. Banden / ventiel niet laten nakijken want zondag, 400km gereden en van 2.9 naar 2.5 bar.

Wat is de laagste druk waar je nog enigzins mee kan rijden? Ik reed in Albanie over hun zogenaamde snelweg op 1.8 bar. Na 20 pompen had ik er eindelijk eentje gevonden waar ik de boel weer kon vullen maar met welke druk is het beter om af te stappen voordat die band van zijn velg vliegt?
De laagste druk is zeer afhankelijk van de desbetreffende band, de motor en de rijder (ofwel het gebruik).
Een band die op 2.9 Bar hoort te staan en is teruggelopen naar 1.8Bar kan je daarmee totaal om zeep helpen (zeker op de snelweg). Maar soms demonteer ik banden die langdurig onder 1Bar gebruikt is, en daar zie ik dan niets bijzonders aan.
 
Uiteraard, en dan blijkt ventiel te lekken en zit je in Albanie, en dan? :)

Ik dnek zelf dat ik gewoon met dit ventiel / deze band naar huis rij en iedere ochtend de boel ff omppomp. Mijn vragen waren meer uit interesse omdat ik nog nooit met dit soort shit te maken heb gehad, en nog nooit eigenlijk heb nagedacht over warmte, luchtdruk en bandenspanning. En hier lopen een hoop experts imho.
Ook in Albanië hebben ze luchtbanden. En dus ook binnenventieltjes (die zijn voor auto en motor gelijk) en bandenpompen.
Als je ventiel lekt zou ik even bij een garage langsrijden. Waarschijnlijk krijg je het binnenventiel gewoon gratis mee (zo doe ik het in elk geval).
 
De Scorpion Trail 2 is echter geen straatband, maar een allroadband die zeer straatgericht is. De straatband van Pirelli is de Angel GT2.
In de groep van de Scorpions Trail 2 heb je ook nog de Dunlop Meridian (die zelden cupt), de Continental Trail Attack 4 en de Michelin Anakee Adventure. De Bridgestone A41 wil dan weer wel cuppen.
De keuze voor "echte straatbanden" kan natuurlijk ook, maar ze zijn lang niet allemaal in gangbare allroadmaten verkrijgbaar.
Dankjewel voor je reactie, en je hebt qua definitie gelijk.

Ik weet dat jij heel veel kennis en een eigen zaakt hebt, daarom hecht ik veel waarde aan je input. Ben jij van mening dat een van de door jouw genoemde banden er met kop en schouder boven uit steekt of zijn ze qua prestaties vergelijkbaar?
 
Terug
Bovenaan Onderaan