Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.237
10.839
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat een S22 op een niet al te zware motor onder alle omstandigheden beter is dan een ST band.
Rijden op sneeuw en ijs bestaat alleen in de fantasie.
1670156698075.png

O-) O-)
 
Maar toen hield je er niet de rijstijl op na die je zomers toepast :+
Nee, maar ook niet met die meer toeristische banden. Ben 's winters 1 keer weggegleden met de Supercorsa´s, zonder te vallen. Toen had ik een aha momentje (onderweg met de verkeerde banden), maar later bleek het toch aan het asfalt te liggen.

Tot een jaar of 6 geleden durfde ik niet eens woon-werk te doen met Corsa 3 omdat ik bang was dat die te sportief was qua compound en bleef hangen bij Michelin Pilot Power en een enkele Pilot Road. En ik moest lachen om de eerste montage van Supercorsa op Speed Triple en de sportiefste Street Triple.

Ontdekte dus vrij laat dat Corsa 3 gewoon een toerband is en nog later, dat Supercorsa gewoon een sportieve toerband is.
 
En ik zeg ook niet zomaar wat :+

Ook niet-warmgereden sportbanden doen het 'normaal' als op een dag als vandaag.
Je moet dan uiteraard niet je klaverblaadje pakken, de minirotonde snel willen uitaccelereren etc. Je moet dan rijden alsof je je gewoon van A naar B verplaatst.

Je hoeft niet te rijden alsof je op eieren rijdt.

Neemt niet weg dat een S/T band natuurlijk beter is in deze omstandigheden. Zeker in een situatie als een noodstop ofzo.
Maar dat is toch precies wat ik zeg? Dat een S/T-band het beter doet in deze omstandigheden?
 
Maar dat is toch precies wat ik zeg? Dat een S/T-band het beter doet in deze omstandigheden?

Klopt.

Ik wil alleen de nuance in dit topic, waar o.a. mensen zonder bandenkennis hun adviezen vandaan halen, aanbrengen dat je met sportbanden
bij normale kou of regen in de winter niet op eieren rijdt.
Mensen die hun glibbercontrol vaak zien aangaan passen zich slecht aan het seizoen aan, vind ik. Is nergens voor nodig.
Je kunt heel normaal rijden in de winter, ook met sportbanden.

Zou ik ze aanbevelen boven S/T/ banden, nee absoluut niet. Maar ik zou een onversleten set sportbanden ook niet verwisselen voor andere, mocht ik al in de winter (doe ik de laatste jaren niet meer. Vind de auto comfortabeler bij deze temperaturen) doorrijden.

Bij sneeuw of ijzel voldoet geen enkele band uit de bovenstaande 3 categorieen. Dan is het wel op eieren rijden.


Voglens mij zijn we het grotendeels eens. Subjectieve uitspraken als 'doen het slecht, doen het goed' behoeven nuance en uitleg vanuit meerdere invalshoeken, zodat iemand die een keuze moet maken een rode draad kan oppikken en een mening kan vormen.
 
Hou eens op met al die uitstapjes bij 'normale kou of regen'.
Pas gewoon je rijstijl aan en rijd gewoon van A naar B, niks aan de hand met sport- of sporttour banden.

De rijstijl is al aangepast anders lag ik op de grond.
Ik rij graag met de motor, gewoon van A naar B rijden klinkt iets om met de auto/openbaar vervoer te doen.


Nog een opmerking die in de discussie past:
Een sportband die al 5j gemonteerd is op een motor die buiten/in de zon staat rijdt bij koude omstandigheden en zeker regen helemaal anders als dezelfde band wanneer die nieuw is.
M'n broer heeft Bridgestone S21 gemonteerd onder z'n R1, blijkbaar zijn die al 7j oud.

Dat kwam ik snel te weten door in natte omstandigheden rond te rijden, er was gewoon weinig grip.
Te weinig grip op de voorband bij "normaal" remmen (met bijtende remblokken).
Regelmatig gehad dat de voorband wegglijdt bij het aanremmen voor een rotonde.
De achterband gleed ook regelmatig maar dat schreef ik eerst toe aan het vermogen van de motor.
 
De rijstijl is al aangepast anders lag ik op de grond.
Ik rij graag met de motor, gewoon van A naar B rijden klinkt iets om met de auto/openbaar vervoer te doen.


Nog een opmerking die in de discussie past:
Een sportband die al 5j gemonteerd is op een motor die buiten/in de zon staat rijdt bij koude omstandigheden en zeker regen helemaal anders als dezelfde band wanneer die nieuw is.
M'n broer heeft Bridgestone S21 gemonteerd onder z'n R1, blijkbaar zijn die al 7j oud.

Dat kwam ik snel te weten door in natte omstandigheden rond te rijden, er was gewoon weinig grip.
Te weinig grip op de voorband bij "normaal" remmen (met bijtende remblokken).
Regelmatig gehad dat de voorband wegglijdt bij het aanremmen voor een rotonde.
De achterband gleed ook regelmatig maar dat schreef ik eerst toe aan het vermogen van de motor.

Van mij mag je he, laat ik dat voorop stellen.

Maar de 2 uitspraken die ik dikgedrukt heb, geven mij aan dat je dus de rijstijl niet voldoende hebt aangepast. Dat is een keuze. Je zegt hier eigenlijk, dat je nog steeds regelmatig de gashendel behoorlijk opendraait. Te veel, want je glibbert.
Laat ik het zo zeggen, ik pas blijkbaar de rijstijl meer aan bij deze temperaturen. Iemand die bandjes zoekt, kan dus zelf bepalen hoe ver hij zijn stijl wil aanpassen. De een noemt aanpassen alleen geen bochten op hoge hellingshoek meer nemen, de ander vindt dat je ook volgas op een 150+ pk motor in de 2e versnelling niet meer doet. Subjectief dus.
Jij vindt blijkbaar dat je meer moet kunnen doorrijden in de winter dan je gewoon in het verkeer van A naar B begeven, dat is jouw opvatting van motorrijden in de winter.
 
En het is maar goed ook, voor mensen die nu advies zoeken en een keuze gaan maken, dat er verschillende verhalen met voorbeelden naar buiten komen over 'wat aanpassen aan de winterse omstandigheden' is. Zo kan iedereen beter bepalen wat nog bij hem/haar past.
 
Bedoelen jij en @Worldbeater niet de SC versie?
PSX_20210812_214657.jpg

Ik gebruik wel de SC2 versie. :Y

Van de week was het A-B rijden met een graad of vier gewoon prima.
En een enkel bochtje op de snelweg even 170+ km/u. O-)

Ik wil nog een pekelbike op Rosso IV.
Maar de nieuwtjes blijven een beetje uit bij de fabrikanten. -O-
(Ik denk aan elektrisch, of een CBR750RR of een BMW S650/750RR)
 
Even een hele andere vraag, ik moest een binnenband wisselen (verkeerd ventiel, raakte de remklauw)

omdat de boel dan toch weer uit elkaar ligt dacht ik gelijk met speciale tape te gaan rommelen om mijn draadspaakwielen tubeless te maken....

echter trof ik bij demontage 2 van dit soort beschadigingen aan:
Bekijk media item 1357035Hieruit heb ik de conclusie getrokken dat tape niet gaat werken omdat de hiel niet meer volledig af zou sluiten.,.

klopt dit of sluit de band op een ander vlak af??

Het gaat overigens om een 15 inch autoband op een speciale velg van een zijspan motor...

inmiddels is alles weer afgeperst met een nieuwe binnenband met korter en recht ventiel

Bekijk media item 1357042
Bekijk media item 1357044
Maar toch effe nieuwsgierig of ik de juiste conclusie heb getrokken over de "schade" die ik waarschijnlijk de allereerste keer dat ik met die band zat te emmeren met de bandenlichter heb veroorzaakt (banden zijn met de hand omgelegd)


zijn er hier trouwens mensen met ervaring in het tubeless maken van draadspaakwielen?
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 1828188
Ik gebruik wel de SC2 versie. :Y

Van de week was het A-B rijden met een graad of vier gewoon prima.
En een enkel bochtje op de snelweg even 170+ km/u. O-)

Ik wil nog een pekelbike op Rosso IV.
Maar de nieuwtjes blijven een beetje uit bij de fabrikanten. -O-
(Ik denk aan elektrisch, of een CBR750RR of een BMW S650/750RR)
Ik gebruik (natuurlijk) de SP versie. Die zou wel de race compound op de wang hebben. Maar geen schade gemerkt met de V2 versie die ik grotendeels in de winter en lente heb gebruikt en ook niet met de V3 versie waarmee ik ook in de winter heb gereden. Heb nu de 2de set V3.

Rosso 4 schijnt veel beter te zijn dan Rosso 3.
 
Bekijk bijlage 1828188
Ik gebruik wel de SC2 versie. :Y

Van de week was het A-B rijden met een graad of vier gewoon prima.
En een enkel bochtje op de snelweg even 170+ km/u. O-)

Ik wil nog een pekelbike op Rosso IV.
Maar de nieuwtjes blijven een beetje uit bij de fabrikanten. -O-
(Ik denk aan elektrisch, of een CBR750RR of een BMW S650/750RR)
Sticker zat ook op de corsa ll (als waarschuwing ivm glasbreuk compund lage temp. )
 
Even een hele andere vraag, ik moest een binnenband wisselen (verkeerd ventiel, raakte de remklauw)

omdat de boel dan toch weer uit elkaar ligt dacht ik gelijk met speciale tape te gaan rommelen om mijn draadspaakwielen tubeless te maken....
Het is niet genoeg om alleen de gaten van de spaken af te dichten om van een gewone velg een tubeless te maken.
Een tubeless velg heeft een bobbel rondom,naast de plaats waar de band komt te liggen in de velgrand.
Daar spring de band over bij het oppompen na montage,je hoort dan ook duidelijk de "knal" bij het op zijn plek springen.
 
Ik gebruik (natuurlijk) de SP versie. Die zou wel de race compound op de wang hebben. Maar geen schade gemerkt met de V2 versie die ik grotendeels in de winter en lente heb gebruikt en ook niet met de V3 versie waarmee ik ook in de winter heb gereden. Heb nu de 2de set V3.

Rosso 4 schijnt veel beter te zijn dan Rosso 3.
Misschien is het minder van toepassing na wat heat cycles.
Het geheel staat gewoon buiten en vorig week en het weekend was het iedere avond twee graden. O-)

Ik las serieuze schade bij derden aan de banden.
Daar wil je niet pas onder het rijden achterkomen. 8)7
Dit mag je gerust voor waar aannemen. Ik heb 5 nieuwe achterbanden weg kunnen gooien die netjes in een bandenrek bewaard werden in de garage. Als je het mij vraagt, heeft het vorige winter amper gevroren hier, maar die banden waren mooi gescheurd.
 
Het is niet genoeg om alleen de gaten van de spaken af te dichten om van een gewone velg een tubeless te maken.
Een tubeless velg heeft een bobbel rondom,naast de plaats waar de band komt te liggen in de velgrand.
Daar spring de band over bij het oppompen na montage,je hoort dan ook duidelijk de "knal" bij het op zijn plek springen.
Voor zover ik begrepen heb is deze rand niet bedoeld als afdichting, maar als extra veiligheid om te zorgen dat bij een te lage bandenspanning de hiel van de band minder snel uit de velgrand wipt bij zijdelingse belasting?
Deze rand is in mijn voorvelg overigens gewoon aanwezig maar zit om onduidelijke reden maar aan 1 kant van de velg?
De wielen zijn door Haan Wheels gemaakt.. de velgen zijn oo maat gemaakt voor de gewenste autobanden (15 inch voor, 16 inch achter)

Als deze rand ook een rol speelt bij de afdichting hoor ik dat graag
 
Misschien is het minder van toepassing na wat heat cycles.
Het geheel staat gewoon buiten en vorig week en het weekend was het iedere avond twee graden. O-)

Ik las serieuze schade bij derden aan de banden.
Daar wil je niet pas onder het rijden achterkomen. 8)7
Had wel vreemde scheuren in mijn S22 voorband, vorige winter. Haalde daardoor niet de 10k, bij 8 laten vervangen...voor Supercorsa.
 
Voor de pekelbike bedoel ik de Corsa zonder Rosso geloof ik.
Of andersom. Pirelli... :')

De Rosso 4 is wel wat minder op het circuit denk ik dan de 3.
Geoptimaliseerd voor de straat? :)
Ik kan zelfs de Pirelli website moeilijk vinden, maar vandaag weer wel voor de verandering:


Eigenlijk is er weinig veranderd, de opvolger van de Diablo Rosso Corsa II is de Diablo Rosso IV Corsa en die van de Diablo Rosso Corsa III de Diablo Rosso IV. Op de website lijkt de nomenclatuur zelfs logisch: Rosso IV en Rosso IV Corsa.

Als ik mijn broer mag geloven is de Rosso IV een erg goede band, zelfs beter dan de S22. Dat kan ik zelf niet zeggen van de Rosso III en ook niet van de Corsa II.
 
Had wel vreemde scheuren in mijn S22 voorband, vorige winter. Haalde daardoor niet de 10k, bij 8 laten vervangen...voor Supercorsa.
Met een Supercorsa band haal ik 6k. Hoewel 's zomers de voorband al na 2k weg is. Met Corsa II en Rosso III haal ik ook maar 6k, met Metzeler Sportec M7 slechts 5k.

Voordat ik Pirelli "ontdekte" heb ik ongeveer 20 Michelin Pilot Power (achter)banden versleten en die gingen ook maar 5 mee op een 600cc 4-cylinder.
 
Met een Supercorsa band haal ik 6k. Hoewel 's zomers de voorband al na 2k weg is. Met Corsa II en Rosso III haal ik ook maar 6k, met Metzeler Sportec M7 slechts 5k.

Voordat ik Pirelli "ontdekte" heb ik ongeveer 20 Michelin Pilot Power (achter)banden versleten en die gingen ook maar 5 mee op een 600cc 4-cylinder.
Ik vermoed dat er bij andere merken een zelfde vooruitgang in levensduur is geboekt. De S22 ging bij mij meer dan twee keer zo lang mee als de S20, en had ook nog eens veel meer grip, vooral koud.
 
Terug
Bovenaan Onderaan