Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.473
11.092
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:

Ik weet het. Dat is dan ook het verhaal dat ik mijn klanten ook mee geef.
En dat is dan ook de reden dat ik zie dat de omzet in sportbanden met een ruime 75% is afgenomen in de afgelopen 15 jaar.
Sporttour is zo'n 30% gestegen, en AllRoad nog veel meer dan dat.
Volgens mij is het de dag van vandaag niet meer nodig om een sportband te kopen..
de sportbanden zijn wel geëvolueerd tov een x aantal jaar geleden, maar vooral de (Sport)tourbanden zijn volgens mij zeer sterk verbeterd, meer dan sportbanden en komen bij warme buiten temperaturen zeer dicht in de buurt van sportbanden, bij koudere temperaturen (lees onder 15a20gr) zijn ze zelfs veel beter dan sportbanden, snellere opwarming en meer grip.
Zelf heb ik op mijn Superduke GT een zeer sportieve rijstijl, toch rij ik het meeste kilometers op tourbanden, wel een sporttourband ipv een gewone tourband..
bij hoogzomer rij ik meestal wel op een sportband, maar zeker niet de extreemste sportband, dit beperkt zich dan ook meestal tot1 set per seizoen.
Uiteraard zit het (volgens mij) bij velen tussen de oren, en s'avonds in de kroeg pak je uiteraard beter uit met een sportband dan met een (sport)tourband :+
Als je dan naar de banden gaat kijken zie je bij de grootste praatjesmakers ook meestal de grootste chickenstrips :Y
Nope voor 99% van de rijders (openbare weg) is het nutteloos om een sportband aan te schaffen, 1 hij is meestal duurder in aankoop, en 2 gaat tig aantal kilometers minder mee.
Just my two cents...
 
Ik weet het. Dat is dan ook het verhaal dat ik mijn klanten ook mee geef.
En dat is dan ook de reden dat ik zie dat de omzet in sportbanden met een ruime 75% is afgenomen in de afgelopen 15 jaar.
Sporttour is zo'n 30% gestegen, en AllRoad nog veel meer dan dat.
Het heeft er natuurlijk ook mee te maken dat de markt voor supersports helemaal weg is en naked en allroad een flinke opmars hebben gemaakt....
 
Mss om nog wat toe te voegen:
een sport/toer band zal op straat beter bevallen dan een zuivere sportband. Tenzij je alleen op warme en droge weg rijdt. Rijd je ook met lagere temperaturen en in het nat dan heeft een zuivere sportband minder grip.
Dat is de les die geleerd heb van de S22’s die ik had. Nu op Roadtec01SE. Voelt veel beter! Behalve bij warm en droog….
Ik heb een toermotor gekocht, de Guzzi V85tt, maar heb recent ook nog een paar toerritjes door de modderige polders gemaakt op de Speed Triple, op Supercorsa's. Gaat ook goed.
 
De Rosso III en IV zijn beduidend sportiever dan de RoadAttack en Roadtec01SE.

De RoadAttack 3 & 4 zitten in het zelfde segment als de Roadtec01SE. Dat zijn sport/toerbanden.
In mijn ervaring en klantenbestand is er niet heel veel verschil in slijtage tussen de RaodAttack 3 & 4 en ook niet tussen de Conti's en de Metzelers.
De RoadAttack 3 wordt al een poosje niet meer gemaakt in jouw bandenmaten.... wat je nu besteld is "oude" voorraad.
Helder dank je!! 👍 Dan is de ra4 of roadtec zeker nog optie.
Je voorkeuren voor conti pirelli en metzeler (laatste 2 bijna zelfde verhaal) ga ik in mee.

Opmedrkelijk weinig verschil tussen de levensduur van de toerband (RoadAttack) en de sportband (Rosso 3). Was dit hetzelfde gebruik?
- De Roadtec 01 (SE) is goed vergelijkbaar met de RoadAttack 4 en de Angel GT2. De Rosso's zijn sportbanden, geen sport/tourbanden zoals de anderen, en zitten dus in een totaal ander segment.
- De M7/M9RR zit dus in dezelfde categorie als de Rosso II/Rosso III, de "gewone" sportbanden.
- De RoadAttack 4 is een prima band, maar slijt inderdaad sneller dan veel van zijn tegenhangers Pirelli Angel GT2
Mbt slijtage, je hebt bij nader inzien helemaal gelijk. De verschillende types tussen de sport sporttoer en toerbanden onthoud ik nauwelijks en dacht laatste tijd dat rosso3 en ra2evo in zelfde segment zaten. Jij en Rody zetten mij weer ff op scherp :) -> De rosso3 heb ik kleine 2jaar? geleden gemonteerd met oog op minder straat kms maar met meer grip/luxe maar in het begin heb ik juist bij acceleratie de band niet belast.
Zijkant is nu nl. ook met name versleten, net ietsje meer als midden.

Bedankt voor je overige info, dat verhelderd het eea weer :)👍

De Angel gt lijkt mij dan meer ri toer gericht dan roadattack?
Die laatste leek mij ietsje sportiever maar ook dat kan een denkfout zijn.


Maar wederom eens weer de consessie doen voor een sport of sporttoer achter. De contis ra2evo was ik destijds iig echt wel tevreden over.
Met velen van jullie ben ik het ook eens, technisch kan je makkelijk een sporttoer op straat monteren.
40% voorkeur voor sport ivm meer leefruimte bij hellingshoeken echter 60% voorkeur sporttoer ivm af en toe nat (weekenden weg), meer kms/goedkoper en sneller grip bij koudere dgn (voor en najaar).
 
Maar wederom eens weer de consessie doen voor een sport of sporttoer achter. De contis ra2evo was ik destijds iig echt wel tevreden over.
Met velen van jullie ben ik het ook eens, technisch kan je makkelijk een sporttoer op straat monteren.
40% voorkeur voor sport ivm meer leefruimte bij hellingshoeken echter 60% voorkeur sporttoer ivm af en toe nat (weekenden weg), meer kms/goedkoper en sneller grip bij koudere dgn (voor en najaar).
Als je veel gas geeft onder hellingshoek en weinig kilometers per jaar neemt zou ik gaan voor een sportband.
Aan de andere kant, als je in het droog een Continental RA3 doet slippen ben je al zeeer illigaal bezig.
(En de RA4 is nog beter heb ik gehoord)
Volgens de reviews is misschien de sportsmart mk4 een goede keuze voor jou.
 
Vraagje aan blackbird ,doe je alleen banden wisselen als het wiel los wordt aangeleverd,of ook als ik met een komplete motor aan kom.
In mijn geval een ktm superduke met enkelzijdige ophanging
 
Vraagje aan blackbird ,doe je alleen banden wisselen als het wiel los wordt aangeleverd,of ook als ik met een komplete motor aan kom.
In mijn geval een ktm superduke met enkelzijdige ophanging
Het kan beiden. Losse wielen is vaste prijs, kom je met de motor dan is het uurtarief.
Normaliter is aanleveren van losse wielen goedkoper, maar aangezien jouw wielen er vlot uit kunnen zal het verschil minimaal zijn.
 
De Angel gt lijkt mij dan meer ri toer gericht dan roadattack?
Die laatste leek mij ietsje sportiever maar ook dat kan een denkfout zijn.


Maar wederom eens weer de consessie doen voor een sport of sporttoer achter. De contis ra2evo was ik destijds iig echt wel tevreden over.
Met velen van jullie ben ik het ook eens, technisch kan je makkelijk een sporttoer op straat monteren.
40% voorkeur voor sport ivm meer leefruimte bij hellingshoeken echter 60% voorkeur sporttoer ivm af en toe nat (weekenden weg), meer kms/goedkoper en sneller grip bij koudere dgn (voor en najaar).
De Angel GT's en de RoadAttacks zitten in hetzelfde segment, maar de Conti's sturen iets sportiever (net als de Dunlop Roadsmart IV dat doet).
Het is maar net wat je nodig hebt, en waar je voorkeuren liggen.

Ik rij momenteel zelf weer op de Dunlop Sportsmart MK3. De enige sportband die het behoorlijk doet onder mijn zware Blackbirds.
En ik wil graag een sportband omdat deze wat levendiger sturen dan de sport/tourbanden. Maar ook dat is weer persoonlijke voorkeur.
 
Vering, demping, bandenspanning, soort motorfiets, en type rijder verklaren (bijna) alles.
Maar als je mij vooraf vraagt bij wie deze banden wel of niet gaan cuppen, dan vrees ik dat ik er vaak naast zal zitten.....
Banden spanning meet ik voor iedere rit dus die is goed, rem wel de bocht in maar heb wel de voorvering vervangen door hyperpro dus daar zal het wel aan liggen dat de road attack niet cupt.
 
Heeft er iemand toevallig de meest recente Motoplus bandentest van de toerbanden?

Sportbandentest heb ik al.

Moet opnieuw gaan zoeken. Een 120/70 past toch niet zo lekker onder het spatbord.

Dus deze S22's ga ik oprijden en ik hoop er een dagdeel Midland en een hele dag Zandvoort mee te doen en als mijn roadtrip toch gaat lukken, dan gooi ik er een nieuwe set op voor vertrek.

Op dit moment lijk ik te moeten kiezen tussen;
- Dunlop Roadsmart 4
- Pirelli Diablo Rosso 4
- Michelin Road 6

Maar in de test heeft men de GT getest. Maakt dat dan nog een groot verschil?

EDIT; balen dat de Mutant niet in 120/60 leverbaar is
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand toevallig de meest recente Motoplus bandentest van de toerbanden?

Sportbandentest heb ik al.

Moet opnieuw gaan zoeken. Een 120/70 past toch niet zo lekker onder het spatbord.

Dus deze S22's ga ik oprijden en ik hoop er een dagdeel Midland en een hele dag Zandvoort mee te doen en als mijn roadtrip toch gaat lukken, dan gooi ik er een nieuwe set op voor vertrek.

Op dit moment lijk ik te moeten kiezen tussen;
- Dunlop Roadsmart 4
- Pirelli Diablo Rosso 4
- Michelin Road 6

Maar in de test heeft men de GT getest. Maakt dat dan nog een groot verschil?
Een Diablo Rosso is volgens mij helemaal geen toerband en past dus niet echt in je lijstje.
De Angel GT2 zou dat wel doen.
 
Nu nog inschatten hoe de RoadAttack 4 zich verhoudt tot deze, want in de test zat de RoadAttack 3.

En qua slijtage de Rosso IV
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230111-192340_Gallery.jpg
    Screenshot_20230111-192340_Gallery.jpg
    36,6 KB · Weergaven: 47
Terug
Bovenaan Onderaan