Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.325
10.935
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Nu nog inschatten hoe de RoadAttack 4 zich verhoudt tot deze, want in de test zat de RoadAttack 3.

En qua slijtage de Rosso IV
als ik naar testen kijk of lees ga ik meestal naar mopedreifen.de op youtube
voor mij nog steeds de meest betrouwbare informatie van motorbanden testen.
effe filmpje bij gedaan van hun tourbanden test van verleden jaar.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij staan hier al genoeg vergelijkingen in dit topic tussen de bekende sporttoer banden ook...
Uiteindelijk is het een kwestie van voorkeur en gevoel.

Levensduur is geen zinnig woord over te zeggen (rijstijl/motor/van heel veel factoren afhankelijk).
Grip is bij allemaal goed.
Gevoel kan heel verschillend zijn.
Michelin geeft mee/vrij slap karkas
Dunlop juist niet, heeft een vrij stevig karkas.
Enzovoorts.
 
En juist dat gevoel van sturen vind ik interessant om te wete., ik lees hier al een poosje mee en lees dat er inderdaad weinig verschil in grip is tussen de meeste soort toer banden. Ook in de motoplus testen scheelt het vaak een paar punten wat je niet merkt denk ik zo.

Ik heb nu onder mijn Kawasaki Z1000SX 2019 Bridgestone S21 liggen. Ik heb niet het idee dat ik die sport band echt gebruik dus wil naar een sport toer band zodra deze versleten is dit seizoen. Maar wil wel graag dat de motor licht instuurt. Ik ben mij nu dus aan het oriënteren op de Dunlop Roadsmart 4 en de Continental Roadattack 4. Maar wat daartussen precies het verschil is...
 
En juist dat gevoel van sturen vind ik interessant om te wete., ik lees hier al een poosje mee en lees dat er inderdaad weinig verschil in grip is tussen de meeste soort toer banden. Ook in de motoplus testen scheelt het vaak een paar punten wat je niet merkt denk ik zo.

Ik heb nu onder mijn Kawasaki Z1000SX 2019 Bridgestone S21 liggen. Ik heb niet het idee dat ik die sport band echt gebruik dus wil naar een sport toer band zodra deze versleten is dit seizoen. Maar wil wel graag dat de motor licht instuurt. Ik ben mij nu dus aan het oriënteren op de Dunlop Roadsmart 4 en de Continental Roadattack 4. Maar wat daartussen precies het verschil is...
Dat zijn alle twee bizar goede banden die prima bij de Z1000SX passen. Dan komt het echt aan op persoonlijke voorkeur en gevoel. @Super Blackbird zal waarschijnlijk de Dunlop prefereren en ik de Conti.

Als advies zou ik wel willen geven: monteer een 190/55 achterband ipv de standaard 190/50, daar knapt de Z1000 echt enorm van op qua stuurgedrag. Dat doe ik standaard bij deze motoren en dat geeft alleen maar voordelen.
 
Dat zijn alle twee bizar goede banden die prima bij de Z1000SX passen. Dan komt het echt aan op persoonlijke voorkeur en gevoel. @Super Blackbird zal waarschijnlijk de Dunlop prefereren en ik de Conti.

Als advies zou ik wel willen geven: monteer een 190/55 achterband ipv de standaard 190/50, daar knapt de Z1000 echt enorm van op qua stuurgedrag. Dat doe ik standaard bij deze motoren en dat geeft alleen maar voordelen.
Dankjewel, zal dan de 190/55 laten monteren! En is dan de normale variant of de GT versie aan te raden voor de Z1000sx? Voor zowel de Dunlop en Continental.
 
Op de CBR600F monteer ik altijd een 120/70, dat gaat prima. Alleen de vorkpoten iets door laten steken en de motor stuurt er een stuk prettiger mee. Aanlopen op het voorspatbord (origineel) is bij mijn klanten nog niet voorgekomen.
Bij mij is de achtervering aangepast (ook iets langer), wellicht dat het daardoor komt. Wil niet de poten ook nog iets doorsteken
 
Nogmaals, als het spatbord de band niet raakt, gaat hij hem never nooit raken. Dus no problem.

Dit, te samen met het verhaal van de Rosso 4 en het niet ingaan op de correctie dat deze niet in je zoektocht thuishoort,

geeft mij een beetje het gevoel dat je je eigen mening slechts bevestigd wil zien en niet met open houding advies vraagt.


Ik heb geen winkel, dus hoef niet bang te zijn dat je nu boos je spullen ergens anders haalt :+
 
Nogmaals, als het spatbord de band niet raakt, gaat hij hem never nooit raken. Dus no problem.

Dit, te samen met het verhaal van de Rosso 4 en het niet ingaan op de correctie dat deze niet in je zoektocht thuishoort,

geeft mij een beetje het gevoel dat je je eigen mening slechts bevestigd wil zien en niet met open houding advies vraagt.


Ik heb geen winkel, dus hoef niet bang te zijn dat je nu boos je spullen ergens anders haalt :+
Banden "groeien" op hoge snelheid.
 
Nogmaals, als het spatbord de band niet raakt, gaat hij hem never nooit raken. Dus no problem.

Dit, te samen met het verhaal van de Rosso 4 en het niet ingaan op de correctie dat deze niet in je zoektocht thuishoort,

geeft mij een beetje het gevoel dat je je eigen mening slechts bevestigd wil zien en niet met open houding advies vraagt.


Ik heb geen winkel, dus hoef niet bang te zijn dat je nu boos je spullen ergens anders haalt :+
Ik lees alle commentaren, maar moet ik dan ook op elk commentaar inhoudelijk reageren? Het feit dat jij dan aanneemt dat ik alleen mijn mening bevestigd wil zien is dan ook een vreemde conclusie.

Maar ik zal je tevreden stellen;
De Rosso 4 heb ik meegenomen in mijn lijstje omdat deze het ook goed schijnt te doen in het nat en in mijn maat beschikbaar is. De Angel GT komt tov vergelijkbare banden tekort en ik vind het profiel lelijk.
Dat is deels ook de reden dat de Mutant als optie is afgevallen, want uit bijna elk artikel blijkt dat een zeer goede band te zijn.

Mijn S22 120/70 band raakt het spatbord nu als er een put dieper ligt of ik van een stoeprand af kom, het spatbord is namelijk niet van onbuigzaam materiaal gemaakt.

Ik hoop dat je vanaf nu wil afzien van het invullen voor anderen. Alvast bedankt
 
Als hij achter al wat hoger staat hoeft dat ook niet. Maar het doorsteken heeft geen invloed op de ruimte tussen de band en het spatbord ;)
Thanks, dat dacht ik al. Ik ben vrij lang, dus verhogen van de achterkant had mijn voorkeur.
Dit is mijn 3e CBR en heb dat elke keer gedaan. Merkte destijds zelfs met mijn snelheid het verschil op Zandvoort
 
Ik lees alle commentaren, maar moet ik dan ook op elk commentaar inhoudelijk reageren? Het feit dat jij dan aanneemt dat ik alleen mijn mening bevestigd wil zien is dan ook een vreemde conclusie.

Maar ik zal je tevreden stellen;
De Rosso 4 heb ik meegenomen in mijn lijstje omdat deze het ook goed schijnt te doen in het nat en in mijn maat beschikbaar is. De Angel GT komt tov vergelijkbare banden tekort en ik vind het profiel lelijk.
Dat is deels ook de reden dat de Mutant als optie is afgevallen, want uit bijna elk artikel blijkt dat een zeer goede band te zijn.

Mijn S22 120/70 band raakt het spatbord nu als er een put dieper ligt of ik van een stoeprand af kom, het spatbord is namelijk niet van onbuigzaam materiaal gemaakt.

Ik hoop dat je vanaf nu wil afzien van het invullen voor anderen. Alvast bedankt



Als je wat vraagt, reactie krijgt, daar vervolgens niks mee doet dan zegt dat een heleboel. Soms zit ik er dan naast, zoals nu, maar dat blijkt pas nadat je vertelt wat er in je omgaat.

Maar je moet inderdaad niks,
daarentegen mag ik zeggen en invullen wat ik wil.

Alstublieft
 
Terug
Bovenaan Onderaan