Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.470
11.091
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Dan klopt het, dan is de GT een verzwaarde versie.
Maar om het even verwarrend te maken, bij die specifieke Dunlops zijn de banden waar GEEN GT of SP achter staat ook gewoon GT-modellen.....
Aha, dus dan zou ik voor de Z1000SX de SP moeten hebben?

En de Road Attack 4 is er niet in GT uitvoering.
Enige bron die ik vind is deze:

Continental ROAD ATTACK 4 GT voor zware sporttoermotoren vanaf 2023 verkrijgbaar in de GT-versie
 
Aha, dus dan zou ik voor de Z1000SX de SP moeten hebben?


Enige bron die ik vind is deze:

Continental ROAD ATTACK 4 GT voor zware sporttoermotoren vanaf 2023 verkrijgbaar in de GT-versie
Wat zijn zware sporttoer modellen?
 
Aha, dus dan zou ik voor de Z1000SX de SP moeten hebben?


Enige bron die ik vind is deze:

Continental ROAD ATTACK 4 GT voor zware sporttoermotoren vanaf 2023 verkrijgbaar in de GT-versie
Nee, de Roadsmart IV voorband is dan de 120/70ZR17 GT, de achterband is de 190/50ZR17 (zonder GT, maar is dus wel een GT-band). En inderdaad kan je kiezen voor een 55% hoge band.
De RoadAttack 4 GT staat wel al in de lijsten, maar er is nog geen exacte leverdatum bekend. Althans, bij mij nog niet.
 
ik heb op de Superduke GT de roadsmart 4 de sp versie gereden het was helemaal niet nodig om er een GT op te leggen.
ik heb ook de Michelin road 5 gereden (andere motoren) en nu ligt er de Pirelli Angel GT ll op.
De conti 3 of 4 heb ik nog niet gereden dus kan ik ook niets over zeggen.
van die 3 is er eentje die ik niet meer zou kopen en dat is de roadsmart 4
de michelin road 5 en de pirelli angel gt ll konden mij wel bekoren.
ik rij altijd plezier ritten en vakantie's alleen of met passagier.
95% sportief tot zeer sportief en soms eigenlijk te gek..
bij de pirelli en michelin heb ik het meeste vertrouwen hebben me nog niet verrast, bij de roadmsart echter heb ik een serieuze schuiver over het voorwiel gehad net voor mijn knie lag, omdat mijn knie direct tegen het asfalt lag toen ie begon te schuiven en ik de druk opbouwde kreeg hij terug grip, maar twas tricky, en hartslag effe 210 met een motor die amper 2 maand oud was :?
dat heb ik tot hiertoe bij de andere 2 niet voor gehad.
ook had ik bij de roadsmart in een bepaald soort type bochten het gevoel dat ik op een platte achterband aan het rijden was, ik kan het gevoel niet anders omschrijven, niettegenstaande dat hij perfect op 2,7 a 2,8 gezet was voor vertrek.
in de regen geven ze alle drie een pak vertrouwen, ook omdat je daar toch een beetje meer behouden rijdt.
 
Aha, dus dan zou ik voor de Z1000SX de SP moeten hebben?


Enige bron die ik vind is deze:

Continental ROAD ATTACK 4 GT voor zware sporttoermotoren vanaf 2023 verkrijgbaar in de GT-versie
Ik heb net contact gehad met de fabriek in Duitsland, ze gaan de Road Attack 4 GT nu zo'n beetje in de markt zetten. Net als de Road Attack 4 Trail.

Nu te bestellen en dan worden ze de komende weken geleverd.
 
zou een pirelli diablo rosso2 achterband een beetje te combineren zijn met een Pirelli Angel GT voorband? Kwam de rosso 2 tegen met een mooie korting (130 euro) maar de aanbieder heeft er geen voorband bij.
 
ik heb op de Superduke GT de roadsmart 4 de sp versie gereden het was helemaal niet nodig om er een GT op te leggen.
ik heb ook de Michelin road 5 gereden (andere motoren) en nu ligt er de Pirelli Angel GT ll op.
De conti 3 of 4 heb ik nog niet gereden dus kan ik ook niets over zeggen.
van die 3 is er eentje die ik niet meer zou kopen en dat is de roadsmart 4
de michelin road 5 en de pirelli angel gt ll konden mij wel bekoren.
ik rij altijd plezier ritten en vakantie's alleen of met passagier.
95% sportief tot zeer sportief en soms eigenlijk te gek..
bij de pirelli en michelin heb ik het meeste vertrouwen hebben me nog niet verrast, bij de roadmsart echter heb ik een serieuze schuiver over het voorwiel gehad net voor mijn knie lag, omdat mijn knie direct tegen het asfalt lag toen ie begon te schuiven en ik de druk opbouwde kreeg hij terug grip, maar twas tricky, en hartslag effe 210 met een motor die amper 2 maand oud was :?
dat heb ik tot hiertoe bij de andere 2 niet voor gehad.
ook had ik bij de roadsmart in een bepaald soort type bochten het gevoel dat ik op een platte achterband aan het rijden was, ik kan het gevoel niet anders omschrijven, niettegenstaande dat hij perfect op 2,7 a 2,8 gezet was voor vertrek.
in de regen geven ze alle drie een pak vertrouwen, ook omdat je daar toch een beetje meer behouden rijdt.
Schitterend verhaal 👍
 
Als je veel gas geeft onder hellingshoek en weinig kilometers per jaar neemt zou ik gaan voor een sportband.
Aan de andere kant, als je in het droog een Continental RA3 doet slippen ben je al zeeer illigaal bezig.
(En de RA4 is nog beter heb ik gehoord)
Volgens de reviews is misschien de sportsmart mk4 een goede keuze voor jou.
Banden wil ik op straat echt niet laten slippen 😱:)
Heb jaren met ook een FZR600R gereden met Diablo Rosso Corsa's op circuit. Strubben uit kon je enigszins strepen trekken, maar niet echt verstandig. Maar circuit is compleet wat anders als straat.
De Dunlops heb ik meegenomen en tests gelezen, maar voor mij een wat hogere prijs/km.

Het zijn toch de M7RR's geworden. Ben benieuwd hoeveel verschil het gaat maken met de budget band die er nu op ligt voor.
Dat is een logischere combinatie!
Ik heb ook de M7RR's overwogen, maar zijn dezelfde generatie als mijn huidige Rosso3, waarbij prijs en km's enorm vergelijkbaar was.
Een ouder type band zou ik zeker best willen, dit nam ik beetje mee in de optelsom.


Door de oogharen heen zijn de verschillen in hetzelfde segment niet zo enorm groot, maar met wat geplus en gemin, prijs/100km met mijn rijstijl (bij mij is sportband omgerekend met 8000km _maar_ zo'n ~€60 duurder dan een sporttoerband), is mijn keuze toch nog op de sporttoerband Roadtec01SE gevallen.
Ik hoop en verwacht vergelijkbare ervaringen met de Metzeler Roadtec01SE tov de eerdere Continental RA2evo (buitenom dat het een veel nieuwere band is) :)

Bedankt voor de inhoudelijke info :D
 
Nu nog inschatten hoe de RoadAttack 4 zich verhoudt tot deze, want in de test zat de RoadAttack 3.

En qua slijtage de Rosso IV
Lees goed bij die motoplus testen, bij de sportbanden test wordt de Conti SportAttack -> RoadAttack genoemd.
Als je terugbladerd in dit topic kom je deze opmerking + tests tegen.

De leestesten op bikereifen24 vond ikzelf opzich ook wel intressant.
Bikereifen gaf de RA4 een hogere slijtage tov RA3.
Echter de RA4 vond ik te prijzig waarmee ook de 190/55 (op dit moment) onbetaalbaar is.
 
Bij pirelli snap ik er geen snars van.met al.die namen. Was eigenlijk aan het kijken voor m7rr maar ineens kwam die rosso voorbij, stuk goedkoper.
Rosso 2 is een behoorlijk oude band, de voorloper van Rosso 3 die 2 jaar geleden is afgelost door de Rosso 4, was er al een tijd.

Rosso Corsa is de sportieve versie van Rosso zonder "Corsa". De Rosso Corsa 2 is tegelijktijdig met Rosso 3->4 opgevolgd door de Rosso 4 Corsa.

(Rosso 4 Corsa = Rosso Corsa 4 en Rosso Corsa 3 dan wel Rosso 3 Corsa is overgeslagen.)

Vanuit het standpunt van Pirelli lijkt dit logisch, zelf moest ik ook een keer knipperen.
 
Banden wil ik op straat echt niet laten slippen 😱:)
Heb jaren met ook een FZR600R gereden met Diablo Rosso Corsa's op circuit. Strubben uit kon je enigszins strepen trekken, maar niet echt verstandig. Maar circuit is compleet wat anders als straat.
De Dunlops heb ik meegenomen en tests gelezen, maar voor mij een wat hogere prijs/km.


Dat is een logischere combinatie!
Ik heb ook de M7RR's overwogen, maar zijn dezelfde generatie als mijn huidige Rosso3, waarbij prijs en km's enorm vergelijkbaar was.
Een ouder type band zou ik zeker best willen, dit nam ik beetje mee in de optelsom.


Door de oogharen heen zijn de verschillen in hetzelfde segment niet zo enorm groot, maar met wat geplus en gemin, prijs/100km met mijn rijstijl (bij mij is sportband omgerekend met 8000km _maar_ zo'n ~€60 duurder dan een sporttoerband), is mijn keuze toch nog op de sporttoerband Roadtec01SE gevallen.
Ik hoop en verwacht vergelijkbare ervaringen met de Metzeler Roadtec01SE tov de eerdere Continental RA2evo (buitenom dat het een veel nieuwere band is) :)

Bedankt voor de inhoudelijke info :D
Zelf heb ik de afgelopen 4 jaar op mijn Speed Triple gebruikt:

- 3 sets Rosso 3,
- 2 sets SuperCorsa SP V3
- 1 set SuperCorsa SP V2
- 1 set Rosso Corsa 2 en
- 1 set M7RR.

Ik vond de M7RR beduidend slechter dan de Rosso 3, want de grip was minder bij kortere levensduur; handling was ook minder scherp. Maar op zich geen slechte band.
 
Zelf heb ik de afgelopen 4 jaar op mijn Speed Triple gebruikt:

- 3 sets Rosso 3,
- 2 sets SuperCorsa SP V3
- 1 set SuperCorsa SP V2
- 1 set Rosso Corsa 2 en
- 1 set M7RR.

Ik vond de M7RR beduidend slechter dan de Rosso 3, want de grip was minder bij kortere levensduur; handling was ook minder scherp. Maar op zich geen slechte band.
Owkee,
en wat zijn je ervaringen met , grip en levensduur, van de Rosso Corsa 2 ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan