Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.237
10.835
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Iemand hier die iets zinnigs kan zeggen over 'goedkope' banden?

Ben voor m'n transalp op zoek naar een nieuw setje, en gezien ik twee tot drie setjes banden per jaar verwacht te verslijten mag het allemaal iets gekoper. Gewoon gemiddelde grip is voldoende, ik rijd 90km snelweg per dag op die dingen, dus een beetje slijtvast vind ik belangrijker dan het perfecte gevoel en grip op hellingshoek.

Momenteel aan het twijfelen tussen:
Metzeler Tourance, Conti TKC70, ContiEscape..

Neig naar de TKC70. De andere (A41/AT41/Scorpion/enzovoorts) gaat me online toch zeker €50 meer kosten, en dat betaal ik dan liever aan montage, of helemaal niet als ik toch weer besluit het zelf te doen.
Ik ben ook al een tijdje aan het rondkijken, maar met jouw verhaal zou ik bij de Avon Storm 3D XM uitkomen. (Flink prijs verschil en sterkste punt is duurzaamheid)

Misschien dat de kenners iets anders denken
 
Ik ben ook al een tijdje aan het rondkijken, maar met jouw verhaal zou ik bij de Avon Storm 3D XM uitkomen. (Flink prijs verschil en sterkste punt is duurzaamheid)

Misschien dat de kenners iets anders denken

Als 'gangbare' sporttoerbanden in mijn maten te krijgen waren zou ik daar zeker voor gaan!
Die Avon die je opnoemt is niet te krijgen voor een oude transalp. De trailrider en trekrider wel.

M'n suzuki staat op Roadsmart 4, en dat rijdt toch fantastisch. Ik rijd nu op BT46 achter en BT45 voor op de Transalp, en die doen het op zich prima, ware het niet dat ze even duur zijn als m'n RS4, die toch echt op ALLE vlakken beter zijn. Als de prestaties van de TKC70 ongeveer gelijk liggen met een BT45/46 dan ga ik waarschijnlijk daarvoor. Ik zoek op die Alp de limieten toch niet op.
 
Hoe oud is jouw Transalp? Met andere woorden, welke bandenmaten horen er op?
En BT45 / BT46 hoort echt een stuk goedkoper te zijn dan Roadsmart IV's. Ofwel je hebt een dure leverancier voor Bridgestones, ofwel je vergist je.

Bedenk ook even dat "goedkope" banden vaak veel korter meegaan dan "dure" banden, en dat je de extra montagekosten ook moet meenemen in jouw prijsvergelijk. En dan heb ik het nog niet over jouw eigen extra tijd.
 
Laatst bewerkt:
Hoe oud is jouw Transalp? Met andere woorden, welke bandenmaten horen er op?
En BT45 / BT46 hoort echt een stuk goedkoper te zijn dan Roadsmart IV's. Ofwel je hebt een dure leverancier voor Bridgestones, ofwel je vergist je.

Bedenk ook even dat "goedkope" banden vaak veel korte meegaan dan "dure" banden, en dat je de extra montagekosten ook moet meenemen in jouw prijsvergelijk. En dan heb ik het nog niet over jouw eigen extra tijd.
Een 96'er. 90/90-21 en 130/80-17

Ik vergelijk nu even snel internetprijzen (300 ex montage voor een setje bt46) tegen daadwerkelijke prijzen die ik een paar maanden geleden heb betaald (300 ex montage voor RS4).

BT46 is nu 10k kilometer meegegaan en zit ongeveer op de slijtnokjes.

Ik heb de optie op naar een specialist te gaan en daar tegen montagekosten tweedehands banden om te laten leggen, maar het probleem daarmee is dus mijn tijd, dan rijd ik elke 3-4 maanden naar de bandenboer en dat wordt me iets te gortig.

Keuze:
-Tweedehands banden tegen montagekosten
-Nieuwe banden laten leggen voor normale prijs + montagekosten
-Nieuwe banden zelf omleggen voor normale prijs + een middagje vloeken
 
Zou je dit aandurven:

Dan heb je een set banden voor €145
Heb alleen geen idee hoe dat gaat presteren.
 
Een 96'er. 90/90-21 en 130/80-17

Ik vergelijk nu even snel internetprijzen (300 ex montage voor een setje bt46) tegen daadwerkelijke prijzen die ik een paar maanden geleden heb betaald (300 ex montage voor RS4).

BT46 is nu 10k kilometer meegegaan en zit ongeveer op de slijtnokjes.

Ik heb de optie op naar een specialist te gaan en daar tegen montagekosten tweedehands banden om te laten leggen, maar het probleem daarmee is dus mijn tijd, dan rijd ik elke 3-4 maanden naar de bandenboer en dat wordt me iets te gortig.

Keuze:
-Tweedehands banden tegen montagekosten
-Nieuwe banden laten leggen voor normale prijs + montagekosten
-Nieuwe banden zelf omleggen voor normale prijs + een middagje vloeken
De BT46's zijn veel te duur (wat ik dus al dacht).
Ik (en met mij vele anderen) kunnen ze je al voor onder de 250 Euro leveren.
Daarnaast zijn alle banden de laatste maanden veel duurder geworden, dus de Roadsmart IV's krijg je ook niet meer voor die prijs die je er halverwege verleden jaar voor betaalde.

Wat moet je voor montage betalen? En hoe goed/slecht zijn die tweedehands banden?
Je zal echt even zelf moeten gaan rekenen wat voor jou de meest interessante mogelijkheid is.
Je kan in deze maten ook goedkope Mitas en Heidenau banden kopen. Die heb je al voor minder dan 175 Euro per set.
 
Zou je dit aandurven:

Dan heb je een set banden voor €145
Heb alleen geen idee hoe dat gaat presteren.

Hmm, in de zomer misschien nog wel, dan is het allemaal wat minder kritisch.

Oefening baart kunst. Als je ze zelf maar vaak genoeg verband gaat het steeds gemakkelijker worden.

100%, de tweede wissel was al een stuk soepeler dan de eerste. Ben voornamelijk bang m'n binnenbanden lek te steken _O- .

De BT46's zijn veel te duur (wat ik dus al dacht).
Ik (en met mij vele anderen) kunnen ze je al voor onder de 250 Euro leveren.
Daarnaast zijn alle banden de laatste maanden veel duurder geworden, dus de Roadsmart IV's krijg je ook niet meer voor die prijs die je er halverwege verleden jaar voor betaalde.

Wat moet je voor montage betalen? En hoe goed/slecht zijn die tweedehands banden?
Je zal echt even zelf moeten gaan rekenen wat voor jou de meest interessante mogelijkheid is.
Je kan in deze maten ook goedkope Mitas en Heidenau banden kopen. Die heb je al voor minder dan 175 Euro per set.

Ah, dat scheelt al inderaad... prijs/kwaliteit ligt dan wat netter.
Niks mis met bt46, vind het een fjine band, maar hij blinkt verder ook nergens in uit. Gewoon heel sterk in middelmatigheid, hij doet alles wat je er van verlangt verder. Maar hoe verhoudt bijvoorbeeld dan zo'n TKC70 ertegen? Ik weet dat het een ander segment is, maar als die qua droge/natte grip en levensduur vergelijkbaar kan zijn zou ik die misschien wel willen proberen, al is het maar om 'tussen de oren' een allroad band te hebben.

Het gaat me uiteindelijk niet om het laatste tientje er uit te wringen, maar ik probeer wel een beetje op de kosten te letten voor die motor. Gewoon een middelmatige band voor een middelmatige prijs is meer dan prima.

Montage is niet heel duur, volgens mij 40-50 euro voor een set gebruikte? En hoe goed/slecht ze zijn? Ligt er net aan wat hij heeft liggen, is dus geen zinnig woord over te zeggen.
 
Je kan in deze maten ook goedkope Mitas en Heidenau banden kopen. Die heb je al voor minder dan 175 Euro per set.
Ik zou ook kijken in de hoek met Mitas, Heidenau en Maxxis niet te vergeten..
Voor normaal straat/toer/woon-werkgebruik leveren die tegenwoordig veel waar voor het geld. :Y
 
Ik zou ook kijken in de hoek met Mitas, Heidenau en Maxxis niet te vergeten..
Voor normaal straat/toer/woon-werkgebruik leveren die tegenwoordig veel waar voor het geld. :Y
Inderdaad,vooral van Mitas hoor ik veel goed bij allroad rijders,KTM legt ze nu zelfs al standaard.
En een vriend heeft er een set sportbanden van getest en was er heel tevreden van.
 
Hmm, in de zomer misschien nog wel, dan is het allemaal wat minder kritisch.



100%, de tweede wissel was al een stuk soepeler dan de eerste. Ben voornamelijk bang m'n binnenbanden lek te steken _O- .



Ah, dat scheelt al inderaad... prijs/kwaliteit ligt dan wat netter.
Niks mis met bt46, vind het een fjine band, maar hij blinkt verder ook nergens in uit. Gewoon heel sterk in middelmatigheid, hij doet alles wat je er van verlangt verder. Maar hoe verhoudt bijvoorbeeld dan zo'n TKC70 ertegen? Ik weet dat het een ander segment is, maar als die qua droge/natte grip en levensduur vergelijkbaar kan zijn zou ik die misschien wel willen proberen, al is het maar om 'tussen de oren' een allroad band te hebben.

Het gaat me uiteindelijk niet om het laatste tientje er uit te wringen, maar ik probeer wel een beetje op de kosten te letten voor die motor. Gewoon een middelmatige band voor een middelmatige prijs is meer dan prima.

Montage is niet heel duur, volgens mij 40-50 euro voor een set gebruikte? En hoe goed/slecht ze zijn? Ligt er net aan wat hij heeft liggen, is dus geen zinnig woord over te zeggen.
In zijn segment (diagonaalbanden voor het hogere middensegment) is de BT46 prima.
Maar je kan en mag ze natuurlijk niet vergelijken met radiaalbanden, en ook niet met banden voor een ander toepassingsgebied (zoals de TKC70).
Ik verwacht wat meer grip in regen en koude bij de TKC's, maar meer levensduur bij de BT46.

Denk ook eens aan de Avon Trailrider. Zeker niet duur, en past bij het soort motor. Levensduur en grip is gemiddeld.
 
De €18.390 ADV R rolt gewoon op Mitas E07
PHO_BIKE_PERS_LIHI_890-adv-r-my23-90-rear-left_%23SALL_%23AEPI_%23V1.png
 
De €18.390 ADV R rolt gewoon op Mitas E07
PHO_BIKE_PERS_LIHI_890-adv-r-my23-90-rear-left_%23SALL_%23AEPI_%23V1.png
Als ze ergens een euro kunnen besparen. :? :)
Mijn nieuwe 2023 Yamaha heeft de Dunlop GPR300. :')
Ik heb al een extra paar wielen gekocht voor een setje Supercorsa of Rosso Corsa IV.

De Mitas kan best een aardige band zijn verder.
Wat de boer niet kent. :?
Zie ook wat sportieve opties steeds voorbij komen als ik weer eens rondkijk.
 
Als ze ergens een euro kunnen besparen. :? :)
Mijn nieuwe 2023 Yamaha heeft de Dunlop GPR300. :')
Ik heb al een extra paar wielen gekocht voor een setje Supercorsa of Rosso Corsa IV.

De Mitas kan best een aardige band zijn verder.
Wat de boer niet kent. :?
Zie ook wat sportieve opties steeds voorbij komen als ik weer eens rondkijk.
De E07 is wel een hele populaire keuze voor de wat meer off-road gefocuste motorrijders op een adventure dus op zich geen gekke keuze van KTM voor de R. De normale 890 ADV staat gewoon op Pirelli STR's.

Maar normaal gesproken zijn fabrikanten wel dol op besparen ja, elke euro telt :Y

Wist trouwens niet dat Pirelli ook bandjes had voor de R3 (CB500 maat :9), ben nog wel zeer tevreden met de S22's op de CB
 
De E07 is wel een hele populaire keuze voor de wat meer off-road gefocuste motorrijders op een adventure dus op zich geen gekke keuze van KTM voor de R. De normale 890 ADV staat gewoon op Pirelli STR's.
Dat kan ik mij helemaal voorstellen inderdaad. :t
Het grote publiek heeft liever een bekende minder goede band dan een onbekende die welllicht in detail zelfs beter kan zijn. :+
Maar normaal gesproken zijn fabrikanten wel dol op besparen ja, elke euro telt :Y

Wist trouwens niet dat Pirelli ook bandjes had voor de R3 (CB500 maat :9), ben nog wel zeer tevreden met de S22's op de CB
De S22 zal ook prima zijn inderdaad.
Op mijn 1 jaar oude wielen zaten slicks, maar zover wil ik niet gaan.
Gewoon een rondje opwarmen en geen gedoe. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Met veervoorspanning verander je alleen rijhoogte .....

Ja, maar wel voor en achter individueel.
Dus als er nu een 'fout' in de geometrie zit, krijg je een heel ander sturende motor.

Het is niet ongebruikelijk motoren aan te treffen waar voor en achter compleet niet op elkaar afgestemd staan, of bij demping links en rechts verschillend staan.
 
Even een vraagje.
Wat zijn de ervaringen met Dunlop Qualifier Core.
Ik krijg een set voor een mooie prijs aangeboden, maar twijfel om er toch weer S22 op te zetten, of eventueel Roadsmart 4 toerbanden, omdat deze de snelst sturende toerbanden zijn, maar lees dat die zich oprichten met remmen in een bocht en dat vind ik geen fijne eigenschap. Langer meegaan is natuurlijk altijd een pro van toerbanden.
Rijstijl makkelijk het bandje rond, rem de bocht in en lekker op het gas eruit. Bij de Conti roadattack rijdt ik rullen op de achterband (volgens mij niet zo heel moeilijk met deze band.), de S22 krijgt een ruw loopvlak bij lol hebben in de bergen. Vind de spitsere sportbanden fijner in de kortere bochten vanwege het snellere insturen.

Heb tot nu toe op mijn CB1000R 3 sets versleten.
MPP fijne banden, ruim voldoende grip lekker snel insturen bij korte bochten, met 4000km versleten
RA3 fijne band, ruim voldoende grip in snelle bochten stuurden wat trager in de haarspelden. (is ook een toerband.) 7000km mee gereden.
S22 de band die alles heeft voor mij, lekker vlot insturen in haarspelden ruim voldoende grip in de snelle bochten en geen oprichtneigingen tijdens het inremmen van een bocht. 5000km gelopen en ze zijn bijna op.

Hoe zou de Qualifier Core zich verhouden tot deze banden?
 
Ja, maar wel voor en achter individueel.
Dus als er nu een 'fout' in de geometrie zit, krijg je een heel ander sturende motor.

Het is niet ongebruikelijk motoren aan te treffen waar voor en achter compleet niet op elkaar afgestemd staan, of bij demping links en rechts verschillend staan.
Nu ben ik niet echt een vering specialist, verre van maar volgens mij maakt het geen ene moer uit of je demping links +10 staat en je demping rechts +2 het is volgens mij alleen vervelend dat je niet precies weet hoeveel demping (strak of zacht) je exact hebt, je vering (vorkpoten) zakken toch niet apart??

stel je demping staat bij beide poten op +10 laat ons zeggen zeer strak, nu weet je dat je demping +10 staat en strak.
stel dat ze +2 staat dus zacht nu weet je oke demping staat +2 en zacht.

stel nu je ene poot staat op +10 en de andere op +2 volgens mij is het nu enkel een probleem dat je niet exact weet hoe strak hij nu staat aangezien de verschillende settings, maar je vork zal toch samen blijven zakken.

bij Yamaha staat de ingaande (demping) al jaren op 1 vorkpoot en de uitgaande op de andere..

voor en achter niet op elkaar afgestemd (niet symetrisch) is volgens mij wel een probleem.

maar zoals ik al zei ben zelf geen vering specialist.
 
Terug
Bovenaan Onderaan