Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.339
10.956
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ik herhaal alleen wat er in het filmpje werd gezegd (of zoals ik het heb geïnterpreteerd)
Het is dat laatste. In plaats van de RA3 als goedkopere neus nog langer aan te bieden hebben ze er voor gekozen om een nieuwe band te ontwikkelen met nieuwere technologie, om de functie van tweede lijn band te vervullen.

Dat is ook wat er verteld wordt in het filmpje.
 
Het is dat laatste. In plaats van de RA3 als goedkopere neus nog langer aan te bieden hebben ze er voor gekozen om een nieuwe band te ontwikkelen met nieuwere technologie, om de functie van tweede lijn band te vervullen.

Dat is ook wat er verteld wordt in het filmpje.
Ik kan me herinneren dat hij zegt dat de technologie van de 3 is gebruikt.

Maar goed. Denk dat we redelijk weten wat er bedoelt wordt; nieuwe band, betaalbaarder, qua technologie etc onder de RA4 geplaatst. En zullen we waarschijnlijk nooit in een bandentest gaan zien 😁
 
Wat is trouwens het verschil tussen een Roadsmart III en de Roadsmart III SP?
De Sp-versies hebben een koordlaag minder in het karkas. Ze warmen dus wat sneller op door de mindere stijfheid, en veren/dempen ook wat comfortabeler, maar zijn niet geschikt voor de meeste zware motoren. Maar je moet echt op de toepassingslijst kijken voor welke motoren ze welke versie aanbieden, het is niet altijd logisch.
 
Ik kan helaas niet zoeken binnen een topic (of wel?), waarschijnlijk is dit al gevraagd.
Ik heb een wintermotor, een BMW K1200GT uit 2003, grote zware bak (300kg). Deze wordt veel gebruikt voor forenzen. Ik heb er nu al 12.000 km de Michelin Pilot Road 2 zitten. Ze hebben nog even, maar niet lang meer. Ze bevallen goed, maar door het vele snelweg rijden zijn ze wel vierkant en de motor stuurt uiteraard heel beroerd nu. Binnenkort wordt het dus tijd om een nieuw setje banden aan te schaffen. Denken jullie dat er banden zijn waar ik meer leven/plezier uit kan halen op deze motor? Banden die zijn gemaakt om veel rechtdoor te rijden? Natuurlijk zijn er banden met in het midden harder rubber dan aan de zijkanten, maar wat is nou echt een goede snelwegband? Ik hoor het graag van jullie!
Naar mijn mening is elke recente sport/tourband van de grote merken veel beter dan deze Road 2, zeker voor jouw zware motor. Dit is zo ongeveer de S/T-band met het allerslapste karkas wat er ooit is geweest. Ik kan mij althans geen slappere S/T-band herinneren.....
Ik zal er een paar voor je noemen: Bridgestone T32 GT, Continental RoadAttack 4 GT, Dunlop Roadsmart IV GT, Metzeler Roadtec 01, Michelin Road 6 GT, Pirelli Angel GT (achter de A-versie). Maar er zijn ook iets oudere alternatieven van deze merken die stuk voor stuk beter zijn op jouw motor dan de Road 2.
 
Laatst bewerkt:
De Sp-versies hebben een koordlaag minder in het karkas. Ze warmen dus wat sneller op door de mindere stijfheid, en veren/dempen ook wat comfortabeler, maar zijn niet geschikt voor de meeste zware motoren. Maar je moet echt op de toepassingslijst kijken voor welke motoren ze welke versie aanbieden, het is niet altijd logisch.
Is dit ook bij 4 zo? Of hebben ze dan alleen de GT en de "gewone"? Of is de SP nu de "gewone"?
 
Laatst bewerkt:
Is dit ook bij 4 zo? Of hebben ze dan alleen de GT en de "gewone"? Of is de SP nu de "gewone"?
Bij 4? Wat bedoel je?
Ik heb het in deze posting alleen over de Roadsmart IV. Niet over andere modellen of andere merken.
Voor de duidelijkheid zou het beter zijn als alle fabrikanten dezelfde coderingen zouden aanhouden, maar dat is helaas niet zo. Zelfs niet altijd binnen 1 merk....
 
Weet iemand ook wat de verwachte levensduur is van Continental Sport Attack 3 bij redelijk sportief gebruik?
IMG_20230220_152837.jpg


IMG_20230220_154450.jpg
IMG_20230226_173555_edit_159785574656345.jpg

Heb er nu zo'n 2500 kilometer mee gereden, het gaat om de motor rechts op de foto.

Ben benieuwd naar ervaringen van forumleden 😉.
 

Bijlagen

  • IMG_20230220_152837.jpg
    IMG_20230220_152837.jpg
    233,9 KB · Weergaven: 24
Weet iemand ook wat de verwachte levensduur is van Continental Sport Attack 3 bij redelijk sportief gebruik?

Bekijk bijlage 1855824Bekijk bijlage 1855825
Heb er nu zo'n 2500 kilometer mee gereden, het gaat om de motor rechts op de foto.

Ben benieuwd naar ervaringen van forumleden 😉.Bekijk bijlage 1855828
Klanten/vrienden van mij doen bij heel stevig doorknallen ongeveer 6000 - 7000 km met de achterband. Onder motoren variërend van CB1000R tot Z1000SX en van Daytona 675R tot CBR1000RR
 
Weet iemand ook wat de verwachte levensduur is van Continental Sport Attack 3 bij redelijk sportief gebruik?
Bekijk bijlage 1855831

Bekijk bijlage 1855824Bekijk bijlage 1855825
Heb er nu zo'n 2500 kilometer mee gereden, het gaat om de motor rechts op de foto.

Ben benieuwd naar ervaringen van forumleden 😉.
Nou, niet erg lang meer. Bandje is uit 2010..... Ofwel, ik zou hem vervangen, zeker bij redelijk sportief gebruik.

EDIT: kan het niet goed zien, maar mogelijk is het 2018. Controleer het even.....
 
In dat geval is de GT de gewone. Ze zetten alleen GT er bij voor die maten waarin ook een SP-variant beschikbaar is. De SP-versies zijn dus afwijkend van de gewone en dus de GT's.
Serieus? Wat een bizarre keus. Lekker helder :-(
Dus voor mijn CBR 600 uit 1993 zou ik voor een 120/70/17 GT moeten kiezen?

Dunlop zelf zegt dit:
  • GT-specificaties voor minder stuurinspanning op zwaardere fietsen**
  • SP-versies voor verbeterde stabiliteit en feedback op sportievere en pasvormgevoelige modellen***
 
Serieus? Wat een bizarre keus. Lekker helder :-(
Dus voor mijn CBR 600 uit 1993 zou ik voor een 120/70/17 GT moeten kiezen?

Dunlop zelf zegt dit:
  • GT-specificaties voor minder stuurinspanning op zwaardere fietsen**
  • SP-versies voor verbeterde stabiliteit en feedback op sportievere en pasvormgevoelige modellen***
Ja en nee.
De SP-band zou beter passen bij jouw motor, maar de afwijkende maten (120/60-17 en 160/60-17) bestaan niet in de SP-versie. En dus verval je in de gewone versie (die dus ook de GT-versie is).
 
Ja en nee.
De SP-band zou beter passen bij jouw motor, maar de afwijkende maten (120/60-17 en 160/60-17) bestaan niet in de SP-versie. En dus verval je in de gewone versie (die dus ook de GT-versie is).
Ik heb nu ook een 120/70 hoog. En heb een andere velg achterop waardoor ik ook een 180/55 kan monteren.
Maar in die maten heb je dus een SP en een GT versie.

Dus dan kan ik het beste voor de SP kiezen?

En als ik voor de 120/60 ga en aar een GT kies, zou ik dan ook een GT 180/55 moeten doen of is een SP dan nog steeds de beste optie?
 
Welke velgbreedte heb je dan nu achterop liggen?
Met een 5 Inch brede velg zou je zowel een 160 als ook een 180 kunnen plaatsen.
Met een 5.5 Inch kan je niet met goed fatsoen een 160 band monteren, nog afgezien van het feit dat deze doordat hij veel te smal is vrijwel zeker niet opgepompt krijgt.
 
Welke velgbreedte heb je dan nu achterop liggen?
Met een 5 Inch brede velg zou je zowel een 160 als ook een 180 kunnen plaatsen.
Met een 5.5 Inch kan je niet met goed fatsoen een 160 band monteren, nog afgezien van het feit dat deze doordat hij veel te smal is vrijwel zeker niet opgepompt krijgt.
Standaard is 5 geloof ik. Dat zou een 160 of evt een 170 kunnen hebben.

Ik heb een velg van een F3 (95-98) en die is een maatje groter. Standaard 170 en past een 180 ook goed op.

Voorvelg van een F3 past niet zomaar op een F2 omdat ze toen overgingen naar andere remschijven of iets (als ik het goed herinner)
 
Klanten/vrienden van mij doen bij heel stevig doorknallen ongeveer 6000 - 7000 km met de achterband. Onder motoren variërend van CB1000R tot Z1000SX en van Daytona 675R tot CBR1000RR
met een Sport Attack?
Ik heb de Road Attack 3 en Sport Attack 3 gehad. Haal 6-7k uit de RA met rijden in Alpen / Pyreneeën etc. De RA is vergelijkbaar met een hoop ander banden, zoals Road 5, ook 6-7k met dezelfde stijl.. Motor op aanhanger, dus geen autobahn. Sport Attack is geweldig maar daar haalde ik de helft mee. Zonde van een vrij zachte band om daarmee autoweg te doen.
Ik ga nu op RA / R5 ruwweg uit van 0.1mm per 100km met bochtenwerk, en 0.1mm/200km op de autobahn. Digitaal meterje en ik weet of ik thuiskom als ik terug moet rijden
 
Terug
Bovenaan Onderaan