Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.396
11.021
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Even een vraag aan de banden specialist.
Wij zitten in Duitsland en de vakantie zit er op, nu zagen we een achterband van de Honda shadow flink versleten van ons werk in Oostenrijk , Italy , Zwitserland en nu Duitsland.
Inmiddels aan de koffie op de camping en morgen in 1 lijn naar huis.
Bijgevoegd wat foto’s , de witte en groene lijntjes komen naar voren maar het lijkt me nog geen canvas. Natuurlijk is de band af en wordt ook vervangen maar wat zijn de meningen hierover?
Bvd
Waar in Duitsland, welke route neem je, en hoe hard rij je op de Autobahn met welke motor?
Nu is alles koffiedik kijken....
Ga je 160+ rijden, en moet je nog 800km Autobahn ga je het niet redden.
Zit je net over de grens en ben je een rustige rijder ga je het makkelijk redden.

EDIT: meeste vragen zijn later al beantwoord.
 
Ik heb niet gezegd dat het een een slak is qua rijden. Michelin is qua karkas wat slapper en het rubber is zachter. En relatief goedkoop voor een setje. Wilden ook geen €350+ uitgeven voor een setje. En ja, je banden zijn het enige contact met de weg. Dat weet ik. Wij beiden halen toch niet het maximale uit de banden zoals alle test verslagen zeggen en dat betekend dat deze banden prijs/kwaliteit voor ons goed zijn...
Maar dan blijft nog steeds de vraag, waarom sportbanden.
Waarom geen sport/tourbanden in deze prijsklasse?
 
220,- is geen prijsklasse. Das een uitverkoop.

Daar is niks mis mee, maar je hebt nu prijs voor 'ideale keuze' laten gaan voor jullie doel.

edit: o en die banden gaan heus wel bevallen. Waren toen en zijn nu nog steeds prima banden. Wellicht overkill en daarmee onnodig hard slijtend.
 
Goedemorgen, Ik rij een Ducati Monster 1200, waarvan mijn achterband aan vervanging toe is. De achterband en voor band zijn Dunlop SportSmart mk3 die mij heel erg goed bevallen. De achterband heeft het 5000km vol gehouden dat vind ik net aan de korte kant (net geen heel seizoen) en wil die vervangen voor een RoadSmart IV. Nou is mijn vraag of de combinatie SS voor en RS achter een goede combinatie?
 
Waar in Duitsland, welke route neem je, en hoe hard rij je op de Autobahn met welke motor?
Nu is alles koffiedik kijken....
Ga je 160+ rijden, en moet je nog 800km Autobahn ga je het niet redden.
Zit je net over de grens en ben je een rustige rijder ga je het makkelijk redden.

EDIT: meeste vragen zijn later al beantwoord.
We zijn weer veilig thuis gekomen , we kwamen uit het zwarte woud (750km). Gisteren rustig een 100km gereden met wat extreem langzaam door de bocht.
Het ging op zich prima , wat je wel merkt is de reparatie asvalt stukken in combi met water , daar zag ik hem wat heen en weer glijden.
We waren boven langs arnhem oberhaussen, we volgde de extreme regen en probeerde deze te vermijden , Ondanks dat geen droog stukje weg gezien.

Vandaag de motors weer even schoon maken en de klerezooi in de was.
Daarna het achterwiel eruit voor morgen.
 
We zijn weer veilig thuis gekomen , we kwamen uit het zwarte woud (750km). Gisteren rustig een 100km gereden met wat extreem langzaam door de bocht.
Het ging op zich prima , wat je wel merkt is de reparatie asvalt stukken in combi met water , daar zag ik hem wat heen en weer glijden.
We waren boven langs arnhem oberhaussen, we volgde de extreme regen en probeerde deze te vermijden , Ondanks dat geen droog stukje weg gezien.

Vandaag de motors weer even schoon maken en de klerezooi in de was.
Daarna het achterwiel eruit voor morgen.
Ps , ik rij op de kawasaki en zoon op de honda shadow.
 
Goedemorgen, Ik rij een Ducati Monster 1200, waarvan mijn achterband aan vervanging toe is. De achterband en voor band zijn Dunlop SportSmart mk3 die mij heel erg goed bevallen. De achterband heeft het 5000km vol gehouden dat vind ik net aan de korte kant (net geen heel seizoen) en wil die vervangen voor een RoadSmart IV. Nou is mijn vraag of de combinatie SS voor en RS achter een goede combinatie?
Dat zou geen probleem moeten geven, ik heb wel meer klanten hiermee rondrijden.
Maar 5000km is wel weinig voor deze band op dit soort motor. Is de bandenspanning en vering-instelling in orde?
 
Bedankt voor de info, Ik rij met bandenspanning voor 2,5 en achter 2,6. Dat is beide 0,1 hoger dan voorgeschreven, maar bij 2,4 aan de voorkant is het oprichten bij remmen in de bocht sterker voelbaar. Ik heb de veerinstellingen rondom op sport staan maar de ingaandedemping wat zachte gezet omdat dat mijn smaak is. Ik heb er niet bij vermeld in mijn bericht dat ik mijn banden altijd vervang wanneer de diepte tot aan de slijtnok 0,4mm is, wat er op neer komt dat mijn total profieldiepte 2.0mm is
 
Bedankt voor de info, Ik rij met bandenspanning voor 2,5 en achter 2,6. Dat is beide 0,1 hoger dan voorgeschreven, maar bij 2,4 aan de voorkant is het oprichten bij remmen in de bocht sterker voelbaar. Ik heb de veerinstellingen rondom op sport staan maar de ingaandedemping wat zachte gezet omdat dat mijn smaak is. Ik heb er niet bij vermeld in mijn bericht dat ik mijn banden altijd vervang wanneer de diepte tot aan de slijtnok 0,4mm is, wat er op neer komt dat mijn total profieldiepte 2.0mm is
Je weet dat de wettelijke ondergrens 0.6mm minder is dan de profieldiepte-indicator?
In NL moet je 1mm profiel overhouden.
En aangezien de rij-eigenschappen nauwelijks achteruit gaan vanaf 2 naar 1mm is dat een beetje zonde. Alleen bij erge koude of natheid moet je een beetje meer oppassen.
Voor welke motor zijn die bandenspanningen?
 
Da's waar, Ik zou makkelijk tot de slijtnok kunnen gaan.... oke..... dan komt er 500km bij. Ik doe dit puur uit veiligheid en verzekering technisch, Ik wil niet de schuld in de schoenen geschoven krijgen bij een eventuele aanrijding, doordat mijn profieldiepte onder het wettelijk minimum zit.
 
Je weet dat de wettelijke ondergrens 0.6mm minder is dan de profieldiepte-indicator?
In NL moet je 1mm profiel overhouden.
En aangezien de rij-eigenschappen nauwelijks achteruit gaan vanaf 2 naar 1mm is dat een beetje zonde. Alleen bij erge koude of natheid moet je een beetje meer oppassen.
Voor welke motor zijn die bandenspanningen?
Dat wist ik niet, Ik heb altijd gedacht dat dat de slijtnok was 🤔 dan slaat mijn vorige bericht behoorlijk de plank mis 🤐 Bandenspanningen zijn voor een Ducati Monster 1200 bj2019.
Dan kan ik nog wel ff door en zeker nog dit seizoen af maken. 👍
 
Bedankt voor de info, Ik rij met bandenspanning voor 2,5 en achter 2,6. Dat is beide 0,1 hoger dan voorgeschreven, maar bij 2,4 aan de voorkant is het oprichten bij remmen in de bocht sterker voelbaar. Ik heb de veerinstellingen rondom op sport staan maar de ingaandedemping wat zachte gezet omdat dat mijn smaak is. Ik heb er niet bij vermeld in mijn bericht dat ik mijn banden altijd vervang wanneer de diepte tot aan de slijtnok 0,4mm is, wat er op neer komt dat mijn total profieldiepte 2.0mm is
Ik heb reeds een paar setjes versleten van deze Dunlop Mk3 banden.
Ik rij vooraan 2.3 a 2.4 achter 2.7 a 2.8 oprichten van de motor bij het bijremmen in de bocht (toch reeds meermaals voor gehad op verscheidene motoren) heb geen last van nochtans rijd ik de voorband zo goed als rond ong 5mm over (zie foto) op de Superduke GT en op mijn vorige motoren ook (lees hieronder)
haal ik de 5000km nooit met deze banden, voorheen niet op BMW S1000XR niet op de Multistrada 1260S en ik vrees nu op de Superduke GT ook niet, moet ik nog afwachten.

De roadsmart 4 heb ik ook gereden, fijne band maar verlang niet dat hij qua grip en sturen op het niveau van de Mk3 staat, langer meegaan zal hij wel doen.
IMG_20230807_201751.jpg
 
Laatst bewerkt:
Pilot Power komt uit de tijd dat Michelin een extreem zacht karkas gebruikte, nu nog maar een tikkie minder.
Als je bandenspanning dan ook nog aan de (te) lage kant is, werkt dit natuurlijk dubbel.
Ik zou de Pilot Power achter tussen de 2.7 en 2.9 zetten, helemaal prima.
Mijn advies voor de Tuono is trouwens (bij straatgebruik) tussen de 2.3 en de 2.5 aan de voorkant, en tussen de 2.7 en 2.9 aan de achterkant (koud gemeten). En nee, die 2.9 geeft nog steeds meer dan voldoende grip en een vlot stuurgedrag.
Om nog even hierop terug te komen. Gisteravond de S22 voor en de Pilot Power achter op respectievelijk 2.5 en 3.05 bar koud gezet (+/- 20 graden einde middag voor de rit). Klinkt als veel te veel, maar had bij 2.8/2.9 bar achter nog steeds dat onprettige gevoel.

Hele goede rit achter de rug, steeds iets dieper gegaan en het probleem lijkt volledig verholpen. Ik vind het slijtagepatroon er nog steeds erg goed uitzien en zo te zien rij ik de band op straat niet zo warm dat de maximale druk te hoog uitvalt. Dank voor de adviezen!

Helaas zie ik nu een stukje metaal middenin het loopvlak zitten, linksonder op de foto. Er lekt geen lucht langs, even getest met zeepsop. Laten zitten of verwijderen?

IMG_20230811_092246.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan