Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.484
11.115
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Gisteren ging er een ZX-4RR heel leuk rond op Cartagena.
Vette geluiden van zijn over het asfalt schrapende kneesliders.

Drie maal raden welke standaard banden die er onder had.. ;)
IMG20240114181028.jpg

IMG20240114181052.jpg
 
Gisteren ging er een ZX-4RR heel leuk rond op Cartagena.
Vette geluiden van zijn over het asfalt schrapende kneesliders.

Drie maal raden welke standaard banden die er onder had.. ;)
Bekijk bijlage 1963593
Bekijk bijlage 1963591
Ik heb ook eens leuk rond gegaan op Cartagena.
Die schrapende kniesliders viel dan weer wel tegen, maar eens op de motor was ook dat geen probleem :+ meer
 
Drie maal raden is GPR-300. ;)
In dit topic verguist en direct bij levering van menige motor bij aflevering door de dealer verwijderd voor wel een goede band.
Het is gewoon een prima bandje in zijn klasse, net onder de S22 voldoet hij uitstekend voor lichte motoren.

De meeste mensen in dit topic konden hem al wel waarderen (zeer goed getest Motorrad, S22 en straks S23 uitstekend).
 
Dat zal toch alleen maar gebeuren als de productie echt stopt?
En in de meeste gevallen blijft een oude generatie nog jaren in productie,zelfs meerdere oude generaties.
Zoals bij Michelin de Pilot Power en de Road 4.
Ik heb al wel ondervonden dat sommige bandencentrales die oude generaties niet meer willen verkopen,omdat daar minder aan te verdienen is.
Zo hebben ze een vriend een paar jaar geleden eens wijs gemaakt dat de Pilot Power niet meer leverbaar was,terwijl die nu nog altijd leverbaar is.
De productie van de Power is al jaren geleden gestopt, en volgens mij ook nergens meer op voorraad. Dus dat klopt wel degelijk.
De Power 2CT is de opvolger van de oude Power, en die is er (inderdaad als uitzondering) nog wel.
En nee, bandenprijzen dalen vrijwel altijd zodra er een nieuw model op de markt komt. De groothandelaren zijn ontzettend bang dat ze met grote onverkochte voorraden blijven zitten, vooral in Duitsland waar ze geen oudere banden mogen verkopen.
 
De productie van de Power is al jaren geleden gestopt, en volgens mij ook nergens meer op voorraad. Dus dat klopt wel degelijk.
De Power 2CT is de opvolger van de oude Power, en die is er (inderdaad als uitzondering) nog wel.
En nee, bandenprijzen dalen vrijwel altijd zodra er een nieuw model op de markt komt. De groothandelaren zijn ontzettend bang dat ze met grote onverkochte voorraden blijven zitten, vooral in Duitsland waar ze geen oudere banden mogen verkopen.
De gewone Power was in die tijd nog gewoon leverbaar,dat was ook duidelijk aan de DOT code van de band die ik toen ergens anders besteld heb.
Maar de bandencentrale verkocht gewoon liefst alleen het allernieuwste type,en dat is iets dat ik al meer gezien heb.
De Road 4 is ook nog gewoon te koop,terwijl de 6 er al even is.
 
De gewone Power was in die tijd nog gewoon leverbaar,dat was ook duidelijk aan de DOT code van de band die ik toen ergens anders besteld heb.
Maar de bandencentrale verkocht gewoon liefst alleen het allernieuwste type,en dat is iets dat ik al meer gezien heb.
De Road 4 is ook nog gewoon te koop,terwijl de 6 er al even is.
In hoeverre verschilt jouw "in die tijd" van mijn "jaren geleden"?
 
Ik weet niet meer exact in welk jaar het was,maar ik ben 100% zeker dat de Power toen nog in productie was.
Terwijl de bandencentrale zei dat hij niet meer gemaakt werd,alleen maar om een duurder nieuw type te kunnen verkopen.
Ik heb hem toen namelijk zelf ergens anders besteld en een band met zeer recente DOT code gekregen.
En dat is niet de enige keer dat ik zoiets gehoord heb.
Jij zei dat die al jaren niet meer gemaakt wordt,en de bandencentrale dus gelijk had,terwijl je niet weet wanneer dat was.
 
Ik weet niet meer exact in welk jaar het was,maar ik ben 100% zeker dat de Power toen nog in productie was.
Terwijl de bandencentrale zei dat hij niet meer gemaakt werd,alleen maar om een duurder nieuw type te kunnen verkopen.
Ik heb hem toen namelijk zelf ergens anders besteld en een band met zeer recente DOT code gekregen.
En dat is niet de enige keer dat ik zoiets gehoord heb.
Jij zei dat die al jaren niet meer gemaakt wordt,en de bandencentrale dus gelijk had,terwijl je niet weet wanneer dat was.
Je schreef een paar jaar geleden. Dat is voor mij 2 of 3 jaar, en dan hadden ze gewoon gelijk gehad.
Jouw "paar jaar" is dus gelijk aan mijn "jaren geleden".....
Maar goed, het maakt verder niets uit.
En inderdaad zijn sommige van mijn concullega's niet te beroerd om een mooi verhaaltje te verzinnen om een duurdere band te verkopen.
 
Die Power is inderdaad nog behoorlijk lang geproduceerd en goedkoop aangeboden heb ik ook gezien.
Maar de termijn die nu gespiegeld word is wel erg vaag. :Y _O-
 
Ik heb er zelf pirelli angel gt2 er onder. Zeer tevreden over. Stuurd soepel en scherp. Heb er afgelopen zomer 3500 km mee door de bergen in frankrijk en spanje meelopen knallen.
Slijtage valt mij ook erg mee
Sturen doen ze idd wel lekker die Angels.
Maar ik hoop voor je dat de uiteindelijke slijtage van de voorband je beter vergaat als in mijn geval:
5800 km zowat weg aan de voorkant…
Vooral erg spits slijtagepatroon met als gevolg een behoorlijk nerveus stuurgedrag.
 
Ik heb er zelf pirelli angel gt2 er onder. Zeer tevreden over. Stuurd soepel en scherp. Heb er afgelopen zomer 3500 km mee door de bergen in frankrijk en spanje meelopen knallen.
Slijtage valt mij ook erg mee
Let wel: deze Pirelli is ondanks de naam niet een GT-versie.
Met een GT-versie bedoeld men namelijk een verstevigde versie van de standaard band, en dat is hier (bij de Angel GT's) dus niet het geval. Daar is de GT gewoon helemaal de opvolger voor de oude Angel ST.
 
Let wel: deze Pirelli is ondanks de naam niet een GT-versie.
Met een GT-versie bedoeld men namelijk een verstevigde versie van de standaard band, en dat is hier (bij de Angel GT's) dus niet het geval. Daar is de GT gewoon helemaal de opvolger voor de oude Angel ST.
Je wil toch gewoon goed sturende banden onder je motor fiets ? Ik ga niet voor de kilometers een niet goed sturende bond er onder zetten. Ik rij ongeveer 6500 km met een set. En dan knikker ik weer verse onder.
 
Je wil toch gewoon goed sturende banden onder je motor fiets ? Ik ga niet voor de kilometers een niet goed sturende bond er onder zetten. Ik rij ongeveer 6500 km met een set. En dan knikker ik weer verse onder.

Je begrijpt hem niet.
Een GT-versie heeft in beginsel niets met goed of slecht sturen te maken, maar veel fabrikanten gebruiken deze aanduiding voor een verstevigde versie voor een zwaardere fiets.

Bij Angel GT is dat dus niet het geval.
 
Je wil toch gewoon goed sturende banden onder je motor fiets ? Ik ga niet voor de kilometers een niet goed sturende bond er onder zetten. Ik rij ongeveer 6500 km met een set. En dan knikker ik weer verse onder.
6500 of 12000 km betekent voor mij 2 of bijna 4 keer per jaar een paar honderd € aftikken.
Vindt ik wel een soort van meespelen 😉

Het liefst koop ik iedere 3000 km nieuwe banden😆
 
Terug
Bovenaan Onderaan