Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.484
11.116
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar is het na 9000 km tijd voor een nieuwe set banden onder mijn BWM K1200GT. De zijvlakken van de voorkant zijn nog het meest gesleten. Er zitten nu Road 5 GT's onder van Michelin. Ik rij voornamelijk woon-werk, kom op die rit een hoop rotondes tegen en ook door weer en wind rij ik. Is er een andere GT band die het beter zou doen onder die omstandigheden? Afstandsgewijs dan in ieder geval.
Uiteraard zou ik nu voor de Road 6 GT gaan als het Michelin wordt, maar ik was benieuwd wat de andere merken presteren?
Ik zou persoonlijk banden met een steviger karkas adviseren. Denk aan Conti Road Attack 4 GT, Bridgestone T32 GT of Pirelli Angel GTIi.
 
4A9CC418-EA04-45DB-9B65-044156AE38F7.jpeg
 
Blijkbaar is het na 9000 km tijd voor een nieuwe set banden onder mijn BWM K1200GT. De zijvlakken van de voorkant zijn nog het meest gesleten. Er zitten nu Road 5 GT's onder van Michelin. Ik rij voornamelijk woon-werk, kom op die rit een hoop rotondes tegen en ook door weer en wind rij ik. Is er een andere GT band die het beter zou doen onder die omstandigheden? Afstandsgewijs dan in ieder geval.
Uiteraard zou ik nu voor de Road 6 GT gaan als het Michelin wordt, maar ik was benieuwd wat de andere merken presteren?
Bridgestone T32 💪🏻 krijg je echt geen spijt van 😉
 
Ja, de Conti is een stuk lichtvoetiger. En echt bizar veel grip voor een Sport/tourband. De Bridhestone is wat neutraler/rustiger qua stuurkarakter, gripgevoel is wat minder.
Dat van de Conti klopt is een super band, Bridgestone weet ik niet heb ik er niet op gehad.
De Conti slijt ook mooi rond, dat was bij de road 5 wel anders die werd eivormig, zoals zoveel voorbanden die aan de buitenkanten een zachter rubber samenstelling hebben.
 
Laatst bewerkt:
@ Rody;
Jij bent nogal een Conti man .
Weet jij wat de ideale bandenspanning is voor de Sportattack 4 ?
Gemonteerd op 120/70 en 190/55.

( had nl. ergens gelezen dat deze banden een afwijkende spanning hebben tov het normale 2.5 / 2.9 )
 
Ja, de Conti is een stuk lichtvoetiger. En echt bizar veel grip voor een Sport/tourband. De Bridhestone is wat neutraler/rustiger qua stuurkarakter, gripgevoel is wat minder.
Om het rondje compleet te maken... Ik ben alleen maar de Michelins gewend. Hoe staan de conti's daar dan tegenover?
Slijten de conti's over het algemeen ook minder? Een band moet wel goed zijn voor mij, maar m'n portemonnee wil toch ook nog wel tevreden zijn.
 
@ Rody;
Jij bent nogal een Conti man .
Weet jij wat de ideale bandenspanning is voor de Sportattack 4 ?
Gemonteerd op 120/70 en 190/55.

( had nl. ergens gelezen dat deze banden een afwijkende spanning hebben tov het normale 2.5 / 2.9 )
Ik weet natuurlijk niet onder wat voor motor de banden zitten en welk gebruik..... maar je moet met de Sport Attack 4 niet te laag gaan in spanning.

Lager dan 2,4 + 2,7 zou ik normaal gesproken niet gaan. Dat vinden ze niet fijn.
 
Om het rondje compleet te maken... Ik ben alleen maar de Michelins gewend. Hoe staan de conti's daar dan tegenover?
Slijten de conti's over het algemeen ook minder? Een band moet wel goed zijn voor mij, maar m'n portemonnee wil toch ook nog wel tevreden zijn.
De Conti's slijten niet perse minder, maar wel gelijkmatiger en mooier weg. Vaak moeten de Michelins al vervangen worden omdat het model er uit is en ze ook enorm snel cuppen.
Plus dat het stuurgedrag en gevoel van de Conti's mij persoonlijk veel meer aanspreekt, transparanter, lichtvoetiger en stabieler.
 
Conti road attack en ook dunlop road smart misschien ook nog wel andere hebben over het gehele loopvlak de zelfde rubbersamenstelling.
Veel andere banden waaronder ook michelin en bridgestone hebben over het loopvlak diverse verschillende rubber samenstellingen daardoor slijt de zachte zijkant sneller weg en wordt de band ei vormig.
 
Conti road attack en ook dunlop road smart misschien ook nog wel andere hebben over het gehele loopvlak de zelfde rubbersamenstelling.
Veel andere banden waaronder ook michelin en bridgestone hebben over het loopvlak diverse verschillende rubber samenstellingen daardoor slijt de zachte zijkant sneller weg en wordt de band ei vorm.

Bij Conti is de rubber samenstelling wel hetzelfde, alleen door warmtebehandeling tijdens het productieproces zijn de banden wel zachter qua compound naar mate je verder richting de randen van het loopvlak komt. Dit is zonder overgangen, maar "traploos".
Daardoor slijten ze mooi gelijkmatig op.....
 
Ik zag vanochtend dit scheurtje in mijn achterband. (Helaas stelde de camera scherp op de ketting en niet op het scheurtje, maar als het goed is zie je er genoeg van)
Moet ik me hier zorgen over maken? Verder geen scheurtjes te zien.
 

Bijlagen

  • photo_2024-02-24_12-49-32.jpg
    photo_2024-02-24_12-49-32.jpg
    108,6 KB · Weergaven: 0
Ik heb voor een interessante motor voor woon/werkverkeer gevonden, een fazer uit 2002. Deze heeft als maten 110/70 17 en 160/60 17. Er liggen nu roadattack 2 banden onder. Volgens mij een sterk verouderde band met dot code 2014/2015. Ik zag nog voldoende profiel en geen droogte scheuren. Raadzaam om toch te vervangen vanwege de leeftijd? En wat is dan een aanrader qua banden voor woon/werk verkeer. Alvast bedankt!
 
Ik weet natuurlijk niet onder wat voor motor de banden zitten en welk gebruik..... maar je moet met de Sport Attack 4 niet te laag gaan in spanning.

Lager dan 2,4 + 2,7 zou ik normaal gesproken niet gaan. Dat vinden ze niet fijn.
Allereerst bedankt voor je antwoord. 👍
Ze liggen op een 1290 Superduke GT, dat was ik idd. vergeten te melden.
Gebruik is uiteenlopend: van toer tot en met sportief ( breed begrip dus zeg maar straatgebruik…)
Nou had ik ergens gelezen ( weet niet meer waar ) dat je deze banden ook prima met een juist hogere spanning zou kunnen rijden,
althans voor. (Ik weet ook niet wat bijv. Conti zelf voorschrijft.)
 
Allereerst bedankt voor je antwoord. 👍
Ze liggen op een 1290 Superduke GT, dat was ik idd. vergeten te melden.
Gebruik is uiteenlopend: van toer tot en met sportief ( breed begrip dus zeg maar straatgebruik…)
Nou had ik ergens gelezen ( weet niet meer waar ) dat je deze banden ook prima met een juist hogere spanning zou kunnen rijden,
althans voor. (Ik weet ook niet wat bijv. Conti zelf voorschrijft.)
Ik zou zelf gewoon de 2.5/2.9 aanhouden, daar doen ze het met het door jou omschreven gebruik normaal gesproken prima mee. Hoger kan wel, maar dan haal je echt de vervorming uit de band weg en wordt het contactvlak wel erg klein....
 
Ik heb toch besloten de Bridgestones een kans te geven. Het prijsverschil was me te groot met het idee in mijn achterhoofd dat er in de nabije toekomst een veel grotere financiële uitgave staat te wachten. Als het écht niet bevalt, dan weet ik dat ook weer.
 
Heb een band waarin ik een veter wilde zetten, dat ging niet lekker, dus met een schaar gaatje " iets " bewerkt
Nu is het gat groter dan een veter |(|(|( O-)
Wil er dus graag een parapluutje in zetten
Waar koop ik die?? (bedelen bij de kwikshit?)
In motorland zeggen we dat als het gat te groot is om te repareren met een veter je hem helemaal niet meer moet repareren. Maar ik denk dat het in jouw geval om een bezorgscooter gaat?

Een pluutje werkt zo goed omdat hij niet alleen de kop lijmt, maar ook de steel. Is het gat te groot voor een veter, dan heeft de steel van het pluutje ook geen functie meer..... Dat wil niet zeggen dat je het lek niet meer dicht krijgt, maar je kan dan net zo goed een vlakke plakker gebruiken (zo'n ding waar je ook fietsbanden mee doet).
 
In motorland zeggen we dat als het gat te groot is om te repareren met een veter je hem helemaal niet meer moet repareren. Maar ik denk dat het in jouw geval om een bezorgscooter gaat?

Een pluutje werkt zo goed omdat hij niet alleen de kop lijmt, maar ook de steel. Is het gat te groot voor een veter, dan heeft de steel van het pluutje ook geen functie meer..... Dat wil niet zeggen dat je het lek niet meer dicht krijgt, maar je kan dan net zo goed een vlakke plakker gebruiken (zo'n ding waar je ook fietsbanden mee doet).
Kijk, daar kan ik wat mee 👍
Het gat is een snee van een mm of7-8
Maar een plakker erin heb ik ooit ook eerder gedaan
Is idd een scooterband, weinig spannends
 
Kunnen jullie mij een leuke set banden adviseren voor een suzuki bandit 600 van 1996?
Ik heb onlangs de motor gekocht en zie dat de banden die er nu onder zitten als 21 jaar oud zijn 😳
Voor is 110 / 70 / 17
Achter is 150 / 70 / 17

Ik ben een relatieve beginner en zou graag (net als iedereen neem ik aan) veel grip in bochten willen hebben. Verder ben ik een mooi weer rijder dus grip op nat wegdek is minder van belang(niet helemaal onbelangrijk natuurlijk) dan grip in bochten of de prijs...
 
Terug
Bovenaan Onderaan