Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.363
10.987
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Goeiedag, heb afgelopen week een tweedehands motor gekocht.
Daar zit achter een Pilot road 2 uit 2015 op die binnenkort aan vervanging toe is.
Voor zit er een Pilot road 3 uit 2016, die ziet er nog als nieuw uit.
Is die Pilot road 3 achter nog nieuw leverbaar, of moet ik er een compleet nieuwe set banden op doen?
 
Goeiedag, heb afgelopen week een tweedehands motor gekocht.
Daar zit achter een Pilot road 2 uit 2015 op die binnenkort aan vervanging toe is.
Voor zit er een Pilot road 3 uit 2016, die ziet er nog als nieuw uit.
Is die Pilot road 3 achter nog nieuw leverbaar, of moet ik er een compleet nieuwe set banden op doen?
Hans van Wijk heeft volgens mij goeie deals met oudere Pilot Road
 
  • Leuk
Waarderingen: D.D
Goeiedag, heb afgelopen week een tweedehands motor gekocht.
Daar zit achter een Pilot road 2 uit 2015 op die binnenkort aan vervanging toe is.
Voor zit er een Pilot road 3 uit 2016, die ziet er nog als nieuw uit.
Is die Pilot road 3 achter nog nieuw leverbaar, of moet ik er een compleet nieuwe set banden op doen?
Een achterband uit 2015 die aan vervanging toe is, gecombineerd met een voorband uit 2016.
Aangezien het nu 2024 is zou ik toch zeggen een nieuw setje…😉
 
Misschien een domme vraag van mij. Op dit moment rij ik de Dunlop RS3 die goed bevalt. Na ongeveer 18K beginnen de banden wat te slijten, en ik zal dit jaar nog nieuwe erop moeten doen. In het verleden heb ik de Pirelli Angel GT op mijn vorige motor gehad, die ook heel goed bevielen. De banden zoals RS4 en BT T32GT zijn nogal onfatsoenlijk duur gemaakt. De oude Angel GT is nog "redelijk" geprijsd. Ik ben geen wilde rijder, normaal met verkeer mee en zelden boven 130 met ongeveer 10K per jaar. Is zo'n oudere Angel GT dan een domme keuze voor een FJR?
 
Wie ben ik om een ander dom te noemen?
De oudere banden zijn meestal goed genoeg. Meestal.
Maar op het moment dat meestal niet altijd is kan deze lagere prijs heel duur worden. En ongezond.
Of dat iets grotere risico je die paar tientjes waard is, dat moet je zelf beslissen. Zolang je maar niet achteraf denkt "had ik maar die andere genomen".
Is het verschil groot? Nee.
Is het groot genoeg? Dat kan alleen jij bepalen. Ikzelf kies altijd voor laatste generatiebanden, en dat deed ik ook voordat ik mijn eigen zaak begon. We praten over een paar honderdste centen per gereden kilometer......
 
Misschien een domme vraag van mij. Op dit moment rij ik de Dunlop RS3 die goed bevalt. Na ongeveer 18K beginnen de banden wat te slijten, en ik zal dit jaar nog nieuwe erop moeten doen. In het verleden heb ik de Pirelli Angel GT op mijn vorige motor gehad, die ook heel goed bevielen. De banden zoals RS4 en BT T32GT zijn nogal onfatsoenlijk duur gemaakt. De oude Angel GT is nog "redelijk" geprijsd. Ik ben geen wilde rijder, normaal met verkeer mee en zelden boven 130 met ongeveer 10K per jaar. Is zo'n oudere Angel GT dan een domme keuze voor een FJR?
Waarom niet terug de rs3?
Er is zeker niets mis met de angel GT.
 
Misschien een domme vraag van mij. Op dit moment rij ik de Dunlop RS3 die goed bevalt. Na ongeveer 18K beginnen de banden wat te slijten, en ik zal dit jaar nog nieuwe erop moeten doen. In het verleden heb ik de Pirelli Angel GT op mijn vorige motor gehad, die ook heel goed bevielen. De banden zoals RS4 en BT T32GT zijn nogal onfatsoenlijk duur gemaakt. De oude Angel GT is nog "redelijk" geprijsd. Ik ben geen wilde rijder, normaal met verkeer mee en zelden boven 130 met ongeveer 10K per jaar. Is zo'n oudere Angel GT dan een domme keuze voor een FJR?
Banden - Motoronderdelen Hans van Wijk

Ik heb geen aandelen
 
Misschien een domme vraag van mij. Op dit moment rij ik de Dunlop RS3 die goed bevalt. Na ongeveer 18K beginnen de banden wat te slijten, en ik zal dit jaar nog nieuwe erop moeten doen. In het verleden heb ik de Pirelli Angel GT op mijn vorige motor gehad, die ook heel goed bevielen. De banden zoals RS4 en BT T32GT zijn nogal onfatsoenlijk duur gemaakt. De oude Angel GT is nog "redelijk" geprijsd. Ik ben geen wilde rijder, normaal met verkeer mee en zelden boven 130 met ongeveer 10K per jaar. Is zo'n oudere Angel GT dan een domme keuze voor een FJR?
Er is mijn inziens niets mis met de pirelli Angel GT, is een hele fijne band.
Laat je niet gek maken door mensen die zeggen dat een nieuwere en duurdere band veiliger is en het geld ook echt waard is.
Het ligt er maar net aan, hoe jij je motor wilt gebruiken.
Anders zou iedereen voor de veiligheid de duurste banden (met de meeste grip), de duurste vering (net zo belangrijk als banden), de duurste remmen en de beste motorfiets moeten hebben..
En vergeet vooral niet ieder jaar een rijvaardigheid cursus.
 
Er is mijn inziens niets mis met de pirelli Angel GT, is een hele fijne band.
Laat je niet gek maken door mensen die zeggen dat een nieuwere en duurdere band veiliger is en het geld ook echt waard is.
Het ligt er maar net aan, hoe jij je motor wilt gebruiken.
Die Pi A GT is inderdaad een fijne band die relatief in deze tijd minder ellendig duur is. Maar ik vroeg me inderdaad af of een nieuwere/veiligere/duurdere band het geld ook echt rechtvaardigt. Voor mij zijn het maar ongeveer 10K per jaar alleen toeristen kilometers, en dan ook nog voornamelijk met droog weer. Huidige RS3 hebben het uitstekend gedaan, die Pi A GT toen ook. Maar ja, bandentechnologie evolueert ook. Alhoewel de sprongen daarin steeds kleiner worden, natuurwetten veranderen niet. Dus als banden daarop zijn aangepast en uitontwikkeld raken, blijft alleen de berijder als zwakste schakel over.
(Motoronderdelen Hans van Wijk is bij mij wel erg ver uit de buurt).
 
Banden zijn het enige deel van de motor wat onder het rijden contact moet hebben met de weg (uitzonderingen zoals sliders doorgelaten ;)). En de meesten willen dat zo houden. Dus waar doe je goed aan ?
Dat bepaald ieder voor zich. Als woonwerkrijder is voor mij de slecht weer beoordeling en de handeling bij koud weer doorslaggevend. En dan kom je uit op de laatste versies van grote bandenmerken.

Ga je uit van de mooi weerrijder die als de temperatuur richting 15 graden gaat zich ingeblikt vervoerd dan kunnen de eisen anders liggen. Enige wat ik dan als advies heb zoek een bandentest van zeg 2020 of 2021 en zoek daar de beste band uit in je smaak. Dan betaal je niet de hoofdprijs maar weet je ook dat niet op echt verouderde banden rijdt (en dus in de weersomstandigheden die voor jouw van toepassing zijn echt goed zullen werken).

@Klikoo. Succes met je keuze
 
Het is heel persoonlijk wat je van een band verwacht of vraagt, welke bandenkeus het best bij je past. Als je alleen met droog weer en 10+ graden rijdt, zou ik me niet zo druk maken. Dan zijn er weinig banden die 8 jaar geleden al op de markt waren gekomen, die daarvoor niet geschikt zouden zijn bij wijze van spreken. Als budget je keuze bepaald, zou ik dus gewoon een ouder type band kopen.
 
Nou ik heb deze week nieuwe bandjes besteld; Bridgestone BT46. Nu blijkt de voorband niet goed te zijn. Het stuur wiebelt vrij heftig als je je handen van het stuur haalt. Degene die de band erom heen heeft gelegd, heeft het nog een keer gedaan, zelfde resultaat. Daarna een tweedehands band die hij nog had liggen erom gelegd die eigenlijk qua maat niet past en voilà weer mooi stabiel..

Dus wat nu, ik lees al dat dat bedrijf niet makkelijk is met retouren..
 
Nou ik heb deze week nieuwe bandjes besteld; Bridgestone BT46. Nu blijkt de voorband niet goed te zijn. Het stuur wiebelt vrij heftig als je je handen van het stuur haalt. Degene die de band erom heen heeft gelegd, heeft het nog een keer gedaan, zelfde resultaat. Daarna een tweedehands band die hij nog had liggen erom gelegd die eigenlijk qua maat niet past en voilà weer mooi stabiel..

Dus wat nu, ik lees al dat dat bedrijf niet makkelijk is met retouren..
De nieuwe band dynamisch laten balanceren?
 
Enig idee hoeveel km ik hier nog mee kan rijden? Ben een sportieve rijder, pirelli corsa 2. Zit er nu 5k kilometer op. En heb het idee dat de “puntjes” tot glad bijna bereikte zijn. Ervaring met corsa 2 banden?
 

Bijlagen

  • IMG_3481.png
    IMG_3481.png
    627,9 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3482.png
    IMG_3482.png
    739,5 KB · Weergaven: 0
Enig idee hoeveel km ik hier nog mee kan rijden? Ben een sportieve rijder, pirelli corsa 2. Zit er nu 5k kilometer op. En heb het idee dat de “puntjes” tot glad bijna bereikte zijn. Ervaring met corsa 2 banden?
Hier kun je nog wel ff mee door knorren…
Goeie kilometrage wel trouwens👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan