Alles over motorbanden vraag je hier, deel 6

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nsmeijer

Die hard MF'er
6 apr 2015
844
154
Ridderkerk
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Niet om te posen, maar ik ben wel in 1995 met een oldskool ZX10 Thomcat twintig snelwegkilometers naar huis gereden op nieuwe Pirelli's.
Vlak bij huis zat een lange snelle doordraaier (+200 km/u) en twee bebouwde kom bochten later kwam ik thuis en rulde het bandje al. _O-
En het was niet eens een droom. :+

Als je gevoel hebt kan dat idd makkelijk
 
Zo, dat is luxe.

Bij mij in de omgeving zit Jeroen Oost Banden. Hij heeft een bus waarmee hij rond rijd voor het monteren van motor en autobanden. Dat is het enige wat ie doet. Voorrijkosten zijn 10 euro en dan montage erbij. Vind het een fijne manier om de banden te laten vervangen. Even bellen voor een afspraak en dan alleen nog de motor uit de garage halen. Dan kan je de banden lekker online bestellen voor een nette prijs. Ik zou ook graag naar een dealer gaan maar het prijsverschil is te groot. Voor 20 euro maakt het mij niet uit. Maar zodra het verschil boven de 100 euro uitkomt houd het wel een keer op.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een set dunlop qualifier 2 besteld. De meningen zijn er over verdeeld maar heb de gewone qualifiers gehad en dat beviel me heel goed onder mijn vorige motor,beter als de michelin pp 2ct die onder mijn huidige motor zitten. En in reviews lees ik ook veel positieve dingen. Dat de q2 beter in de regen is als de q1
 
Vraag: voor mijn CB-1 heb ik binnenkort een nieuw serie banden nodig. Gebruik: veel woonwerkverkeer, maar rij normaal gesproken redelijk sportief. De voor-en achterband zijn even snel afgesleten waarbij de voorkant ernstig cupt. Nieuwe achterband wordt de Michelin Pilot Street Radial, vanwege de maat 140/70. Voor kan ik dezelfde erop zetten, maar voor een paar tientjes meer kun je ook een band de pilot road 3 krijgen, dat lijkt mij een betere band en het is ook een Michelin. Is dit een goed idee of niet?
 
Vraag: voor mijn CB-1 heb ik binnenkort een nieuw serie banden nodig. Gebruik: veel woonwerkverkeer, maar rij normaal gesproken redelijk sportief. De voor-en achterband zijn even snel afgesleten waarbij de voorkant ernstig cupt. Nieuwe achterband wordt de Michelin Pilot Street Radial, vanwege de maat 140/70. Voor kan ik dezelfde erop zetten, maar voor een paar tientjes meer kun je ook een band de pilot road 3 krijgen, dat lijkt mij een betere band en het is ook een Michelin. Is dit een goed idee of niet?
Er wordt regelmatig met succes een 150 achterband gekozen. Scheelt ook erg in de opties.
 
Ik ook een vraag, ik kan een mpr4 GT overnemen. Ik las alleen dat de GT speciaal voor de zwaardere tourmotoren is. Nu rijd ik een F800S, 90 pk/ 90 nm koppel. Dus valt niet in die categorie, maar nu is mijn vraag, wat ga ik ervan merken als ik toch die GT versie onder mijn F800 laat monteren?
 
Ik ook een vraag, ik kan een mpr4 GT overnemen. Ik las alleen dat de GT speciaal voor de zwaardere tourmotoren is. Nu rijd ik een F800S, 90 pk/ 90 nm koppel. Dus valt niet in die categorie, maar nu is mijn vraag, wat ga ik ervan merken als ik toch die GT versie onder mijn F800 laat monteren?
In principe heb je dan minder grip, slechter stuurgedrag en minder comfort.
Geen reden om te kopen dus, ook niet met korting.
 
Behalve als je telleropname WEL bij de voorband zit.

edit:brainfart
En bij hoeveel motoren wordt dat nog op het voorwiel gemeten?
Juist, die zijn intussen best zeldzaam geworden.
Het wordt trouwens ook niet op het achterwiel gemeten, maar wel op de "uitgaande as". De meesten die klagen dat hun snelheidsmeting te veel afwijkt, zijn die dat met een niet voorgeschreven bandenmaat, en/of gebruik maken van een niet originele vertanding.

Verder nog heel wat gelezen over berekenen van haalbare km's aan de hand van het opmeten van de slijtage. Kan je zo doen, maar zoals reeds aangehaald, halweg profieldiepte zit je al een goed stukje over de helft van je slijtage. Omdat de omtrek naarmate van de slijtage kleiner wordt. En nog meer, als je gemeten hebt over de volledige profieldiepte, maar ze wel vervangt wanneer je op de "blokjes" zit, zit je bij "halfweg profieldiepte" zelfs al een heel eind over de helft.

Die "blokjes" zitten bij motorbanden op 1mm.
Bij mijn MPR4 banden van mijn vorige motor had ik ze nieuw ook opgemeten.
Achteraan 6,5mm
Voorraan 4,5mm
Maar daar moet je dus nog die 1mm van de blokjes aftrekken.
Had die na 5000km nog eens opgemeten, en hier ook neergeschreven denk ik. Ik weet het nu niet meer wat die waarden waren, maar een enigszins progressieve berekening aan de hand daarvan zei me toen dat ze de 20.000km gemakkelijk zouden halen. Maar ondanks de veel meer km's die Michelin beweert bij de MPR4's ten op zichte van de MPR3's, zouden ze toch echt niet de +27.000km halen, die ik haalde met mijn MPR3's.

Update over mijn T30 achterband.
Die staat er nu pakweg 2500km op. Buiten het feit dat ik hem niet echt betrouw, en ik nu al weet na deze opnieuw MPR3's of MPR4's te kopen, zullen deze toch hun tijd uitrijden. Tot een van beide aan vervanging toe is. Want ik wil ze beide samen vervangen.

Ik denk dat de achterband het gemakkelijk kan uitzingen voor 20.000km. De voorband denk ik eerder te schatten op 15.000km. Vind ik niet erg, want ik kijk er naar uit weer op MPR's te rijden.
 
Update over mijn T30 achterband.
Die staat er nu pakweg 2500km op. Buiten het feit dat ik hem niet echt betrouw, en ik nu al weet na deze opnieuw MPR3's of MPR4's te kopen, zullen deze toch hun tijd uitrijden. Tot een van beide aan vervanging toe is. Want ik wil ze beide samen vervangen.

Ik denk dat de achterband het gemakkelijk kan uitzingen voor 20.000km. De voorband denk ik eerder te schatten op 15.000km. Vind ik niet erg, want ik kijk er naar uit weer op MPR's te rijden.

Waar uit zich dit in dan, ik vind het juist een super band
 
Waar uit zich dit in dan, ik vind het juist een super band
Dat hij nogal graag een "uitstapje" maakt bij bijvoorbeeld het uitaccelereren na een rond punt.
Op natte baan vertrouw ik hem daarom al helemaal niet.
Eerder schreef ik neer dat de band ongeveer drie jaar geleden geproduceerd is, maar normaal zou dat geen kwaad kunnen mits goed bewaard te worden.
Toch voel ik dat het rubber van deze merkbaar harder is dan dat van de voorband.
Wellicht toch niet zo goed bewaard?

Lang geleden, van mijn BT021'ers was ik ook wel best tevreden, maar die hadden een betrekkelijk korte levensduur. Niet ideaal dus voor woon-werk.
 
Het kan ook de vering zijn die niet goed aanvoelt?
Heb je een rotatiedemper gemonteerd op de "F"? :+
Mijn TL1000R zette origineel ook regelmatig een stapje opzij. :+
(letterlijk, vernam ik bij toerritten van achterrijders, merkte het zelf niet eens)
 
Laatst bewerkt:
Het kan ook de vering zijn die niet goed aanvoelt?
Heb je een rotatiedemper gemonteerd op de "F"? :+
Mijn TL1000R zette origineel ook regelmatig een stapje opzij. :+
(letterlijk, vernam ik bij toerritten van achterrijders, merkte het zelf niet eens)
Nee, alles is origineel aan mijn F ;)

En wat is een rotatiedemper?
 
Vandaag een set dunlop qualifier 2 besteld. De meningen zijn er over verdeeld maar heb de gewone qualifiers gehad en dat beviel me heel goed onder mijn vorige motor,beter als de michelin pp 2ct die onder mijn huidige motor zitten. En in reviews lees ik ook veel positieve dingen. Dat de q2 beter in de regen is als de q1
Waarom dan niet de Sportsmart 2? Gaat heel veel langer mee (bijna het dubbele) en doet alles beter. Per kilometer zijn ze zelfs goedkoper.
 
Vraag: voor mijn CB-1 heb ik binnenkort een nieuw serie banden nodig. Gebruik: veel woonwerkverkeer, maar rij normaal gesproken redelijk sportief. De voor-en achterband zijn even snel afgesleten waarbij de voorkant ernstig cupt. Nieuwe achterband wordt de Michelin Pilot Street Radial, vanwege de maat 140/70. Voor kan ik dezelfde erop zetten, maar voor een paar tientjes meer kun je ook een band de pilot road 3 krijgen, dat lijkt mij een betere band en het is ook een Michelin. Is dit een goed idee of niet?
Ik zou gewoon de Streets nemen. Ik zie nauwelijks een voordeel aan de Road 3.
 
In plaats van een vraag, een stukje feedback.

Voor de mensen die twijfelen tussen een sportband of een sport/tourband en bang zijn dat deze te weinig grip biedt voor sportief rijden...

Afgelopen dinsdag op Mettet; +30GradenC op een setje Bridgestone T30's (Geen EVO's)...
13715977_1066557850089985_9097123692010272983_n.jpg

2.3bar voor, 2.4 bar achter. Motor is een ZX6R...

*en natuurlijk een mooie gelegenheid voor een poser-pic*
 
Laatst bewerkt:
In plaats van een vraag, een stukje feedback.

Voor de mensen die twijfelen tussen een sportband of een sport/tourband en bang zijn dat deze te weinig grip biedt voor sportief rijden...

Afgelopen dinsdag op Mettet; +30GradenC op een setje Bridgestone T30's (Geen EVO's)...
[afbeelding]
2.3bar voor, 2.4 bar achter. Motor is een ZX6R...

*en natuurlijk een mooie gelegenheid voor een poser-pic*

Nice, maar zegt weinig.

De meeste straatbanden gaan enorm smeren na 3 rondjes raggen op een 1000, en dan lig je op je bek voor je het doorhebt.
 
Nice, maar zegt weinig.

De meeste straatbanden gaan enorm smeren na 3 rondjes raggen op een 1000, en dan lig je op je bek voor je het doorhebt.
Inderdaad, daarom heb ik ook het type motor vermeld... Ik wil hier ook niet mee aangeven dat T30's goede circuitbanden zijn, maar dat ze voor veel straatrijders meer dan voldoende grip bieden tov van een sportband.
 
Ik zoek andere banden voor mijn kz440. Wat momenteel achter zit vind ik te smal kwa uiterlijk.

De achtervelg is 18 inch en 3.50 inch breed.
volgens deze website (http://dropbears.com/motorcycles/utilities/tyrerim.htm) zou er zelfs een 150/70*18 maat band op kunnen, lijkt me heel sterk. Wat past er dus op maximaal kwa breedte?
Ik zoek gewoon straatbanden.

Een andere optie is de 16inch velg, waar andere kz440 modellen mee uitgerust zijn, te kopen. Daar zitten veel bredere banden onder.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan