Allroad motor Zuid-Amerika reis

Bijn

Rookie
9 jan 2014
4
0
Delft
Beste MF,

Gezellig om hier voor het eerst te zijn.
Ik probeer info in te winnen over het kopen van een motor met google maar kom ik altijd op MF uit. Dus ik leek het mij verstandig om het maar direct aan jullie te vragen.
Ik ga vanaf mei een reis maken door Zuid-Amerika. Ik begin in Santa Marta, Colombia en eindig bij de 2de wedstrijd van het NL elftal in Porto Alegre, Brazilie. Een tocht van ong 15.000 km.
Ik ben hiervoor nog opzoek naar een motor. Aangezien we ook van plan zijn de verharde wegen te verlaten ben ik al op zoek binnen het genre Dual-sport. Ik heb pas een jaar mijn eigen motor en weet naar mijn inziens nog niet goed genoeg waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een oudere motor.
Mijn budget is daarbij ook nog is aardig laag (1000 a 1200 euro)
Het lijstje met mogelijke motoren waar ik nu op aan het letten ben op a.o. marktplaats is nu:

Kawasaki KLR 650
Yamaha XTZ 660 of 750
Suzuki DR 650, 750 of 800
Honda NX 650

Mijn vragen zijn.
Waar moet ik op letten?
Zijn dit goede motoren om deze tocht mee te maken? Suggesties?
Er rijdt een auto mee dus over bagage ruimte hoef ik me niet heel veel zorgen te maken.
Het liefst moet de motor weinig elektra bevatten. Makkelijk te repareren zijn, liefst zelf en anders gebeund in Zuid Amerika. Een grote tank hebben. En ook van het asfalt kunnen.

Mijn oog was op deze gevallen.

Bij voorbaat dank!
 
Mooi ding, maar hij ziet er wat aangepast uit.
Persoonlijk zou ik voor zo'n rit een zo 'stock' mogelijk fiets uitzoeken. Zo blijf je het dichtst bij de onderhoudsboekjes en kom je ook niet voor rare zelf gefabriceerde aanpassingen te staan die ineens kapot gaan.

Qua motor advies kan ik je niet echt van dienst zijn, daar weten de ervaren rotten hier veel meer van. Of je budget toereikend is daar heb ik een beetje mijn twijfels bij, iets meer zou je denk ik beter mee af zijn.

Qua motoren zou ik ook de transalp of african twin mee nemen en kijken naar een BMW GS.
Die laatste schijnt van wat ik er over lees zelf met KM standen van >100.000 nog zeer betrouwbaar te zijn.
 
Dat zal een bijzondere trip worden Bijn! Wil zelf ook ooit nog zoiets gaan doen :)

Ik hou je topic even in de gaten, komen vast goede adviezen in te staan ;)

PS,

Zelf al had ik als het geld dan had ik deze al lang gekocht
 
Laatst bewerkt:
Misschien is deze iets voor je.

Motorblok aantoonbaar gereviseerd ( oa nieuw zuiger ) en daarna door omstandigheden eigenlijk alleen maar warmgedraaid en rondje rond huis gedaan om alles door te smeren.
Kortom een hagelnieuwe allroad voor de prijs van een afgejakkerde.

Voor meer info mij even een PB / mailtje doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal wel een reisverslag je maken als ik terug ben. En mooie beamer idd. Goede opties in iedergeval.

@Donkey, Goede tip. Ik denk ook dat die motor behoorlijk op gecrossed is.
Alle africa twins/transalps en BMW's zijn mij allemaal net te duur. En ik heb horen zeggen dat er voor BMW's minder onderdelen in Zuid-Amerika beschikbaar zijn omdat die motoren daar relatief duur zijn.

@De Neus, ziet er ook goed uit. Ik zal er even goed naar kijken. Thanks iig.

Ik heb ondertussen ook deze gevonden. Ietsjes duurder maar denk ik wel door iemand gedaan met verstand aangezien er foto's van alle reparaties aanwezig zijn. Ook denk ik dat ik liever voor een 2 cylinder ga aangezien dat iets rustiger rijdt.
 
Owww maar dat zijn allemaal zwaardere motoren die het meeste van asfalt houden. Als je serieus gaat offroaden zal ik zeker een lichtere motor aanraden. XR 400 of DRZ 400 e of zo iets. Vooral die Honda eigenlijk. Daar kun je altijd onderdelen voor krijgen.

Over ruim een week gaat Sua door Ecuador crossen, 10 dagen op een 250cc. Mooi kleine brommer voor op de geitenpaden in de Andes...

Maar uw reis das lekker :]
 
Laatst bewerkt:
Zware motor heb je niet echt nodig, allemaal onnodig gewicht op die paden.
Een lokale XR250 Tornado ook een mooie optie.
De modernere opvolger met electrische start, nu gemaakt in Zuid-Amerika.
Nog steeds luchtgekoeld en bulletproof.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan