Alternatief voor kettingspray?

Paisley

MF veteraan
28 jul 2008
2.253
0
Ik moet morgen een wat grotere rit maken (~150 km) maar ik kom erachter dat mijn ketting bijna droog is. Mijn kettingspray is op en de winkels zijn al dicht.
Kan het kwaad om voor die ene rit een klodder zuurvrije vaseline te gebruiken? Of moet dat echt bij de ketting uit de buurt blijven?
Of WD-40?

Desnoods olijfolie, frituurvet, Oil of Olaz anti-age crème, of whatever, wat kan ik gebruiken om toch morgen te kunnen rijden?

Flaterik

MF veteraan
12 mrt 2004
15.840
1
bij pompen langs de snelweg hebben ze ook wel eens kettingspray
Of van een bevriende motorrijder wat lenen

Laatst bewerkt:

bananeman1001

MF veteraan
2 feb 2008
11.376
34
gewoon dik vet voor nood zou wel kunnen.
probeer eens bij grote benzinestations, die hebben soms ook wel eens kettingvet.

kabouterventje

Die hard MF'er
22 okt 2005
517
0
38
Lochristi
Je houdt die WD-40 mijlenver weg van die ketting...
Zuurvrije (natuurlijke) vaseline is een goeie tijdelijke oplossing. Zelfs gewoon "vet uit het potteke" is een goeie tijdelijke oplossing. Waarom tijdelijk, gewoon vet en vaseline kleven niet zo als "echt" kettingvet. Je kan wel raden waar deze onderweg naar toe gaat, gaat je achteraf wat meer kuiswerk opleven :Y

grroxx

MF veteraan
29 mei 2008
1.358
0
36
elim
www.floortender.nl
als je in de buurt had gewoond had je zo langs kunnen komen om je ketting in te vetten :) of je moet een uurtje willen tuffen ;) maar dat denk ik nét

oant sjen

Paisley

MF veteraan
28 jul 2008
2.253
0
OK de zuurvrije vaseline gaat het worden! En dan duik ik voor de zekerheid nog een pomp binnen op zoek naar kettingspray.

Komt goed! Thnx iedereen.

[email protected]

🌻 𝖁𝕰𝕹𝕴 𝖁𝕴𝕯𝕴 𝖁𝕴𝕮𝕴 🔰
15 sep 2002
385
1
61
Loosduinen
Ik heb de ketting van mijn vorige motor jaren met motorolie gesmeerd. Gaat perfect en nooit problemen mee gehad.

MaximusII

Grote klappen, snel thuis.
18 sep 2008
1.619
74
Dtc
Ik heb de ketting van mijn vorige motor jaren met motorolie gesmeerd. Gaat perfect en nooit problemen mee gehad.
Voor Osco`s en Pro-oilers wordt meestal ook motorolie gebruikt.

Breng je dunne olie handmatig aan dan moet je wat vaker smeren , maar het werkt prima. :Y

Paisley

MF veteraan
28 jul 2008
2.253
0
Okee goede tip! Ik heb daar nog een liter of 3 van staan, dus dat moet wel goed komen.
Maar op een busje ketting spray staat altijd heel nadrukkelijk 'O-ring safe'
En dat staat nou niet op mn motorolie :) Wat denken jullie, laat de motorolie mijn Oringetjes met rust?

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
27.052
1.082
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
Okee goede tip! Ik heb daar nog een liter of 3 van staan, dus dat moet wel goed komen.
Maar op een busje ketting spray staat altijd heel nadrukkelijk 'O-ring safe'
En dat staat nou niet op mn motorolie :) Wat denken jullie, laat de motorolie mijn Oringetjes met rust?
in je motorblok zitten ook O-ringen.

olie regent er zo vanaf, neem dus ook wat mee voor onderweg.

picaroon

MF veteraan
2 feb 2007
4.440
1
Wanneer je olie gebruikt, blijf je aan het smeren want het vliegt er zo af. Alleen geschikt als je een automatisch smeersysteem gebruikt of je moet zin hebben om vaak onderweg te stoppen.

MaximusII

Grote klappen, snel thuis.
18 sep 2008
1.619
74
Dtc
Hij heeft nog 3 liter staan en dat voor een ritje van 150 km......

Moet genoeg zijn.

:+

Laatst bewerkt:

[email protected]

🌻 𝖁𝕰𝕹𝕴 𝖁𝕴𝕯𝕴 𝖁𝕴𝕮𝕴 🔰
15 sep 2002
385
1
61
Loosduinen
Ik had altijd een klein flesje olie en een plastic pannenspons in een zeepdoosje bij me om evt. onderweg te smeren.
Uiteraard niet de schuurkant van de spons gebruiken.

Monkey

MF veteraan
3 apr 2007
7.643
255
36
froubuurt
als je een klein spuitbusje mee neemt van ongeveer 30 tot 50 cc, kun je er volgens mij wel tegen aan voor 150 km. om de 25-50 km even sprayen. en een ketting loopt droog ook rond dus alle beetjes helpen. en van 1 ritje van 150 km gaat de ketting niet verloren.

Gobert

MF veteraan
22 okt 2005
36.436
0
94
Elysium
Ik vind het wonderbaarlijk dat niemand mijn suggestie serieus heeft genomen omdat het nl echt werkt: haarlak.