Andere bobines op CB400F?

joooaaas

MF veteraan
5 feb 2005
2.539
0
Woudenberg
Mijn CB400F is al een tijdje toe aan andere bougiekabels. Probleem is alleen dat de originele keurig zijn meegegoten in de behuizing van de bobines. Om van al het gekloot af te zijn lijkt het me wel handig om er andere bobines op te zetten, waar je de kabels keurig bij kan verversen...

Nu heb ik nog een setje liggen van een CB900F, zou ik dat er zonder problemen op kunnen zetten? Of zit er een groot verschil tussen :?
 
Je bent de eerste niet die dit probleem heeft. Heb de post van CB400Man al gelezen over het vervangen de kabels aan de originele bobine? Leek me een vervelend klusje.

René levert volgens mij ook imitatie bobines, goedkoper, maar ik weet niet of de kabel daar ook aan vast zit.

Rem weer oke?
 
Rem is weer in orde ja, maar wel met het oude potje, die andere met revisiesetje bleef gek genoeg lekken... Nieuwe pakkingsringetjes bij de banjobouten gedaan, en gelijk even de remklauw gespoten.

Dat verhaal van CB400MAN ha ik al wel gehoord ja, maar ik doe het liever wat makkelijker...
 
Is het voor een systeem met puntjes? Ik zag op het doosje van mijn contactpuntjes/condensatoren (GS550) dat deze ook voor de cb400f (of 350f?) waren. Er stonden nog wat types op maar die weet ik zo niet meer.

Moraal van het verhaal: Volgens mij boeit het allemaal niet zo veel wat je waar aan hangt. Zolang je maar een boubine pakt die orgineel met puntjes heeft gewerkt zal het echt wel goed gaan.
 
Jep, het is voor een systeem met puntjes.

De CB900F heeft een pulsspoelen ontsteking, dus dan zullen die bobines waarschijnlijk niet goed werken, al las ik in een ander topic dat het wel werkte... Vraag me alleen af hoe serieus je zoiets moet nemen:

he,monteer de bob,s van een honda 750 of 900 boll d orr,heb er zeer goede ervaringen mee,of bel:078-6106505.

Ook las ik ergens dat de bobines van een Eend goed geschikt zijn, een eend heeft ook contactpuntjes.
 
Weet je welke primaire en secundaire weerstand ze moeten hebben?
Ik heb hier een setje bobines liggen met vervangbare boegiekabels van een Suzuki 1100, primair 4.2, secundair 24 K-Ohm, heb je hier wat aan?
 
Zal die weerstanden eens opzoeken, en anders meten. Probleem is alleen dat er dan de weerstand van de kabels bij komt, en die vertrouw ik niet helemaal.
Bobines van een Bol is absoluut geen probleem. Het enige probleem wat je kan krijgen is een gebrek aan ruimte onder de tank.....

Bol bobines zijn 3 ohm. Standaard bobines zijn 5 Ohm. Boldor bobines worden dus warmer bij hetzelfde gebruik.

Mijn e.o. kan eventueel met een nok worden geleverd, waarbij de contacthoek verkleind wordt. Hierdoor worden de bobines dus weer minder warm. Het systeem blijft het gewoon goed doen.
 
Bobines van een Bol is absoluut geen probleem. Het enige probleem wat je kan krijgen is een gebrek aan ruimte onder de tank.....

Bol bobines zijn 3 ohm. Standaard bobines zijn 5 Ohm. Boldor bobines worden dus warmer bij hetzelfde gebruik.

Mijn e.o. kan eventueel met een nok worden geleverd, waarbij de contacthoek verkleind wordt. Hierdoor worden de bobines dus weer minder warm. Het systeem blijft het gewoon goed doen.


Ik heb altijd begrepen dat ze door die andere weerstand idd TE warm werden end at het daardoor dus wél een probleem was? Heb jij er idd ervaring mee? (ja, zo te horen?)
 
Ik heb altijd begrepen dat ze door die andere weerstand idd TE warm werden end at het daardoor dus wél een probleem was?
Zeker ergens gelezen op MF?

Heb jij er idd ervaring mee? (ja, zo te horen?)
Ja. 1000en kms gereden met deze bobines.
Overigens is het met mijn e.o. geen probleem, als je er een andere nok bij besteld, die de contacthoek verkleind.
 
Gvd, is het weer verplaatst...Had een aantal reacties dus nog niet gezien...

Ik dacht ook al dat het wel moest kunnen, dus net de boel maar eens vervangen. Alles past eigenlijk zo op de plek, lekker makkelijk, met de tank is het ook geen probleem. De motor startte gewoon in één keer, maar heb er verder nog niet mee gereden. Dat gaat morgen wel gebeuren, zal dan ook ff wat fotootjes maken.

Enige is dus dat het voorlopig wat warmer wordt, maar dat maakt verder niets uit?
Ach, en er komt toch nog wel een e.o. op dit fietsie...
 
Ik had zelf nog CB900 bobines liggen, en die heb ik er net dus opgezet. Dit schijnt toch te moeten gaan werken...

Voordeel van die 900 bobines is dat je de bougiekabels gewoon kan vervangen. Als de contactpuntjes vervangen worden door elektronische ontsteking, dan blijft het in elk geval werken.
 
Ik heb op mijn cb400 ook de bougiekabels vervangen door de bobines uit elkaar te peuteren. Was erg goed te doen, koste geen drol, slechts een stukje siliconenbougiekabel van een meter. Wanneer het niet zou lukken had ik alsnog andere bobines kunnen zoeken. M'n bol heeft er ook twee nodig, dus daaraf halen was geen optie :+

btw, kijk maar es op m'n site bij de foto's van de 400 hoe ik het gehobbied heb...
 
Terug
Bovenaan Onderaan