Android Smartphone Navigatie

Welke instellingen gebruik je in Kurviger zodat hij centra vermijdt? Lijkt me ideaal natuurlijk.

Je kunt instellen wat hij moet ontwijken en welke wegen je juist wel wilt en als je de juiste mix maakt zie ik nauwelijks tot geen stad centra. Je hebt legio meer opties dan bij tomtom daar in.
 
De afgelopen drie week 4000 km all- en offroad tracks gereden in de Balkan met de Ulefone Armor5 icm Osmand+ en TomTom GO app. Tel in de X-grip en zelfs in single tracks met een bende takken geen problemen.
Combi Osmand en TT GO is handig. Als te soms een laatste stuk over deweg gingen, gewoon op WayPoint in Osmand klikken -> Delen -> Met TT GO en dan pak je alle voordelen van de GO app mee: snelheid, flitsers, etc.
Smarthpone: het schaap met de 5 poten! :t
 
Ik heb mijn laatste trip voor het eerst weer sinds lange tijd met Osmand + op mijn smartphone gereden.
In mijn reis verslag schreef ik daar ook al een stukje over.
Voor het geval er mensen zijn die niet door mijn gezever in dat topic geworsteld kunnen komen plak ik het hier maar even:

Ik heb deze trip naast mijn Tomtom ook mijn gsm in een klem achter het ruitje zitten.

full


Hier de tom tom in beeld en de X-grip (dealextreme cloon) waar mijn telefoon in klemt.
Blijft ook gewwoon met 180km/u zitten, geen enkel probleem.

Daarop staat Osmand , de betaalde versie zodat je meer dan 7 of 8 kaarten kunt downloaden,
De vele jaren updates hebben dit programma goed gedaan. Het navigeerd nu ook gewoon goed, berekend snel een nieuwe route.
Maar je kunt ook gewoon je GPX als overlay op de kaart projecteren.
Voor vertrek heb ik dat voor alle routes gedaan, dus de gehele rit op de kaart.
Mijn plan was om dan per dag die route in de "navigatie" modus te zetten.
Je kunt namelijk niet alleen naar een adres navigeren in Osmand maar ook gewoon elke willekeurige GPX selecteren.
Dat werkt makkelijk en snel.

Echter, ja nu komt het.
Osmand geeft gesproken aanwijzingen, en mijn telefoon speelt ook (Spotify) muziek af via de headset in mijn helm.
Dit gaat eigenlijk erg netjes, de muziek wordt gemute/heel zachtjes gezet. De aanwijzing komt er over/door heen en na de aanwijzing gaat de muziek weer verder.
Maar het nadeel van Osmand is dat elke "scherpe" bocht wordt als links of rechtsaf aanwijzing weer gegeven.
Kort: in de bergen, de haarspeldbochten wordt je overladen met over xx meter links af, over xx meter rechts af, links aanhouden, rechts aanhouden.
Om gek van te worden.

Ondanks dat er diverse opties zijn voor de gesproken aanwijzingen kreeg ik deze niet minder of uitgeschakeld.
Wat resteerde was dus de navigatie stop te zetten en gewoon de kaart weer te geven met de GPX route.

Misschien dat ik iets niet goed heb gedaan dus maar dit verdient aandacht/werk want zo is het bloed irritant en gebruik ik het dus niet.

Screenshot_20190527-113237.png


Het programma ziet er wel weer erg tof uit, duidelijke weergave, het reageert sneller dan mijn tomtom als ik een rotonde over sjees.
Ik vind het een goede toevoeging zo, jammer van de gesproken aanwijzingen. Maar dat kan dus ook komen omdat ik de juiste instelling nog niet heb gevonden.
 
Vorige week even Kurviger (website) geprobeerd.
Helaas werkt de optie om extra waypointen toe te voegen niet.
Ongeacht wat ik invul of welke export optie (gpx, itn etc.) ik gebruik, er zijn altijd max 15 waypoints. Bij een "bochtige route" zijn dit er veel te weinig, en als ik dan de route in Sygic importeer klopt er niks van en moet ik als nog gaan prutsen :( .
 
ik heb er zelf weinig problemen mee, maar ik gebruik dan ook Kurviger op de telefoon voor de navigatie. Tip die ik wel kan meegeven, is de route downloaden als track. dan zou hij in theorie niet moeten afwijken toch? :)
 
Maar het nadeel van Osmand is dat elke "scherpe" bocht wordt als links of rechtsaf aanwijzing weer gegeven.
Kort: in de bergen, de haarspeldbochten wordt je overladen met over xx meter links af, over xx meter rechts af, links aanhouden, rechts aanhouden.
Om gek van te worden.

Ondanks dat er diverse opties zijn voor de gesproken aanwijzingen kreeg ik deze niet minder of uitgeschakeld.

Dat klinkt bekend. In de Harz werd ik er ook helemaal knettergek van. Ik heb het uitgezocht, maar je kunt het helaas niet uitschakelen.
Ik merkte wel, dat op het einde van de dag, na 300km bochten toch wel wat vermoeid, maar er toch nog wel flink wordt doorgereden, ik geen tijd meer had om de route te checken/scannen op het scherm. Dan is het toch fijn dat Osmand de bochten, of liever gezegd ALLE bochten, aankondigt. Je gaat vanzelf herkennen wat er wordt bedoeld, omdat haakse scherpe bochten wordt omgeroepen als "afslaan", en een rustige (of zo u wenst een snelle) bocht als "afbuigen".
 
[Knip]

Je gaat vanzelf herkennen wat er wordt bedoeld, omdat haakse scherpe bochten wordt omgeroepen als "afslaan", en een rustige (of zo u wenst een snelle) bocht als "afbuigen".
Dat zou toch mooi zijn, als je echt zoals bij een roadbook bij rally een gesproken aankondiging zou kunnen krijgen a la "..rechts 4... haarspeldbocht links... enz" vanuit de app 👌
 
Is het in mydrive ook mogelijk om gewoon met je muis op de kaarten punten aan te klikken tot een route of moet je altijd een eindpunt aangeven en dan maar slepen met de punten op de kaart?
 
Laatst bewerkt:
Ja, bijvoorbeeld. Maar ik zet altijd begin en eind op en dan slepen of/en punten toevoegen.
 
Ja, daar was ik mee begonnen, maar werkt nog niet optimaal. Misschien een kwestie van wennen.
 
Goedemiddag allen, na jaren de igo software gebruikt te hebben wil ik gaan upgraden en overgaan op de ulefone Armor 5 bij banggood voor 141€ wat een mooie prijs is, of eerst mijn Samsung S7 gebruiken.
Waar ik nog niet uit ben is de houder voor deze, wat raden jullie mij aan? wil gebruik maken van het wireless laden op de motor.

Ron
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag allen, na jaren de igo software gebruikt te hebben wil ik gaan upgraden en overgaan op de ulefone Armor 5 bij banggood voor 141€ wat een mooie prijs is.
Waar ik nog niet uit ben is de houder voor deze, wat raden jullie mij aan? wil gebruik maken van het wireless laden op de motor.

Ron
Niet te moeilijk maken. 😃
Ikzelf heb een x-grip kloon en laad gewoon met een kabeltje.
 
Goedemiddag allen, na jaren de igo software gebruikt te hebben wil ik gaan upgraden en overgaan op de ulefone Armor 5 bij banggood voor 141€ wat een mooie prijs is, of eerst mijn Samsung S7 gebruiken.
Waar ik nog niet uit ben is de houder voor deze, wat raden jullie mij aan? wil gebruik maken van het wireless laden op de motor.

Ron

Waarom koop je niet gewoon een android navi? Houder dik voor mekaar niks geen gepruts met kabels enz.

Ik heb ook wat getest met Android telefoons maar een navi is toch echt fijner kwa houder en laden enz.
 
Ondanks dat ik maar een heel goedkope telefoon heb, heb ik een originele x grip gekocht.
Ik had al een bolletje en een klem van mijn oude Tomtom dus prijs viel wel mee.
Zit verbazingwekkend vast.
 
Terug
Bovenaan Onderaan