Aprilia RST Mille Futura

Hoeveel Futura's in NL ??????

  • Ja, ik rij echt een mooie motor, een FUTURA!

    Stemmen: 51 44,3%
  • Nee, ik niet.

    Stemmen: 64 55,7%

  • Totaal aantal stemmers
    115
Mijn futura is ook alweer 10 geworden dit jaar, kwa design zie je het er echt niet aan af :)
Eerlijk gezegd vind ik de triumph sprint st nog steeds bijna een kopie van de futura, alleen deze motor is tegenwoordig wel een succes en de futura was dat destijds niet echt... waarschijnlijk door de prijs en wellicht wat electronica probleempjes?
 
Voor de liefhebbers hier wat foto's van de demper.
Zoals ik eerder heb vermeld, ik heb destijds een losse demper gekocht omdat ik van plan was deze te modificeren (zoals ik wel vaker met originele dempers gedaan heb), bij ontvangst vd demper bleek echter dat deze al aangepast was.
Dit was gedaan omdat de vorige eigenaar vd demper met een H-pipe reed zonder katalisator en de originele demper dan wat rammelde.
Foto's heb ik dus ook van hem ontvangen.

Modificatie als volgt:
Pak een slijptol met dunne slijpschijf of dremel en slijp de lasnaadjes open welke op de eindcap zitten. Vervolgens kan je deze er zo vanaf pakken.
img2320klein.jpg


Slijp vervolgens de achterplaat weg met daarin het eindtuut vd demper, deze kan je er vervolgens zo uitpakken.
img2323klein.jpg


img2326klein.jpg

Vervolgens kan je de opening nog wat ruimer maken maar dit is niet perce noodzakelijk.
Door de eindtuut + binnenste gedeelte daarvan eruit te nemen is de reflectie werking vd demper weg. De uitlaatgassen vinden dus sneller hun uitweg naar de buitenwereld wat resulteert in een wat zwaarder geluid.

Om vervolgens de eindcap weer te monteren dien je 2 (of meer) gaatjes te boren door de eindcap heen en de demper zelf en hier schroefdraad in te tappen. 2 boutjes erin en de eindcap blijft op z'n plek zitten.

Al met al geeft deze modificatie een zwaarder maar toch acceptabel geluid, wil je echter nog meer geluid dan dien je ook de eindcap aan te pakken.
Dit kan door de originele eindtuut te verwijderen, het gat op te ruimen en hier dan een uitlaatsierstuk van een auto op te lassen.
Resultaat hiervan kwa geluid weet ik niet maar het zal ongetwijfeld een zware 2-cilinder brom veroorzaken. Zelf heb ik eens GPR uitlaten eronder gehad waarmee de futura als een duc/rsv met open dempers klonk, voor een motor als de futura vind ik dit een beetje teveel van het goede.
astrobuyscan.jpg
 
Laatst bewerkt:
In hoeverre heeft bovenstaande invloed op de afstelling van de motor?

Zijn er bijvoorbeeld ook andere uitlaten die onder de kont weggewerkt zitten geschikt voor een Futura? Dan denk ik bijv aan de uitlaat van: VFR vtec, Bmw R1100S, Fazer 600, CBR rr etc.
 
Mijn Futura (2002) moet binnen kort naar de dealer voor de 7500 km beurt. Ik wil dan gelijk de versie van de mapping na laten kijken en eventueel laten updaten naar de 2005 versie. Zijn er verder nog zaken die nakeken moeten worden? Fabrieks updates oid? Alvast dank!
 
Mijn Futura (2002) moet binnen kort naar de dealer voor de 7500 km beurt. Ik wil dan gelijk de versie van de mapping na laten kijken en eventueel laten updaten naar de 2005 versie. Zijn er verder nog zaken die nakeken moeten worden? Fabrieks updates oid? Alvast dank!

Ik zou meteen alle 'standaard' modificaties laten doen:

Brandstofkoppeling onder de tank
Spanningsregelaar stekker doorsolderen
Restrictie in luchtfilterhuis verwijderen
Even alle stekkers uit elkaar en insprayen met contactspray

Wellicht de lagers van het linksysteem laten doorsmeren, maar als je motor pas 7500km gereden heeft is dit nog niet nodig.
 
In hoeverre heeft bovenstaande invloed op de afstelling van de motor?

Zijn er bijvoorbeeld ook andere uitlaten die onder de kont weggewerkt zitten geschikt voor een Futura? Dan denk ik bijv aan de uitlaat van: VFR vtec, Bmw R1100S, Fazer 600, CBR rr etc.

In principe hoef je niks aan de afstelling te veranderen met deze modificatie. Zelf rijd ik ook nog met een K&N luchtfilter

Wat betreft andere dempers... ik heb het al eens uitgezocht maar de meeste aansluitingen komen niet overeen met die van de futura.. Een half jaartje terug heb ik eens een overzicht met dempers geplaatst wat ik met paint had gemaakt, dat is zo'n beetje wat er mogelijk is.

Ik heb thuis ook nog een setje dempers liggen om aan te passen, als ik tijd heb :P

edit: gevonden!
futurarandomexhaust.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik heb de overgangsstekker doorgemeten die achter het rechterzijscherm verstopt zit.
vanaf de kant van het dashboard krijg ik een 12 volt spanning en bij de sensor niet.
Daarom nu een sensor besteld en komt deze week binnen. Dan kijken wat er gebeurt en anders je tip over de solderingen aanpakken.
De sluiting bij mijn zijstandaard werd door oxidatie en vocht veroorzaakt. Schoongemaakt, contactspray, nieuwe mof eroverheen en dot vaseline erbij. Zo weer bespaard.
Als het meezit kan ik dan aan de demper gaan beginnen. De engelse sites geven geen duidelijke uitleg helaas, maar de fuut laat zich makkelijk behandelen heb ik gemerkt. *O*
Electronica problemen zijn de futura helaas niet vreemd... Vooral als er nog nooit wat aan de stekkerverbindingen is gedaan.

Bij bijna alle motoren die ik onderhoud en specifiek de futura trek ik alle mogelijke stekkerverbindingen los, bekijk ze op oxidatie, spray ze in met contactspray en zet ze weer in elkaar.
Wat betreft je snelheidsmeter, het zou je dashboard wel eens kunnen zijn. Ik zou in elk geval eerst de sensor bij het achterwiel doormeten. Wanneer die goed is zou ik het dashboard open halen en alle soldeerverbindingen opnieuw (laten) aantippen met een kleine soldeerbout.
Toen ik m'n futura net had had ik ook problemen met de weergave vd km stand (niet alle ditits deden het) en de naald vd snelheidsmeter.
1x opengehaald en soldeerpuntjes opnieuw aangetipt en ik rijd al 15.000km probleemvrij
 
sebas helemaal top en duidelijk verhaal.
ik baseer me als eerste op het verwijderen van de demper en kijk het even aan.
Ik hoef ook weer niet een bromsnor en de orginaliteit van de uitlaat wil ik graag behouden. Wel las ik in een eerder bericht dat ik de inlaat van een mile kon gebruiken. Ik ga gewoon stap voor stap beginnen.
nogmaals erg bedankt voor je tips. ;)
Voor de liefhebbers hier wat foto's van de demper.
Zoals ik eerder heb vermeld, ik heb destijds een losse demper gekocht omdat ik van plan was deze te modificeren (zoals ik wel vaker met originele dempers gedaan heb), bij ontvangst vd demper bleek echter dat deze al aangepast was.
Dit was gedaan omdat de vorige eigenaar vd demper met een H-pipe reed zonder katalisator en de originele demper dan wat rammelde.
Foto's heb ik dus ook van hem ontvangen.

Modificatie als volgt:
Pak een slijptol met dunne slijpschijf of dremel en slijp de lasnaadjes open welke op de eindcap zitten. Vervolgens kan je deze er zo vanaf pakken.
[afbeelding]

Slijp vervolgens de achterplaat weg met daarin het eindtuut vd demper, deze kan je er vervolgens zo uitpakken.
[afbeelding]

[afbeelding]
Vervolgens kan je de opening nog wat ruimer maken maar dit is niet perce noodzakelijk.
Door de eindtuut + binnenste gedeelte daarvan eruit te nemen is de reflectie werking vd demper weg. De uitlaatgassen vinden dus sneller hun uitweg naar de buitenwereld wat resulteert in een wat zwaarder geluid.

Om vervolgens de eindcap weer te monteren dien je 2 (of meer) gaatjes te boren door de eindcap heen en de demper zelf en hier schroefdraad in te tappen. 2 boutjes erin en de eindcap blijft op z'n plek zitten.

Al met al geeft deze modificatie een zwaarder maar toch acceptabel geluid, wil je echter nog meer geluid dan dien je ook de eindcap aan te pakken.
Dit kan door de originele eindtuut te verwijderen, het gat op te ruimen en hier dan een uitlaatsierstuk van een auto op te lassen.
Resultaat hiervan kwa geluid weet ik niet maar het zal ongetwijfeld een zware 2-cilinder brom veroorzaken. Zelf heb ik eens GPR uitlaten eronder gehad waarmee de futura als een duc/rsv met open dempers klonk, voor een motor als de futura vind ik dit een beetje teveel van het goede.
[afbeelding]
 
hierbij de vraag aan henk die mijn blauwe koffers heeft gekocht.
Inmiddels heb ik de 2e sleutel gevonden van de set. Misschien wil je hem alsnog ontvangen ?
Hoe was je tourrit in duitsland ?
 
hallo futurarijder,
graag wil ik van je aanbieding gebruik maken voor het artikelnr van de inlaatmof.
al met al met de hulp van anderen zal er een best geluid onstaan uit me bikie. _o-
hallo willem70,

zoals seba$ reeds opmerkte kan je de futura een beetje ""accoustisch"tunen door de eind demper te ontdoen van het binnenwerk. helaas heb ik hier geen ervaring in, wel kan je op de futura.co.uk website en ook het geluid op you-tube checken. het klinkt inderdaad wat mooier dan het standaard blikkerige geluid.

Ik heb zelf niet de demper aangepast maar wel de rubber inlaat mof onder het luchtfilter huis. de standaard mof heeft een kleine binnen diameter en werkt hierdoor als een geluidsdemper . De rsv mille (99-01) heeft een inlaatmof welke direct over geplaatst kan worden zonder geluidsresticties. deze geeft niet alleen een fraai inlaat geluid maar ook 2 pk extra. de inlaat mof kost circa 60 euro en montage kost circa 20 minuten. het inlaat geluid vind ik in ieder geval wel mooi en overstemt voor de berijder het uitlaat geluid terwijl de omgeving er niet zoveel van merkt (omdat je er immers haast direct boven op zit).
Het part nummer van aprillia kan ik op verzoek wel geven.
 
gister eindelijk de beugels afgemaakt voor de motoguzzi kofferset :)
Vandaag meteen de set erop gezet en volgeladen richting m'n werk, je merkt toch wel dat je met meer gewicht onderweg bent dan normaal.

Het geheel ziet er goed uit zo, ik zal binnenkort eens wat foto's posten.
 
hallo seba$,

rij ook regelmatig met de koffers rond om rotzooi mee te kunnnen nemen. Ik merk vaak dat de achterkant dieper in de vering word getrokken en dat de zijwind gevoeligheid word versterkt. ook door de files rijden word wat lastiger. misschien helpt het om de veer voorspanning wat extra op te spannen als je met koffers rijd.

een topkoffer voor woon-werk is m.i het beste. helaas past dit erg slecht op de futura en ziet het er nier alleen lelijk uit maar tast het de stabiliteit waarschijnlijk nog meer aan dan zijkoffers.

groetjes
 
Ik zat er inderdaad al aan te denken om de veervoorspanning 1 of 2 tandjes te verhogen, zeker als ik straks op vakantie ga en de koffers volgooi.

Ik probeer verder zo min mogelijk met koffers te rijden, zeker ivm woon werk verkeer / files. Afelopen zondag op de ring a10 heb ik me kapot geërgert aan motorrijders die niet weten hoe breed ze zijn en dus niet goed/vlot door de file doorrijden en motorrijders die met te brede koffers rijden waardoor ze er niet goed tussendoor passen.

M'n vriendin rijd op dr futura trouwens wel met een topkoffer en daar merk je niet zoveel van, erg mooi is het niet maar wel erg functioneel.

Ik heb thuis ook nog een bodemplaat van een Hepco en Becker koffer liggen (en koffer natuurlijk) daar wil ik zelf nog een rekje voor lassen :)
 
Gister de 1e km's gemaakt met de koffers, lekker veel bagage kan ik nu meenemen :)
Vind de norge koffers persoonlijk nog wel mooier dan de originele futura koffers.

Hier wat foto's met de bagster (+nieuwe tas) en koffers erop:

dsc02231zx.jpg


dsc02233s.jpg


Zelfgemaakte beugels :)
dsc02234cd.jpg


dsc02235o.jpg


dsc02236svg.jpg
 
Koffers zien er mooi uit, wel een tikje groter dan originele koffers denk ik.
Nu nog even dat rode embleem vervangen })
 
demper is inmiddels aangepast en erg tevreden over het geluid.
Inderdaad iets zwaarder geluid en zeker nog acceptabel voor de buren s'morgens. 8-)
thx guys
 
Gister de 1e km's gemaakt met de koffers, lekker veel bagage kan ik nu meenemen :)
Vind de norge koffers persoonlijk nog wel mooier dan de originele futura koffers.

Hier wat foto's met de bagster (+nieuwe tas) en koffers erop:

dsc02231zx.jpg
Seba$ kan ik nu je Caferacer voor weinig overnemen? :+
 
Laatst bewerkt:
Haha, als ik niet van een beetje afwissling hield en maar ruimte had voor 1 motor zou ik het in overweging nemen ;)
Helaas voor jou ben ik een gevarieerd rijder, de jawa allroad reed gister ook weer heerlijk btw 8-)
Ja ik hou er ook van. *O* ;)

Xenon setje wat de Jawa liet uitvallen nu in de Futura gebouwd? :)
 
Sebas, ziet er mooi uit zeg, die koffers en bagster.

Ik ga donderdag voor het eerst een gericht tripje maken met de motor, naar Twente. Vrijdag naar Hilversum, zaterdag een dagje toeren op een Triumph Tiger Explorer 1200 via ANWB, zaterdagavond terug naar België en zondag of maandag Ardennen en/of Eiffel.

Eerst nog even nieuwe banden en ketting door Freddy Nijs en dan heerlijk genieten! (Ga ik van uit).

Het lijkt mij trouwens ook erg leuk om deze zomer eens met een aantal Futurarijders een dagje te gaan toeren. Dus als er plannen zijn of worden gemaakt, houd ik me aanbevolen.

Groet,
 
Terug
Bovenaan Onderaan