Aprilia SL1000 Falco --> deeltje 4

Dat E10 hoeft niet perse een probleem te zijn. Dat komt alleen maar omdat de tank van plastic is en door de ethanol kan uitzetten. Mocht je er hebben met een stalen or carbon tank kun je gewoon zonder problemen E10 erin mikken. Je kan wel E5 tanken maar dan kun je het beste over de winter de tank eraf halen en leeg in een warme kamer opslaan, daardoor krimpt die weer. Doe ik elk jaar en Griff van ap-workshops heeft een mooie video op youtube over dit thema.

Ik heb mijn startkoppeling 4 jaar geleden vervangen, te lang doorstarten en klooien met een te lege accu heeft hem omzeep geholpen. Via ap-workshops uit Engeland een nieuwe gehaald, die halen de koppeling rechtstreeks bij Rotax vandaan, kost een derde van het Aprilia onderdeel wat precies hetzelfde is.

Verder kun je de achterste schokdemper beter door het RSV Mille variant vervangen, het originele ding is echt slecht en niet te servicen. Altijd netjes de olie doen met half-syntheet en verder gewoon plezier hebben. Ik heb er in 5 jaar 30k kilometers mee gemaakt.
 
Graag advies. Precies een jaar geleden heb ik mijn Falco gekocht. De vorige eigenaar heeft kort daarvoor de (motor)olie vervangen. Ik heb dit jaar erg weinig gereden, max 2000km denk ik.

Is het verstandig om de motorolie te vervangen? En zo ja, beter voor de winterstalling of in het voorjaar een keer? Zelfde vraag eigenlijk voor de luchtfilter die gereinigd moet.
 
Persoonlijk vervang ik ieder jaar de olie en om de 2 jaar olie filter .
Luchtfilter klop/ of spuit ik ieder jaar uit .
Rij rond de 6 a 7 k per jaar .

denk dat olie olie nog vrij helder is bij 2 K gezien in de olie buis ?

Bij echt helder zou ik een keertje overslaan denk ik .
 
Olie is al na een goede 500km al vrij zwart dus daar zie je denk ik niets aan.

Ik vervang elk jaar olie en het filter, maak de magnetische dop schoon. Om de 2 jaar haal ik ook het metalen scherm onder uit de tank en blaas die schoon.
Olie plus filter zijn 4 tientjes en het duurt 10 minuten om het te vervangen. Dat vind ik persoonlijk het minste wat je kan doen voor een motor aangezien de motorolie ook de versnellingsbakolie is en dus ook meer fijne deeltjes in zullen komen.

Luchtfilter heb ik van K&N dus die maak ik elk jaar goed schoon met middel, water, opdrogen en dan weer inspuiten met olie. Daarom loopt die ook zo goed denk ik. :]
 
Laat ik het maar preventief doen ja. Kan ik het mooi combineren met die paar probleempjes die ik heb met een wat hoge RPM bij een warme motor en in stilstand, en de ventilator links die nog steeds niet aanslaat. En in het voorjaar weer lekker rijden (of dit seizoen nog een paar keer met geluk < ben wel een mooi weer rijder).
 
Laat ik het maar preventief doen ja. Kan ik het mooi combineren met die paar probleempjes die ik heb met een wat hoge RPM bij een warme motor en in stilstand, en de ventilator links die nog steeds niet aanslaat. En in het voorjaar weer lekker rijden (of dit seizoen nog een paar keer met geluk < ben wel een mooi weer rijder).

Heb je dat met die gaskabel/stationair kabel al bekeken? Als je er niet uitkomt wil ik ook wel kijken. Woon bijna om de hoek.
 
Heb je dat met die gaskabel/stationair kabel al bekeken? Als je er niet uitkomt wil ik ook wel kijken. Woon bijna om de hoek.
Ik heb de tank er nog nooit afgehaald. Ik ben niet zo technisch, of in ieder geval ik doe nagenoeg niks zelf dus dan leer je het ook niet he :). Ik heb nu bedacht om een beurtje bij Ro (Snelmotoren) te laten doen waarbij hij gelijk naar dit probleem kan kijken. Tank moet er toch af ivm reinigen van de luchtfilter. Wel leuk dat je het aanbiedt en misschien maak ik wel een keer gebruik van je aanbod, om te zien hoe het allemaal werkt en het de volgende keer ook zelf kan. Waar woon je?
 
Ik heb de tank er nog nooit afgehaald. Ik ben niet zo technisch, of in ieder geval ik doe nagenoeg niks zelf dus dan leer je het ook niet he :). Ik heb nu bedacht om een beurtje bij Ro (Snelmotoren) te laten doen waarbij hij gelijk naar dit probleem kan kijken. Tank moet er toch af ivm reinigen van de luchtfilter. Wel leuk dat je het aanbiedt en misschien maak ik wel een keer gebruik van je aanbod, om te zien hoe het allemaal werkt en het de volgende keer ook zelf kan. Waar woon je?

Is allemaal vrij makkelijk, dat leer je snel. :) Ik zit in Leusden.
 
hoge toeren bij warme motor stationair --> knoppie bij de tank waarmee je dit af kunt regelen let op altijd pas regelen bij een volledig opgewarmd blok.

1 Ventilator die niet draait ---> of bedrading breuk / slecht contact of ventilator kapot kun je toch testen ?

Als je dit niet kunt dan beter wegbrengen naar dealer oid .
Snelmotoren is wat ik heb horen zeggen en lezen :t
 
hoge toeren bij warme motor stationair --> knoppie bij de tank waarmee je dit af kunt regelen let op altijd pas regelen bij een volledig opgewarmd blok.

1 Ventilator die niet draait ---> of bedrading breuk / slecht contact of ventilator kapot kun je toch testen ?

Als je dit niet kunt dan beter wegbrengen naar dealer oid .
Snelmotoren is wat ik heb horen zeggen en lezen :t
Snelmotoren is helaas tot December/Januari vol... Misschien kan ik een paar dingen zelf. @OpperSnokker heeft zijn hulp aangeboden dus dat is ook nog een optie 👍.

P.s. Dat knopje bij de tank, dan hebben we het over dat schijfje net voor het rechterbeen? Daar heb ik al een paar keer aan gedraaid (2 kanten op) maar dat deed weinig. Maar hier werd vermeld dat dit niet de stationair toeren regelt maar de motor remkracht?
 
Snelmotoren is helaas tot December/Januari vol... Misschien kan ik een paar dingen zelf. @OpperSnokker heeft zijn hulp aangeboden dus dat is ook nog een optie 👍.

P.s. Dat knopje bij de tank, dan hebben we het over dat schijfje net voor het rechterbeen? Daar heb ik al een paar keer aan gedraaid (2 kanten op) maar dat deed weinig. Maar hier werd vermeld dat dit niet de stationair toeren regelt maar de motor remkracht?

Dat met dat knopje rechts laat ik je wel zien as je hier bent, dan snap je meteen wat het doet.
 
Ik wil het starten van de Aprilia wat soepeler laten verlopen. Zit al een nieuw relais in en een zwaardere accu. Nu lees ik dat er ook nog wat te behalen valt met wat dikkere kabels. Wat is jullie ervaringen daarmee? Heeft iemand dat gedaan?
 
Ik wil het starten van de Aprilia wat soepeler laten verlopen. Zit al een nieuw relais in en een zwaardere accu. Nu lees ik dat er ook nog wat te behalen valt met wat dikkere kabels. Wat is jullie ervaringen daarmee? Heeft iemand dat gedaan?

de TTZ14s accu, 150amp relais en de correcte bougies maakten bij mij een wereld van verschil. Die upgrade kabel set van ap workshops is zeker mooi maar je kan dezelfde kabel nemen als voor een auto versterker, moet je alleen de juiste stekkers vinden. 100 euro met verzending is niet goedkoop voor die kabel set.
 
de TTZ14s accu, 150amp relais en de correcte bougies maakten bij mij een wereld van verschil. Die upgrade kabel set van ap workshops is zeker mooi maar je kan dezelfde kabel nemen als voor een auto versterker, moet je alleen de juiste stekkers vinden. 100 euro met verzending is niet goedkoop voor die kabel set.

Dat was mijn gedachte ook. Ik dacht, koop wat kabels op juiste dikte (welke dikte??) met de juiste ogen, lijkt me hooguit 20-30€

Het is daarmee een stuk beter geworden hoor. Maar voor mijn gevoel kan het nog beter. Mijn vorige Aprilia(rsv2) sloeg altijd direct aan.
 
Dat was mijn gedachte ook. Ik dacht, koop wat kabels op juiste dikte (welke dikte??) met de juiste ogen, lijkt me hooguit 20-30€

Het is daarmee een stuk beter geworden hoor. Maar voor mijn gevoel kan het nog beter. Mijn vorige Aprilia(rsv2) sloeg altijd direct aan.
Maar dan kan het toch niet aan de kabels liggen? Althans, er vanuit gaande dat de kabels van de RSV hetzelfde zijn.
 
Bij deze nog een extra bedankje aan @OpperSnokker. Vandaag ben ik bij hem langs geweest voor hulp bij een oliewissel en reiniging van de luchtfilter. Uiteindelijk nog veel meer zaken gecheckt en door zijn goede uitleg superveel geleerd over de motor en hoe alles werkt. 🍻

20201017_111400.jpg
 
Iemand nog een set goedgekeurde uitlaatdempers (Met E-keur) liggen? De originele die ik heb zet ik er liever niet weer op. Merk maakt niet zoveel uit, als ze maar netjes zijn. En is het met het veranderen van dempers een nieuwe afstelling van de Eprom genoeg of moet er meer gebeuren?
 
Iemand nog een set goedgekeurde uitlaatdempers (Met E-keur) liggen? De originele die ik heb zet ik er liever niet weer op. Merk maakt niet zoveel uit, als ze maar netjes zijn. En is het met het veranderen van dempers een nieuwe afstelling van de Eprom genoeg of moet er meer gebeuren?
Aftermarket dempers betekend eigenlijk altijd een verandering in het mengsel. De standaard Eprom is niet af te stellen, het is wat het is.
Als je andere dempers hebt kun je het beste een chip bij Gabro (Gabriele Malara) bestellen uit Italie (hij spreekt engels), die maakt chips op maat voor Aprilias en stuurt ze over de hele wereld. Die zijn alom bekend als de beste oplossing voor Falcos/Milles/Tuonos. Kost 100 euro met verzending en je herkent de motor niet meer terug. Dan zet die die 2 trim pots op je ECU doos op 12 uur, dus recht naar boven en gaan met die banaan.

Gabro's email: malarone@gmail.com
 
Aftermarket dempers betekend eigenlijk altijd een verandering in het mengsel. De standaard Eprom is niet af te stellen, het is wat het is.
Als je andere dempers hebt kun je het beste een chip bij Gabro (Gabriele Malara) bestellen uit Italie (hij spreekt engels), die maakt chips op maat voor Aprilias en stuurt ze over de hele wereld. Die zijn alom bekend als de beste oplossing voor Falcos/Milles/Tuonos. Kost 100 euro met verzending en je herkent de motor niet meer terug. Dan zet die die 2 trim pots op je ECU doos op 12 uur, dus recht naar boven en gaan met die banaan.

Gabro's email: malarone@gmail.com
Dat is een goeie, ik had die naam al eerder voorbij zien komen. Zal nadat ik de dempers heb met hem contact opnemen. Thanks!
 
Heb toevallig van de week 2 originele dempers gekocht zonder enige beschadiging . Met het feit dat waarschijnlijk de geluidskeuring eraan gaat zitten komen . beter in huis hebben dan straks hoofdprijzen te gaan zitten betalen voor origineel spul.
Ik heb de originele Eprom nog vraag me af is deze genoeg om de Roke Eprom eruit te halen en de originele er weer in te stoppen en de blauwe draad CPU weer te verbinden ? Of moet weer de boel afgesteld worden mocht het zover komen ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan