Aprilia SL1000 Falco --> deeltje 4

Weet iemand wat dit is?
 

Bijlagen

  • 20210910_170318.jpg
    20210910_170318.jpg
    132,9 KB · Weergaven: 11
  • 20210910_170307.jpg
    20210910_170307.jpg
    133,4 KB · Weergaven: 12
In mijn motor zit vol syntheet 15w50
Eigenaar heeft dit er net in gedaan. Kan ik dit zo houden of raden jullie half syntheet (5100) aan? Kan de motor meer gaan verbruiken met vol syntheet?
 
Olie mijn voorkeur is halfsyntheet motul 5100 10W50 maar als volsyntheet goed werkt lekker laten zitten dan.
Bij oliefilter vervanging let op er zijn 2 uitvoeringen(lange en een korte, oude type heeft een korte) ligt eraan welk bouwjaar (ps vergeet niet een O-ring mee te bestellen)
Let ook nog ff op je koelvloeistof peil slangetje. Deze is origineel doorzichtig maar door ouderdom wordt deze hard en ondoorzichtig beter is dan om het te vernieuwen . Bij rubbermagazijn.nl siliconen slang hoge temperatuur kun je zoiets bestellen . Kost geen drol en je bent verzekerd van nieuw ipv ergens staan met een gebarst slangetje met verlies van koelvloeistof. Vervangen is simpel ---> verwijderen (er loopt dan iet wat koelmiddel weg . Nieuw slangetje op maat knippen ,erop drukken is nieuw dus lekker soepel en met fijn zwart ty-rapje of nieuw klemmetje vastzetten. Koelmiddel bijvullen, klaar.
Verder moet het blok gewoon mooi lopen, bruut lawaai ook stationair (met sportdempers erop) maar geen vreemde krakende of piepende geluiden. Koppeling zul je af en toe moeten ontluchten beneden bij de banjobout zit nippel. De vloeistof zal zwart gaan kleuren op den duur dat is normaal. (Ikzelf vervang meestal de vloeistof voor nieuwe) Koop ontluchtingsapparaatje bij bv Mpartz.nl erg handig en je kan alles alleen doen. Ook voor je remmen. Remvloeistof voor zowel koppeling als remmen DOT4 is voldoende. Achtervering standaard is niet echt het je van het . Zelf heb een conversie plug en play gedaan van de RSV mille eerste type (Witte veer ) Maar de tuono`s versies kunnen ook maar dan zul je ook de dogbones etc mee moeten verplaatsen. Let-op dat ook je naaldlagertjes schoon en goed gesmeerd zijn bij de achtervering bevestigingen en de boel soepel beweegt. Over de stekkers van je spanningsregelaar zowel achter de achterkap en bij je dynamo blok (ja er zijn er 2 ) deze goed in de gaten houden op inbranding. Ikzelf heb de stekkers weggeknipt en de bedrading doorgesoldeerd met gevolg dat ik zelfs op de dashboard voltmeter een 14.2 volt meet ipv de 13.4 met stekker. Verder altijd met een goede volle accu starten en startrelais 150 ampere type erin zit . Slechte accu en relais kost op een gegeven moment uiteindelijk startkoppeling. Tuning indien nodig bij bv Roke motoren restricties eruit , adere eprom , afgesteld op sportdemper ,BMC sportfilter erop en irridium bougies erin(gaan erg lang mee ) . Je herkend je motor niet terug .Verder erg fijne motor dat je weer een echt motorgevoel geeft door het brute 2 cilinder rotaxblok. Mijne rijd als een kogel zonder stotteren/inhouden in het stadsverkeer.
 
Laatst bewerkt:
De bouten van het kapje van de oliefilter zijn best klein. Durfde het met mijn momentsleutel niet helemaal aan en maar op gevoel gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Hoi! Heeft iemand hier ervaring met het ombouwen van de Falco naar een superbike stuur? Zijn er bedrijven of particulieren die dit tegen betaling doen en hoeveel zou me dit ongeveer gaan kosten? Ik zie wel een superbike stuur kit te koop voor 440,-: Superbike Kit Aprilia Falco LSL - Making good bikes perfect. Daar komen dan nog werkuren bij.

Reden: Ik twijfel de laatste tijd of ik de Falco wil houden. Ik kan niet goed bepalen waarom, maar ik rij er heel weinig op en denk dat de sportieve houding me toch een beetje tegenstaat. Ik heb mijn Falco te koop staan op dit forum en Aprilia forum maar er lijkt geen interesse te zijn, iig niet voor het bedrag wat ik vraag. Dat betekend dat ik er sowieso te weinig voor krijg om een andere (type) motor te kopen. Dan lijkt het goedkoper om de Falco meer naar wens om te bouwen door in eerste instantie een rechtere zit te creëren met een superbike stuur. Wie weet kan ik in de toekomst nog wat modificaties doen om hem nog meer naar wens te maken (cafe racer / scrambler achtige look heb ik in gedachten).
 
Ik heb dat jaren geleden inderdaad gedaan, met een ABM comfortkit. Beste modificatie aan de Falco. Je krijgt er een Tuono voor terug, voelt veel wendbaarder en speelser. Je kunt niet zomaar meer terug: de topkuip moet verzaagd worden. Ik heb dat toen trouwens vastgelegd in het Falco topic, maar dat is denk ik een jaar of 8 geleden.

edit, hier al: Aprilia Falco, parte 3!
foto's zijn helaas verdwenen.
 
Ik heb dat jaren geleden inderdaad gedaan, met een ABM comfortkit. Beste modificatie aan de Falco. Je krijgt er een Tuono voor terug, voelt veel wendbaarder en speelser. Je kunt niet zomaar meer terug: de topkuip moet verzaagd worden. Ik heb dat toen trouwens vastgelegd in het Falco topic, maar dat is denk ik een jaar of 8 geleden.

edit, hier al: Aprilia Falco, parte 3!
foto's zijn helaas verdwenen.
Ja ik kan me je berichten en foto's nog wel herinneren. Vond hem erg geslaagd met het superbikestuur en ronde koplamp. Je geeft aan dat je toen voor rond de 500,- klaar was? Maar je hebt het waarschijnlijk zelf gemonteerd en alles. Iig goedkoper dan mijn Falco voor (te) weinig verkopen en weer iets nieuws moeten kopen. Topkuip verzagen maakt me niet zoveel uit, kan me niet voorstellen dat ik na een tijdje weer terug zou willen. En voor de restwaarde maakt het denk ik ook weinig uit.

Nu nog iemand vinden die deze modificatie kan doen, ik ben niet handig genoeg om dit zelf te kunnen. Als iemand een persoon of bedrijf weet dan hoor ik het graag :).
 
Die ronde koplamp was nog een fase later. In eerste instantie heb ik de originele topkuip behouden.
 

Bijlagen

  • 20140808_160603.jpg
    20140808_160603.jpg
    485,1 KB · Weergaven: 23
Mijn falco is ingeruild op iets anders. Ik heb hier nog een tanktas van givi liggen met tanklock ring erbij voor de falco. Iemand hier misschien nog interesse erin? Heb zo snel geen foto. Kan er natuurlijk wel 1 maken.
Is de tas geloof ik van 15 liter en zo goed als nieuw.
 
Van het weekend ritje maken op de appie maar wilde niet aanslaan ? Normaal 1 druk op de knop en lopen .
Motor weer in de garage en kijken wat er aan de hand is .
Volle accu was ok .
Benzine probleem was het ook niet, bleek bougie kabel(s)(dop) een beetje gaar aan het worden waren na 19 jaar .:+
Had nog nieuwe Magnecor bougie kabels liggen, en die er netjes opgezet .
(Kabels kunnen los gedraaid worden van de bobines)


Wel de bobines los halen anders wordt het een moeilijk klussie ipv makkelijk.
Na dit gedaan te hebben motor weer in elkaar gezet en 1 druk op de knop lopen the bitch. 8-).
 
Laatst bewerkt:
 
Terug
Bovenaan Onderaan