Aprilia SR Max 300cc

... Als ze toch bezig zijn kunnen ze misschien het gasklephuis ook schoonmaken.

Mijn bescheiden mening is dat dit helemaal niet nodig is zolang er niets aan de hand is.
Je zou nog eerder je injector-vernevelaar kunnen inspecteren op aanslag van ranzige benzine, maar ook dat geld alleen als je veel in het buitenland hebt getankt waar de benzine mogelijk soms van een mindere kwaliteit kan zijn.
Maar zelfs daarvan maakt het periodiek onderhoud in het wphb. van de SR Max geen melding.
Er is voor de rest zat te doen in deze 20.000km. beurt, de brommer zal er CVT technisch sowieso al van opknappen.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
:') Toen hij de scoot op de middenbok zette en de achterkant omlaag hield, kon ik voelen dat t stuur in t midden over n dood punt ging.

Toen de scoot op zn wielen stond en hij zachtjes t stuur aan 1 kant bewoog, zag je de scoot bewegen door speling

Onderdelen zijn besteld.
Is trouwens n veelvoorkomende kwaal bij MP3 en zijn bij mn vriendin dr mp3 ook vervangen.
Ze had m niet bij hem gekocht, maar toen ik er n keertje op reed schrok ik me wild...reed als n dweil.
Na vervanging beter maar moest daarna nog n keer terug voor afstelling (zucht).
Daarna reed die perfect en kon ze me ineens bijhouden.

Blijkbaar doen ze bij piaggio geen vet erin.
Euro-motor doet dat wel en hij verzekerde me dat dit over 20.000 km niet weer hoeft.

Bij zon mp3 is t verschil nog groter door t andere sturen met 2 voorwielen, want ik schrok me bij haar echt rot. Ik durfde niet eens verder te rijden!
Ik had de mp3 ook liever bij euro motor gekocht, maar gelukkig is t goedgekomen.

Ben benieuwd naar de kosten.
Zag de rekening van de 20.000 km bij t bmw scoot topic met de C600....shocking!!
 
Laatst bewerkt:
Mijn bescheiden mening is dat dit helemaal niet nodig is zolang er niets aan de hand is.
Je zou nog eerder je injector-vernevelaar kunnen inspecteren op aanslag van ranzige benzine, maar ook dat geld alleen als je veel in het buitenland hebt getankt waar de benzine mogelijk soms van een mindere kwaliteit kan zijn.
Maar zelfs daarvan maakt het periodiek onderhoud in het wphb. van de SR Max geen melding.
Er is voor de rest zat te doen in deze 20.000km. beurt, de brommer zal er CVT technisch sowieso al van opknappen.

Mvg. Jan
Ja mijn dealer die heel veel piaggio motorscooters verkoopt zei dat het gasklephuis schoonmaken moest gebeuren en dat hij dat altijd doet bij 12000 km, dus heb ik het laten doen bij 17.000 km.
Maar of het echt nodig was , weet ik niet?
die dealer zegt ook , het onderhoudsboekje kan je beter weg gooien, want veel dingen kloppen gewoon niet.
hij zei bijvoorbeeld de rollen die vervangen moeten worden bij 10.000km kunnen als de boel schoon gemaakt wordt makkelijk 20.000 km mee soms wel meer dan 30.000 km.
En elke 10.000 km olie verversen doet hij elke 6000 km. En ik moet zeggen mijn ervaring is dat 10.000 km te lang is tenzij je zelf af en toe controleer en bijvult.
de riem die bij mij bij 20.000 km moet, is dan echt aan vervanging toe, die doet de dealer meest al bij 12.000 km. En kleppen stellen hoeft pas bij 20.000 km maar ik heb het bij 10.000 km gedaan en het was gewoon echt hard nodig, ze stonden veel te wijd.
Terwijl bij de 400cc en 500 cc motorscooter de riem bij 10.000 km vervangen moet worden , maar de praktijk wijst uit dat die riem bij de tweewiel scooter van dat blok altijd veel langer meegaat.
 
Periodiek onderhoud schema is idd. wat summier olie wissel bij 5 a 6 duizend ben ik het roerend mee eens.
Dat je de kleppen bij 10.000 hebt laten stellen ben ik het ook wel mee eens.
Dan kun je dat als referentie aanhouden bij de 20.000km beurt, stel je voor je rijd 20.000 met een te krappe uitlaat klep... je moet het allemaal namelijk maar geloven of het fabriek af goed is afgesteld.
Overigens is het ook handig als je een after-market uitlaat hebt gemonteerd om je kleppen eerder te inspecteren, soms wil de uitlaat klep nog wel eens eerder verlopen met zo'n after-market uitlaat.
Ik weet niet wat voor riem in een SR Max zit, bij mijn Kymding zit er standaard een Mitsuboshi in en die gaat gewoon minimaal 20.000km. mee, en zelf met mijn power cvt setup die veel meer kracht vraagt van de snaar ziet de snaar er met bijna 15000km. nog redelijk perfect uit.
Toch gaat hij er bij mij ook gewoon uit met 20.000km. want voor het geld wat het kost hoef ik het niet te laten, de oude snaar kan dan mooi mee op vakantie als reserve.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Filter doe ik dan wel pas na 10.000km., om bij mijn vario te komen van mijn scarabeo 300, moet ik nogal veel open breken en als ik dan toch daar eindelijk ben controleer ik altijd gelijk de kleppen.
Bij piaggio 300cc blok zijn er in het boekje ook verschillen wat betreft het vervangen van de riem , bij de ene bij 20.000 km, en bij de ander al bij 15000 km. Of misschien nog eerder.
Ook verschilt de riem in lengte , zo zijn er zeker 3 verschillende lengtes voor het 300cc blok.
 
Ferry,
zal eens op jouw manier kijken bij mijn max naar dat bolhoofd lager.

Zal mijn plas er ook nog even overheen z**ken :)
5000-8000 olie + luchtfilter reinigen
10000 - 12000 olie + filter + remolie + riem indien nodig
15000 rollers + riem + olie + filters

Ik rij 1700000 met de eerste achterband, eind dit seizoen wel nieuw om.
 
Wat heeft die van jou gereden dan Bert?
Ah ik denk dat je 17.000 bedoelt ;)

Ja ik wist al dat t n zwak punt was bij de MP3, maar nooit aan mn max gedacht.
Nogmaals: ik merk tijdens t rijden niks, ook omdat je meestal nauwelijk stuurt. Maar de kans is groot dat dat komt omdat t een traag proces is en je daarom niks merkt.

Het bewegen van t frame vond ik schokkend. Met 1 hand t handvat vasthouden en n kleine slinger geven.

Achterband was bij mij op 13.000 maar dat kwam omdat die band geen goede groef had....vanaf nieuw al.
 
Laatst bewerkt:
Is t sprintje nog gelukt?
Ja, veel sprintjes gemaakt.
Mijn scarabeo 300 is standaard, en de sr max heeft een andere vario en fuel controller, en een andere uitlaat, en lichtere rollen.
we hebben veel sprintjes gemaakt met meerdere afstellingen van de fuelcontroller.
Eigenlijk, waren er niet erg grote verschillen, vaak trok de SR-max wat sneller op tussen de 2 en maximaal 5 meter verschil. maar de topsnelheid van de scarabeo ligt hoger doordat er lichtere rollen in de SRmax zaten.
Dus de paar meter achterstand werd op een gegeven moment weer ingehaald.
alleen bij 1 afstelling, de rijkste afstelling bleef de SRmax 5 meter voorsprong houden tot het eind van de korte weg.
maar op de snelweg ging de scarabeo 142 op de teller en de srmax 135.
op de terugweg ging de srmax voor de wind 140 en na een tijdje zakte de snelheid naar 138.
en de scarabeo ging iets harder.

dus al met al is de standaard afstelling zo verkeerd nog niet.
Eigenlijk vrij weinig verschil.
Ik ga in ieder geval geen geld uitgeven aan tuning.

wel heb je veel minder wind op je helm met de srmax.
 
Zijn dat snelheidsmeter of gps snelheden ?

Het wiel wordt weer uitgevonden....
Je mot een standaard srmax meten met een getunede....
Dat heb niet zo veul met afstelling te maken, maar puur met gewicht.

Mijn Sportcity Cube 300 was veeeeeeeeeeeeeel sneller dan de SRmax ooit zal worden.
Waarom ?
175kg tegen 215 kg en een brok kuip er op.
Haal het scherm er af en top = 5 - 8 km hoger.
Daarentegen rijd de srmax 10x comfortabeler dan de sportcity Cube :)

Maar ik val in een eindeloze herhalen.
 
teller snelheden.
maarja hij kon zo snel geen srmax in de buurt vinden.
scarabeo en srmax wegen vrijwel hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
Nog bedankt voor de sprintjes Zuunig :)

Opabert: hoe kom jij aan die 215 Kg?

Dus eigenlijk is mijn scoot wel snel in vergelijking met de Scarabeo?
Is er nog een Sr 300 Max in de buurt van het Westland ? Dan heb ik een betere vergelijking ? Opabert waar woon je ergens?
 
hij trekt net iets sneller op maar dan komt mijn scarabeo weer bij door de wat hogere top.
misschien dat kleppen stellen nog wat helpt en de ene olie is misschien ook iets beter dan de ander.
de gilera nexus 300 staat op 172 kilo droog gewicht op een franse site en de scarabeo op kenteken 171 kilo.
en de sportcity 300 op iets van 148 kilo.
 
Laatst bewerkt:
Op je kenteken vol gewicht ik dacht 198kg ? En verhouding gewicht tot pk.
En die grote kuip zorgt voor meer lucht weerstand.
Cube was veel lichter, korter, smaller, lager had geen kuip.

Srmax, haal dat scherm ruitje er af en de top is hoger probeer maar.
Met originele vario + rollers + originele zware uitlaat op de teller 150+ oplopend.
Met ruit heb 1x 158 km/h op de teller gehad was bij schiphol na heeeeeel lang aandringen alles origineel en stond 2500km op de teller.
140+ op teller met de ruit in hoogste stand en 1.5cm meer rechtop naar voren dan origineel ruit stand.
 
Laatst bewerkt:
Ok , heb leeg gewicht aangehouden.
en natuurlijk nog je eigen gewicht.
Of je nu 70 kilo of 110 kilo weegt scheelt flink vooral bij kleine cilinder inhoud.
een 110 cc zal niet echt blij zijn met 110 kilo.
En hij verliest ook wat vermogen na verloop van tijd, bij 50.000 km op de teller is er toch al wat vermogen af.

En in de fabriek worden de kleppen wat ruim gezet zodat ze bij 20.000 km pas gesteld hoeven te worden, omdat ze de neiging hebben om krapper te gaan staan.
Zo proberen ze als verkoop argument de onderhoudsbeurt intervallen steeds te verleggen.
zodat de mensen kiezen voor een scooter die pas na 12000 km nieuwe olie nodig heeft.
dat gaat wel als er af en toe wat verse olie bijgevuld wordt.
Maar altijd rijden met kleppen die 0,15 staan ipv 0.10 voor de inlaat en 0.20 of nog wijder voor de uitlaat geeft toch wat minder power.
 
Laatst bewerkt:
Het verschil bij n SR max tussen n standaard vario en n snelle malossi etc is fors hoor met optrekken.
Bij mijn max leek t wel of ze mn blok hadden verwisseld met n 400 ;)

Opa heeft n keer rollers getest en de metingen in n lijst gepost
 
Laatst bewerkt:
Toen ik de vario veranderde dacht ik dat het een race scooter was. Blijkt nu toch niet zo te zijn :)

Zijn er nog mensen in de buurt met een SR 300 Max ?
 
Met andere vario kan die wat sneller optrekken met meer toeren in het begin, maar met lichtere rollen gaat de topsnelheid weer wat naar beneden.
Standaard setting is al behoorlijk goed heb ik al meer gelezen.
tenzij er een andere cilinder en kop op gaan met meer pk.

wat voor andere vario zit er nu in polini?

misschien dat malossi beter is?

maar al dat geld investeren zou ik dan liever doen in een nexus 500.
 
Laatst bewerkt:
Zit nu een polini op.
Investeren in vermogen ga ik niet doen. Was meer toeval met onderhoud en gelijk verbeteren. Uitlaat was meer voor de looks. Hij moet er niet uit zien als een standaard SR 300 Max :P

Als ik meer vermogen wil stap ik wel op me motor :)
 
Ik val niet meer in herhaling, de lijst met rollers en sliders zegt veel.
Top gaat nauwelijks omhoog, je heb wat winst in tussen acceleratie tijden maar is ook weer afhankelijk vd rollers.
Srmax blok heeft meer kracht in midden en ja de specs van beide 300cc motorblokken zijn verschillend.

Zuunig,
correct wat je schrijft de standaard setup is al aardig goed, dit in vergelijk met de Cube, maar 300cc vd Cube had zijn koppel en vermogen in hoger toer bereik, dan is er bovenin meer winst te halen. Ik rij trouwens ook met Polini maar de 9 rollers.
Omdat ik al 2x Malossi heb gereden en eens wilde kijken wat de Polini 9 rollers doet/kan.

Ik heb Niet de koppeling druk veer vervangen, dat is nog origineel.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de veer achter wel vervangen , omdat hij met wat te weinig toeren begon op te trekken.
bij 15000km gedaan. het heeft wel geholpen, maar ik heb ook nog de riem er al 18500 km in zitten en die wordt dunner, waardoor hij achter wat te snel dieper valt.
Dus als ik bij 20.000 km de riem vervang verwacht ik dat hij nog beter optrekt, omdat de riem achter wat hoger blijft.
Opabert, jij heb dacht ik al een nieuwere riem erin toch? Dan zal het probleem met de slapper wordende veer minder snel opspelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan