auto ervaring alvorens moto ?

bitnik

Rookie
12 nov 2004
11
0
antwerpen
Hey,

Zit nu al een tijd zwaar te overwegen eindelijk eens m'n motorijbewijs te halen alleen valt dat thuis niet zo in goede aarde aangezien ik nog geen autorijbewijs heb en ze daar thuis op staan. Nu een auto interesseert me niet echt, maar het argument is dat ik dan eerst zo in een "veilige" kooi wegervaring kan opdoen alvorens op 2 wielen te gaan. Nu snap ik zelf dat argument wel ergens, maar het is ook niet m'n bedoeling om met de moto ineens de snelweg op te gaan. Rustig geleidelijk ervaring opbouwen en vertrouwd geraken met de machine. Ik denk dat overeenkomsten tussen auto en moto bovendien niet zo groot zijn dat je er veel aan hebt om eerst met een auto te leren rijden. Als je rustig begint met de moto dan geraak je al een pak verder denk 'k.

Tot nu toe heb ik dus nog maar alleen met de fiets gereden en vroeger wel af en toe met brommertjes ... en in mijn ogen heb ik in stadsverkeer een goed inzicht. Ik erger me bijvoorbeeld zelf dood als ik zie wat de meeste andere fietsers allemaal doen om plat gereden te worden (mentaal zwakke weggebruiker is hier meer van toepassing :+ ). Zal debiel klinken, maar sinds ik weet dat ik eerder vroeg dan laat met een moto ga rijden, ben ik ook anders beginnen kijken op de fiets ... nog meer anticiperend, meer letten op wegdek, ... (ok, verschil in snelheid speelt wel een rol, maar het is dus niet m'n bedoeling om onmiddellijk op de autosnelweg te gaan)

Nu dus mij vraag: is het echt een groot voordeel om eerst het koekblik in te kruipen alvorens aan een moto te beginnen. (ik heb trouwens ook geen r1 of f4 op het oog ... pure naked 400cc zal het worden ;)

alvast bedankt voor de reacties
 
Voordeel is idd wel dat je eerst ervaring op kan doen ik een kooi. Nadeel is dat je met je onervarenheid misschien wel een motorrijder omver kegelt :X :P .

Ander voordeel is dat je met een auto niet zo snel omvalt. :+

Je zal toch ooit es ervaring op moeten doen. Waarmee dat dan is zal denk ik niet zo heel erg veel uitmaken. Anderzijds, je bent als motorrijder kwetsbaar. Als je al een paar jaar ervaring als automobilist hebt ben je je ook eerder bewust van (mogelijk) gevaarlijke situaties, wat weer in je voordeel werkt als motorrijder.

En, zoals bouke hieronder zegt, er zijn genoeg motorrijders die geen autorijbewijs hebben en dat gaat ook prima.
 
ik heb ook alleen motor rijbewijs, en mijn familie was ook er op tegen dat ik ging motorrijden. we hebben er thuis echt knallende ruzies over gehad, mijn ouders zijn zelfs zo ver gegaan dat ze B rbw+blik voor me zoudne betalen als ik niet ging motorrijden. ik heb doodleuk gezegd dat ze dat konden vergeten, en dat ik ging motor rijden. en daar heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad. ik heb er sinds 19 feb. 2004 ongeveer 25000km opzitten, en motorrijden is gewoon 1 van de mooiste dingen die er zijn!

tijdens rijles miste ik die blikervaring ook niet, heb mijn A rbw binnen 10 lessen gehaald.
 
misschien kun jeje ouders overhalen om door hun het koekblik rijbewijs te betalen. het b rijbewijs is toch wel handig om bijv kratten bier te halen, vrienden uit te helpen (voor kratten bier), je werk (om kratten bier te kunnen betalen) :)
 
maar dat doen ze ook ;) ... en kratten bier ... hmmm ... geef me maar liever een goeie single malt (en dan zonder ijs aub).
En als auto kan ik de oude opel astra break afrijden (overigens super om ervaring op te doen in z'n tank, lijkt me :+ )

Het grappige is alleen dat ze denken dat ik over een moto ben begonnen als was het een vraag ... het was eigenlijk meer een verdoken mededeling. Maar alleen het punt van de ervaring, daar ben ik zelf nog ni uit. Vandaar dat ik reken op de alwetende MF-ers 8-)
 
Autorijles voor motorrijden is aan te bevelen, dat zeggen ze ook meestal bij de scholen.

Had zelf redelijk veel ervaring met fiets en bromfiets, maar heb op aanraden van anderen toch eerst m'n autorb gehaalt, naa een aantallessen snapte ik wel waarom.'t is een gekkehuis op de weg. Je moet zelf alles nog leren, maar de rest bakt er nog minder van, Je moet de rest van het verkeer kunnen zien om ongelukken te voorkomen, 't voordeel van de auto is dat de instructeur naast je zit en kan ingrijpen als er zich een 'situstie' voor doet...

Ik heb in juni m'n B gehaalt en ben vervolgrns in oktober met m'n A begonnen, heb het in maart gehaalt, rij momenteel liever met de motor dan met de auto, 't is alleen een beetje frisjes op het moment...

Mijn advies is (uit eigen ervaring) haal eerst je B, in verhouding kost het niet eens zo veel meer, gezien je voor de motor veel verkeerservaring moet opdoen...
't is ook nog handig als je een keer moet verhuizen, past zo moeilijk een 2persoonsbed op de motor...

Sucses!
 
waarom eerst auto doen, als je wilt motorrijden? gewoon lekker A rbw halen en gaan rijden! dat beetje verkeerservaring wat je met autorijden op doet is niet doorslaggevend voor het sneller slagen voor je A rijbewijs.

mijn advies? gewoon gaan motorrijden, en lekker genieten van het rijden! auto komt wel een ander keertje ;)
 
ik zat in dezelfde situatie: een auto trekt me niet, maar een motor des te meer :9~
ik heb uiteindelijk dus lekker m'n A gehaald, m'n B komt ooit wel een keer.

Het grootste punt is idd het gebrek aan verkeersinzicht en de instructeur die niet direct in kan grijpen als het misgaat. Nou had ik zelf wel een aardig verkeersinzicht gekregen door het 3 jaar rondrijden op een (opgevoerde O-) ) scooter zodat het enige nieuwe voor mij het schakelen en de snelweg was (welke we meteen de eerste les opdoken :X ).

Het is dus te doen ;)
 
Ik ben ook eerst begonnen met motor en nu bezig met auto.
Bij mij hadden de ouders daar geen enlel probleem mee...
Zet je ouders eens op een motor, dan snappen ze wel waarom je dat eerst gaat doen ;)
 
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik heb al mijn auto-ongelukjes (twee keer achterop iemand geknald, een keertje ietwat uit de bocht gevlogen, en 1 keer een hele mooie slippartij waarbij ik de zijkant van mijn auto door een lichtmast probeerde te drukken) in de eerste 4 jaar van mijn autorijbewijs gehad. Daarna tot nu toe een paarhonderdduizend kilometer schadevrij.

Ik denk dus dat ik in het begin wat minder verkeersinzicht had, en ben blij dat ik dat verkeersinzicht met een kooi om me heen heb opgedaan - elk van die ongelukjes in de auto waren op een motor helemaal niet leuk geweest...
 
ik had dat eerst ook maar na verloop van tijd draaien ze gewoon bij :) of niet :+
 
Ik ga in februari beginnen met rbw A en heb nu 3 jaar me rbw B. Voordeel is dat als je je rbw B heb dat je al weet hoe het er op de wegen aan toe gaat. Je bent niet meer zo onzeker en bang op de snelwegen. Ik had dat in het begin van me lessen bij de auto wel beetje, omdat het helemaal nieuw was en dichtbij allemaal die auto's etc etc. Mij lijkt het dan wel in je voordeel, omdat ik de wegen nu wel ken, alleen motor gaat stukje verder, omdat jij nu niet alleen voor jezelf moet nadenken, maar ook voor de auto's.. Maar hierdoor rij je wel weer een stuk beter naderhand in je auto... dus elk RBW geeft je voordelen als je ze met goede stappen neemt.

Om aan te raden: motorrijden is meer voor hobbie... Als je dat leuk vind moet je dat gewoon lekker doen.. Maar in het dagelijks leven is Auto gewoon belangrijker... aangezien je misschien wel zakelijk dalijk moet reizen, mensen meenemen en dingetjes.. dus... kijk wat je wilt. success ;)
 
Het alfabet begint toch niet bij B :? ?
Heb eerst A gehaald, daarna pas B, en beiden ook nog eens in 1 X :)

auto examinator was zelf ook fanatiek motorrijder, kan het misschien ook aan gelegen hebben.
Voordeel vond ik iig dat je al gewend bent lekker veel en vooral ver vooruit te kijken, vlottere rijstijl, defensief rijden en juist minder bang in een auto als je er al lekker veel motor km's op hebt zitten.

maar goed ieder zn eigen gevoel en mening uiteraard.
 
het is sowieso dat ik de auto niet echt nodig heb in het dagelijkse leven (ik studeer nog) en heel af en toe lijkt het wel handig o te hebben, maar ik heb het niet echt nodig. De moto zou wel iets zijn om deftig uit te bouwen. In het begin dus rustig wennen en gewoon worden, maar op den duur wel als voornaamste vervoermiddel te gebruiken (kheb niet voor niets de bijnaam "nomaad" bij sommige vrienden :+ )
Nu heb ik ook nog de tijd om het rustig op te bouwen net omdat ik het niet voor dagelijks vervoer moet gaan gebruiken



thx voor de reacties trouwens
 
Wie goed met de auto kan rijden WEET welke onnozelheden een autobestuurder uithaalt: dat kan je leven redden als motard nadien. Ken je vijand!
Omgekeerd werkt ook: Een autobestuurder die ook motard is heeft veel meer oog & respect voor motorfietsen, en geeft ze meestal wel de ruimte.
Dus ... verplicht op kosten van de staat: iedereen gratis rijlessen auto EN moto. Wordt het nog zo veilig ;)
 
Ikzelf vond t fijner eerst de auto te halen (is immers wel handig met werk, dingen vervoeren, vies weer). Je bouwt gewoon verkeerservaring op. Kijk: als je nou op een dorp woont, en daar in de buurt kan afrijden waar haast geen mens te bekennen is, (file wat is dat?) dan kan je best je motor eerst doen. Dan leer je het wel door zelf te gaan rijden. Maar in de stad (zelf Rotterdan afgereden) is het toch handiger verkeerservaring te hebben. Je opritten voor de snelweg zijn megakort, super veel verkeer en ga zo maar door. In Rotterdam fietsen is ook heel anders dan in m'n eigen woonplaats.

Maar je komt er wel uit. Maar voor mij was het dus eerst de auto.
 
Ik zit (of beter heb gezeten) in dezelfde situatie als jij. Het voordeel is wel dat zowel m'n moeder (vroeger gereden en sinds een klein jaar terug aan't rijden) met de motor rijdt, zo ook haar vriend en m'n vader :P

Dus het motorrijden zit een beetje in de familie. Maar, ook m'n moeder maar zeggen dat ik eerst m'n B moest halen en dan m'n A. nu heb ik al wel eens met de auto "gereden" voor ik voor m'n A ging. Met m'n moeder, maar het boeide me geen r**t en ben er dus even vlug mee gestopt dan dat ik er mee was begonnen. Ik heb deze zomer lessen gevolgd en ben nu in het bezit van m'n voorlopig A rijbewijs. ik ben nu nog een beetje aan't sparen voor de motor, maar kan haast niet wachten tot ik kan rijden :)

Nu als ik zou mogen kiezen zou ik gewoon doen wat het beste aanvoelt. want tenslotte, dat vind ik, moet je in het leven doen wat je het beste ligt. En voor we nog sentimenteel worden ga ik hier afronden :+

Gewoon doen wat je het beste lijkt

greetz
 
Hey,

Zit nu al een tijd zwaar te overwegen eindelijk eens m'n motorijbewijs te halen alleen valt dat thuis niet zo in goede aarde aangezien ik nog geen autorijbewijs heb en ze daar thuis op staan. Nu een auto interesseert me niet echt, maar het argument is dat ik dan eerst zo in een "veilige" kooi wegervaring kan opdoen alvorens op 2 wielen te gaan. Nu snap ik zelf dat argument wel ergens, maar het is ook niet m'n bedoeling om met de moto ineens de snelweg op te gaan. Rustig geleidelijk ervaring opbouwen en vertrouwd geraken met de machine. Ik denk dat overeenkomsten tussen auto en moto bovendien niet zo groot zijn dat je er veel aan hebt om eerst met een auto te leren rijden. Als je rustig begint met de moto dan geraak je al een pak verder denk 'k.

Tot nu toe heb ik dus nog maar alleen met de fiets gereden en vroeger wel af en toe met brommertjes ... en in mijn ogen heb ik in stadsverkeer een goed inzicht. Ik erger me bijvoorbeeld zelf dood als ik zie wat de meeste andere fietsers allemaal doen om plat gereden te worden (mentaal zwakke weggebruiker is hier meer van toepassing :+ ). Zal debiel klinken, maar sinds ik weet dat ik eerder vroeg dan laat met een moto ga rijden, ben ik ook anders beginnen kijken op de fiets ... nog meer anticiperend, meer letten op wegdek, ... (ok, verschil in snelheid speelt wel een rol, maar het is dus niet m'n bedoeling om onmiddellijk op de autosnelweg te gaan)

Nu dus mij vraag: is het echt een groot voordeel om eerst het koekblik in te kruipen alvorens aan een moto te beginnen. (ik heb trouwens ook geen r1 of f4 op het oog ... pure naked 400cc zal het worden ;)

alvast bedankt voor de reacties

verkeersinzicht op de fiets is totaal niet te vergelijken met een auto/motor. je denkt nu mischien dat je het al hebt maar wacht maar tot je de eerste keer gaat rijden.
alle argumenten van eerst A of B daargelaten, onderschat het niet.
ik persoonlijk was erg blijk dat er eerst iemand naast me zat. een ander mischien niet en t zal allemaal wel mogelijk zijn. ik heb een aantal keer gereden met iemand die geen b had en ik vond hem doodenge acties uithalen. maar je hebt natuurlijk altijd natuurtalenten die het meteen doorhebben.

en rustig beginnen met de motorrijden? tijdens je les moet je gewoon doen wat je instructeur zegt, dus ga je ook gewoon de snelweg op.
kijk bij het beslissen wat je wilt gaan rijden niet alleen naar de bediening van een auto of motor. da's idd niet te vergelijken. maar je rijd in dezelfde situaties op dezelfde weg. mijn mening: autorij-ervaring is heel erg handig als je leert motorrijden.
 
verkeersinzicht op de fiets is totaal niet te vergelijken met een auto/motor. je denkt nu mischien dat je het al hebt maar wacht maar tot je de eerste keer gaat rijden.
alle argumenten van eerst A of B daargelaten, onderschat het niet.
ik persoonlijk was erg blijk dat er eerst iemand naast me zat. een ander mischien niet en t zal allemaal wel mogelijk zijn. ik heb een aantal keer gereden met iemand die geen b had en ik vond hem doodenge acties uithalen. maar je hebt natuurlijk altijd natuurtalenten die het meteen doorhebben.

en rustig beginnen met de motorrijden? tijdens je les moet je gewoon doen wat je instructeur zegt, dus ga je ook gewoon de snelweg op.
kijk bij het beslissen wat je wilt gaan rijden niet alleen naar de bediening van een auto of motor. da's idd niet te vergelijken. maar je rijd in dezelfde situaties op dezelfde weg. mijn mening: autorij-ervaring is heel erg handig als je leert motorrijden.

ik heb zelf eerst mn B gehaald en een jaar daarna pas met mn A begonnen. Ik vond t zelf op deze manier wel prettig omdat ik nu alle stomme fouten die je in t begin maakt in t verkeer eerst ff in n blik heb gemaakt.. (hoofdreden was eigenlijk dat er n auto van mn ouders voor de deur stond en ik nog geen geld had voor n moto) --> tijdens mijn motorrijlessen heb ik die fouten niet meer gemaakt.. maar t kan wat dat betreft dus ook andersom denk ik.. :+

en wat betreft die snelweg.. what's so fucking scary aan n snelweg..?

uhh bij nader inzien wil ik toch ff advies geven om die snelweg te mijden.. --> dijkjes zijn zo gaaf!! :]
 
Ik heb eerst mijn motorrijbewijs gehaald en pas 10 jaar later mijn autorijbewijs (nooit brommer gereden trouwens). Ik heb zelf altijd het gevoel gehad dat ik daardoor beter op het andere verkeer let en meer anticiperend (= defensief) heb leren rijden. Ik voel me nu op de motor, behalve natuurlijk bij storm of ijzel), nog steeds veiliger als in de auto omdat ik op de motor beter zicht rondom heb.

Als je dus een beetje verstandig gaat rijden lijkt mij dit geen slechte keuze. En het voordeel haal je er naar beide kanten uit. Dus of je nu eerst het een en dan het ander haalt, in beide gevallen ben je al bekend met het verkeer op de weg. Maar ga alsjeblief niet meteen zo plat als je maar kunt, dat doe ik zelfs nu nog niet. Een circuit is misschien schoon, maar een doorsnee straat is dat niet (lees: hobbels, steentjes, zand, kuilen, snoepjes, resten friet...).
 
als je jezelf een klein beetje kent kan je de keuze wel maken. Zelf heb ik eerst A gedaan en dat was prima te doen. in 1 x geslaagd.
Had al op schakelbrommers gereden, en toch wel een klein beetje inzicht/gevoel voor rijden.

Als je een nit-whit bent in verkeer, begin dan lekker aan je autorijbewijs. Ze kunnen je veel makkelijker corrigeren met kijken en meer aanwijzingen geven.
en op de rem trappen mocht je eens iets doms uithalen ;)

ben je een beetje handig in zulk soort dingen => A
ben je beetje onhandig in zulk soort dingen => B daarna A.

veel succes
 
Elke instructeur zal je vertellen dat je beter eerst je B kunt halen. Een auto is nu eenmaal een wat relaxtere manier om de nodige rij-ervaring op te doen.

Bij (goed) motorrijden komt nog zoveel meer kijken, dat de voorsprong van wat meer inzicht zeker van pas komt. Als je dus de kans (en het geld) hebt, zou ik zeker eerst het B halen.
 
haal je motorrijbewijs! en vlug een beetje!
idd,over een paar jaar is het examens mss wel weer heel wat lastiger.

Ik Rij nu al 2 jaar met de moto (zonder ongevallen) en ga volgende week leren autorijden met mn moeder, ik zie er nu al tegenop.
Op de motor voel ik mij veilig, in een auto zitten alleen al maakt mij nerveus,stresseerd mij enorm(tenzij ik meerij met een vriendin hier in de buurt).
Maarja met de moto kan je nu eenmaal geen velgen gaan ophalen,brommers/moto's gaan ophalen om op te knappen,... go get it ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan