Back on track

Linq

MF veteraan
29 apr 2007
1.269
0
Hi guys,

Na 4 jaar geen motor te hebben gereden (1 x een naked gehuurd in 2014), ga ik dan weer serieuze stappen maken om de geliefde hobby op te pakken.

In die 4 jaar heb ik eigenlijk helemaal geen aandacht geschonken aan motoren e.d.

Ik ben in 2007 begonnen op een Kawasaki ZX6r 2007, na 2.4 jaar en 40 dkm verder is deze total loss geraakt door een blackhole onstaan door de vorst.

Vervolgens heb ik een R1 2008 van een mede MFer gekocht en met heel veel plezier gereden. Deze heb ik uiteindelijk verkocht.

Hierna kwam mijn laatste motor, een KTM SMC 2007, heel veel plezier aan gehad, maar vaker mee staande gehouden dan mn twee vorige motoren bij elkaar.

Deze is helaas in 2012 gestolen.

Zoals ik aangaf, na 4 jaar weer de beslissing gemaakt om te gaan rijden, ik begon met de gedachte om eerst maar weer een 600 SS te gaan rijden, dan weer een naked, een Tuono heeft ook de revue gepasseerd.

Nu is mijn keuze gevallen op een Duc Panigale 1199 (of 1299).

Ik wil volgend seizoen weer gaan rijden, dus kan nog een jaartje orienteren en rondkijken.

Voor de personen die ervaring hebben met beide bikes, welke keuze?

Het gaat mij niet om de topsneldheid, maar voor mij persoonlijk zijn het puur de looks van deze bike. In plaats van woon werk verkeer zal de Duc nu dan ook alleen maar met zonnig weer en temperaturen boven de 23 graden buiten komen.

Nu is het mij opgevallen dat de 1299 een behoorlijk stuk duurder is dan de 1199. mijn vraag is, is dat het waard? Of kun je prima uit de voeten zonder de elektronische systemen op de 1199?

gr. Linq
 
@Harmus, je hebt helemaal gelijk

@65x45.2, jij ook ;)
 
Hi guys,

Na 4 jaar geen motor te hebben gereden (1 x een naked gehuurd in 2014), ga ik dan weer serieuze stappen maken om de geliefde hobby op te pakken.

In die 4 jaar heb ik eigenlijk helemaal geen aandacht geschonken aan motoren e.d.

Ik ben in 2007 begonnen op een Kawasaki ZX6r 2007, na 2.4 jaar en 40 dkm verder is deze total loss geraakt door een blackhole onstaan door de vorst.

Vervolgens heb ik een R1 2008 van een mede MFer gekocht en met heel veel plezier gereden. Deze heb ik uiteindelijk verkocht.

Hierna kwam mijn laatste motor, een KTM SMC 2007, heel veel plezier aan gehad, maar vaker mee staande gehouden dan mn twee vorige motoren bij elkaar.

Deze is helaas in 2012 gestolen.

Zoals ik aangaf, na 4 jaar weer de beslissing gemaakt om te gaan rijden, ik begon met de gedachte om eerst maar weer een 600 SS te gaan rijden, dan weer een naked, een Tuono heeft ook de revue gepasseerd.

Nu is mijn keuze gevallen op een Duc Panigale 1199 (of 1299).

Ik wil volgend seizoen weer gaan rijden, dus kan nog een jaartje orienteren en rondkijken.

Voor de personen die ervaring hebben met beide bikes, welke keuze?

Het gaat mij niet om de topsneldheid, maar voor mij persoonlijk zijn het puur de looks van deze bike. In plaats van woon werk verkeer zal de Duc nu dan ook alleen maar met zonnig weer en temperaturen boven de 23 graden buiten komen.

Nu is het mij opgevallen dat de 1299 een behoorlijk stuk duurder is dan de 1199. mijn vraag is, is dat het waard? Of kun je prima uit de voeten zonder de elektronische systemen op de 1199?

gr. Linq

Als je bang bent voor het vermogen (of geen vertrouwen om ermee om te gaan) kan je dan niet beter een 899 kopen?
 
Laatst bewerkt:
1199 schijnt een redelijk mager middengebied te hebben, in vergelijk met de 1299. Maar goed, dat is relatief lijkt me, voor op straat zijn beide fietsen overkill in het kwadraat. Ik zou gaan voor de 899, als 't je voor een significant deel om de looks gaat. Lees maar 's wat reviews over de 1199 gebruikt als straatfiets. Men werd daar niet heel erg blij van.
 
Ik weet niet of een Panigale 1199 of 1299 wel een goede heropstapper is...
4j niet gereden, dat is lang hoor.

Ja, heb er echt lang over nagedacht. Alle voor - nadelen en vooroordelen zijn natuurlijk allang en breeduit besproken en getopict hier op MF.

Echter weet ik uit ervaring dat ik het koppel ga missen. Tuurlijk, ik ga never nooit 100% uit zo'n fiets kunnen halen, maar ook niet uit een 600 en dat is ook absoluut niet het doel.

Ik wil nadat ik mijn R1 heb verkocht, wilde ik eigenlijk een 1098, maar ben toch voor de KTM gegaan.

Dat is erg leuk rijden, maar wel als een tweede bike.

Ik zou ook kunnen gaan voor de 899 maar vind de achterbrug niet zo heel erg mooi.


~Na 4 jaar niet rijden op een 1199/1299 willen beginnen?
wat?? :') Gewaagd haha


Beginnen? Ik heb in die 5 jaar tijd dat ik een motor heb gehad ruim 70dkm gereden door sneeuw, regen, zon en zelfs ijzel (toen moest ik wel een hotel in), en fietsen verleer je ook niet. Tuurlijk, 4 jaar niet gereden, maar ik denk dat ik geen beginner ben ;)

je vraagt aan anderen welke motor de beste looks heeft?

Dit is niet de vraag.

1199 schijnt een redelijk mager middengebied te hebben, in vergelijk met de 1299. Maar goed, dat is relatief lijkt me, voor op straat zijn beide fietsen overkill in het kwadraat. Ik zou gaan voor de 899, als 't je voor een significant deel om de looks gaat. Lees maar 's wat reviews over de 1199 gebruikt als straatfiets. Men werd daar niet heel erg blij van.

Bedankt voor je reactie, ik heb inderdaad veel gelezen over de 1199 en 1299, ik moet gewoon gaan testrijden, alleen maakt het vermogen mij niet zo heel veel uit. 195 of 205 PK, ik zal het niet merken.

Ik zal aanzienlijk weinig kilometers gaan maken op jaar basis, het ging mij eigenlijk om het feit dat er een groot prijsverschil zit tussen de 1199 en de 1299 en of het de techniek waard is.
 
Verkijk je er niet op hoor, ik zit normaal 5, 6 soms 7 dagen op dat ding, maar als ik door wat voor reden dan ook twee weken niet heb gereden, vind ik het zelfs weer even wennen...

Moet er niet denken hoe dat na 4 jaar is :)
 
Valt mee hoor, ik had 44 jaar niet op de motor gereden, moest even wennen, maar dat ging snel.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een paar weken een 1199 in bruikleen gehad toen mijn RSV4 was getotald na een aanvaring met een blinde taxichauffeur.

Mooie fiets, maar ik kon er geen vriendjes mee worden. Onderin inderdaad niks (een S1000RR is sneller onderin) en bij 7000tpm kom alles wat je daarvoor tekort kwam er ineens zo hard in dat ik een stuk meer respect heb gekregen voor de mensen die met zo'n fiets hard rond kunnen op de baan. Nou is een compleet lineaire vermogensafgifte ook saai, maar dit was het andere extreme. Net een 2takt.

Dat gezegd hebbende, het andere minpunt vond ik dat de elektronica niet fatsoenlijk in te stellen is. TC niveaus wel, maar ABS niet en wheeliecontrol ook niet. Nou kan ik elektronica op een motorfiets bijzonder goed waarderen, op voorwaarde dat het aan te passen is naar je eigen wensen/niveau. Dat was bij deze fiets niet het geval.

De 1299 geen ervaring mee, het schijnt dat ze daar eea hebben opgelost.
 
899 is ook erg mooi.

Op het eerste gezocht vrijwel gelijk aan de 1199, maar goedkoper en meer geschikt voor op staat (naar verluidt) die andere achterbrug is een detail. Geluid is ook nog steeds erg bruut.
 
Valt mee hoor, ik had 44 jaar niet op de motor gereden, moest even wennen, maar dat ging snel.

Dit geeft mij hoop Hans :)

Ik heb een paar weken een 1199 in bruikleen gehad toen mijn RSV4 was getotald na een aanvaring met een blinde taxichauffeur.

Mooie fiets, maar ik kon er geen vriendjes mee worden. Onderin inderdaad niks (een S1000RR is sneller onderin) en bij 7000tpm kom alles wat je daarvoor tekort kwam er ineens zo hard in dat ik een stuk meer respect heb gekregen voor de mensen die met zo'n fiets hard rond kunnen op de baan. Nou is een compleet lineaire vermogensafgifte ook saai, maar dit was het andere extreme. Net een 2takt.

Dat gezegd hebbende, het andere minpunt vond ik dat de elektronica niet fatsoenlijk in te stellen is. TC niveaus wel, maar ABS niet en wheeliecontrol ook niet. Nou kan ik elektronica op een motorfiets bijzonder goed waarderen, op voorwaarde dat het aan te passen is naar je eigen wensen/niveau. Dat was bij deze fiets niet het geval.

De 1299 geen ervaring mee, het schijnt dat ze daar eea hebben opgelost.

Je noemt de drie fietsen die qua ss op mijn lijstje stonden. De RSV4 viel af voor mij door toch een beetje de slechte reviews, al blijft deze bike qua looks wel 1 van mn favo fiets. De BMW komt bij een beetje over als een bike die geen karakter heeft. Te perfect en geen minpunten, alles klopt, zit als een gegoten kostuum zeg maar, en ik ben zelf ook soms een tikkeltje recalcitrant en tegendraads. De duc, tja, nog nooit gehad, maar kwalitatief volgens mij al een stuk beter sinds de 1098, en ben verliefd op de looks.
899 is ook erg mooi.

Op het eerste gezocht vrijwel gelijk aan de 1199, maar goedkoper en meer geschikt voor op staat (naar verluidt) die andere achterbrug is een detail. Geluid is ook nog steeds erg bruut.


Helemaal mee eens, ik denk dat een koekblikker het verschil niet eens ziet of hoort. Echter is de achterbrug nu net wat ik juist zo mooit vind van de 1199 / 1299. Icm de 200 achterband... :P ( heeft een RSV4 ook geen 200 achter btw?).
 
Dikkere band stuurt over het algemeen slechter. Gewoon voor die 899 gaan en de rest doneren aan Amnesty ofzo.
 
Verkijk je er niet op hoor, ik zit normaal 5, 6 soms 7 dagen op dat ding, maar als ik door wat voor reden dan ook twee weken niet heb gereden, vind ik het zelfs weer even wennen...

Moet er niet denken hoe dat na 4 jaar is :)
Been there,done that hahaha
Voor mij was t na 4 jaar ook even wennen maar iets wat je met passie doet verleer je niet.
 
Je noemt de drie fietsen die qua ss op mijn lijstje stonden. De RSV4 viel af voor mij door toch een beetje de slechte reviews, al blijft deze bike qua looks wel 1 van mn favo fiets. De BMW komt bij een beetje over als een bike die geen karakter heeft. Te perfect en geen minpunten, alles klopt, zit als een gegoten kostuum zeg maar, en ik ben zelf ook soms een tikkeltje recalcitrant en tegendraads. De duc, tja, nog nooit gehad, maar kwalitatief volgens mij al een stuk beter sinds de 1098, en ben verliefd op de looks.

Ik heb twee S1000RR's gehad (beide model '12) en twee RSV4's (De eerste van voor de facelift met 185pk en aprc/abs, de tweede na de facelift met 201pk), en zoals gezegd een maand een 1199 na het overlijden van mijn eerste rsv4 (op kosten van de tegenpartij).

Wat je zegt over de S1000RR, klopt. Maar schijnbaar maakt het dat een slechte fiets als ik jouw mening zo hoor, maar dat is niet het geval. Alleen iedereen kan met 3 dagen rijden op zo'n ding er ook echt heel veel uithalen, en dat vind ik juist een heel sterk punt.

RSV4 betreft, ik weet echt niet welke reviews jij dan leest want die fiets staat bijvoorbeeld bij MCN al jaren bovenaan en is laatst voor het eerst afgelost door de nieuwe R1(M)... Vermogen komt er overigens nog lineairder uit dan bij een S1000RR, wat ik niet had verwacht.
 
Dikkere band stuurt over het algemeen slechter. Gewoon voor die 899 gaan en de rest doneren aan Amnesty ofzo.

Ik ga het meenemen bij een testrit, overweeg het wel te proberen.
Je noemt de drie fietsen die qua ss op mijn lijstje stonden. De RSV4 viel af voor mij door toch een beetje de slechte reviews, al blijft deze bike qua looks wel 1 van mn favo fiets. De BMW komt bij een beetje over als een bike die geen karakter heeft. Te perfect en geen minpunten, alles klopt, zit als een gegoten kostuum zeg maar, en ik ben zelf ook soms een tikkeltje recalcitrant en tegendraads. De duc, tja, nog nooit gehad, maar kwalitatief volgens mij al een stuk beter sinds de 1098, en ben verliefd op de looks.

Ik heb twee S1000RR's gehad (beide model '12) en twee RSV4's (De eerste van voor de facelift met 185pk en aprc/abs, de tweede na de facelift met 201pk), en zoals gezegd een maand een 1199 na het overlijden van mijn eerste rsv4 (op kosten van de tegenpartij).

Wat je zegt over de S1000RR, klopt. Maar schijnbaar maakt het dat een slechte fiets als ik jouw mening zo hoor, maar dat is niet het geval. Alleen iedereen kan met 3 dagen rijden op zo'n ding er ook echt heel veel uithalen, en dat vind ik juist een heel sterk punt.

RSV4 betreft, ik weet echt niet welke reviews jij dan leest want die fiets staat bijvoorbeeld bij MCN al jaren bovenaan en is laatst voor het eerst afgelost door de nieuwe R1(M)... Vermogen komt er overigens nog lineairder uit dan bij een S1000RR, wat ik niet had verwacht.

Oh zeker geen slecht woord over de S1000RR. Vind het een ontzettende prestatie wat BMW bij de introductie heeft neergezet. Het is meer een keus van: Porsch 911, degelijk, betrouwbaar, snel haast klinisch, blinkt in alles uit maar is niet altijd de beste. Of een Ferrari, tja, je weet gewoon dat het niet degelijk is ten opzichte van de Porsche maar (voor mij persoonlijk) veel meer emotie. Het gaat allebei hard, maar dat is niet het punt. Dat is wat ik een beetje met de BMW heb.

Uiteraard heb ik mij niet laten afschrikken door de introductie (ik dacht in Dubai), van de RSV4, maar los van de look, prestaties enz, enz, zijn ze kwalitatief niet zo bulletproof als vorige V2. Maar goed, ik heb geen RSV4, maar als ik jou mag geloven is het zeker voor mij een heroverweging waard..


Ik zou er nu ook niet meer voor kiezen. Te vaak te koude handen en vingers gehad :Y
 
Hello Oma,

Het is een RSV4 Factory APRC uit 2011 geworden!
 
Mooi man, veel plezier ermee. En natuurlijk wordt er hier een mooi plaatje verwacht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan