Bakkietijd voor El-Barro

De water afvoer speelt maar marginaal bij een motorband. Je raakvlak is zo minimaal dat aquaplaning onmogelijk is. Een achterband heeft vrijwel geen waterafvoer, die rijdt altijd over het droge spoor van het voorwiel. Belangrjker is de constructierichting van de band. Daarom staat de draairichting ook op de band, zelfs een band met een symmetrisch profiel heeft een draairichting.
 
adviseren inderdaad wel maar dan kan ik weer niet begrijpen als er een draairichting op staat dat de band li en re tegengesteld draait. ook staat er ooit alleen binnen zijde op.
 
Het verschil in krachten is dan ook de rede dat een band die voor de voorkant en achterkant geschikt is, verschillend gemonteerd moet worden.

Een autoband is plat en heeft daarom ook op de niet geremde wielen het profiel zo dat het water afvoerd.

Ik ben zelf ook wat op zoek gegaan op internet en ben daar wel wat wijzer geworden denk ik. Al vind ik geen informatie van professionals, de discussie is al vaker gevoerd. Een voorband schept het water in een bocht niet onder de band, want de punt van de V raakt dan het asfalt niet meer. Het profiel voert het water onder de band door naar de buitenbocht.
Alleen dit gaat natuurlijk niet op als je een motor met zijwiel hebt☺️ dan blijft de band rechtop.
Nu heb ik een band besteld die geschikt is voor voor en achter, dus dan hou ik toch maar de draairichting aan die er op staat
 

Bijlagen

  • Rotation Arrows.jpg
    Rotation Arrows.jpg
    88,6 KB · Weergaven: 12
Fout. In de 'normale' draairichting. Hoe denk je anders in een regenbui aquaplaning te voorkomen. Ik rijd al meer dan tien jaar met achterbanden op het voorwiel. En altijd in de voorgeschreven draairichting😇

ik had eerder op de solo GL voor de winter van die Heidenaus winter noppenbanden liggen en daar stonden altijd 2 pijlen op.
for front use and for rear use.
de driehoek vorm van het profiel is dan bij de voorband idd tegengesteld aan de profielrichting van de achterband.

(dus ik denk dat je stiekem nog veel harder kan sturen als je de voorband er de volgende keer andersom op legt kwastert ;-) Al kan het ook goed zijn dat het door het smalle raakvlak op het zijspan helemaal niet zo nauw komt idd
 
Het is al weer even geleden, maar ik ben op cursus geweest bij zijspan Rob. Ik ben zo blij dat ik dat heb gedaan! Veel geleerd en veel gehoord wat ik nog moet leren (ervaring). Nu is er met die twee bakkenistjes waar ik de luiers van moet verschonen weinig tijd over om een rondje te doen, maar afgelopen zondag kon ik een blokkie om.

Eerst op een industrieterrein rondjes gedraaid en de bak stukkie omhoog laten komen. Het blijft zo'n gek gebeuren, ik kan er slecht aan wennen. Ook geprobeerd bochtjes te rijden met de bak omhoog, maar linksaf kunnen mijn hersenen echt niet aan..

Daarna richting slingerweggetje gereden, maar bij de afrit heb ik mijn eerste streep op het asfalt en in mijn onderbroek getrokken.
Ik heb hier zo vaak gelezen dat als je denkt dat je het door hebt dat het dan juist fout gaat en ja hoor; bij de afrit kickte het solo instinct in en ging ik rechtdoor de andere weghelft, de oprit dus, op. Ook pakte ik m'n voorrem nog, maar die zorgde alleen voor een markering op de weg.
Gelukkig was het rustig, maar ik stond wel de verkeerde kant op, snel gekeerd en terug de N11 op, volgende afrit gepakt.

Dus ik heb al gemeld bij mevrouw El-Barro dat ik veel meer moet oefenen voor de veiligheid. (Gelukkig kunnen de jongens voorlopig nog niet mee)
 
Waarom wil je met de bak omhoog rijden, kun je beter met een motor blijven rijden. Ik probeerde dat in het verre verleden ook. Tot ik een VRO deed met Jan Knol (EHE kent hem ook). Deze man vertelde ons dat het moelijker is om snel met alle wielen aan de grond te rijden. En inderdaad het is eigenlijk leuker, spannender om met alle wielen aan de grond te rijden. Met de bak omhoog rijden komt dan vanzelf wel alhoewel ik het eigenlijk nooit meer doe, al is het alleen maar om mijn motor frame niet te forceren. Mijn advies: eerst rustig beginnen en langzaam opbouwen. Op termijn wil je niet eens meer motorrijden.
 
Hoi Hevu,
Ik wil ook helemaal niet met de bak de lucht in. In het handboek voor de zijspan rijder is het wel een van de dingen die handig zijn om onder de knie te hebben voordat je echt gaat rijden, je moet zelfs achtjes kunnen rijden met de bak omhoog.
Ik rij normaal ook met een zak zand in de bak achter het zitje.
Wel ga ik het nu echt rustig aan doen rechtsaf en bij het uitkomen op het gaaaaas zoals ik het geleerd heb van Rob.
VRO wil ik ook tzt wel gaan doen, maar eerst ervaring op doen, heb nog geen 500km met zijwiel gereden.
...en dat gaat ook voorlopig niet omdat ze zo nodig de riolering gaan vervangen in de straat waar mijn garage is, had het wel fijn gevonden om dat van te voren te weten...
 
niet alles wat in een boek staat is gelijk de beste waarheid ;)

jan knol zijn uitspraak was inderdaad dat als je zo graag op twee wielen wilt rijden, dan ga je maar solo rijden...
was wel een markante man en erg leuk om een VRO+ bij hem te doen.
veel van hem geleerd in een dag tijd en na die dag reed ik echt veel beheerster, maar ook een stuk vlotter dan toen ik er die ochtend naar toe reed.
 
niet alles wat in een boek staat is gelijk de beste waarheid ;)

jan knol zijn uitspraak was inderdaad dat als je zo graag op twee wielen wilt rijden, dan ga je maar solo rijden...
was wel een markante man en erg leuk om een VRO+ bij hem te doen.
veel van hem geleerd in een dag tijd en na die dag reed ik echt veel beheerster, maar ook een stuk vlotter dan toen ik er die ochtend naar toe reed.
Voor mij geldt hetzelfde, na een dag bij Jan Knol neem je de rotondes veel rapper!
 
Tja, op 2 wielen rijden. Soms is het wel heel leuk om het even te doen maar met 1 aangedreven span en een breed ding op autobanden doe ik het toch maar heel weinig. Als het een keer gebeurd schrik ik er niet van, dat is denk ik het enige wat belangrijk is. Daarom is het wel goed om het een keer gecontroleerd te proberen. Op een parkeerterrein richt je minder schade aan dan als het je in het wild gebeurd op een rotonde naar rechts bv.

Benno
 
Ik rij normaal ook met een zak zand in de bak achter het zitje.

Ik heb dat nooit gedaan en ik denk dat je ook beter kunt oefenen zonder, dus zoals het span is? Ik moet zeggen dat ik nooit les heb gehad en door schade en schande wijs geworden ben (overigens nooit ongeluk of bijna-ongeluk gehad), gewoon steeds wat verder.

Wel nog steeds af en toe een -slik- momentje. Laatst met vrouw en kind weg op de EML (zonder extra bepakking), gewoon rondje op zondag. Kleine in de bak ,normaal zit zij er dan naast, maar nu rugzakje van de kleine ofzo en dus vrouw achterop... Slingerend dijkweggetje, ff wat minder geconcentreerd en dan komt de bak dus wel makkelijk omhoog:/
 
Ik vond sowieso met iemand achterop niet fijn rijden met het span, met de bak vol had ik dan weer geen moeite.

Gingen wel eens een hele enkele keer met zijn vieren, vrouw achterop en kinderen in de bak, vond ik erg vermoeiend rijden..
 
Mijn twin van bijna 3, zitten zodra ze het woord "zijspan" horen direct aan mijn kop te zeuren dat ze mee willen. Vanochtend met ze een paar straten verderop gereden, maar ze zakken gelijk onderuit met het gevolg dat de fietshelmen voor hun ogen hangen. Nu vond ik dat de fietskar aardig in de buurt kwam van de vorm van het bakkie. Vanmiddag uur ofwat aan het prutsen, maar als ik de achteras demonteer dan past het! Morgen oldtimer treffen in Voorschoten, is een dorp verder, dus maar even kijken morgen of ik ze enthousiast kan houden!
 

Bijlagen

  • 1651323088225373946394334308514.jpg
    1651323088225373946394334308514.jpg
    276,4 KB · Weergaven: 43
Gordels en passende zitjes zijn ook wel een must in een zijspan met kinderen
 
Goed stoeltje idd een must!

Zo gaat bij ons de kleine meid al een jaar of 5 mee in het zijspan.

En voor de oplettende kijker.
Zelf een 5 punt gordel gemaakt van een 4 punt gordel.
 

Bijlagen

  • 20170311_164327.jpg
    20170311_164327.jpg
    159,9 KB · Weergaven: 15
  • 20170311_155638.jpg
    20170311_155638.jpg
    154,8 KB · Weergaven: 16
Ik ben ondertussen toch echt van plan om m'n r1150gsa te voorzien van een subframe. Hier wil ik dan ook autowielen inzetten. Ik lees veel over Smartwielen, maar wat is nu precies het voordeel, alleen de kleinere overbrenging? 16inch vind ik veel dikker staan, maar dan worden de banden ook weer erg breed. Is dat een nadeel, brede banden?
 
Ik ben ondertussen toch echt van plan om m'n r1150gsa te voorzien van een subframe. Hier wil ik dan ook autowielen inzetten. Ik lees veel over Smartwielen, maar wat is nu precies het voordeel, alleen de kleinere overbrenging? 16inch vind ik veel dikker staan, maar dan worden de banden ook weer erg breed. Is dat een nadeel, brede banden?
Brede banden is in principe geen nadeel hoor, net als je in je voorvork een autoband hebt dat een autoband sneller wat meer de neiging heeft om wat gevoelig te zijn op spoorvorming.

Maar eigenlijk hoeft een autoband toch niet perse heel erg veel breder te zijn dan een motorband? Die GSA zal nu bijvoorbeeld achter ook wel 175 of 185 hebben toch?
 
Waar het mij voornamelijk om gaat is dat ik het voor mezelf makkelijk wil houden door hobby's te combineren. Dat betekent dus een naaf en of wielen van Saab, daar heb ik dan direct al onderdelen voor liggen, zoals remklauw enzo. Het is ook gewoon GM spul, dus ook overal te fixen.
De velg alu22 van Saab is keurig velgmodel en voor een habbekrats te krijgen, omdat die op de business modellen zaten, maar die is 16inchx6,5j dus daar moet wel een 225 op.

Edit: vind net in een tabelletje dat 185 de minimale breedte is op 6,5j velg, dat valt me alles mee
 
Nee, 165 is het maximum. 155 is netjes. Bovendien moet je een velg met een kleine ET waarde hebben,
Je doet het voor twee redenen. De overbrenging wordt korter, je trekt dus makkelijker weg zonder je koppeling uit te branden. En autobanden gaan een eeuwigheid mee voor een fractie van de kosten.
Voorbanden is geschmackssache. Een autoband verslijt je niet maar heeft het nadeel van zoekerigheid. Je remwerking gaat ook iets omhoog. Een motorband verslijt je in het midden maar stuurt wel rustig.
Voor het evenwicht in het uiterlijk kan je voor en achter naar 15" en voor een scooterband monteren.
 
In 16inch is smaller als 175 niet te krijgen, daarom staat mijn achterwiel uit het midden en is de achterbrug aangepast
 
Terug
Bovenaan Onderaan