Balanceren voorwiel

Vmax-Idioot

MF veteraan
20 apr 2007
4.354
10
Kerkrade
Hoi allemaal,

gisteren heb ik in duitsland een nieuwe voorband laten monteren.
Het balanceren werd op de ouderwetse, handmatige methode gedaan. Op een bok dus, zonder balanceermachine.

Op mijn vraag of dat wel voldoende was, kwam als antwoord: dat doen ze in de raceklasses ook zo, is niks mis mee.


Na een tijdje rustig gereden te hebben, het gas eens wat verder opengetrokken en toen merkte ik, dat het voorwiel een heel klein beetje slingert als ik het stuur losjes vasthoud.
Het stuur loslaten is geen optie, dan zwabbert het zo erg, dat ik bang ben op mijn plaat te gaan.

Zou het niet beter zijn geweest, de band op een balanceermachine te balanceren? Volgens mij zit er een horizontale slag in de band, die je op de ouderwetse manier helemaal niet kunt zien / oplossen....

Het betreft een Avon AM26 110/90-18 op een standaard V-Max
 
Ik denk dat het probleem wat hier beschreven wordt, niets te maken heeft met balanceren.

Als een voorwiel van een moterfiets niet goed uitgebalanceerd is, kan deze volgens mij alleen voor trillingen zorgen.

Het probleem zal waarschijnlijk in je band zitten, of een kromme velg.
 
Even langs een dealer met apparaat gaan en het wiel dynamisch laten balanceren?

En waarom een goedkope Avon op een monster als een V-Max? :?

In Duitsland mogen ze alleen banden monteren, waarvoor een goedkeuring van de TUV is afgegeven. Dus heel veel banden die wij heel normaal vinden, zijn met name voor oudere motoren daar niet beschikbaar.
 
Waarom is dat volgens jou een betere methode dan dynamisch balanceren?
Het met de hand balanceren op een bok schijnt nauwkeuriger te zijn dan een machine met zijn nodige toleranties (helemaal wanneer het eiken een tijdje geleden is). Daarbij verleg je op zo'n bok het middelpunt waardoor onbalans zich nog makkelijker toont dan op een machine waar hij op een vaste as word ingespannen. :Y
 
Om te controleren of er een slag in de band zit, kun je tijdens het rijden op de steunen gaan staan en naar het voorwiel kijken.
Zelfs een slag van 1 mm is te zien.
Een slag in de band is een garantiegeval.
 
Het met de hand balanceren op een bok schijnt nauwkeuriger te zijn dan een machine met zijn nodige toleranties (helemaal wanneer het eiken een tijdje geleden is). Daarbij verleg je op zo'n bok het middelpunt waardoor onbalans zich nog makkelijker toont dan op een machine waar hij op een vaste as word ingespannen. :Y
Maar na het balanceren op een machine wordt het wiel toch nog wel even in een paar posities gedraaid om te controleren of het goed is gebeurd? Dat doen de mensen waar ik mijn wielen laat balanceren in ieder geval wel. Dan zou je zelfs in het slechtste geval op hetzelfde resultaat uit moeten komen als volledig met de hand.

EDIT: meer on topic: is de bandenspanning en speling op de wiellagers wel goed?
 
Laatst bewerkt:
Maar na het balanceren op een machine wordt het wiel toch nog wel even in een paar posities gedraaid om te controleren of het goed is gebeurd? Dat doen de mensen waar ik mijn wielen laat balanceren in ieder geval wel. Dan zou je zelfs in het slechtste geval op hetzelfde resultaat uit moeten komen als volledig met de hand.

EDIT: meer on topic: is de bandenspanning en speling op de wiellagers wel goed?
Maar op een as die concentrisch zit ten opzichte van het wiel zelf zul je kleine onbalans niet gaan zien denk ik. Of bedoel je dat ze hem dan alsnog op een bok met excentrische as zetten?

Het wiel in verschillende posities draaien heeft weinig zin, het zwaarste punt komt vanzelf naar beneden draaien..

Ben het wel met je eens dat TS zn bandenspanning en lagers moet checken als ie dit nog niet gedaan heeft ;) (laat staan om te kijken of bouten van wielas en remklauwen vast zitten en schijf niet per ongeluk krom is geraakt oid)
 
Het met de hand balanceren op een bok schijnt nauwkeuriger te zijn dan een machine met zijn nodige toleranties (helemaal wanneer het eiken een tijdje geleden is). Daarbij verleg je op zo'n bok het middelpunt waardoor onbalans zich nog makkelijker toont dan op een machine waar hij op een vaste as word ingespannen. :Y

Met de hand balanceren kan wel nauwkeurig zijn, maar het is alleen statisch balanceren. Dat wil nog niet zeggen dat ie ook dynamisch gebalanceerd is, daarvoor heb je toch echt een balanceermachine nodig.
 
Met de hand balanceren kan wel nauwkeurig zijn, maar het is alleen statisch balanceren. Dat wil nog niet zeggen dat ie ook dynamisch gebalanceerd is, daarvoor heb je toch echt een balanceermachine nodig.

Klopt, maar wat heeft een beter resultaat voor een motorwiel?
heel nauwkeurig de statische onbalans eruit halen of dynamische onbalans eruit halen met een vrij grote tolerantie op de machine? Zulke brede wielen zijn het niet he, en het wiel is opgehangen in zn zwaartepunt, anders als bij een auto dus.
 
Ik denk op de machine, maar ik heb er niet heel erg op gelet. Al dacht ik ook da thet niet uitmaakte, maar dan zal ik wel te makkelijk over banden balanceren denken. Goed dat ik het zelf niet doe.
NP, het maakt in ieder geval wel wat verschil omdat zon balanceer bok een dunne as heeft die veel dunner is als je wiel as, daardoor verleg je het zwaartepunt van het wiel, dit is dus een andere situatie als op zo'n machine.
Volgens mij is draaien aan het wiel zodat je machine je verteld op welke plek de loodjes moeten komen aangezien die machine geen vingertjes heeft om te wijzen waar ze moeten komen ;)
 
Klopt, maar wat heeft een beter resultaat voor een motorwiel?
heel nauwkeurig de statische onbalans eruit halen of dynamische onbalans eruit halen met een vrij grote tolerantie op de machine? Zulke brede wielen zijn het niet he, en het wiel is opgehangen in zn zwaartepunt, anders als bij een auto dus.

Tja, goed punt. Heb eigenlijk geen idee met wat voor tolerantie zo'n machine werkt.
Hoe smaller het wiel, hoe minder belangrijk het dynamisch balans is.
 
Even langs een dealer met apparaat gaan en het wiel dynamisch laten balanceren?

En waarom een goedkope Avon op een monster als een V-Max? :?

Het betreft een V-Max uit 2007, nieuw gekocht, altijd zelf mee gereden, met 7000 mijl op de teller. Nog nooit gevallen, geen stoepranden, helemaal niks.
Lijkt mij dus dat balhoofdlager, wiellagers en remschijven zo goed als nieuw zouden moeten zijn...


Waarom een Avon?
1. Omdat de AM42 achterband zo goed bevalt, en
2. Omdat er maar 3 banden leverbaar zijn voor de V-Max:


  • Bridgestone Exedra G525RB -> Flutband uit het stenen tijdperk (lees: standaardband in 1985)
  • Dunlop Qualifier K525 -> op zich een lekkere band, maar 1 voorband per 3500 mijl is wel een beetje overdreven
  • Avon AM26 -> exact even duur als de rest, handgemaakt, aantrekkelijk profiel, plakt als de ziekte en gaat veeeel langer mee

Ik zou nog kunnen gaan voor een BT45F, maar daar heb ik op een V-max al eens mindere ervaringen mee gehad...
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar wat heeft een beter resultaat voor een motorwiel?
heel nauwkeurig de statische onbalans eruit halen of dynamische onbalans eruit halen met een vrij grote tolerantie op de machine? Zulke brede wielen zijn het niet he, en het wiel is opgehangen in zn zwaartepunt, anders als bij een auto dus.

Dynamisch balanceren vind ik veel beter als statisch en wat vind jij een grote tolerantie bij dynamisch,je wiel draait toch ook genoeg omwentelingen net zoals het Dynamisch apparaat???
Dus voor mij alleen Dynamisch balanceren heb nog geen problemen met trillen door onbalans in de wielen
 
Heb exact hetzelfde gehad, nieuwe voorband laten monteren, statisch laten balanceren en trillend stuur boven de 50km/h. Viel me wel op dat de monteur het altijd aanwezige loodje om de middenrand had verwijderd.

Vanmorgen naar een andere motorzaak geweest en statisch was super. Dynamisch echter (ook net geleerd), week 45 gram af. Kom net van de motor af en het trillen is nu weg :D

Of het nou ligt aan de loodje op de middenrand is weg gehaald, ik weet het niet. De 5 banden hiervoor nooit problemen gehad namelijk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan