Op vrijdag 04 april 2003 12:51 schreef willem169 het volgende:
...plus dat je nooit zeker weet wanneer de lager te strak of te los zit
Ralfie:
Kun je toch gewoon volgens de "voorwiel in de lucht en moet dan naar een kant vallen" methode bepalen? Of heeft je dealer daar een slim truukje voor
Dat klopt zeker, maar de speling tussen het moment dat de lager goed is aangedraaid, en het moment dat de lager te los zit is erg klein
Althans, dat was bij m'n ZZR het geval. Te los, en je hebt grote speling, en dat merk je vooral bij het remmen. Te vast, en je fiets gaat 'zoeken' alsof je in spoorvorming rijdt.
Is van de kenmerken is dat het "tikt" nadat je rem is aangrepen. Rem vast, TIK, verder remmenhoe merk je dat de balhoofdlager versleten is???
je steld ze hetzelfde af als een wiellager van een auto. vast en dan 1/8 ste terug. niet te los, en niet te vast. en natuurlijk---> unne flinkuh dot vet eran!!!!
Wat ze mij voor kosten meegaven, als antwoord op een vraag hierboven is inderdaad dat de lagers niet zo duur zijn alleen de arbeidsuren zijn behoorlijk, bij elkaar komt het op zo'n 250 a 300 euro..dat vind ik best prijzig.
Dat kan dus wel.Balhoofdlagers heb ik zelf vervangen, setje was EUR 43 en je kan ze niet met een momentsleutel afstellen.
Waar vind je zo'n speciale haak???Dat kan dus wel.
WPH beschrijft het zelfs bij mij dat deze met 7 Nm aangetrokken worden.(per fiets verschillend )
Hiervoor heb je een speciale haak met een omrekentabelletje voor je momentsleutel voor nodig.