Zijn vrij simpel te vervangen, maar je voorvork moet er wel even helemaal uit en dat is lastig omdat je dan de motor op een andere manier moet ondersteunen. ze zou wat onder hebt blok of de uitlaatbochten kunnen leggen. dan dus het wiel er uit, daarna de poten er uit, moer op je kroonplaat er af draaien, de kroonplaten uit elkaar draaien (die zitten bij mij iig in elkaar met schoefdraad), de lagers van de stuurpen af halen en de andere delen met een hamer en een schoevendraaie ofzo uit het frame slaan. nieuwe lagers er in de dan alles met terugwerkende kracht herhalen
die lagers zijn overgens niet goedkoop een setje van 2 kost al gauw meer dan 50 pleuro (en dan heb ik het niet over ogineel kawa spul)
Maar voordat je dat alemala gaat doen natuurlijk wel ff kijken of er niet wat anders los zit of dat misschien je wiellagers wel zijn versleten...
Hier vlakbij is er ook een lagerboer, en de wiellagers kan ik daar gewoonlijk wel vinden, maar balhoofdlagers, dat zijn meestal konische lagers, en de hebben ze niet.Lagers kun je ook bij de betere lagerboer halen. Lagers van SKF zijn net zo goed en kosten stukken minder als de originelen.
Lagers kun je ook bij de betere lagerboer halen. Lagers van SKF zijn net zo goed en kosten stukken minder als de originelen.
Balhoofdlagers zijn ALLEEN verkrijgbaar bij dealers!
Balhoofdlagers zijn ALLEEN verkrijgbaar bij dealers!
Boor jij gaatjes van 6mm in je frameHeb nog eens een tip uitgeprobeerd uit een boek "100 heisse Schraubertips" voor het verwijderen van de lagerschalen uit het balhoofd (als je geen geschikte trekker hebt). Gaatjes boren aan weerszijden van het balhoofd (pm. 6 mm) totdat je de lagerschaal raakt. Dan met een passen doorslag door het gaatje op de lagerschalen tikken, voorzichtig, om en om en hij komt er zo uit. Werkte prima. Gaatjes later afgedicht met vloeibare pakking. Wel goed de boorspanen verwijderen voor je de nieuwe lagerschaaltjes erin tikt. Een tweede tip uit dat boek, niet uitgeprobeerd: met een lasapparaat een rupsje van een paar cm op de lagerschaal leggen, Als hij afkoelt, valt hij er zo uit.
Heb nog eens een tip uitgeprobeerd uit een boek "100 heisse Schraubertips" voor het verwijderen van de lagerschalen uit het balhoofd (als je geen geschikte trekker hebt). Gaatjes boren aan weerszijden van het balhoofd (pm. 6 mm) totdat je de lagerschaal raakt. Dan met een passen doorslag door het gaatje op de lagerschalen tikken, voorzichtig, om en om en hij komt er zo uit. Werkte prima. Gaatjes later afgedicht met vloeibare pakking. Wel goed de boorspanen verwijderen voor je de nieuwe lagerschaaltjes erin tikt. Een tweede tip uit dat boek, niet uitgeprobeerd: met een lasapparaat een rupsje van een paar cm op de lagerschaal leggen, Als hij afkoelt, valt hij er zo uit.
Bl***y **ll, eh, sorry, "goeie grutjes": Da's inderdaad wel een heel radicale manier. En wat schiet je er mee op? De boel moet toch uit elkaar en met een drift die lang en dik / zwaar genoeg is tik je de lagerschalen er betrekkelijk gemakkelijk uit (rondom het lager tikken zodat-ier er gelijkmatig uitkomt).Boor jij gaatjes van 6mm in je frame
Onzin!
In iedere Yamaha die ik tot nu toe heb gerepareerd zaten lagers van het japanse merk "Koyo", en die zijn gewoon te vervangen door europeese merken als "SKF", "FAG", "INA" en ga zo nog maar effe door. Een balhoofdlager type 32005X is een kegellager genormaliseerd qua afmetingen, dus past altijd, ongeacht het merk.
Originele lagers zijn vaak GEEN konische lagers. Dit is om de kosten laag te houden. De levensduur maakt voor de fabrikant niet uit...
NO WAY dat je een lagerSOORT kunt vervangen door een andere (kogellager vervangen door een kegellager? = Bullshit)