Banden op spanning... Voor ineens geen grip meer

BBS

Die hard MF'er
14 jun 2001
259
0
Scheveningen
Ik heb gisterochtend m'n banden netjes op spanning gebracht
voor moest bijna 0,2 bar bij en achter ook.
(voor 2,3 achter 2,5 bar)
(ik controleer normaal gesproken wekelijks met zo'n apparaatje)

Nu reed ik gisteren met dat K*tweer uiteraard erg rustig.
Echter vanmiddag met het droge weer, wilde ik de bochtjes weer
met een fatsoenlijke snelheid nemen.
Nu ging het op het prinsclausplein redelijk, al voelde ik 'm voor al een
klein beetje wiebelen :? . Toen ik echter bij het malieveld een scherpe bocht
naar rechts nam, was ik d'r bijna kwijt :? . Ze ging helemaal lopen zoeken.
Ik schrok me echt een ongeluk!!

Nu neem ik de laatste tijd de bochten steeds netter en naar blijkt met
een beetje lage spanning.

Kan het echt zoveel uit maken? (0,2 bar)
OJa, de voorband is al > 14.000 km oud, dus daar gaat over 2.000 een
nieuwe op. (Profiel is > 2mm, voor Dunlop K655F, achter BT45)
Ik hoop dat dat een beetje meer grip gaat geven.. dit vind ik niet leuk meer.
 
toch maar vervangen
hoeveel milimeter heb je nog precies
waren de banden warm ???
misschien vettigheid of olie op de band gezeten ???
volgens mij heb je echte toer banden
die bt 45 ken ik wel is niks mis mee maar die andere ken ik niet
ik zou voor de volgende set de bt020 nemen
net wat beter dan de bt 45
 
De banden waren redelijk warm (20 km, waarvan 15 snelweg).
Tis idd een ontiegelijke toerband, maarja ik toer ook veel :) .
Ik weet niet of ik bt020 neem de volgende keer.. ik rij 90% snelweg.
(grote afstanden snelweg, dus een beetje zonde van de band)

Voor net ff het profiel nagemeten: 2,5mm in 't midden.
Ik denk dat het aan de spanning lag... ik meet hem straks
nog ff na (als ie goed koud is).
Ze hadden bij dat benzinestation net een nieuw apparaat en
misschien wijkt die wat af.
 
toch maar vervangen
hoeveel milimeter heb je nog precies
waren de banden warm ???
misschien vettigheid of olie op de band gezeten ???
volgens mij heb je echte toer banden
die bt 45 ken ik wel is niks mis mee maar die andere ken ik niet
ik zou voor de volgende set de bt020 nemen
net wat beter dan de bt 45
Als ik het goed zie heeft BBS een GSX-F 600, welke achter een 150 band heeft.
Hier past volgens mij dus geen BT 020 om.
 
Goed gezien tis idd een GSX 600 F.
Of hier een BT020 om past weet ik niet.

btw die 14.000km komt doordat ik veel snelweg rij en de band dan
niet echt slijt. (tis ook niet bepaald een zachte band ;) )

net nog ff nagemeten: >2,3bar... bijna 2,4
dus ik heb er ff iets uitgelaten.
 
[Toen ik echter bij het malieveld een scherpe bocht
naar rechts nam, was ik d'r bijna kwijt :? . Ze ging helemaal lopen zoeken.
Ik schrok me echt een ongeluk!!

mmm klinkt misschien raar maar weet je zeker dat dat gevoel in die bocht niet werd veroorzaakt door het slechte wegdek aldaar?? ik ken de bocht en heb er hetzelfde namelijk!!
 
Ik bedoel eind van de utrechtsebaan links en dan bij de stoplichten rechts.
(richting scheveningen/madurodam)
Die rechterbocht...

Normaal (dagelijks) ga ik daar nog veel harder door (de laatste tijd).
Deze keer voelde het HEEL anders :( (zo van schuif, schuif, schuif)
Ik had de buitenbocht, dus geen last van de putdeksel daar (die is echt erg).

Ik merk morgen (als het droog is) of het nog steeds zo is.
Ik heb nu iig goed 0,1 bar er uit laten lopen.
 
Beste bandenpompers,

Luchtdruk varieert met de temperatuur. Als je twee weken geleden je banden hebt gecontroleerd bij 30° Celc en het nu 10° Celc dan is zonder dat er lucht ontsnapt 0,2 atm weg (per 10° namelijk 0,1 atm).

Als je nu dus de banden weer oppompt dan zijn ze op een warmere dag met 20° weer 0,1 atm te hoog.

Voor normaal gebruik hoef je daarom nagenoeg niets aan de spanning te doen. Tenzij je problemen hebt of de spanning extreem laag hebt gezet. Overigens compenseert de band deze geringe verschillen ook nog min of meer zelf, een zachtere band wordt warmer, de lucht erin ook dus de spanning wordt ook weer hoger.
Zo wordt alles weer rechtgetrokken.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Suc6.
 
Terug
Bovenaan Onderaan