bandenspanning BT010

Maar Redgixx gebruikt de PPP ook als circuitje

Dat bedoelde ik juist te zeggen eindelijk.

Zo\'n bandenspanning is leuk voor op het circuit (soms nog extremer met een bandenspanning van 1.8 - 2.0 in de achterband en 2.4 voor of zoiets) of op PPP, maar de rest zou ik niet met die bandenspanning doen.
 
ligt aan je gewone rijstijl....

toch verbaast mij de lagere druk in de achterband tov voorband....

hoe wordt dat onderbouwd?
Mogelijke uitleg:
Verschillende breedte van de banden dus verschillende kromtestralen van de loopvlakken en dus heb je verschillende drukken nodig om die \"ballonnen\" in vorm te houden. Vergelijk het opblazen van een ballon: een klein ballonnetje kost meer druk dan als die wat groter is. Dus een dikkere band heeft minder druk nodig. Fietsbanden gaan nog veel hoger in druk.
 
Mogelijke uitleg:
Verschillende breedte van de banden dus verschillende kromtestralen van de loopvlakken en dus heb je verschillende drukken nodig om die \"ballonnen\" in vorm te houden. Vergelijk het opblazen van een ballon: een klein ballonnetje kost meer druk dan als die wat groter is. Dus een dikkere band heeft minder druk nodig. Fietsbanden gaan nog veel hoger in druk.

Oh oh, dit kan weer zo\'n \'eindeloze\' discussie worden, die overingens wel leuk zijn.

Maar mijn reactie: \"Oh ja?\"

Ff rechstreekse logica van mij die niet gecontroleerd is of zo:
- Grotere band, meer inhoud, gas kan samengeperst worden, dus om de band net zo hard te hebben moet er achter meer in?
- Net had ik nog iets, maar dat ben ik alweer kwijt...
 
gewoon op de weg normale banden spanning aanhouden....die je opgegeven krijgt van de banden dude...

op het circuit...kan je het iets zachter doen...
maar ook voor de onervaren racert merkt daar helemaal niks van...0,3 bar verschil ;)
 
mmm... even wat advies-bandenspanningen bekeken van PB bij die grote bandentest op www.tl1000.com

voor weggebruik is de achterband harder dan de voorband, voor circuit gebruik omgekeerd....

typisch genoeg NIET bij de BT010 (jullie favo-band)
straat v/a: 2,5 / 2,9
circuit v/a: 2,3 / 2,4

een echte band, de metzeler rennsport
straat v/a : 2,4 / 2,7
circuit v/a: 2,1 / 1,9
 
Oh oh, dit kan weer zo\'n \'eindeloze\' discussie worden, die overingens wel leuk zijn.

Maar mijn reactie: \"Oh ja?\"

Ff rechstreekse logica van mij die niet gecontroleerd is of zo:
- Grotere band, meer inhoud, gas kan samengeperst worden, dus om de band net zo hard te hebben moet er achter meer in?
- Net had ik nog iets, maar dat ben ik alweer kwijt...
Nee heeft niet direct iets met de inhoud van de band te maken, maar puur met de mechanica: er werken spanningen in het rubbervlak van de band die in balans moeten zijn met de druk in de band. Nu blijkt dat dit het geval is als de druk gelijk is aan: P = C/r, met C een constante en r de kromming van de band. Dus een voorband heeft een kleinere kromming en dus een grotere druk nodig.
Volgens mij is dit de juiste veklaring, maar ik heb hem wel zelf verzonnen, dus geen garantie ;)
 
Ik bemoei me er niet meer mee.

Wat ik wel kwijt wil; in mijn UST tubeless banden om mijn Mavic Cross Max wielen pers ik tussen de 2 en 4 bar naar gelang de hardheid en samenstelling van de ondergrond.
Ik heb het hier dus over een Mountainbike :] :] :] :] ..hahahahahahaha
 
Nee heeft niet direct iets met de inhoud van de band te maken, maar puur met de mechanica: er werken spanningen in het rubbervlak van de band die in balans moeten zijn met de druk in de band. Nu blijkt dat dit het geval is als de druk gelijk is aan: P = C/r, met C een constante en r de kromming van de band. Dus een voorband heeft een kleinere kromming en dus een grotere druk nodig.
Volgens mij is dit de juiste veklaring, maar ik heb hem wel zelf verzonnen, dus geen garantie ;)

Vind em wel logisch klinken. Maar ook dat druk zich overal gelijk voortplant. Dus 2 bar druk is dus bij een grote band net zo veel als bij een kleine?

Maar laat maar, bij deze weet ik het echt niet :+ ;) .
 
mmm... even wat advies-bandenspanningen bekeken van PB bij die grote bandentest op www.tl1000.com

voor weggebruik is de achterband harder dan de voorband, voor circuit gebruik omgekeerd....

typisch genoeg NIET bij de BT010 (jullie favo-band)
straat v/a: 2,5 / 2,9
circuit v/a: 2,3 / 2,4

een echte band, de metzeler rennsport
straat v/a : 2,4 / 2,7
circuit v/a: 2,1 / 1,9
En die Rennsports\'s gebruik ik dus!
 
ik heb er nou 2.0 bar in zitten
het zijn pirelli evo's
daar staat ook voor gescheven dat er 2.5 in hoort.
je hebt in de bochten meer rubber aan de straat als er minder in zit.
 
ik heb er nou 2.0 bar in zitten
het zijn pirelli evo's
daar staat ook voor gescheven dat er 2.5 in hoort.
je hebt in de bochten meer rubber aan de straat als er minder in zit.

Ik heb er toch wat meer in op straat.


Vooral met deze temperaturen.

2.3 en 2.4 en dan rubber zat aan de straat })
 
Terug
Bovenaan Onderaan