Als dat zijn vraag is moet je er bij vermelden welke motor, welke rijstijl, welke temperatuur EN welke ondergrond.Ja en?? Dit zijn RICHTWAARDES v/d fabrikant, staan ook in je boekje en zullen voor de meeste rijders ook wel voldoen.
Topicvraag was wie met welke bandenspanning rijdt toch?
2.3 voor,2.4 a 5 achter voor \"normaal\" weggebruik, resp. 2.1 + 1.9 op circuit.
Dit zijn richtwaardes, worden zonodig aan omstandigheden aangepast.
Lang autobahn (constant 180-190) dan achter 2,9. Heb dan wel de krullen erop staan, worden toch behoorlijk warm.
=> Dus is dan je spanning te hoog! Kan warmte niet kwijt=> krullen=> spanning omlaag (IMHO)
=> Dus is dan je spanning te hoog! Kan warmte niet kwijt=> krullen=> spanning omlaag (IMHO)
Van horen zeggen: Band moet kunnen vervormen om warmte kwijt te raken! (oppervlaktevergroting?!)Hee Martin, maar als je band zachter is, vervormt deze meer waardoor deze warmer wordt.
Jouw theorie geldt volgens mij wel voor circuit.
Maar op autobahn wil je ten koste van weinig grip, meer stijfheid om warmte ontwikkkeling laag te houden.
Rullen op autobahn komt door slip, welke kan oplopen tot 10%.
Echter verlaag je de druk voor meer grip, wordt band weer heter, waardoor ook weer slip optreedt.
Volgens Bridgestone moet op snelweg druk verhoogd worden voor minder slijtage.
Weet ook niet wat de juiste theorie is, dus graag discussie.
En waarom rult band (op autobahn) van vriendin meer dan mij bij gelijke snelheid, zou dat echt alleen door gewicht van berijder komen??
Was zowel bij cbr600/400 als bij R1/cbr900(zelfde band/spanning)
Leuke topictitel \'bandendrukspanning\'. Het is bandendruk of bandenspanning
Er zit trouwens best wel verschil tussen de bandenspanningen van sommige wanneer ze \'gewoon\' rijden of op het circuit. Maakt het werkelijk zo veel verschil?
zo\'n hoge druk in die grote banden?Wie heeft er eigenlijk op 3.7 en hoger gestemd? Die rijdt zeker met tractorbanden
Van horen zeggen: Band moet kunnen vervormen om warmte kwijt te raken! (oppervlaktevergroting?!)
Dit geldt speciaal voor circuitgebruik=>meer grip,máár minder stabiliteit,moet bandconstructie voor zorgen!
Fact: Meer temperatuur=hogere druk=minder vervorming=minder goede warmteoverdracht= \"verbrand\" rubber!
Eigen ervaring: Sinds ik met \"lagere\" spanning rijdt (max 2.6 achter, 2.4 voor) rijdt ik 30 tot 50% langer met mijn banden, óók met dezelfde types band! Máár ik rijdt niet echt vaak langdurig boven 220 á 230 km/h (autobahn!)meer.
Hier is het idd wel belangrijk om spanning te verhogen, bij MIJ (60 kg) bleek 2.6 OPTISCH het beste resultaat te hebben (nauwelijks rullen) bij constant 230 á 240=> minimale slip, dacht ik.
Dit zal echter voor eenieder anders zijn.
Verder rijdt ik in ieder geval nooit geen \"vlakke\"stukken meer op mijn banden sinds ik met lagere druk rijdt.
Zo, dit was een half uurtje letters zoeken
nu jullie weer,