Bandenspanning

Hopie

MF'er
23 nov 2007
77
0
Even een vraagje ter bevestiging.
Bandenspanning, Suzuki GSXR 600
Pilot road of pilot sport (ben ik even kwijt)
is toch voor 2.5 en achter 2.8 bar?

Kan iemand mij hierop een bevestiging geven.
Of als ik het mis heb de juiste spanning doorgeven?
Kon het niet terug vinden...

Thanx
 
koud of warm enz, allemaal zo een gemier hier, het is namelijk ook nog afhankelijk van de buitentemperatuur, de asfalt-temperatuur, de hoeveelheid bochten die je neemt en de hoeveelheid keer remmen en met welke kracht er geremd wordt enz enz...

als je je band gewoon oppompt wanneer het een keertje uitkomt, zeg 1x per 2 weken, en dan gewoon 2,5 voor en 3,0 achter aanhoudt, zit je altijd goed. lucht bij de pomp (en veel luchtpompen) hebben uiteindelijk een afwijking van -0,1 bar. Ook kan inderdaad de afkoeling van de band die -0,1 bar opleveren...

Dus gewoon 2,5 voor en 3,0 achter en je zit goed. Het is beter om meerdere keren per jaar je bandenspanning te controleren dan te gaan mierenneuken over 1x in de lente....
 
Laatst bewerkt:
2,5 en 3,0 zou ik niet adviseren eerder 2,4 2,7 daar rij ik zelf ook mee mpp2ct. Persoonlijk vind ik 2,5 2,9 te hard en niet fijn sturen.........maar is ook weer persoonlijk. Ik monteer zelf banden heb eigen bandenapp en fabrieks spanning is een indicatie.
 
De druk wordt op eenzelfde manier gemeten, dus in principe gewoon dezelfde druk aanhouden, maar ik weet niet of stikstof anders reageert op temperatuursverschillen enz. echt veel zal het niet uitmaken (lucht bestaat voor 80% uit stikstof). Het is alleen dom voor je portemonee om er puur stikstof in te doen.
Het is niet de stikstof die anders reageert, maar het gebrek aan waterdamp (wat in gewone compressorlucht ruim voorhanden is) dat veel verschil maakt. Water gaat over in waterdamp (en omgekeerd) onder invloed van druk en temperatuur. Laat nu waterdamp fors meer volume innemen dat water, en daardoor voor een behoorlijk drukverschil zorgen........
 
Terug
Bovenaan Onderaan