Bandenspanning

Dutchfreeze

MF'er
25 sep 2012
233
1
Beste mede-forummers,

Op mijn kawa klr250r heb ik geen offroad banden meer zitten. Deze waren op toen ik de motor kreeg en zijn vervangen voor een bt45 in de maat 130/90 achter(welke groter zijn dan de originele maat) en metzeler enduro 4 in de maat 90/90 voor. Ja geen ideale combinatie, ik weet het. Maar ik heb de motor voor een kistje bier overgenomen van mn schoonpa.
Er moesten cheap weer goeie bandjes onder. en dat is gelukt. Echter moeten deze uiteraard na 2,5 maand weer opgepomt, of iig de druk nagekeken worden, maar naar welke druk? Ik rijd alleen op de weg en niet offroad.
Omdat de achterband groter is dan de vorige band weet ik niet of het goed is om gewoon 2,5 en 2,5 bar aan te houden wat ik gevonden heb in een ander topic. Tevens is het eigenlijk een offroad motor dus ik twijfel welke druk ik aan moet houden.

Adviezen?
Alvast super bedankt
 
I know, op de voorband staat max 2.5 bar bij een max lading van 210kg en op de achterband 2.9bar en 315kg.(omgerekend).
Klinkt als een normale waarde(voor een straatfiets), maar waar ik niet zeker over ben is of dat dat ook gewoon goed is omdat de achterband een straatband is en geen enduro/offroad en omdat hij anders is dan de standaard maat. Daar wil (of naja, hoop) ik gerust over gesteld te worden dat dit gewoon goed is.
 
Het staat op de zijkant van je band.
Nee.

Dat is de max druk waarbij de fabrikant nog garandeerd dattie heel blijft.
Heel soms staat er wel een toepassingsdruk op, maar dat is altijd te algemeen.

De fabrikant weet namelijk op welke motor de band komt, wat de rijstijl wordt en wat de persoonlijke voorkeur van de berijder is. :)

@ts op zich geen rare druk. Misschien eens wat proberen. Kijken waar jij het lekkerste mee rijdt.
 
Bij zo'n lichte motor (en rijder?) zou ik zeker niet hoger gaan dan 2,5 bar.
Ik denk zelfs dat 2 bar meer dan prima is, 1.8 bar voor, bandje heeft dan ook meer rubber aan de grond in bochten. SM motoren rijden ook vaak met een lichte spanning.

Veilig zonder het onderste uit de kan zou ook zijn 2-2.2 bar voor, 2.2-2.4 bar achter.
Puur op gevoel trouwens na bovenstaande informatie. :P
 
Laatst bewerkt:
Je hebt inderdaad wel een rare combinatie banden.
Normaliter is het goed om meer grip voor dan achter te hebben.
Nu ben ik daar niet helemaal zeker van..

(voorwielslipper is lastiger opvangen dan een achterwielslipper)

Anyway, kwam nog dit tegen:
METZELER DUAL PURPOSE TYRES (125cc-500cc)

Front Solo 1,65-2,35 2 Up Light 1,80-2,35 2 Up Heavy 1,95-2,60
Rear Solo 2,15-2,5 2 Up Light 2,30-2,60 2 Up Heavy 2,40-2,75
 
Dank voor de reacties.
Ik ben niet bepaald de lichtste :+ en ik rijd ook wel eens met mijn vriendin, die wel heel licht is, maar goed dat is wel weer 50 kilo bovenop mijn eigen gewicht.
Ik probeer indd wel wat leuks. Te beginnen met 2,2 en 2,4bar, lucht eruit is makkelijker dan erin tenslotte. Ik heb de druk net even gemeten en er zit 1,7 voor en 1,8 achter in. niet echt veel.

Anyways dank voor de info ;)
De rare combi van banden komt doordat de bandjes op waren en ik cheap nieuwe bandjes moest hebben. Ik heb bij een garage goede 2e hands bandjes kunnen krijgen. Deze waren echt zo goed als nieuw.
De lage druk maakt me op zich niet uit voor de slijtage of iets dergelijks, ik verwacht niet dat ik deze banden uberhaupt nog op zal rijden voordat ik een nieuwe motorfiets heb, maar het reed laatst toen het zo warm was toch niet echt lekker. Ik heb niet zoveel rij ervaring, maar het geheel leek veel meer te schuiven dan "normaal".
 
Dank voor de reacties.

De lage druk maakt me op zich niet uit voor de slijtage of iets dergelijks, ik verwacht niet dat ik deze banden uberhaupt nog op zal rijden voordat ik een nieuwe motorfiets heb, maar het reed laatst toen het zo warm was toch niet echt lekker. Ik heb niet zoveel rij ervaring, maar het geheel leek veel meer te schuiven dan "normaal".

Te lage druk maakt wel uit voor de slijtage.
 
Nee.

Dat is de max druk waarbij de fabrikant nog garandeerd dattie heel blijft.
Heel soms staat er wel een toepassingsdruk op, maar dat is altijd te algemeen.

De fabrikant weet namelijk op welke motor de band komt, wat de rijstijl wordt en wat de persoonlijke voorkeur van de berijder is. :)

@ts op zich geen rare druk. Misschien eens wat proberen. Kijken waar jij het lekkerste mee rijdt.
Das knap :+
 
Haha ja sorry, dat bedoel ik inderdaad monkey xD.

Ik heb de bandjes bijgevuld tot 2,2 en 2,4 bar. Binnenkort eens proberen met iets minder en iets meer lucht erin. HHet rijdt gelijk heel anders, de motor laat zich veel beter in een goede lijn brengen
 
Lekker bezig :+

Dank voor de reacties, het rijdt weer top, geeft ook weer een stuk meer vertrouwen.
 
In dat instructieboekje staat wel meer onzin zoals een kettingspanning van 1,5 tot 2,5 cm. En sommige NM aantrekkingsmomenten.

PAS OP. Onder de pak 40 NM 'vinden die sleutels hun moment niet'. Het was eigenlijk mijn vooroorlogse moeder die erover begon. "Je trekt die schroeven te hard aan". Ik zei zo hoort dat, al twijfelde ik. Plots was zo'n schroef kapot. "Zie je het wel zei ze".

Ik heb d'r gewoon naar de Honda Dealer gestuurd om nieuwe schroeven.
 
Ik doe voor 2.5 en achter 2.8 en als ze dan onder de 2 bar gaan krijg ik een gele driehoek en dan is het tijd om nog eens wat lucht bij te pompen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan