Je reactie die ik hierboven geqoute heb zegt dat je denkt dat er een adviesspanning op een band staat.
Dit is nooit het geval geweest denk ik en is het nu zeker niet.
Adviesspanning vind je bij de fabrikant van de banden.
Ik noem dit adviesdruk want de echte max druk bij een bepaald gewicht is het punt waarop de band zou ontploffen. De opdruk op band 'max' gaat over statische druk, als je bv over een drempel zou rijden met passagier krijgt de band er instant hoop druk/belasting bij en zou nooit goedkomen als die 2.9 echt het max was wat de band aankon. (dynamische belasting)
Natuurlijk zijn ze verplicht om ver onder de barstdruk te blijven, maar de producent kan ook niet het risico nemen dat elke rijder direct tegen de grond gaat omdat er geen grip is als de band op de max druk staat en de variabelen wijzigen (weer, klimaat, passagier)
Maar daar gaat het niet om. Het gaat hem om de 2.9 bar als max druk terwijl de standaard altijd 2.5 bar max was vooraan. Dus ofwel pasten ze de veiligheidsmarge aan, ofwel is de bandentechnologie van de s22 nu anders waardoor deze hogere druk mag hebben bij zelfde gripniveau