Welke bandenspanning rij jij?

Welke bandenspanning rij jij?

  • Zoals de fabrikant aangeeft

    Stemmen: 55 52,4%
  • Hoger

    Stemmen: 30 28,6%
  • Lager

    Stemmen: 15 14,3%
  • Ik check nooit de bandenspanning ..

    Stemmen: 5 4,8%

  • Totaal aantal stemmers
    105
  • Opiniepeiling gesloten .
Je reactie die ik hierboven geqoute heb zegt dat je denkt dat er een adviesspanning op een band staat.
Dit is nooit het geval geweest denk ik en is het nu zeker niet.
Adviesspanning vind je bij de fabrikant van de banden.


Ik noem dit adviesdruk want de echte max druk bij een bepaald gewicht is het punt waarop de band zou ontploffen. De opdruk op band 'max' gaat over statische druk, als je bv over een drempel zou rijden met passagier krijgt de band er instant hoop druk/belasting bij en zou nooit goedkomen als die 2.9 echt het max was wat de band aankon. (dynamische belasting)
Natuurlijk zijn ze verplicht om ver onder de barstdruk te blijven, maar de producent kan ook niet het risico nemen dat elke rijder direct tegen de grond gaat omdat er geen grip is als de band op de max druk staat en de variabelen wijzigen (weer, klimaat, passagier)

Maar daar gaat het niet om. Het gaat hem om de 2.9 bar als max druk terwijl de standaard altijd 2.5 bar max was vooraan. Dus ofwel pasten ze de veiligheidsmarge aan, ofwel is de bandentechnologie van de s22 nu anders waardoor deze hogere druk mag hebben bij zelfde gripniveau
 
Bridgestone S22 op de CB500, koud 2.4 bar voor, 2.7 bar achter. Warm 2.7 bar voor, achter 3 bar.
Adviesspanning voor de CB-1 (zelfde maat): koud 2.3 voor, 2.6 achter.

Dat de achterband 6 graden warmer is dan de voorband snap ik alleen niet helemaal gezien beide met 0,3 bar stijgen qua druk.

20200922_170033.jpg
 
Daar geloof ik helemaal niks van.
Jij wilt dus zeggen dat velen hun voorband oppompen tot maximale druk???

Ah maak jij dan eens een foto van jouw voorband zijn max druk, die is 1.9 bar bij 200kg ofzo?!
Tuurlijk wel, daar gaat dit topic toch over, lees eens de startberichten

Dus even jouw veronderstelling volgen. Stel je hebt een passagier, je zet die persoon af op zijn of haar bestemming, dan laat je instant je bandendruk af ofzo?
 
jij zegt dat er eerst 2,5 geadviseerd werd, en nu 2,9.
Daar gaat het over.

En daar zit je gewoon fout.


Laat ons nu voor de duidelijkheid advies weglaten en het over max druk hebben welke op de band staat aangegeven.
Zie dus foto, vooraan 2.9 bar max
 

Bijlagen

  • IMG_20200924_172758.jpg
    IMG_20200924_172758.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 7
Bridgestone S22 op de CB500, koud 2.4 bar voor, 2.7 bar achter. Warm 2.7 bar voor, achter 3 bar.
Adviesspanning voor de CB-1 (zelfde maat): koud 2.3 voor, 2.6 achter.

Dat de achterband 6 graden warmer is dan de voorband snap ik alleen niet helemaal gezien beide met 0,3 bar stijgen qua druk.

Bekijk bijlage 1546525

Zal met de bandenmaat te maken hebben gok ik ?!
Als je beide op gelijke spanning begint zal er warm wel een grotere toename (spanning ) zijn bij de achterband ga ik van uit
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Laat ons nu voor de duidelijkheid advies weglaten en het over max druk hebben welke op de band staat aangegeven.
Zie dus foto, vooraan 2.9 bar max
Wat wil je nu weten eigenlijk ? Je hebt het eerst over advies spanning en nu over de maximale spanning..
 
Wat wil je nu weten eigenlijk ? Je hebt het eerst over advies spanning en nu over de maximale spanning..


Ja natuurlijk, omdat sommige het hier door elkaar halen. Dat legde ik in mijn vorige post al uit, advies en max zijn geen gelijken perse, hoe de fabrikant het wil bedoelen en hoe de consument het leest. Denk je nu echt dat iedereen de technische kennis heeft om daar zich in te verdiepen?! Jan Modaal koopt een s22 voorband en ziet staan 'max 2.9 Bar' dan is de veronderstelling voor hem dat hij zijn band kan oppompen tot 2.9 bar en veilig kan rijden zonder dat deze zal ontploffen of grip zal verliezen en hij ook een passagier kan meenemen bij 2.9bar, niet wat hij denkt dat de ideale druk is omdat zovelen hem iets anders vertelden
 
Laatst bewerkt:
Haha, heb even gekeken wat er nou exact onder ligt. Achter een s20 die is ook al 5 jaar oud. Maximale druk fabrikant bij max. Belasting en max. Snelheid 2,9 bar. Is dus zelfde als advies Honda in dit geval.
Voor een s22 van een jaar oud. Zelfde specs, ook 2,9bar max. Alleen hier adviseerd de fabrikant van mijn motor 2,5 bar.

En ik volg het advies van de fabrikant(motor) plus minus. Kan wat persoonlijke voorkeur inzitten maar hoe oud dat ad ies is maakt niet uit.
Die bandenmaat en die spanning is optimaal voor jou motor. Zelfde band kan onder een kawasaki met net een andere gewichtsverdeling of vering wel optimaal presteren op 2,6bar voor. En dan erbij, bridgestone kan wel een band maken die tot 5bar opgepompt mag worden. Zou er alleen niet mee gaan rijden. Denk dat de vullingen uit je kiezen rammelen. En de grip ver te zoeken is.
 
Is mijn vraag nu zo moeilijk te snappen?

Bridgestone voorband bt002 gekocht in 2010 opdruk 'max 2.5 bar'
Bridgestone voorband bt003 gekocht in 2015 opdruk 'max 2.5bar'
Bridgestone voorband s22 gekocht in 2020, opdruk 'max 2.9bar'

Rara zoek het verschil?
 
Laatst bewerkt:
Ja. Het gaat om verschillende bandentypen waarvan de ene een hogere maximale spanning heeft dan de andere 2. Wat is nou eigenlijk je vraag?


Helemaal niet verschillend, gewoon de nieuwe versie band . Allemaal hypersport banden in tijdlijn, het is niet dat er een touringband ofzo tussenstaat toch?
Maar dan toch nogmaals mijn vraag herhalen
WAAROM???? Krijgt de s22 VOORband van 2020 2.9 bar als max druk terwijl alle voorgaande (zelfde hypersport banden) jaren dat op 2.5 bar lag? Dus is de opdruk op de band fout of veranderde de bandentechnologie plots?

(Ander vb om te duiden) Mijn 6000rr is van 2004, had 114pk, in 2017 had de laatste nagenoeg hetzelfde aantal pk... Als nu een 600cc op de markt komt in 2020 met 150pk... Dan zegt iets me dat er ofwel iets niet klopt in de cijfers van de fabrikant of er enorme doorbraak is geweest in het ontwerp.
 
Is mijn vraag nu zo moeilijk te snappen?

Bridgestone voorband bt002 gekocht in 2010 opdruk 'max 2.5 bar'
Bridgestone voorband bt003 gekocht in 2015 opdruk 'max 2.5bar'
Bridgestone voorband s22 gekocht in 2020, opdruk 'max 2.9bar'

Rara zoek het verschil?
Helemaal niet verschillend, gewoon de nieuwe versie band . Allemaal hypersport banden in tijdlijn, het is niet dat er een touringband ofzo tussenstaat toch?
Maar dan toch nogmaals mijn vraag herhalen
WAAROM???? Krijgt de s22 VOORband van 2020 2.9 bar als max druk terwijl alle voorgaande (zelfde hypersport banden) jaren dat op 2.5 bar lag? Dus is de opdruk op de band fout of veranderde de bandentechnologie plots?

(Ander vb om te duiden) Mijn 6000rr is van 2004, had 114pk, in 2017 had de laatste nagenoeg hetzelfde aantal pk... Als nu een 600cc op de markt komt in 2020 met 150pk... Dan zegt iets me dat er ofwel iets niet klopt in de cijfers van de fabrikant of er enorme doorbraak is geweest in het ontwerp.
Koop toch eens een bril..

Er staat letterlijk:
"Max Load 236kg at 2.9 bar (cold)"

Vertaal naar: maximum last 236kg bij 2.9 bar (koud).
Er staat helemaal niets van maximum druk.
 
Houden de heren/dames in de discussie ook nog rekening met de bandenmaat? Op mijn wielrenbandjes staat 8 bar voor en 9 bar achter. Als er 4 bar inzit flubberen ze alle kanten op.

Ik bedoel maar te zeggen, er is geen heilige druk, het gaat om de druk die past bij de band(maat), soort band en een beetje met de voorkeur van de rijder.

En meer weet ik er ook niet van, ik probeer alleen even de eventuele tunnelvisie te doorbreken 😉 dus val me er verder niet op aan 😁
 
Houden de heren/dames in de discussie ook nog rekening met de bandenmaat? Op mijn wielrenbandjes staat 8 bar voor en 9 bar achter. Als er 4 bar inzit flubberen ze alle kanten op.

Ik bedoel maar te zeggen, er is geen heilige druk, het gaat om de druk die past bij de band(maat), soort band en een beetje met de voorkeur van de rijder.

En meer weet ik er ook niet van, ik probeer alleen even de eventuele tunnelvisie te doorbreken 😉 dus val me er verder niet op aan 😁


Dat is een ander gegeven, daar heb je geen grote aandrijvingskracht. En als we rekening zouden houden met puur de bandenmaat moet de voorband net op meer druk dan de achterband bij een motorfiets aangezien deze meer zal vervormen door het kleinere opp. Maar doorgaans heeft een smallere band idd meer druk nodig. Mijn 25mm wielrenbandjes gaan ook op 7 bar terwijl je bij de mtb rond de 3 bar max zit. Een tractorband gaat zelf onder 1 bar om het als extreem vb te stellen
 
Laatst bewerkt:
Koop toch eens een bril..

Er staat letterlijk:
"Max Load 236kg at 2.9 bar (cold)"

Vertaal naar: maximum last 236kg bij 2.9 bar (koud).
Er staat helemaal niets van maximum druk.
[/QUOTE



Das in dezelfde lijn natuurlijk! Luchtdruk, gewicht, bar/kg, nee? Als je de voorband belast met 236kg is die 2.9 ook automatisch je max druk koud natuurlijk, wat had je dan gedacht?! Jij pompt je banden tot 10 bar op dan? Ah ja want er staat nergens een max druk
 


Das in dezelfde lijn natuurlijk! Luchtdruk, gewicht, bar/kg, nee? Als je de voorband belast met 236kg is die 2.9 ook automatisch je max druk koud natuurlijk, wat had je dan gedacht?! Jij pompt je banden tot 10 bar op dan? Ah ja want er staat nergens een max druk
 
Ik zie in jouw opsomming een BT002, BT003 en S22. Dat zijn toch echt drie verschillende bandentypes.


3x hypersport, ik zie het verschil niet. Zelf bij andere merken blijf je de 2.5 voor en 2.9 achter horen dus ga er maar vanuit dat dit de standaard is
 
Ja natuurlijk, omdat sommige het hier door elkaar halen. Dat legde ik in mijn vorige post al uit, advies en max zijn geen gelijken perse, hoe de fabrikant het wil bedoelen en hoe de consument het leest. Denk je nu echt dat iedereen de technische kennis heeft om daar zich in te verdiepen?! Jan Modaal koopt een s22 voorband en ziet staan 'max 2.9 Bar' dan is de veronderstelling voor hem dat hij zijn band kan oppompen tot 2.9 bar en veilig kan rijden zonder dat deze zal ontploffen of grip zal verliezen en hij ook een passagier kan meenemen bij 2.9bar, niet wat hij denkt dat de ideale druk is omdat zovelen hem iets anders vertelden
Jij legt volgens jezelf van alles uit maar ondertussen haal je van alles door elkaar.. Zoals al meerdere keren uitgelegd zit er verschil tussen een max spanning en advies spanning.
Ken trouwens helemaal niemand die bij een motorfiets band naar de max spanning kijtk die op het rubber staat !!
Zorg zelf even dat je alles strak op een rijtje krijgt en niet van alles door elkaar haalt.

3x hypersport, ik zie het verschil niet. Zelf bij andere merken blijf je de 2.5 voor en 2.9 achter horen dus ga er maar vanuit dat dit de standaard is
Nou een verassing voor je ; dat jij het verschil niet ziet wil niet zeggen dat het er niet is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan