Nog ff iets over Bridgestone straatbanden.
Het valt me al een tijd op dat bij de bandensets van dit merk, het loopvlak op de voorband steeds veel krommer is dan op de achterband. Ook bij grote hellingshoeken, waarbij de achterband volledig gebruikt wordt, blijven er voor genante schaamranden over (tenminste bij mij).
Mijn verklaring (waarschijnlijk ergens gelezen) is dat de voorband op deze manier effectief smaller is en daardoor lichter stuurt dan die van de concurrentie. Maar dan rij je wel met minder rubber aan de grond.
Of zie ik ze weer vliegen?
Dunlop heeft het ook... De D208RR ree ik voor altijd helemaal op en de Qualifier RR hou ik idd ook een randje over...Nog ff iets over Bridgestone straatbanden.
Het valt me al een tijd op dat bij de bandensets van dit merk, het loopvlak op de voorband steeds veel krommer is dan op de achterband. Ook bij grote hellingshoeken, waarbij de achterband volledig gebruikt wordt, blijven er voor genante schaamranden over (tenminste bij mij).
Mijn verklaring (waarschijnlijk ergens gelezen) is dat de voorband op deze manier effectief smaller is en daardoor lichter stuurt dan die van de concurrentie. Maar dan rij je wel met minder rubber aan de grond.
Of zie ik ze weer vliegen?
Oh ja, meneer kan niet goed rijden, en het ligt weer aan de banden
Wat ligt er dan aan de banden?
.....
waarbij de achterband volledig gebruikt wordt, blijven er voor genante schaamranden over (tenminste bij mij).
....
Oi, het voorwiel en het achterwiel maken dezelfde hellingshoek.
En op je achterband wel dusDit fenomeen is bekend, en niet alleen bij bridgetone banden, Maar meestal bij alle soorten banden, waarom?
Omdat fabrikanten weten dat je never en nooit grip mag verliezen op je voorband...
Ik meen dat michelin en pirreli beter sturende voorbandjes hebben doordat deze over het geheel stijler zijn.JA, MAAR met andere merken gebruik ik wel de hele zijkant van het loopvlak van de voorband?!?
En dat loopvlak van mijn Bridgestone 014 maakt bij de wang een hoek van 75 graden met horizontaal.
En dat deukt bij lagere spanning, zoals gebruikt op het circuit, in, zodat je er wel op komt.
En als ik op de openbare weg een bochtje pik met 40 graden hellingshoek geldt dat dat voor beide banden.
En ik slaap nog steeds goed, ondanks die schaamranden.
Maar wat denken jullie nou van mijn vermoeden dat Bridgestone de voorbanden zo construeert om de snelst sturende 120er te hebben?
Ja, natuurlijk! Stel dat je motor het toestaat (dus geen stepjes en uitlaten e.d. in de weg) om over de maximale hellingshoek van de band heen te gaan. Op dat moment til je de band op over de hoek tussen loopvlak en wang, en verlies je grip. Bij welke band zou je dat dan het liefst zien gebeuren, en bij welke liever een paar graden verderop?En op je achterband wel dus
Dit is niet zo slim hoor. In beide gevallen lig je meestal al voordat je iets door hebt. (Mits er idd geen stepjes e.d. in de weg zitten.) Als je op de aandrijvende kant grip verliest door een te grote hellingshoek lig je er meestal al voordat je kan reageren. En als je wel reageert lig je er meestal wel aan de andere kant afJa, natuurlijk! Stel dat je motor het toestaat (dus geen stepjes en uitlaten e.d. in de weg) om over de maximale hellingshoek van de band heen te gaan. Op dat moment til je de band op over de hoek tussen loopvlak en wang, en verlies je grip. Bij welke band zou je dat dan het liefst zien gebeuren, en bij welke liever een paar graden verderop?
Ik heb echt vele malen liever dat mijn voorband wegglijdt dan mijn achterband.Als ik dan toch moet kiezen...
Ik denk dat het ligt aan hoe hard je instuurt. Niet je snelheid bij het insturen, maar hoe hard je je motor probeert de bocht in te sleuren met je armen en je stuur. Je zult het zien: mensen die veel gecrosst hebben, zijn gewend om hun motor heen en weer te sleuren en doen dat ook met hun straatmotor. Je kunt ze er op circuitdagen zo uitpikken aan de hand van hun voorband.
Die instructeurs vinden dat overigens erg fout. Maar wat kan er in het slechtste geval gebeuren? Dat hun voorwiel een keer onder hen uit glijdt. Well, als je dan toch moet vallen, is dat de minst pijnlijke. Ok, veel mensen proberen dat hele 'vallen'-gebeuren al te vermijden. Ik geef ze geen ongelijk.
Nu wil het toeval dat ik heb gecrosst en veel enduro gereden en, juist door die ervaring, "over de achterkant" rij bij sportief rijden op de straat. Dus, als het even kan, doe ik al het afremmen in de rechte lijn, zet dan veel gewicht op het voorwiel en ga zo vroeg mogelijk weer op het gas om de (bij gripverlies haast niet te corrigeren) voorkant NIET te belasten.
Mijn motorcarriere ben ik echter wel op straatfietsen begonnen. Toen probeerde ik met lang doorremmen en veel hellingshoek kameraden op snellere motoren bij te houden. Dit leidde tot veel frustratie en lowsiders. Gelukkig konden jonge botten veel hebben. Na die ervaring met terreinrijden doe ik het dus anders. Sindsdien ook haast niet meer gevallen (op de straat dan).
En op de crosser ruk je niet aan je stuur, maar stuur je tegen, terwijl je em met het gas de hoek om zet.