Bandit 1200 Kettingset vervangen

VRC46

MF'er
15 jun 2004
43
0
Tilburg
Hallo fellowbikers,

Wie in de regio Tilburg (of brabant) wil me helpen om de kettingset van mijn Bandit 1200s uit '97 te vervangen? Of weet je iemand uit je omgeving die dit goed(koop) doet?
Bij de dealer kost het me meer dan 250 euries :X en dat vindt ik veeeel geld!
Een nieuwe ketting bij Motozoom kost me maar 130 euries en dat vindt ik wel betaalbaar. ;)

Wie o wie....
 
Hallo fellowbikers,

Wie in de regio Tilburg (of brabant) wil me helpen om de kettingset van mijn Bandit 1200s uit '97 te vervangen? Of weet je iemand uit je omgeving die dit goed(koop) doet?
Bij de dealer kost het me meer dan 250 euries :X en dat vindt ik veeeel geld!
Een nieuwe ketting bij Motozoom kost me maar 130 euries en dat vindt ik wel betaalbaar. ;)

Wie o wie....

130 euro incl. tandwielen neem ik aan?
Heb je een ketting klink geval?
Moeilijk is het echt niet hoor.
:N
 
Inderdaad, € 130,- compleet en van DID.
Maar je moet toch ook een momentsleutel hebben (wil je het goed doen)?
Als je een eigengekochte kettingset bij de motorzaak laat verwisselen dan rekenen ze dubbele uren, en dan ben je bijna net zo duur uit (dus bijna 250 euri).
 
Inderdaad, € 130,- compleet en van DID.
Maar je moet toch ook een momentsleutel hebben (wil je het goed doen)?

Momentsleutel hoeft niet perse, luchtsleutel is wel erg handig om de moer vh voortandwiel los te krijgen.

Als je een eigengekochte kettingset bij de motorzaak laat verwisselen dan rekenen ze dubbele uren, en dan ben je bijna net zo duur uit (dus bijna 250 euri).

Wat raar ;)
 
kettingklink gereedschap heb je nix aan.
de bandit heeft een ketting uit 1 stuk en om hem te vervangen dien je
dus ook de achterbrug te verwijderen.

koop anders een WPH daar staat wel in hoe het werkt.
Achterbrug eruit halen is helemaal niet nodig hoor.
Bij het los draaien van het voortandwiel heb jr ff hulpnodig 1e versnelling inschakelen iemand die de remmen vasthoud (blokkeerd) en whala los is die hap.
De ketting,als die uit 1 geheel bestaat kan je gewoon een schakel kapot slijpen.
Betrefd het ponsen van de sluitschakel heb je ook een beetje hulp nodig de 1 houd een vuisthamer achter de schakel en de ander tikt op de uiteinde van de pennen met een centerpons (lees drevel) werkt prima.
Deze methode al een paar keer toegepast en zonder problemen. :Y

grfoet Xeneos :W
 
Inderdaad, € 130,- compleet en van DID.
Maar je moet toch ook een momentsleutel hebben (wil je het goed doen)?
Als je een eigengekochte kettingset bij de motorzaak laat verwisselen dan rekenen ze dubbele uren, en dan ben je bijna net zo duur uit (dus bijna 250 euri).

Als je de onderdelen elders gaat kopen missen ze de marge op de door hun gekochte delen, maar er wordt wel verwacht dat ze garantie geven op het totaalplaatje neem ik aan?
Ik denk dat ze je geen dubbele uren zullen aanrekenen maar er gewoon niet aan beginnen meestal. (ik zou het in ieder geval ook niet doen)
Zo raar is dat niet hoor, ongeveer hetzelfde als bij een slager karbonades kopen en je eigen varken meebrengen om te slachten.
Je achterbrug hoeft er niet uit, dat doen ze bij een dealer ook niet hoor, of je moet er specifiek om vragen.
Een ketting klinken met twee hamers gaat prima, maar als je het nog nooit gedaan hebt dan zou ik er wel mee oppassen.
 
full
Je kan de ketting met een zware hamer klinken een klinkapparaat is beter. Succes ermee *D
 
Achterbrug eruit halen is helemaal niet nodig hoor.
Bij het los draaien van het voortandwiel heb jr ff hulpnodig 1e versnelling inschakelen iemand die de remmen vasthoud (blokkeerd) en whala los is die hap.
De ketting,als die uit 1 geheel bestaat kan je gewoon een schakel kapot slijpen.
Betrefd het ponsen van de sluitschakel heb je ook een beetje hulp nodig de 1 houd een vuisthamer achter de schakel en de ander tikt op de uiteinde van de pennen met een centerpons (lees drevel) werkt prima.
Deze methode al een paar keer toegepast en zonder problemen. :Y

grfoet Xeneos :W

deze methode kan wel.

als je gewoon zoals ijzervreter voorstelt bot op te klinken einde van de schalm slaat stuik je het asje binnenin de schakel net zoveel als aan de buitenkant.
dan word hij dus dikker waar je het niet wil :N

als je naar de fabrieks stuikjes kijkt zie je dat ze gewoon twee schuine vlakjes gemaakt hebben als borg.
dat gaat dus prima met een drevel.
 
De kettingset bij motozoom.nl is eindloos en zij zeggen dat de achterbrug er wel uit moet.

Maar als ik alle reacties hier zo lees dan weet ik het nog niet zo zeker of ik er wel zelf aan moet beginnen.
Maar aan de andere kant: 250 euri bij de zaak is wel heel erg veel, terwijl de ketting maar de helft kost.....twijfel twijfel

Tot zover allemaal alvast bedankt voor de adviezen, ik ga ze eens op mijn gemak goed doorlezen... ;)
 
Laat ze dan een losse klinkschakel meeleveren?
En zelf doen is makkelijk zat, eventueel met wat hulp.
Maar als je het niet aandurft dan moet je hem gewoon wegbrengen en de dealer zijn winst gunnen, daar moet ook het licht blijven branden.
 
Mooie gelegenheid om je remklauw, brug, achterveer, binnenkant frame en dergelijke schoon te maken :) Gewoon achterbrug eruit!

Hoef je die ketting ook niet te breken. Erg moeilijk is het niet. Bij een B6 zit de leiding van de achterrem met beugels aan de brug. Ik heb daardoor wel mn remleiding 'moeten' demonteren (dus nieuwe remvloeistof, ontluchten). Met een beetje inzicht en/of wphb is het een simpel karwei!

Succes!
 
Op mijn B6 heb ik hem ook onlangs vervangen, achterbrug demonteren monteren kost bij onervaren sleutelaar een 20 minuten extra, t.o.v. de rest van het werk wat een dik uur kost valt het bijna in het niet... Hij hoeft er trouwens niet per se helemaal uit bij een B6 een beetje laten zakken is al voldoende om de ketting erlangs te wurmen dus remleidingen kunnen blijven zitten. Wil je meer sleutelen, is de aanschaf van een werkplaatshandboek wel te overwegen (20 eurootjes ofzo via ebay) staat alles in...
 
Bedankt voor de aanbieding; maar ik heb de WPH al, maar ik durf het risico toch niet te nemen om het zelf te doen (het idee dat straks mijn ketting van mijn tandwielen afloopt (of erger!!!)..... :?

Heb je wel het gereedschap en sleutelruimte? En de optie om de achterbrug los te halen en je ketting eindloos te vervangen dan?
 
Heb je wel het gereedschap en sleutelruimte? En de optie om de achterbrug los te halen en je ketting eindloos te vervangen dan?
Het normale huis/tuin/keuken-gereedschap heb ik wel, en een moker, maar geen klinkgereedschap o.i.d. En wat heb je verder nodig voor de achterbrug en de eindloze ketting te vervangen?
Mijn garage is in ieder geval verwarmd. *O*
 
Het enigste opmerkelijke waar ik tegen aan liep: achterbrugas draaide mee bij het losdraaien van de moer. Daar had ik dus een 2e dop+ratel voor nodig!

En je kan idd evt je achterbrug bijna laten zitten. Remleiding kan idd wel, als je niet netjes schoon wil of hoeft te maken!
 
Het normale huis/tuin/keuken-gereedschap heb ik wel, en een moker, maar geen klinkgereedschap o.i.d. En wat heb je verder nodig voor de achterbrug en de eindloze ketting te vervangen?
Mijn garage is in ieder geval verwarmd. *O*

Verder niks bijzonders, een paar doppen maat 18 geloof, ik voor de achterbrug.
(als je het toch zelf wil gaan doen dan wil ik eventueel wel een middagje helpen, laat maar effe weten)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toevallig ook vorige week een nieuwe kettingset op mijn project fietsje gemonteerd, ook een eindeloze. Inderdaad de achterbrug eruit gehaald. Was best wel even werk, maar echt niet moeilijk, en ik ben een complete sleutel-leek. Ik heb gewoon het werkplaats handboek gevolgd.

Gewoon doen!
 
Inderdaad moet bij de motorzaak het licht blijven branden en heb daarom nog ff her en der gebeld, maar de prijzen lopen echt uit van 250 tot 300 euri.
Maar ik heb uiteindelijk een motorzaak (Kipa Motoren) gevonden in Goirle (tegen Tilburg aan) waar ik dit alles (DID kettingset + montage) kan laten doen voor 200 euri, ja echt.

Dus ik laat het bij Kipa Motoren doen, dan kan bij mij ook het licht blijven branden.... *O*

Dus JB37: nog bedankt voor je aanbod en alle andere fellowbikers bedankt voor alle adviezen. Ik blijf erbij als Kipa aan mijn motor werkt, dan kan ik het de volgende keer zelf. :W
 
Wanneer je de achterbrug etc. demonteerd kun je meteen alle lagers van vers vet voorzien!!
En echt: wanneer je enigzins technisch bent, gewoon doen. Wel zit de moer op het voortandwiel meestal nogal vast, een luchtsleutel is bijna altijd nodig. Gebruik bij montage een nieuwe borgplaat + moer (is voorzien van een borgmiddel, je kunt ook b.v. Loctite nemen met de oude), maar het het risico van loslopen (met een redelijke kans op een blokkerend achterwiel) neem ik niet.
 
Bij mijn Bandit heb ik er ook altijd de volledige achterbrug uitgehaald om de ketting te vervangen. En dan heb ik ook elke keer de naaldlagers van de ophanging (vooral het linksysteem waar de veer aan vastzit) nagezien.
Bij mijn Bandit kon ik na zo'n 40.000km (iets meer dan een jaar) al enkele lagers vervangen omdat ze stuk of verroest waren. Daarom heb ik die daarna geregeld nagezien / gereinigd / opnieuw ingevet.

Bij een motor van '97 kan ik dus wel aanraden om de hele boel te demonteren, dat zal zeker nodig zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan