Bandit 1200s "normale" temperaturen

Stefan530

Rookie
17 aug 2020
1
0
Goedendag, ik ben sinds afgelopen zaterdag trotse eigenaar van een bandit 1200s uit '98.

Ik vroeg me sterk af wat nu een "normale" temperatuur is voor het blok, de olie en de oliekoeler. Heb er zonder problemen 100km op naar huis gereden. Ondertussen al dik 300km mee gereden en hij rijd verder prima, alleen voor mn gevoel word ie best heet. Hij ruikt ook alsof die heet is. (if that makes sense)

Ik heb zo'n infrarood thermometer liggen, en meet na een rit 110 graden ergens bij de cilinders, en de oliekoeler blijft een stuk koeler.. wat me wel enigszins logisch leek maar ik heb geen idee wat nu normaal is.

Ben van plan om een vuldop temperatuur meter aan te schaffen. Want wil niet dat ie overhit raakt.. Kan ik in ieder geval een oogje in het zeil houden.

Het is overigens ook mn eerste echte bike dus ik ben echt een rookie wat dit betreft. Ik begreep dat die oliegekoelde blokjes ook een stuk warmer (kunnen) worden? Wat zou een normale olie temperatuur zijn na een rit van zeg 50-75km?

Alvast bedankt!
 
ff voor de goede orde. Ga die temperatuur meter richten op de uitlaatpoort en ja zal zien dat dan de waarde veel hoger zijn. Maw je moet wel weten waar je wat moet meten. En een olie koeler moet olie koelen en zal dus lage waarden geven.
Motortemperatuur is een gemiddelde waarde van het koelvloeistof, zegt dus helemaal niks over de individuele temperaturen van het motorblok.dan nog bedenken dat de bandit SACS olie gekoeld blok is maakt het lastiger. Maar de motorolie tempatuur licht ergens rond de 90°C, maar uitschieters naar 110°C zijn mogelijk.
Maar als er een goed idee van motortemperatuur wil weten dan zou die motorolie temperatuur meter ipv de olie vuldop een goede optie zijn.
De b12 is geen zwaar belast blok en robuust. Dus maak je niet druk, netjes onderhoud geven zoals aangegeven en lekker rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan