Zuiniger rijden door hogere temperaturen

Radjan

MF'er
24 apr 2018
62
32
Even een technische vraag. Ik ben zojuist terug van 4 weken Marokko met de CRF1000 Africa Twin. Normaal gesproken rij ik met de Twin zo rond de 1:20 met een maximaal haalbare 1:22. onderweg naar Marokko, door Frankrijk en Spanje werd de motor iets zuiniger maar in Marokko haalde ik met normaal doorrijden 1:25 en soms zelfs 1:27 . Ik denk dat dit te maken heeft met de volume van de lucht die toeneemt door de hogere temperaturen of zou het komen doordat er minder brandstof nodig is om de lucht op de juiste temperatuur te krijgen ? Weet iemand met technische kennis hoe dit echt zit ? Zomaar een vraag uit nieuwsgierigheid.
 
Even een technische vraag. Ik ben zojuist terug van 4 weken Marokko met de CRF1000 Africa Twin. Normaal gesproken rij ik met de Twin zo rond de 1:20 met een maximaal haalbare 1:22. onderweg naar Marokko, door Frankrijk en Spanje werd de motor iets zuiniger maar in Marokko haalde ik met normaal doorrijden 1:25 en soms zelfs 1:27 . Ik denk dat dit te maken heeft met de volume van de lucht die toeneemt door de hogere temperaturen of zou het komen doordat er minder brandstof nodig is om de lucht op de juiste temperatuur te krijgen ? Weet iemand met technische kennis hoe dit echt zit ? Zomaar een vraag uit nieuwsgierigheid.
Kan het niet helemaal onderbouwen, maar in het buitenland rijd ik ook altijd zuiniger. Meestal proberen we zoveel mogelijk passen en slinger weggetjes te pakken. Dit zorgt ervoor dat je geen hoge snelheden haalt, ook hoef je niet mega hard aan het gas te hengsten. Want dat lukt niet echt in een haarspeldbocht _O- (uiteraard zullen er mensen zijn die het wel doen). Wederom terug in het vlakke Nederland merk ik dat je harder optrekt aangezien het allemaal wat meer recht toe rechtaan is. Dit zorgt er automatisch voor een hoger brandstof verbruik.
 
Kan het niet helemaal onderbouwen, maar in het buitenland rijd ik ook altijd zuiniger. Meestal proberen we zoveel mogelijk passen en slinger weggetjes te pakken. Dit zorgt ervoor dat je geen hoge snelheden haalt, ook hoef je niet mega hard aan het gas te hengsten. Want dat lukt niet echt in een haarspeldbocht _O- (uiteraard zullen er mensen zijn die het wel doen). Wederom terug in het vlakke Nederland merk ik dat je harder optrekt aangezien het allemaal wat meer recht toe rechtaan is. Dit zorgt er automatisch voor een hoger brandstof verbruik.
Zoiets ja. Optrekken, remmen, weer optrekken... dat slurpt. En vakantie: lange stukken zelfde snelheid.

Qua temp: normaal rijd je met koude lucht iets zuiniger.
In koude lucht zit meer zuurstof per liter.
 
Vergeet ook niet dat het blok opgewarmd moet worden door benzine te verstoken.
En daar gaat veel energie in zitten; blok weegt 75kg+ oid.
Warm maar eens een blok metaal van 75kg op naar 100 grd.
Dat gaat sneller vanaf 25 grd dan vanaf 10 om maar eens wat te noemen.
 
Vergeet ook niet dat het blok opgewarmd moet worden door benzine te verstoken.
En daar gaat veel energie in zitten; blok weegt 75kg+ oid.
Warm maar eens een blok metaal van 75kg op naar 100 grd.
Dat gaat sneller vanaf 25 grd dan vanaf 10 om maar eens wat te noemen.
Gebeurt dat niet als gevolg van inefficiëntie van een ice?

Tis niet dat je standaard 10 pk mist tot bedrijfstemperatuur, wel?

Ik denk desondanks dat de manier van rijden de grootste impact heeft. Nl stadsverkeer, of buitenlandse lange stukken zonder vri of drempel elke 100 meter.
 
vroeger viel het me nooit op, maar de ktm rijd in de winter net aan 1:17 en in de zomer ongeveer 1:19. zal die dunne warme lucht zijn denk ik :+

trouwens niet ideaal voor vermogen, koude lucht is dan beter.
 
Mijn eerste reactie was ,blijf lekker daar rijden , maar nee , als de buiten temperatuur stijgt stijgt de temperatuur van de brandstof ook , die zet uit in volume en dan komt er minder zuurstof in een liter brandstof waardoor de motor meer brandstof nodig heeft en te blijven functioneren , of de ts,er moet een intercooler op z,n motor hebben die de brandstof weer afkoelt , kwestie van logisch nadenken .
 

Bijlagen

  • CIMG1607.JPG
    CIMG1607.JPG
    101,7 KB · Weergaven: 11
Mijn eerste reactie was ,blijf lekker daar rijden , maar nee , als de buiten temperatuur stijgt stijgt de temperatuur van de brandstof ook , die zet uit in volume en dan komt er minder zuurstof in een liter brandstof waardoor de motor meer brandstof nodig heeft en te blijven functioneren , of de ts,er moet een intercooler op z,n motor hebben die de brandstof weer afkoelt , kwestie van logisch nadenken .
logisch ? WTF 8)7
 
Meerdere factoren:
Luchtdichtheid die lager is=zuiniger
Warmere olie/sneller opgewarmd=minder weerstand.
Warmer motorblok=betere compressie/rendement
De gasklep staat ook meer open bij dezelfde rijstijl=beter rendement.
Meer lange afstanden aan 1 stuk rijden.
Minder stoplichten/kruispunten/andere factoren die je afremmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Iets te kort door de bocht.
Dit is afhankelijk van de weerstandscoëfficiënt en snelheid.
Je bent appels met peren aan het vergelijken.
Je motor verandert opeens niet van vorm omdat je in een warmer land rijdt.
De dichtheid van lucht is wordt ook niet beïnvloed door je weerstandscoëfficiënt en je snelheid.
Hieronder een foto ter verduidelijking.
De dichtheid is een factor op zichzelf.
drageq.gif
 
Maar even terug naar de vraag,...je rijdt dus minder snel maar wel de hele dag met een opgewarmde motor en dat is veel zuiniger. Je ziet het toch ook op vakantieritten met de auto naar het zuiden, ondanks een dakkoffer op het dak rijd je even zuinig als anders bij dezelfde snelheid in Nederland (uit eigen ervaring). Minder stop and go enz.
 
Warme lucht bevat minder O2 dan koude lucht.
Warme brandstof zet uit tov koude brandstof,
Bevat per liter dus minder energie.

Die twee feiten komen samen in een verbrandingsruimte die constant blijft.
De computer meet de luchtmassa ahv een gloeidraadje (excuses als ik de eenvoudige versie noem) en past de hoeveelheid ingespoten benzine daarop aan.

Dan is het toch niet zo vreemd dat je een armer mengsel moet krijgen als de buitentemperatuur is gestegen?!?
Vermogen haalt de motor uit het verbranden van brandstof. Als er minder brandstof wordt ingespoten verbruik je minder.
Of mis ik wat?
 
Maar even terug naar de vraag,...je rijdt dus minder snel maar wel de hele dag met een opgewarmde motor en dat is veel zuiniger. Je ziet het toch ook op vakantieritten met de auto naar het zuiden, ondanks een dakkoffer op het dak rijd je even zuinig als anders bij dezelfde snelheid in Nederland (uit eigen ervaring). Minder stop and go enz.
Klopt maar hoe hoger de temperatuur hoe zuiniger de motor lijkt te rijden. 1:27 heb ik nooit eerder gehaald. Een Tenere 700 die mee was haalde zelfs 1:30.
 
Warme lucht bevat minder O2 dan koude lucht.
Warme brandstof zet uit tov koude brandstof,
Bevat per liter dus minder energie.

Die twee feiten komen samen in een verbrandingsruimte die constant blijft.
De computer meet de luchtmassa ahv een gloeidraadje (excuses als ik de eenvoudige versie noem) en past de hoeveelheid ingespoten benzine daarop aan.

Dan is het toch niet zo vreemd dat je een armer mengsel moet krijgen als de buitentemperatuur is gestegen?!?
Vermogen haalt de motor uit het verbranden van brandstof. Als er minder brandstof wordt ingespoten verbruik je minder.
Of mis ik wat?
Grotendeels correct denk ik, maar een motor verbrandt kilo’s brandstof, geen liters. Je fopt hem niet door meer brandstof met een lagere verbrandingswaarde te geven, dat is even simpel gezegd het verschil tussen koude en warme brandstof.
 
Grotendeels correct denk ik, maar een motor verbrandt kilo’s brandstof, geen liters. Je fopt hem niet door meer brandstof met een lagere verbrandingswaarde te geven, dat is even simpel gezegd het verschil tussen koude en warme brandstof.
Een redelijke lucht/brandstofverhouding is ongeveer 14:1.
Als die 14 delen lucht minder zuurstof bevat, dan moet de electronica de hoeveelheid brandstof daarop aanpassen.
Om het mengsel niet te rijk te maken moet de hoeveelheid brandstof naar beneden bijgesteld worden.
Gevolg daarvan is een lager verbruik (maar ook een geringer vermogen dat de motor kan leveren).

Maakt me niks uit of je die twee in kg. of in L meet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan