Banjo bout gebroken??

Dakkert

Redneck mechanic
14 feb 2018
1.647
3.603
Ik was vandaag staalomvlochten remleidingen aan het monteren op m'n k6 en ik dacht laat ik een keer zwarte bouten nemen dat past er mooi bij.

Standaard lay out, dus 1 naar beneden en dan over het spatbord naar de andere klauw.

Dit gaat om de lange banjo bout.

Aanhaalmoment is 23NM en tijdens aantrekken is ineens de weerstand weg, kop afgebroken.

Ik heb dit echt nog nooit gehad en bijna op elke bike die ik heb gehad heb ik de leidingen wel vervangen.

Gaat om goodridge leidingen.

Ben benieuwd of iemand anders dit wel eens heeft gehad, heb de standaard bouten maar gebruikt aan de gehele voorkant aangezien het vertrouwen in die andere 2 ook weg is.

Achterkant zo gelaten dat vind ik verder niet zo spannend, maar als die bout breekt tijdens je rit heb je toch een serieus probleem.
 

Bijlagen

  • IMG_20200914_134848.jpg
    IMG_20200914_134848.jpg
    628,9 KB · Weergaven: 16
  • IMG_20200914_134901.jpg
    IMG_20200914_134901.jpg
    575,1 KB · Weergaven: 12
Hoe kwam je aan dit aanhaal moment?

Deze lijkt te hoog. Het onderste gaatje in je banjo is ook al aan het vervormen gegaan.

Dat is natuurlijk gebeurt tijdens het afdraaien van de bout.

En aanhaalmoment is absoluut niet hoog wat mij betreft en komt daarnaast uit m'n wph.

Kheb nog een yamaha en daar is het aanhaalmoment van de banjo bout 30NM.

Dit is zonder problemen gemonteerd toendertijd en zijn rvs bouten dus ook niet het sterkste materiaal.
 
Waarom die dingen op moment vast te draaien,gewoon met de hand vastzetten,doe dat al zo,n 40 jaar zo
en er is niet 1 banjobout afgebroken.

Dat is voor mensen zonder het fingerspitzengefühl, vind het ook makkelijk voor dingetjes die bv op 9 Nm moet. Ik persoonlijk draai het vaak onnodig vast. En na een paar keer met momentsleutel in je hand, heb je ook meer een gevoel bij een bepaalde waarde.
 
Dat is voor mensen zonder het fingerspitzengefühl, vind het ook makkelijk voor dingetjes die bv op 9 Nm moet. Ik persoonlijk draai het vaak onnodig vast. En na een paar keer met momentsleutel in je hand, heb je ook meer een gevoel bij een bepaalde waarde.
Ja daar heb je wel een punt,maar pas er mee op bij met name gebruikte en kleine maten,die kunnen dan zomaar spontaan afbreken.
 
Ja ach ik hergebruik heel m'n leven al de originele banjo bouten met het vervangen van m'n remleidingen.

Dus was vandaag lekker op de automatisch piloot bezig ff vervangen zoveel werk is het niet.

Niet bij nagedacht, shame on me 🤷‍♂️
 
Terug
Bovenaan Onderaan