(BE) Politie bij ongevallen betrokken

maar zijn jullie (politie in het algemeen) niet die personen die stellen dat het géén nut heeft om snel te rijden omdat je toch géén tijd kunt goedmaken op een afstand van 20 - 30 km?

je hebt helemaal gelijk.
Vergeet echter niet dat de politie (met optische en geluidssignalen) niet hoeft te wachten voor verkeerslichten. Dit scheelt......zeker in Holland heel veel. En.. wij hebben geen afstanden van 20 - 30 minuten te overbruggen bij een melding (In het westen tenminste)

10 seconden bij een reanimatie kan overigens al levensreddend zijn.

Vaak zijn politievoertuigen betrokken bij aanrijdingen met andere weggebruikers die hen geen voorrang verlenen. Uit onderzoek is gebleken dat medeweggebruikers de optische en geluidssignalen van voorrangsvoertuigen (politie/brandweer/ambulance) niet opmerken omdat............mensen vaak niet met het verkeer bezig zijn.
 
Wat loop jij nou dom uit je nek te lullen dan :?

De helft van de collega´s waar ik nu mee werk stonden daar
:?



Wat loop jij nou dom uit je nek te lullen, heb het toch niet tegen jou of voel je je aangesproken.....




Lijkt me trouwens logisch dat politie auto's vaak betrokken zijn bij ongevallen ze zijn ook 24uur per dag op de weg.... :Z

Als je dat gaat uitrekenen tegen de gemiddelde automobilist die 2 uur er dag op de weg zit en dat afzet in een grafiek, wil ik nog wel eens zien wie hier de meeste ongelukken veroorzaken of erbij betrokken zijn.
 
je hebt helemaal gelijk.
Vergeet echter niet dat de politie (met optische en geluidssignalen) niet hoeft te wachten voor verkeerslichten. Dit scheelt......zeker in Holland heel veel. En.. wij hebben geen afstanden van 20 - 30 minuten te overbruggen bij een melding (In het westen tenminste)

10 seconden bij een reanimatie kan overigens al levensreddend zijn.

Vaak zijn politievoertuigen betrokken bij aanrijdingen met andere weggebruikers die hen geen voorrang verlenen. Uit onderzoek is gebleken dat medeweggebruikers de optische en geluidssignalen van voorrangsvoertuigen (politie/brandweer/ambulance) niet opmerken omdat............mensen vaak niet met het verkeer bezig zijn.



Nog erger ze merken het wel op maar negeren het gewoon zie het dagelijks om mee heen.
 
Ik denk dat het pas interessant word als ook gekeken word naar hoeveel kilometer die politievoertuigen afleggen.

Dit soort cijfers heb je natuurlijk geen k*t aan |( |(

Sorry, ik zie nu dat dit de eerste serieuze reply in dit topic was, het is natuurlijk uiteraard niet de bedoeling de sfeer hier te verpesten O-) :X :X
 
Ik denk dat het pas interessant word als ook gekeken word naar hoeveel kilometer die politievoertuigen afleggen.

Dit soort cijfers heb je natuurlijk geen k*t aan |( |(

OK, on topic.
Afgelegde kilometers, is één ding.
Maar dan zullen het toch niet 1 of 2 personen zijn die elk 250 ongevallen veroorzaken?

ok, hoeveel km doe jij ongeveer per gemiddelde dag, (omdat ik weet uit vorige posts dat jij wel wat rondrijdt met je voertuig)
 
Maar dan zullen het toch niet 1 of 2 personen zijn die elk 250 ongevallen veroorzaken?



Een dienst heeft 3 ploegen 8 om 8 uur van gemiddeld 6-8 personen waarvan (hier) 4 dienstauto's rijden. Ga maar rekenen om hoeveel personen het dan gaat ongeveer.



edit.....praat ik eerlijk gezegd wel over 6 jaar geleden toen ik er nog zat, hoe het nu is weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Politievoertuigen jaarlijks 500 keer betrokken bij ongeval

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_202358.html?wt.bron=categorieArt2Ik begin me toch serieus vragen te stellen bij effectiviteit van de "doorgedreven" rijvaardigheidscursussen die de politie in BE krijgt. Er staat wel in het artikel dat in een aantal gevallen "de anderen" aansprakelijk zijn, maar is het nu net niet de bedoeling van die rijopleidingen dat de politie de "tekortkomingen van de gewone bestuurder leert compenseren?".
Staat erbij hoeveel auto's de Belgische politie in totaal heeft? Staat er bij hoeveel kilometer die in totaal hebben afgelegd? Staat erbij hoeveel ongelukken per X kilometer het landelijk gemiddelde is?

Zonder meer gegeven dan "De Belgische politie vorig jaar 500x bij een ongeluk betrokken geweest" kun je daaraan helemaal NIETS afleiden.

OK on topic

Het ging dus over de doorgedreven opleiding, waarvan ik verwacht dat de politie, na het volgen ervan, zo een toestanden juist kan VOORZIEN, zodat, zelfs als de burgers in hun auto zitten te dromen, ze nog altijd een uitweg hebben.
Tja, welkom in de echte wereld, waar mensen niet perfect zijn, onverwachtte situaties zich voordoen en populistische conclusies trekken uit te weinig informatie in de mode is...

Wie weet was dat aantal zonder die extra opleidingen wel 10x zo hoog :?
 
Laatst bewerkt:
OK, on topic.
Afgelegde kilometers, is één ding.
Maar dan zullen het toch niet 1 of 2 personen zijn die elk 250 ongevallen veroorzaken?

ok, hoeveel km doe jij ongeveer per gemiddelde dag, (omdat ik weet uit vorige posts dat jij wel wat rondrijdt met je voertuig)

Geen pijl op te trekken, afhankelijk van de dienst en de incidenten.
De motor is voor mij een vervoermiddel van werkplek op lokatie naar werkplek op lokatie. Soms heb je veel kleine incidentjes op grote afstand van elkaar en haal je de makkelijk de 200 kilometer per dienst. Soms heb je slechts 1 of 2 incidenten waar veel werk in zit en ben je met 30 kilometer klaar. En bij sommige "speciale diensten" rij ik 500 kilometer in een dienst.

Momenteel heb ik tijdens m'n werk waarschijnlijk meer kilometers gemaakt als prive, maar privé (veruit :X :X ) meer ongelukjes gehad als tijdens m'n werk ;)
 
Hoi, er wordt hier een beetje voorbijgegaan dat de mannen/vrouwen in het blauw (of incognito) dikwijls onder ongelooflijk moeilijke, gevaarlijke en stressvolle omstandigheden, met verhoogde waarden van adrenaline ook nog gewoon hun werk onder tijdsdruk moeten verrichten. Gezien alle variabelen lijkt het mij niet mogelijk om een perfecte score te halen, ongeacht de gevolgde training en geselecteerde functionarissen. Hierover vanaf een bankstel te filosoferen is makkelijk praten.
Pet af voor de politie.
:}
 
Geen pijl op te trekken, afhankelijk van de dienst en de incidenten.
De motor is voor mij een vervoermiddel van werkplek op lokatie naar werkplek op lokatie. Soms heb je veel kleine incidentjes op grote afstand van elkaar en haal je de makkelijk de 200 kilometer per dienst. Soms heb je slechts 1 of 2 incidenten waar veel werk in zit en ben je met 30 kilometer klaar. En bij sommige "speciale diensten" rij ik 500 kilometer in een dienst.

Momenteel heb ik tijdens m'n werk waarschijnlijk meer kilometers gemaakt als prive, maar privé (veruit :X :X ) meer ongelukjes gehad als tijdens m'n werk ;)
politiemotor nodigt wat minder uit tot "op de grens" rijden denk ik, want wat heeft een slachtoffer aan je als je in de goot ligt te kreperen?
en je hebt prive leren rijden vermoed ik :p

nogsteeds.. petje af... zou willen dat ik et kon alleen kom ik niet door fysieke keuring :P
 
OK on topic

Het ging dus over de doorgedreven opleiding, waarvan ik verwacht dat de politie, na het volgen ervan, zo een toestanden juist kan VOORZIEN, zodat, zelfs als de burgers in hun auto zitten te dromen, ze nog altijd een uitweg hebben.

Je hebt wel ergens gelijk. De nadruk in de opleidingen ligt toch wel (tenminste in Nederland) op het defensieve rijden. Verder natuurlijk de normale voertuigbeheersing.
Het is echter altijd zo dat je ook een mens blijft met de normale schrikreacties.
Er kunnen momenten ontstaan dat je de hele opleiding spontaan vergeet en juist doet wat je niet moet doen. Als wij konden leren onvoorziene omstandigheden te voorzien......konden wij concureren met Char het medium.

Het blijft opletten...


Zo beter Astrid ????
 
Geen pijl op te trekken, afhankelijk van de dienst en de incidenten.
De motor is voor mij een vervoermiddel van werkplek op lokatie naar werkplek op lokatie. Soms heb je veel kleine incidentjes op grote afstand van elkaar en haal je de makkelijk de 200 kilometer per dienst. Soms heb je slechts 1 of 2 incidenten waar veel werk in zit en ben je met 30 kilometer klaar. En bij sommige "speciale diensten" rij ik 500 kilometer in een dienst.

Momenteel heb ik tijdens m'n werk waarschijnlijk meer kilometers gemaakt als prive, maar privé (veruit :X :X ) meer ongelukjes gehad als tijdens m'n werk ;)
zeg Baksteen, nu doe je er toch om... (eventjes donuts halen aan de ander kant van het land?) })

OK
 
Hoi, er wordt hier een beetje voorbijgegaan dat de mannen/vrouwen in het blauw (of incognito) dikwijls onder ongelooflijk moeilijke, gevaarlijke en stressvolle omstandigheden, met verhoogde waarden van adrenaline ook nog gewoon hun werk onder tijdsdruk moeten verrichten. Gezien alle variabelen lijkt het mij niet mogelijk om een perfecte score te halen, ongeacht de gevolgde training en geselecteerde functionarissen. Hierover vanaf een bankstel te filosoferen is makkelijk praten.
Pet af voor de politie.
:}

zonder dat soort ritten was er ook geen f*ck aan geweest :+
 
politiemotor nodigt wat minder uit tot "op de grens" rijden denk ik, want wat heeft een slachtoffer aan je als je in de goot ligt te kreperen?
en je hebt prive leren rijden vermoed ik :p

nogsteeds.. petje af... zou willen dat ik et kon alleen kom ik niet door fysieke keuring :P

:?


Denk dat je daar bepaald toch nog maar eens over na moest denken... :X :X
Niet dat ik niet voorzichtig ben met spullen van "de baas" ( ik blijf motorliefhebber tenslotte )....

maar idd waren de privé schade'tjes absolute leermomentjes en domme beginnersfoutjes, ook met de auto ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan