beginnen met motorsport

Njiua

MF'er
5 okt 2015
48
2
ha allemaal,

na bijna twee jaar ervaring op te doen op mijn Honda Varadero merk ik het toch bijzonder erg dat ik er enorm van geniet om het gas flink open te trekken (mits dit verantwoord is en het kan), ook probeer ik weer in iedere bocht (zelfs op mijn examen O-) ) het pedaaltje tegen de vloer te drukken.

ik heb nu een aantal keer op een wat zwaardere buikschuiver mogen rijden (500-750cc) en heb daar zeer van genoten! Na even wat op internet rond gesnuffeld te hebben lijkt het mij interessant om een race licentie te halen, dit gaat natuurlijk pas volgend jaar gebeuren als ik wettelijk op mijn buikschuiver mag rijden.

nu had ik de vraag of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het behalen van een race certificaat en met "race trainingen" en mij hier meer over kan vertellen.

groetjes!
 
Stelt niks voor :N

Wat sessies rijden (rondetijden maken niks uit :) ) enkele proef starts maken(is d8 ik al iets belangrijker) de vlaggen codes goed kennen ,voor theorie examen en voila race licentie. :]

Althans zo ging het voor mijn broer ( CRT op assen)
 
Laatst bewerkt:
Heb nog een mooie echte buikschuiver voor je staan. *D

8scnis46wfk6g.jpg
 
Laatst bewerkt:
Waarom meteen je racelicentie halen?

Je kan ook gewoon eerst eens een circuitdagje boeken bij een organisatie om te kijken of je het wat vindt.

Als je nog nooit op het circuit gereden hebt kan je in een beginnersgroep beginnen, je rijdt dan achter een marshall welke je ook na elke sessie erg veel informatie en tips geeft.
Ook worden zaken als de juiste kijktechniek, rijlijnen en later de zithouding behandeld.

Maar pas wel op: want het kan zeer verslavend zijn! :)
 
Waarom meteen je racelicentie halen?

Je kan ook gewoon eerst eens een circuitdagje boeken bij een organisatie om te kijken of je het wat vindt.

Als je nog nooit op het circuit gereden hebt kan je in een beginnersgroep beginnen, je rijdt dan achter een marshall welke je ook na elke sessie erg veel informatie en tips geeft.
Ook worden zaken als de juiste kijktechniek, rijlijnen en later de zithouding behandeld.

Maar pas wel op: want het kan zeer verslavend zijn! :)


Welnee joh _O- *D
 
:^

Ik zou gewoon eens een circuitdag boeken. In de beginnersgroep onder begeleiding en leren maar.

Daar hoef je niet 2 jaar voor te wachten.

Heel leuk en leerzaam.
 
Laatst bewerkt:
Waarom meteen je racelicentie halen?

Je kan ook gewoon eerst eens een circuitdagje boeken bij een organisatie om te kijken of je het wat vindt.

Als je nog nooit op het circuit gereden hebt kan je in een beginnersgroep beginnen, je rijdt dan achter een marshall welke je ook na elke sessie erg veel informatie en tips geeft.
Ook worden zaken als de juiste kijktechniek, rijlijnen en later de zithouding behandeld.

Maar pas wel op: want het kan zeer verslavend zijn! :)

Totdat je meerdere keren van je brommer gestuiterd bent,het 1 en ander,aan materiaal,afgeschreven hebt en terloops eens wat aan je lijf breekt,wordt het vanzelf minder :+
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf een gsxF 750cc.

Zat inderdaad aan een circuit dag te denken maar wil toch nog wel even wachten met zo iets omdat ik nu op een 125cc all-road achtig ding rijd... Dan duurt een rondje waarschijnlijk een half uur.

Het is ook zo dat mijn buikschuivertje nog even een grote beurt moet krijgen (motor komt niet meer op toeren, dus even een nieuwe kat kopen zodat ie weer kan janken)

Had nog even verder gelezen, het blijkt ook dat je circuit ervaring aan moet kunnen tonen als je een race certificaat wilt halen.

Groetjes
 
Heb zelf een gsxF 750cc.

Zat inderdaad aan een circuit dag te denken maar wil toch nog wel even wachten met zo iets omdat ik nu op een 125cc all-road achtig ding rijd... Dan duurt een rondje waarschijnlijk een half uur.

Het is ook zo dat mijn buikschuivertje nog even een grote beurt moet krijgen (motor komt niet meer op toeren, dus even een nieuwe kat kopen zodat ie weer kan janken)

Had nog even verder gelezen, het blijkt ook dat je circuit ervaring aan moet kunnen tonen als je een race certificaat wilt halen.


Groetjes

Dan rij je 1 circuitdagje mee en klaar ben je ;)
 
Heb zelf een gsxF 750cc.

Zat inderdaad aan een circuit dag te denken maar wil toch nog wel even wachten met zo iets omdat ik nu op een 125cc all-road achtig ding rijd... Dan duurt een rondje waarschijnlijk een half uur.


Groetjes
op een 125 of lichter kan je jezelf ook prima vermaken op het circuit. het maximum uit de motor halen en uit jezelf is de uitdaging. en daar heb je helemaal geen dikke motor voor nodig. ik kan me nog de tijd herinneren dat er nog met 50 cc geraced werd in het voorprogramma van wat nu de moto GP heet en dat ging echt niet langzaam en het zag er ook uit of de coureurs er echt wel lol in hadden.
 
Laatst bewerkt:
Leg dat maar eens aan je werkgever uit,als je 2 maanden je werk niet kunt doen :')
1e keer ok,2e keer wordt al lastiger :+

:+


Ja klopt en dat zeker bij een klein bedrijf :X En wij zijn de allerjongste ook al niet meer O-) Als we vallen dan gaat het vaak erg mis :Y

Waar ik werk promoot men het sporten en motorsport is ook sport :+ *D
 
Laatst bewerkt:
:+


Ja klopt en dat zeker bij een klein bedrijf :X En wij zijn de allerjongste ook al niet meer O-) Als we vallen dan gaat het vaak erg mis :Y

Waar ik werk promoot men het sporten en motorsport is ook sport :+ *D

Highsider 2012 uitkomen ziekenhuis bocht zolder :gebroken sleutelbeen en wake-up call :')
Kapot materiaal,een paar schaafwondjes of ,een dag later,een stijf lijf ( :P ) en een gedeukt ego zijn nog makkelijk te overzien ;)
Maar het echte besef dat je,jezelf wel eens naar de kloten kunt rijden heeft mijn zucht naar rondetijden flink getemperd :')
Vooral dit jaar rij ik gewoon,redelijk gemakkelijk,zonder pretenties rond :] ,bevalt goed :)

P.s. motorsport is zeer zeker sport,en nog wel 1 van de zwaarste die er zijn (als je er vol voor gaat).
 
Laatst bewerkt:
Highsider 2012 uitkomen ziekenhuis bocht zolder :gebroken sleutelbeen en wake-up call :')
Kapot materiaal,een paar schaafwondjes of ,een dag later,een stijf lijf ( :P ) en een gedeukt ego zijn nog makkelijk te overzien ;)
Maar het echte besef dat je,jezelf wel eens naar de kloten kunt rijden heeft mijn zucht naar rondetijden flink getemperd :')
Vooral dit jaar rij ik gewoon,redelijk gemakkelijk,zonder pretenties rond :] ,bevalt goed :)
Dan heb je een flinke klapper meegemaakt bah idd het kan zo je laatste ritje zijn -O- Heb laatst op Assen een Highsider c.a 75mtr voor mijn neus zien gebeuren -O- Zo rij ik ook probeer altijd wat getemperd te rijden.Wat maakt het ook uit of je Assen in 2 min of 2:20 doet Rossi is toch sneller :+
P.s. motorsport is zeer zeker sport,en nog wel 1 van de zwaarste die er zijn (als je er vol voor gaat).

:Y
 
Laatst bewerkt:
Highsider 2012 uitkomen ziekenhuis bocht zolder :gebroken sleutelbeen en wake-up call :')
Kapot materiaal,een paar schaafwondjes of ,een dag later,een stijf lijf ( :P ) en een gedeukt ego zijn nog makkelijk te overzien ;)
Maar het echte besef dat je,jezelf wel eens naar de kloten kunt rijden heeft mijn zucht naar rondetijden flink getemperd :')
Vooral dit jaar rij ik gewoon,redelijk gemakkelijk,zonder pretenties rond :] ,bevalt goed :)

P.s. motorsport is zeer zeker sport,en nog wel 1 van de zwaarste die er zijn (als je er vol voor gaat).

Deze jongen is gaan mountainbiken i.v.m. te vaak vallen bij motorrijden. Dit was echter het begin van het echte vallen, zeker 2x/week en alle kleine botjes zijn aan de beurt gekomen. Toen bij mij op mijn werk een peptalk gegeven werd om ons sporten aan te praten stak ik mijn hand op om mijn kromme vingers te laten zien. Tegenwoordig weer vaker op de motor, achteraf gezien toch niet zo riskant.
 
@ Allen

Begrijp me niet verkeerd,ik ben begonnen met circuit rijden in 2008 en doe het nog steeds :)
Ik ken de gevaren,maar doe het toch :] ,alleen niet meer zo fanatiek als vroeger.
Ik ben meerdere keren gevallen en heb er meestal,vooral achteraf :+ ,mee gelachen.
Alleen die verdraaide highsider,heeft mij instelling (on)bewust doen veranderen,niet altijd leuk,en af en toe frustrerend,maar de durf en onbevangenheid zijn gewoon een stuk minder geworden. '(
Het feit dat ik nu 50+ ben en nieuwe hobbies erbij heb gekregen zullen ook best meespelen :)
Het ironische is omdat ik nu bijna een jaar niet meer rook en regelmatig sport (oa roeien en racefietsen) mijn conditie stukken beter is geworden en het circuit rijden mij,makkelijker af gaat :]
 
Laatst bewerkt:
@ Allen

Begrijp me niet verkeerd,ik ben begonnen met circuit rijden in 2008 en doe het nog steeds :)
Ik ken de gevaren,maar doe het toch :] ,alleen niet meer zo fanatiek als vroeger.
Ik ben meerdere keren gevallen en heb er meestal,vooral achteraf :+ ,mee gelachen.
Alleen die verdraaide highsider,heeft mij instelling (on)bewust doen veranderen,niet altijd leuk,en af en toe frustrerend,maar de durf en onbevangenheid zijn gewoon een stuk minder geworden. '(
Het feit dat ik nu 50+ ben en nieuwe hobbies erbij heb gekregen zullen ook best meespelen :)
het ironische is omdat ik nu bijna een jaar niet meer rook en regelmatig sport (oa roeien en racefietsen) mijn conditie stukken beter is geworden en het circuit rijden mij,makkelijker af gaat :]

Als je kan analyseren hoe en waardoor die highsider tot stand kwam, zou je volgens mij over die angst heen kunnen komen. Dan zou je met realistisch respect voor de inderdaad op de loer liggende gevaren, weer ontspannen hard kunnen gaan. Een gebroken sleutelbeen en veel ontbrekende opperhuid heb je ook zo als het even misgaat op de racefiets.

Zelf heb ik in ieder geval bijna al mijn blessures (gebroken botten en botjes, hernia's, luxaties en slijtage van gewrichten, allerlei wonden) opgedaan bij sporten als fietsen en schaatsen. Zelfs vele valpartijen bij endurorijden hadden niet zulke consequenties.
 
Zou ook een paar circuitdagen boeken, bevalt t je (en dat doet t vast) dan ga je voor je racelicentie. Koop je een dikke brommer en lekker wedstrijdjes rijden.

Vallen doen we allemaal zegt men, ik ben zelf de dans een tijd ontsprongen, maar een paar weekjes geleden was ik dan aan de beurt met een mooie highsider. Doet pijn, niets gebroken gelukkig. Wel hersenschudding, hechtingen in m'n kin, gekneusde ribben en bont en blauw. Nu 3 weken later redelijk hersteld en kan niet wachten om weer te rijden. Valpartij kwam door technisch mankement aan de motor, deze moet nog worden gemaakt. Ben benieuwd wat m'n rondentijden doen, we gaan t zien. Vooral weer lekker genieten van de sfeer en t rijden!
 
Deze jongen is gaan mountainbiken i.v.m. te vaak vallen bij motorrijden. Dit was echter het begin van het echte vallen, zeker 2x/week en alle kleine botjes zijn aan de beurt gekomen. Toen bij mij op mijn werk een peptalk gegeven werd om ons sporten aan te praten stak ik mijn hand op om mijn kromme vingers te laten zien. Tegenwoordig weer vaker op de motor, achteraf gezien toch niet zo riskant.


Je hebt helemaal gelijk,andere sporten/activiteiten zijn ook gevaarlijk,was/is ook altijd mijn motto.
Alleen ik heb altijd de pech gehad dat mijn letsels op gemotoriseerde 2 wielers waren.
Zo heb ik 30 jaar geleden mijn been verbrijzeld bij een stoplicht sprint(was toen al fanatiek :+ )
Toen was er zelf sprake van een been amputatie :/ ,gelukkig zit het er nog aan :P

Ik realiseer me dat racefietsen ook link is en ben al een keer goed weggekomen :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan